verplaatsen Spanningsregelaar

28 aug 2011 19:35 #1 door daandus
verplaatsen Spanningsregelaar werd gestart door daandus
omdat er nogal een roddel gaat dat de SR´s bij AT´s stuk gana door gebrek aan koeling wil ik morgen eens gaan knutselen om de boel te verplaatsen.
Die SR zit lekker achter die linkerkap weggemoffeld, compleet uit de wind... Vele motoren hebben hem vol in het zicht zitten, natuurlijk met een reden.
Ik wil kijken of ik ze aan het linker kofferrek kan bevestigen, in de wind, of er een aluminium koelblok aan te maken wat vanonder de kap uitsteekt.

Heeft iemand perfecte tips of misschien foto´s van aanpassingen ofzo? Ik ben vast niet de eerste die dit doet...

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 19:45 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Daan, Tijdens het ITT in Griekenland heb ik bij vele Grieken een lange strip met een extra koelblok gezien.
Als je niet off-road rijdt is dat een optie.
Persoonlijk zou ik hem meer naar voren halen en de SR een plekje geven op de framebuis waar ook de originele benzinepomp zit. Volgens mij heb je daar voldoende ruimte tussen je linker onderbeen en het frame.

28 aug 2011 22:29 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic verplaatsen Spanningsregelaar
da's misschien ook wel een mooi plekje ja... al moet je ook vaak bij die brandstofpomp zijn! ;-)

... was ooit lid ...

28 aug 2011 23:14 #4 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Hoi Daan, ik heb een luchtinlaat in mijn linker zijkap gemaakt ( zal er deze week eens een foto van schieten) , lijkt tot nu toe perfect te werken.
Ook zit tussen mijn regelaar en frame nog een extra aluminium koelblok gemonteerd.

En ik hou continu een oogje op mijn led spanningsmeter :-)

29 aug 2011 08:58 #5 door giedi
Beantwoord door giedi in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Zelfde probleem met de XV535 van mijn vrouw. Ik heb de SR thermisch (koelpasta!) en mechanisch met een groot alu-koelblok uit de elektronicawinkel verbonden en de hele handel achter de jiffy goed in de rijwind gehangen. Probleem tot nu toe opgelost.
Motor ziet er niet meer zo origineel uit nu.  ;D

29 aug 2011 09:35 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic verplaatsen Spanningsregelaar
met 3 motoren (transalp)  nog nooit een defecte regelaar gehad :))

maar kun je er geen ventilator op kleven van bijv een computertje (12 volt) eventueel met temp sensor

29 aug 2011 15:46 #7 door daandus
had ook al aan een 12v ventilator gedacht, maar die computerdingen overleven dat niet lang denk ik; trillingen, vocht en stof...

... was ooit lid ...

29 aug 2011 16:21 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Bij veel offroadmotoren hangt dat ding inderdaad in de wind en uit de modder.

Ik denk dat er zat plekken zijn om die (al dan niet met toevoeging van een extra koelblok en montagebeugeltje) op een betere plek te monteren.

Heb ik ook al vaker aan lopen denken.

29 aug 2011 19:06 #9 door Herman
Beantwoord door Herman in topic verplaatsen Spanningsregelaar

had ook al aan een 12v ventilator gedacht, maar die computerdingen overleven dat niet lang denk ik; trillingen, vocht en stof...

Mogelijk kun je iets degelijks maken met een CPU water koeler, pompje en het koel radiatoortje, of kan het mogelijk op het bestaande
koelsysteem erbij gmaakt worden ??

Veel experimenteer plezier.....

Groet,

Herman

29 aug 2011 21:06 #10 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Volgens deze tabel van africatwin.de heeft vooral de RD07 er last van:

JA ... ich habe den Original-Regler schon ersetzt ! (wähle Dein Modell aus)
RD-07 (Bj. 94)      14%  [ 18 ]
RD-07 (Bj. 93)      14%  [ 17 ]
RD-04 (Bj. 90)      13%  [ 16 ]
RD-07 (Bj. 95)      9%  [ 12 ]
RD-04 (Bj. 92)      9%  [ 11 ]
RD-07a (Bj. 98)    7%  [ 9 ]
RD-07a (Bj. 96)    5%  [ 7 ]
RD-04 (Bj. 91)      4%  [ 5 ]
RD-07a (Bj. 97)    4%  [ 5 ]
RD-07a (Bj. 99)    4%  [ 5 ]
RD-07a (Bj. 00)    4%  [ 5 ]
RD-03 (Bj. 88)      3%  [ 4 ]
RD-07a (Zlng. 02)  2%  [ 3 ]
RD-07a (Zlng. 03)  1%  [ 2 ]
RD-03 (Bj. 89)        0%  [ 1 ]
RD-07a (Zlng. 01)    0%  [ 1 ]

Stimmen insgesamt : 121

29 aug 2011 23:36 - 30 aug 2011 00:36 #11 door daandus
mooi plekje bedacht: aan de binnenkant van de linker passagiersstep.
Nog geen idee of dat gaat passen, maar mijn step zit al pakweg 20mm verder van 't frame dan origineel (omdat je anders die zijkap er niet afkrijgt i.c.m. je Touratech kofferrek)
Touratech heb ik al geinformeerd, maar volgens hen 'hoeft die kap er ook nooit af, dus is het geen probleem :-S)

Heb even een beetje gepast en gemeten:

Foto 1: Zo ziet het er dan dus uit vanaf de zijkant, 2 gaatjes boren (68mm afstand) en daar 2 boutjes doorheen jassen.

Foto 2: Achterkant, de ketting e.d. blijven m.i. vergenoeg van de regelaar vandaan. De wind kan lekker door de koelribben (al zul je die wel een beetje schoon moeten houden gok ik ;-))

Foto 3: De achterbrug kan gewoon omhoog; het zaagblad op de foto houd ik tegen de brug aan. De ketting kan natuurlijk wel wat naar links schudden, zeker als ie versleten is, maar goed...

Mocht iemand een mening hebben, of per direct vormen: ik hoor het graag voordat ik morgen de boormachine in m'n steppie zet! ;-)

Mijn zorgen: (naast achterbrug en ketting)
- Vuil: al kun je dat goed schoonspuiten/borstelen
- Vocht: de stekkeropening komt aan de bovenkant, en zit natuurlijk vol in de regen. Maar goed, dat zit ie bij een 800GS toch ook? ;-)  Het ding is toch volledig dichtgegoten?

... was ooit lid ...

30 aug 2011 17:09 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Vraag me af wat de regelaar doet als hij plots afgekoeld word door een pets water. Denk aan diepe plas, riviertje etc.

Kun je hem niet beter een stuk hoger monteren?

30 aug 2011 21:03 #13 door daandus
tja, maar op menig motor zit íe op plaatsen waar íe een plens water over zich heen kan krijgen toch? (bijv 800GS)
Hoger zit het weer in de weg denk ik...

Ook een optie: onder het bagagebakje, dus achter je veer; boven je brug. Denk dat je daar wel plek hebt, en daar zit het ook een beetje verscholen van het gespetter.

... was ooit lid ...

30 aug 2011 21:56 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Tja maar als het bij de Twin verkeerd kan zitten zullen ze bij BMW ook wel niet alles perfect gemaakt hebben (weet ik zelfs wel zeker).

Het is ook maar net hoe je de motor gebruikt, in de fabriek worden ook gewoon compromissen gesloten.

Ik zie wel eens enduro's voorbij komen die de regelaar tegen het balhoofd geschroefd hebben zitten. Nu hebben die weer geen kuip als de alp of twin, maar misschien si er daar wel een plekkie te vinden...

03 sept 2011 12:29 #15 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Als het goed is is de regelaar waterdicht. Stekkerverbinding zou nog zorgen kunnen baren met een plens water maar ook die kun je bijv. dichttapen.

Een plens water over de regelaar zal niet veel negatieve invloed hebben, de electronika binnen in kan wel tegen sterke tempveranderingen. Het koelblok zelf, als er geen scheurtjes in zitten zal die er ook weinig last van hebben.

Je houdt hem zo wel goed koel :)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

03 sept 2011 22:45 #16 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Dacht eigenlijk dat die imitatie regelaars niet kapot gingen  op de AT heb er zelf 85.000 mee gereden.en bij m,n kameraad zit tie er geloof ik 90.000 km op.zou me er niet zo druk over maken.Je kan toch een reserve onder je zadel meenemen (op vakantie) als je er zo bang voor bent,Als je hem nu verplaatst heb je ook geen 100% zekerheid dat tie altijd heel blijft.

04 sept 2011 00:44 #17 door Erik
Beantwoord door Erik in topic verplaatsen Spanningsregelaar

...Je kan toch een reserve onder je zadel meenemen (op vakantie) als je er zo bang voor bent...

Ze zijn al (een tijdje) op vakantie  ;) 8)

04 sept 2011 00:50 #18 door daandus

Dacht eigenlijk dat die imitatie regelaars niet kapot gingen  op de AT heb er zelf 85.000 mee gereden.en bij m,n kameraad zit tie er geloof ik 90.000 km op.zou me er niet zo druk over maken.Je kan toch een reserve onder je zadel meenemen (op vakantie) als je er zo bang voor bent,Als je hem nu verplaatst heb je ook geen 100% zekerheid dat tie altijd heel blijft.

Ron,

Bedankt voor je tips en enthousiasme!!  ;D

Mocht je je vervelen, lees het hele topic ff door of kijk ff op m'n website!

groet,
Daan

... was ooit lid ...

05 sept 2011 10:26 #19 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic verplaatsen Spanningsregelaar
Kun je de regelaar niet in de topkuip, achter 'e'en van de gaten in de zijkuip hangen? Goed beschermd, en toch veel rijwind?  worden die gaten ook eens gebruikt!

05 sept 2011 15:28 #20 door daandus
op zich een leuk idee, maar dan moet je die kabels nogal verlengen en dat zijn ook weer verliezen... houd hem liever in de linker achterhoek! ;-)

... was ooit lid ...

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden