HELP- Mijn @T start niet meer!!

15 jan 2012 12:12 #1 door Biker000
HELP- Mijn @T start niet meer!! werd gestart door Biker000
Gisteren had ik om 11:00 uur afgesproken met  xl600vTransporteur. http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=profile;u=655
De dag ervoor al een superritje van 2 uur gemaakt om er zeker van te zijn dat mijn fiets zou starten en ik er op tijd kon zijn.
En ja hoor 10 voor 11 aangekleed en wel me fiets proberen te starten.

Alle lampjes gingen aan toen ik het contact aan zetten maar toen ik wilde starten gingen sloeg alles dood.
- het is niet de killswitch
- het zijn niet de zekeringen die rechts aan de zijkant zitten.
- het is niet de accu want met de lader er op deed deze ook niet starten.
- het zijn niet de accupolen deze heb ik wat kaler gemaakt en maakt goed contact
- de stroomverdeler heb ik uit de RD07a van mijn vrouw gehaald deze fiets start direct. maar ook geen resultaat
- de stekkertjes waren wat geroest dus ook kaal gemaakt en met contactspray ingespoten.
- het contact is niet helemaal jofel want ik kan de sleutel er zo uit halen als het contact om is. De reserve sleutel had nog scherpe tandjes en het slot is ingespoten met contactspray ook dit hielp niet.
-

Wat echt helemaal super was is dat ik Stephan belde dat me fiets niet wilde starten hij me met de aanhanger is komen halen en dat we in Leimuiden bij zijn maat zijn sleutelplek waar we hadden afgesproken naar de storing hebben kunnen zoeken.
Helaas zonder resultaat.
En de fiets is ook nog terug gebracht. Stephan nog onwijs bedankt hiervoor.
Ad ook nog bedankt voor de telefonische hulplijn.

Het groene kastje naast de accu waar ook nog een zekering zou zitten heb ik niet kunnen vinden.

Kan iemand van het forum vertellen of op welke bladzijde van de haynes gids een foto of omschrijving hiervan staat.
Of kan iemand me op een andere wijze van tips voorzien?

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 12:22 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Je hebt dus op dit moment ook compleet geen prik op je twin? Zodra het contact omzet gaat niets het doen?
Of hoor je een klik zodra je op de startknop drukt?

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 12:27 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
groene kastje waar je naar vraagt is waar je hoofdzekering zit (neem ik even aan).
Deze zit aan de linkerkant van je AT. (linker kap eraf)

En idd even de vragen van Tim beantwoorden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 12:29 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Ik gok op de hoofdzekering als ik het zo hoor. Zoals Rob al 'zei' verwijder de linker zijkap en je ziet dan dit:
Bijlage:


Trek aan het stekkertje
Bijlage:
)
En dan zie je dit
Bijlage:


Ik gok dat jij alleen niet dit ziet maar vooral VEEEEEEL corrosie en een doorgebrande zekering.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 12:49 #5 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!

Je hebt dus op dit moment ook compleet geen prik op je twin? Zodra het contact omzet gaat niets het doen?
Of hoor je een klik zodra je op de startknop drukt?


klopt geen prik en geen klik.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 12:52 #6 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!

Ik gok op de hoofdzekering als ik het zo hoor. Zoals Rob al 'zei' verwijder de linker zijkap en je ziet dan dit:



Trek aan het stekkertje
Bijlage:
)
En dan zie je dit
Bijlage:


Ik gok dat jij alleen niet dit ziet maar vooral VEEEEEEL corrosie en een doorgebrande zekering.


thnx ga ik ff checken hoor je zo.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 12:58 #7 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Gevonden. geen corrosie en 30v hoofdzekering was heel.

Wat kan ik nog meer checken?

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 13:03 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Kan je de spanning meten van je accu? Zoja, zou je de spanning willen meten zonder n lader erop?

En jammer dat 't de zekering niet was  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 13:39 #9 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Heb wel  eens gehad dat het boutje van de pluspool op de accu was losgelopen.
En een keer het boutje van de minpool op het blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 17:20 #10 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Meten is weten.

Om uit te sluiten dat het contact in orde was eerst tank er af en vanaf contact gemeten.




Dat was het niet (gelukkig contact was goed)

Toen de plus van de hoofdzekering overbrugt om te kijken of hij zo start (hotwire) en ja dat deed hij.







Nou dat was duidelijk de tank kon er weer op en toen maar verder zoeken.

Ik had 13.20 volt spanning op mijn accu dus dat was het niet (dacht ik)
Maar wat bleek;
Op het moment dat ik wilde starten sloeg de spanning naar 0.



Accu moet dus in ieder geval vervangen worden.

Maar goed oorzaak nog niet bekend.
Ik had van iemand begrepen dat je elk jaar je stekkertjes los moest halen en met contactspray moest inspuiten om storingen te voorkomen.
Dat is niet juist!!
Wat is er gebeurd het stekkertje was wijder gaan staan zodat deze is gaan knetteren met starten. Met onderstaande als gevolg.




Deze dus maar vervangen voor een waterdichte stekker.

De waarden gemeten vooraf per pool deze waren 4, 4, en 0.
Na het vervangen de waarden gemeten en deze waren 4,5  4,5 en 0 wel verbetering.

Nu is de vraag of het de spoel is in ieder geval een van de 3 (waarde 0) heeft iemand deze liggen?
En een foto oid hoe dit er uit ziet?

De motor met starthulp gestart en gekeken of de accu bijlaad helaas nee dus deze ga ik in ieder geval vervangen.


Wel weer veel geleerd vandaag.



Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 17:32 #11 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Elektrische problemen zijn altijd hoofdbrekers. 
Je pakt het mooi stapsgewijs aan, interessant om te dit te volgen. en duidelijk ook met de foto's er bij.  erg leerzaam.
Ben inmiddels erg nieuwsgierig geworden of het alleen de accu is, of dat er een ook andere oorzaak is. 

succes verder, en laat de updates maar komen !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 17:32 #12 door Timy
Beantwoord door Timy in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Ik zie die twee afgefikte stekkers en gok dat dit degene van de spanningsregelaar zijn?
Dit is een bekend probleem van de AT, zoek maar eens op het forum en je kan je lol op.

Ik heb dit jaar al 5 keer de stekkers van de AT van mijn vrouw vervangen ivm dit euvel. Vandaag een oplossing gemaakt met drie losse stekkertjes in de hoop dat ze zo minder oververhitten. Als het werkt ga ik dit op het forum plaatsen.

Overigens zou het zomaar kunnen dat je spanningsregelaar defect is en niet alleen de accu. Mogelijk is de accu zelfs nog op orde.
Dit verklaard namelijk ook waarom je na 2 uur weer n 'dode' AT hebt, je accu heeft al die tijd niet bijgeladen.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 17:37 #13 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!

Ik zie die twee afgefikte stekkers en gok dat dit degene van de spanningsregelaar zijn?
Dit is een bekend probleem van de AT, zoek maar eens op het forum en je kan je lol op.

Ik heb dit jaar al 5 keer de stekkers van de AT van mijn vrouw vervangen ivm dit euvel. Vandaag een oplossing gemaakt met drie losse stekkertjes in de hoop dat ze zo minder oververhitten. Als het werk ga ik dit op het forum plaatsen.

Overigens zou het zomaar kunnen dat je spanningsregelaar defect is en niet alleen de accu. Mogelijk is de accu zelfs nog op orde.
Dit verklaard namelijk ook waarom je na 2 uur weer n 'dode' AT hebt, je accu heeft al die tijd niet bijgeladen.


De spanningsregelaar had ik als eerste overgezet van de rd07a van mijn vrouw maar dit was het niet (gelukkig).
Het stekkertje werd trouwens heel warm toen ik met de starthulp de motor aan de praat kreeg dus ben blij dat deze vervangen is.


Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 17:48 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Dat is het probleem van de spanningsregelaar stekkertjes bij mij ook. Ze worden loeiheet en uiteindelijk smelt een keer het plastic.
Ik heb alle bekabeling afgelopen zomer nagelopen, alle massadraden bekeken en gemeten. Er lijkt niets vreemds te zijn behalve dat op ongewenste momenten mijn vrouw thuiskomt met de mededeling: "hij ruikt weer raar".

Als jij erachter kan komen waarom de AT deze ellende geeft houd ik mij aanbevolen want ik wordt er krankjorum van  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 21:18 #15 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!



Deze dus maar vervangen voor een waterdichte stekker.

De waarden gemeten vooraf per pool deze waren 4, 4, en 0.
Na het vervangen de waarden gemeten en deze waren 4,5  4,5 en 0 wel verbetering.

Nu is de vraag of het de spoel is in ieder geval een van de 3 (waarde 0) heeft iemand deze liggen?
En een foto oid hoe dit er uit ziet?


[/quote]



De spoel  is dacht ik nr 4.

Maar is dan een gevolgschade.

Wie weet waar ik moet zoeken om de waarde weer 4, 4, 4, te krijgen voor ik de nieuwe spoel direct naar zijn grootje help?

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 21:29 #16 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Hallo Biker,

Hierbij de foto's van gistermiddag.

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 21:31 #17 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Nog meer foto's.

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 21:33 #18 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
En nog meer ;D

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 21:34 #19 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
En de laatste.

BMW R 1100 GS  1996
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2012 21:37 - 16 jan 2012 10:06 #20 door Neet
Beantwoord door Neet in topic HELP- Mijn @T start niet meer!!
Ik hoop dat ik begrijp wat je bedoelt maar de drie spoelen zitten op de complete ring.

1 spoel bestaat uit meerdere spoelen en staan op hun beurt in serie of parallel, dat weet ik niet maar maakt niet uit.
1 kant van de spoelen zitten aan elkaar vast maar niet aan massa. De andere kant zijn de drie gele draden.

Als je je meter op twee aansluitingen prikt, meet je door twee spoelen. Zo kan je dus drie keer meten en de waarde's
zullen vrijwel hetzelfde moeten zijn. Je zal per meting maar heel weinig oompjes meten, hoeveel weet ik niet precies.
Maar als er een meting veel afwijkt terwijl een andere meting 4.5 ohm meet dan vrees ik dat 1 spoel
(die dus uit meerdere spoelen bestaat) kortsluiting heeft. Alleen zouden dan alle metingen iets anders moeten laten zien.
Ik hoop dat je verkeerd hebt gemeten en het allemaal wel mee valt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden