Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04

21 jan 2012 23:10 #1 door Maarten
Ik ben sinds een week de eigenaar van een RD04 uit '90 met 55k op de klok, en dat bevalt enorm! Helaas heb ik wel last van een euvel, waarvan ik hoop dat jullie mij wellicht op weg kunnen helpen naar een oplossing.

Direct na aanschaf heb ik er 2 dagen flink mee rond gereden, de motor was door de vorige eigenaar ook regelmatig gebruikt maar ik doe altijd even rustig aan om de motor te leren kennen. De motor liep goed, en ik had mijzelf nog verbaasd over het comfort waarmee je op rijksweg snelheden kon rijden.

Nadat ik echter eenmalig de (doorgewarmde) motor wat verder had doorgetrokken (tot ~7500rpm) heb ik last van een trilling in de hele motor. Bij toerentallen onder de 4000rpm valt er niets te bespeuren, maar daarboven trilt de motor flink. Dusdanig dat ik bij 110 a 120 binnen een minuut last heb van 'dode' handen. Bij het ontkoppelen is de trilling direct weg.

Bij inspectie zie ik geen rare dingen, de uitlaat komt niet ergens tegen het frame, alles zit netjes op zn plek. Het blok maakt overigens geen rare geluiden en loopt prima, er lijkt dus niks mis te zijn met het motorblok, enkel dat het zijn trillingen doorgeeft aan de rest van de motor waar dat niet de bedoeling is.

Heeft iemand hier ervaring mee, ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken?Zou er toch iets mis kunnen zijn met het blok?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2012 23:31 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Welkom hier Maarten  :)

Lastig natuurlijk om op afstand hier wat over te zeggen  :-\  Je bent niet de enige die wat trilingen ervaart bij hogere snelheden.
Is het trouwens alléén snelheid afhankelijk ? Of voel je het ook bij hogere toeren in een lagere versnelling?

Zomaar wat ideeen:
- ketting goed gesmeerd / kettingspeling juist / niet versleten
- banden onregelmatig afgesleten (gecupt)
- alle bouten van het blok goed vast / aanwezig

Heb je trouwens referentie? Ik bedoel: heb je al eerder op / een andere Twin gereden?

Vermeld anders je woonplaats even, wellicht wil 1 van de forumleden bij je in de buurt eens een stukje rijden om te zien of het normaal is of niet.

Succes,
Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2012 23:43 #3 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
@ Rene

Volgens mij redelijk om de hoek  ;D

Rotterdam

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 00:57 #4 door Maarten
Beantwoord door Maarten in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Sorry, nu ik mijn post terug lees begrijp ik dat het er niet helemaal duidelijk staat.

Ik heb 200km gereden zonder trillingen, en op het moment dat ik dus voor het eerst wat meer toeren ging draaien was er van het ene op het andere moment een flinke trilling aanwezig. Ik kan bij wijze van het exacte moment aanwijzen. Het verschil is ook flink, het is een zeer duidelijke trilling. Bij harder rijden dan 120 en heb je het idee dat je eraf stuitert! Zodra ik ontkoppel en het motor toerental zakt is het weg, dus het lijkt mij niet gerelateerd aan banden/ketting e.d. anders zou je verwachten dat de trilling pas weg gaat als je snelheid afneemt.

Ik begrijp dat het via een forum erg lastig is, toch alvast bedankt voor de hulp.

Hopelijk is het morgen een beetje droog dan ga ik de kappen stenenvanger eraf halen, wellicht dat ik wat over het hoofd zie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 08:16 #5 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Wanneer het bij een bepaalde snelheid gebeurt en niet bij een bepaald toerental kan het natuurlijk ook nog versnellingsbak gerelateerd zijn. Heb je er ook lawaai bij gehoord?

Volgens mij moet je nog iets meer info delen. Bijvoorbeeld of het puur trilling is die door de hele motor gaat, of dat meer schudden is (heen en weer of op en neer). Of het voor, achter of in het midden is. Of je de trilling in het stuur voelt, in je kont en lijf of ook in je voeten en benen. Wat je hoort. Of de motor stottert, etc.....

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 11:07 #6 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04

[...]
Bij het ontkoppelen is de trilling direct weg.
[...]
Het blok maakt overigens geen rare geluiden en loopt prima
[...]
Heeft iemand hier ervaring mee, ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken?Zou er toch iets mis kunnen zijn met het blok?


Hoi Maarten,

Welkom. Gefeliciteerd met je AT. Jammer dat ie het niet helemaal goed doet, maar het is vast oplosbaar.
Grunneger heeft wel gelijk over de extra info, maar volgens mij heb je al aardige aanwijzingen gegeven.
Ik ben geen techneut, maar gok een beetje op de versnelling.
Als je de motor op >4000 rpm laat ontkoppelt laat draaien, zijn er dan ook trillingen?

Succes,




Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 11:19 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04

Bij harder rijden dan 120 en heb je het idee dat je eraf stuitert! Zodra ik ontkoppel en het motor toerental zakt is het weg, dus het lijkt mij niet gerelateerd aan banden/ketting e.d. anders zou je verwachten dat de trilling pas weg gaat als je snelheid afneemt.

Misschien wat mierenn......, maar er is een verschil tussen trillen en schudden. Trillen is waar je het dode handen gevoel van krijgt. Maar als je bijna het idee hebt dat je van de motor af stuitert denk ik meer aan schudden.
Verder, als de koppeling ingeknepen wordt, ontspan je de druk op de ketting/versnellingsbak. Ketting zou ik dus nog niet direct uitsluiten.
(Bovendien heb je je stuur anders/steviger vast als je de koppeling in knijpt)

(Blijft hoe dan ook altijd lastig op afstand beoordelen)
Ik zou in ieder geval eerst de eenvoudige zaken bekijken. Maar als je nooit een twin gehad hebt, is het lastig vergelijken..
- kettingspanning. (Ik kijk meestal even of ik de ketting, in het midden, tegen het zwarte deel op de acherbrug kan duwen. Mag iets moeite kosten.  Maar zoek vooral alle discussies hierover maar op)
- tandwielen (haal bij het voortandwiel even het kapje eraf en kijk naar het tandwiel. Moeten geen haaietanden zijn)  (Overigens verwacht ik niet dat hier de oorzaak ligt)
- ketting slijtage.... trek even aan de achterkant van je achtertandwiel aan de ketting. Als deze van het tandwiel af komt, en je kunt een duidelijk gat zien tussen ketting en tandwiel, dan is je ketting zowiezo versleten
- achterwiel er recht in. Controlleer de stand van je as aan beide kanten in je achterbrug. (Streepjes op dezelfde afstand)

Verder.... heb je bv valbeugels gemonteerd ?
Valbeugels zijn af en toe lastig te monteren. Zitten vaak onder spanning en zorgen daardoor vaak voor het doorgeven van trillingen uit het blok naar de hele motorfiets. Zeker als tijdens de bevestiging men alle punten een voor een vast gezet heeft. Beter is het om valbeugels op alle punten te bevestigen zonder meteen volledig vast te zetten. Als je valbeugels hebt, is het een kwestie van alle bevestigingspunten even een paar slagen los te draaien, je beugels te bewegen (waarmee je ze eigenlijk ontspant) en vervolgens alles weer aan te draaien.

Meer kan ik op dit moment ook niet bedenken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 11:23 #8 door rodealp
Beantwoord door rodealp in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Hoi Maarten, gefeliciteerd met AT. Ik rij zelf een transalp en had ongeveer de zelfde klachten, Bij mijn opgelost door het hitteschild vast te zetten, deze was losgetrild en veroorzaakte daardoor veel meer trillingen die zeer vervelend waren. Mischien is dit bij jou ook het probleem.


groet cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 11:50 #9 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
-Het kan zijn dat een sproeier (gedeeltelijk) verstopt zit, waardoor er een cilinder niet "mee komt".
-Het kan zijn dat er onvoldoende brandstof in een van  de carburateurs komt, waardoor het wederom kan gebeuren dat er een cilinder niet "mee komt".

Lastig op afstand in te schatten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 12:44 #10 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04

-Het kan zijn dat een sproeier (gedeeltelijk) verstopt zit, waardoor er een cilinder niet "mee komt".
-Het kan zijn dat er onvoldoende brandstof in een van  de carburateurs komt, waardoor het wederom kan gebeuren dat er een cilinder niet "mee komt".

Lastig op afstand in te schatten.


Had ik zelf nog niet eens aan gedacht, maar het zou goed kunnen. Mijn RD03 vertoonde ook meer trillingen toen hij met een defecte brandstofpomp had te kampen. Ik schreef het toen toe aan slecht onderhoud (ketting etc), wat gedeeltelijk wel zo geweest zal zijn, maar toch!

Goede tip!

Ik denk verder dat de oorzaak ook wel eens bij de ketting zou kunnen liggen. Mijn ex-elefant (900 duc blok) deed de laatste kms heel wat bokkiger omdat de kettingset volledig op was. Als ik dan inderdaad de koppeling indruk, dan was het weg, dus niet zomaar ervan uitgaan dat je op die manier snel wat uitsluit.

Succes en gefeliciteerd (oja, plaatjes van je fiets?  8))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 15:13 #11 door kees
Ik ga mee met pakfiets, met als aanvulling: mogelijk staat het synchroon van de carbs niet goed.

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 16:19 - 22 jan 2012 17:53 #12 door Maarten
Beantwoord door Maarten in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
De trillingen zijn er overigens ook als hij in zn vrij staat en ik 4000+ toeren maak (doe het alleen niet te vaak, worden de buren chagrijnig van  :P)

De trillingen zelf zijn er door de hele motor, dus zowel het zadel als het stuur.

De stenenvanger en delen eromheen heb ik gecontroleerd terwijl de motor liep, deze trillen niet of nauwelijks mee.

Er staat onderhoud in de planning zodra ik een droge sleutelplek kan lenen of als het buiten wat warmer wordt. Dan ga ik ook de carbs synchroon stellen. Ik vermoed echter niet dat het de trillingen zal oplossen omdat het verlopen van de carburateur instellingen geleidelijk gebeurt?

De ketting speling is ok, de ketting en achtertandwiel zijn niet versleten. Voortandwiel heb ik nog niet naar gekeken, was ik eigenlijk sowieso van plan ivm controle van de uitgaande as.

In ieder geval bedankt voor alle ideeen, ik ga binnenkort e.e.a. demonteren zodat ik wat meer kan zien.

Ps. ik zal even een nieuw topic aanmaken waarin ik mij en de AT zal voorstellen; gelukt, zie http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7935.0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 16:42 #13 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Rotterdam is niet zo heel erg ver bij Sprundel vandaan. Ad Mies zal je met veel liefde willen helpen, helemaal als je lid bent  ;)

http://www.msd-motorbandenservice.nl/ ook actief hier op het forum

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 22:28 #14 door Maarten
Beantwoord door Maarten in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Prima idee, kan ik ook meteen sleutelruimte huren om alle openstaande klussen te doen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2012 08:36 #15 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Kijk anders eens bij de www.motorkelder.com in Capelle, kom er al jaren over de vloer en bevalt me prima!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2012 15:13 #16 door hilbertreinsma
Beantwoord door hilbertreinsma in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
heb het ook gehad en bij mij was het het natrekken van de blokbouten.
grt
hilbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2012 14:07 #17 door Maarten
Beantwoord door Maarten in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Morgen kan ik de garage lenen van een vriend, dus dan wordt de AT verwend! Ik zal het direct laten weten als ik de oorzaak heb achterhaald.

Alvast bedankt voor alle suggesties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 16:08 #18 door Maarten
Beantwoord door Maarten in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Vandaag heb ik alle suggesties die hierboven staan gechecked;

Ketting, tandwiel en afstelling daarvan is prima
Er zitten geen valbeugels op, en ik de kappen e.d. had ik er vandaag eraf
De uitlaat komt nergens tegenaan
Alle ophangbouten van het blok nagetrokken

Na het wisselen van de olie, olie filter en bougies heb ik er een klein stukje mee gereden door de straat. Geen idee waarom maar ik dacht nog eens de oliepeil dop eraf te schroeven terwijl de motor liep. De carterdruk was vrij hoog, hij duwde letterlijk de oliedop eruit terwijl ik hem in mijn handen had.
Van de meeste auto's en motoren weet ik dat er vaak een (lichte) overdruk is in het carter, maar zo sterk en pulserend heb ik nog niet eerder gezien. Het is echter ook de eerste keer dat ik met mn vingers aan een 2 cylinder zit, dus mijn vraag aan jullie: is dit normaal gedrag voor een AT?

Zo ja is het laatste wat ik kan verzinnen ongelijkmatige carburatie of ontsteking. De oude bougies zagen er trouwens prima uit, koffie met melk en geen rare afwijkingen of olie e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 17:30 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
beste maarten,

ik heb maar even gewacht met reageren naar aanleiding van je eerste posting... :angel:

iedere twin of alp geeft enigzins trillingen.. dit is evident aan een 2 cylinder waar geen balans as in zit
ook zit het blok niet in rubbers opgehangen
alle trillingen die onstaan zullen dus doorgegeven aan alle andere metalen delen van de motor waarbij ze dus het effect versterken

als alle zaken gecontroleerd zijn (en dan met name zit alles vast) is er direkt niet veel aan te veranderen
gevoelige veroorzakers zijn de carter beschermer ((hoog frequent geluid )
de carb sychroniseren kan dan nog wel wat helpen maar ik verwacht er niet veel van.

tegen slapende handen kun je andere handvaten proberen (dikkere schuimruberen)
als dit alles jou niet tevreden maakt zul je op zoek moeten gaan naar een andere motor want het gaat je dan alleen maar ergeren zeker als het nu al een issue voor je is..

de oliepeilstok zit bij de koppelingskooi die flink rond draait en dus zorgt voor een flinke wind druk.. en ja je peilstok kan deze druk als je los ligt niet aan

de olie komt er zelfs mee uit en is dus gewoon normaal....

ps... is dit je eerste motor ?

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 17:43 - 29 jan 2012 18:14 #20 door Maarten
Beantwoord door Maarten in topic Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04
Het is mijn 2e motor, de eerste is een Honda VFR.

Het is moeilijk om een correcte omschrijving te geven van het trillen/schudden, maar het als een verschil tussen dag en nacht zoals hij voorheen reed, en hoe de motor nu trilt. Het is vooral daarom dat ik nu op zoek ben naar een oorzaak, ik vermoed dat er iets mis is.

Als omschrijving denk ik dat een (oude) wasmachine die aan het centrifugeren is er nog het meest bij in de buurt komt, al heeft dat niet de intensiteit van hoe de motor nu trilt.

Ik ga toch maar een compressiemeting doen, ik heb de spullen en je kan er gelukkig makkelijk bij.. (enkel voor mijn gemoedsrust  :P)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden