De handdoek in de ring...

04 mrt 2012 19:15 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic De handdoek in de ring...
Hoi Floor,

Die druk is op zich niet zo heel belangrijk (want zoveel gebruikt je motor toch niet), maar, zoals V-Twin oppert, een te hoge druk kan weer andere problemen geven.

De druk die een ori Mitsubishi levert is niet hoog: als je je vinger op de uitgaande slang drukt, stopt hij met tikken (pompen - druk opbouwen). Daarvoor zorgt het afslagrelais helemaal achteraan achter de linker dekkap. Het Haynes Manual predikt wat betreft de opbrengst: ongeveer een liter per minuut (als je dat naar daadwerkelijk verbruik omrekent zou je geloof ik vierhonderd km/u moeten rijden, of zoiets).

Wat grappig is aan die mechanische pompen [vacuum klinkt zo onderdehand wat afgezaagd] is dat ze pompen als de motor draait. En stoppen als je de motor uit zet.

C'est tout  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 20:19 - 04 mrt 2012 22:32 #22 door Floor
Beantwoord door Floor in topic De handdoek in de ring...
Oke! Dank je wel!  :)
Er is namelijk een pompje op de markt (ik weet even niet meer welke) die je kunt instellen op 0.1 - 1 bar. Dus ik vroeg me af op welke druk zo'n soort pompje dan ingesteld zou moeten worden voor de at.

Later toegevoegd: kan hem even niet weervinden :S, vind nu alleen pompjes met een veeeel kleinere range, dus misschien kloppen die waardes niet  ::), maar welke waardes komen een beetje in de buurt van de twin? Dus dat je de carbs niet opblaast.

En ik wil dit topic niet verpesten, maar een aantal mensen zijn dus eigenlijk wel enthousiaster over die vacuum... uhm, mechanische pomjes? Minder gevoelig doordat ze mechanisch zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 20:37 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic De handdoek in de ring...
Om even in te haken op de Psi-waarde (druk die de pomp levert),

3.0 - 4.5 Psi is maar resp. 0,2 - 0,3 bar, hè..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 20:48 #24 door Floor
Beantwoord door Floor in topic De handdoek in de ring...

Om even in te haken op de Psi-waarde (druk die de pomp levert),

3.0 - 4.5 Psi is maar resp. 0,2 - 0,3 bar, hè..


Maar dat zou wel moeten kunnen toch?? 0.2 bar is toch dat er 2 newton per cm2 drukt?? Zou dat niet gnoeg kunnen zijn om die benzine dat hoogteverschil te laten overbruggen? Want zo groot is dat hoogteverschil niet... Of maak ik nou ergens een denkfout? (factortje 100 fout ofzo :P)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 21:06 #25 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De handdoek in de ring...
Mechanische pomp had mijn voorkeur want:

Als je omvalt om wat voor reden ook en de motor stopt dan stopt de pomp ook want hij werkt op de vaccuum in het inlaatspruitstuk.
Geen extra electra aanleggen (electra die dan dus ook net meer stuk kan ;D )
Simpele constructie die eigenlijk niet stuk gaat. Gaat hij wel stuk is repareren simpel en zelfs houtje-touwtje onderweg te doen.
Goedkoop.

Ook kan hij overweg met vuil, hoewel dat niet wenselijk is aangezien het naar je carburateurs pompt  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 21:24 #26 door Floor
Beantwoord door Floor in topic De handdoek in de ring...
Maar dat vapor lock oid is toch alleen bij die mechanische? Vanaf welke temperaturen is dat ongeveer? Want dat ding moet mee naar warme landen, bijv 50 gr ofzo...?

En die revisiesetjes van die originele? Als je die alvast zo inelkaar zet dat je hem, als het nodig is, zo in de pomp kunt plaatsen, is dat een beetje redelijke oplossing vinden jullie? (voor die prijs)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 21:34 #27 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De handdoek in de ring...
Nouja vapour lock kan in elke soort pomp optreden volgens mij. Daarom zitten pompen nu bij veel voertuigen veel IN de brandstof tank (tenminste, dat is toch zo?). Daar is het namelijk lekker koel.
Want het verdampen/koken van brandstof heeft niets te maken met het type pomp maar wel waar de pomp zich bevind en hoe de leidingen open.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat een electrische pomp beter in staat is enige druk op het systeem te houden en zo de vorming van een gasbel te voorkomen. Daar ben ik verder niet in afgestudeerd, dus geen idee.

Ik heb de pomp een beetje in de rijwind en wat weg van de motor. Zelf nooit problemen mee gehad, ook niet hartje zomer in de file etc.
Maar of dat 50graden plus is, ik denk van niet.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 21:42 - 04 mrt 2012 22:34 #28 door Floor
Beantwoord door Floor in topic De handdoek in de ring...
Haha, klinkt ook eigenlijk wel logisch ja :P Dat elke pomp daar last van heeft...  :angel:, maar ik dacht dat eens een keer ergens gelezen / gehoord te hebben... Maar bedankt in ieder geval!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 22:14 #29 door Neet
Beantwoord door Neet in topic De handdoek in de ring...
Wat een adviezen hee.
Nou, ik gok dan toch maar om door te rijden met mijn gereviseerde originele.
Ik rij toch niet niet meer zoveel en ben lid van de ANWB.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2012 08:27 #30 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic De handdoek in de ring...

Van de 10-Psi versie lees je weleens klachten dat de druk te hoog is en als je wat versleten vlotternaalden hebt dat je carbs gaan overstromen.
Het is een solid state pomp die doorblijft pompen en zeker bij een 10 Psi versie kan dat wel een beetje te veel van het goede zijn.

Mbt vacuümpompen en lege vlotterbakken. Hoe kom jij aan lege vlotterbakken als je bijna continue aan het rijden bent? Tap je die iedere avond af voor het slapen gaan  :o ;)
Als je na de pomp een T-stuk in je leiding zet en je de leiding + vlotterbak volgiet is er toch niks aan de hand?

Die Facet past overigens, als je die oren eraf zaagt met wat inspanning in het originele rubber van de Metsubsidie pomp.

Weet dat de stroom naar de pomp niet onderbroken wordt als je valt en de motor slaat af. De pomp blijft pompen. Je zou e.e.a. via de oliedruk schakelaar kunnen beveiligen. Ik zou me daar in jouw geval meer druk overmaken dan over een lege vlotterbak en een vacuümpomp.

Succes!

Hoi Floor,

Die druk is op zich niet zo heel belangrijk (want zoveel gebruikt je motor toch niet), maar, zoals V-Twin oppert, een te hoge druk kan weer andere problemen geven.

De druk die een ori Mitsubishi levert is niet hoog: als je je vinger op de uitgaande slang drukt, stopt hij met tikken (pompen - druk opbouwen). Daarvoor zorgt het afslagrelais helemaal achteraan achter de linker dekkap. Het Haynes Manual predikt wat betreft de opbrengst: ongeveer een liter per minuut (als je dat naar daadwerkelijk verbruik omrekent zou je geloof ik vierhonderd km/u moeten rijden, of zoiets).

Wat grappig is aan die mechanische pompen [vacuum klinkt zo onderdehand wat afgezaagd] is dat ze pompen als de motor draait. En stoppen als je de motor uit zet.

C'est tout  :)


Bram & Brom hebben alletwee dubbel gelijk. Das ook idd de reden dat we voor de Dero voor de lage druk versie van de QH hebben gekozen. Resultaat... Niet alleen gaat de pomp niet (zo makkelijk) stuk als de orginele Mitsi pomp, maar de motor loopt ook nog eens veel beter (zelfs zuiniger) dan met het origineel. Binnen de Dero community is die QH lagedruk zo ongeveer de standaard vervanging op de carburatie modellen. Klachten over stuklopen van deze pomp, zijn er niet (in tegenstelling tot wederom... die vermaldelije originele pomp!)

Daan heeft natuurlijk de hogedruk versie van de QH genomen...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2012 16:38 #31 door daandus
Beantwoord door daandus in topic De handdoek in de ring...
.....  8)

'k Had hetzelfde model, en eentje kapte er compleet mee, de andere gaf ellende. Mijn motor ging op 1 poot lopen, en ik heb werkelijk alles vervangen (kabelboom, bougies, boegiekabels, CDI, bobines) en kreeg het niet opgelost. QH eraf, opgelost.  Nr 3 werkte zonder problemen.

Ik heb vandaag nog wat gezicht naar een 40105 (3-5 PSI ofzo) FACET-kopie, maar kan die hier niet vinden.
Dus rijd ik met die 7-10 PSI versie, de 40107. Werkt prima, bijft idd doorpompen, maar dat deed de QH ook als de motor op z'n kant ging trouwens! De originele stopt wel, raarrrrr...


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2012 17:30 #32 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De handdoek in de ring...
Daar zou ik niet mee durven rijden, als je door een valpartij gewond vast onder je motor blijft liggen en die pomp blijft maar door pompen.....  gratiscrematie.nl    Bouw er even een relais tussen Daan, draadje pakken vanaf je oliedruksensor, die onderbreekt als je omvalt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2012 18:17 #33 door daandus
Beantwoord door daandus in topic De handdoek in de ring...
dat zat ik ook al te denken ja... heb het relais al liggen!
Gelukkig rijden we bijna altijd samen.... hopelijk zet Mirjam het contact even voor me af ;-)

Maar denk je dat het schade gaat veroorzaken dat die pomp 7-10PSI geeft, dubbele druk dus? Geen idee wat de originele doet (als 'ie 't doet...), misschien geeft die wel veel meer druk :-P

p.s. waardeer je foto zeer... maar moet ie niet geupdate worden?;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2012 20:29 #34 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De handdoek in de ring...
zoiets ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2012 20:35 #35 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De handdoek in de ring...
maaruh die hogere druk, tja ik durf er niks over te zeggen. Als ik in jou schoenen stond ging ik het met vacuumpomp proberen, lekker in de rijwind hangen voor koeling. en jullie rijden toch niet vaak de carburateur helemaal leeg lijkt me, dus accu leeg starten is niet echt een ding.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2012 22:31 #36 door max-e
Beantwoord door max-e in topic De handdoek in de ring...
Daan,
je kunt alternatief ook de elektrische Pierburg pomp type nr. 7.21440.51 gebruiken. Deze heeft de juiste pomp-druk en wordt vaak als vervangende pomp in luchtgekoelde Volswagens gebruikt. Misschien is deze in Zuid-Amerika te verkrijgen. Ik rijd zelf al meer dan 50.000km met een Pierburg pomp. Met een verloopbus past deze pomp in de originele houder. Als je op zeker wilt spelen, mag je ook hier een relais tussen plaatsen, maar het kan natuurlijk ook zonder.
goede reis verder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2012 16:44 #37 door daandus
Beantwoord door daandus in topic De handdoek in de ring...
dat pompje ken ik ja, bedankt voor het artikelnummer! ;-)

Na 140 probleemloze km's vanmorgen begon het gedonder weer; m'n motor hapert en stottert. Lijkt hetzelfde gedonder van 4 jaar geleden, wat opgelost werd door de QH-pomp te wisselen.... raarrrrrr
Maar goed, Santiago haal ik wel, desnoods duw ik 'm!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2012 18:39 #38 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De handdoek in de ring...
ik begin toch steeds meer vraagtekens te plaatsen waarom jij pompen slijt als zoete broodjes

menig biker heeft ervaring met de twin op verre reizen en verder....... maar zo vaak als jij problemen hebt doet mij geloven dat jij toch iemand erg boos moet hebben gemaakt.

of is er mogelijk toch ergens een reden

al met al ... waarom... waarom waarom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2012 20:07 #39 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic De handdoek in de ring...
Daan, heb je al eens een extra massa draad naar je pomp aangelegd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2012 20:32 #40 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De handdoek in de ring...
Daan had jij 4 jaar geleden geen problemen met die zelf aangelegde slangen voor de vlotterbak beluchting, die slangen die voorkomen dat je vlotterbakjes na drie dagen leeg verdampt zijn. Ik heb gemerkt dat er na een valpartijtje benzine in het laagste punt van die slang blijft staan en dat zorgt ervoor dat er niet meer genoeg luchtdruk op de vlotterbakjes komt, rij je over hobbels dan beweegt die benzine wat en krijg je weer wat lucht en loopt de motor weer een tijdje goed, als de motor wat langer staat verdampt de benzine in het slangetje en loopt de motor ook weer goed.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden