Koop een AT 2001, gelijk in de electroproblemen! Tips?

07 mrt 2012 12:51 #1 door zandhapper
Dag forumleden,

Ik heb vorig jaar mijn AT95 verkocht omdat hij versleten was, heb net een mooie 2001ner op de kop getikt.
Hij had bij de koop al problemen met starten na dat hij van de druppelader gehaald was en een keer gestart was. Hij had nog geen 5 minuten op de lampen gestaan zonder lopen en toen ik opnieuw wilde starten om een proefrit temaken wilde de startmotor al niet meer rond.

Na aanduwen deed hij het gewoon dus ging ik er vanuit dat het waarschijnlijk een kapotte accus was. Heb wat met de prijs geregeld en bij de koop een nieuwe accu ingemikt. Hij liep prima maar toen ik thuis kwam en stopte, hem 1 tandje van contact afzetten (lampen dus nog aan) wilde hij bijn direct al niet meer goed starten.
Thuis de meter er op en op de accu stond rond de 12 volt. en na een poging tot starten nog maar ong. 11 volt. De accus is splinter nieuw dus dat is hem niet. Hij loopt als een trein en aangekomen thuis is de accu ook nog vol dus je zou zeggen dat het ook de dinamo niet is, spanningsregelaar of startmotor?? Wie durft er een gooi naar te doen, of wie weet het wellicht zelfs uit ervaring??

Hoor graag van jullie, het mooie weer staat voor de deur en daarmee ook de komende motorvakanties.

Groeten,
Chiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2012 13:53 #2 door Waffie
hallo chiel,

meten is weten maar ik gok het op een defecte regelaar en als die het niet is dynamo(komt niet zo vaak voor)

controleer direkt de stekkerverbindingen ook goed

even een opm

als je de motorfiets gekocht hebt bij een dealer mag je zelf afvragen of de motorfiets een zorgvuldige inspectie voor aflevering heeft genoten

ik vrees geen enkele..  immers nogmaals meten is weten

kun  je aanspraak maken op garantie ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2012 15:08 #3 door daandus
even meten wat je laadspanning is, dan weet je alles.
motor starten, desnoods even stationair toerental opschroeven naar 2000rpm, dan kun je heerlijk meten en moet je 14-15 volt op je accu krijgen. Gok ook dat je regelaar rot is, hopelijk geeft hij geen hogere spanning af wat gevolgschade kan hebben!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 09:32 #4 door zandhapper
Beantwoord door zandhapper in topic Koop een AT 2001, gelijk in de electroproblemen! Tips?
Hoi Ad en Daandus,

Heb hem bij een particulier gekocht dus garantie zit er niet echt in.
Was natuurlijk ook mijn eigen gok dus het is wat het is maar als het een kappotte regelaar is, is het toch wel vreemd dat
bij aankomst er gewoon 12,3 volt in zit toch?
Hoe meet ik precies de laadspanning? Gewoon op de accu of in de stekker van de regelaar?

Groeten,

Chiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 11:46 #5 door Waffie
neem een voltmeter

plaats deze in modes gelijkspanning  met een meet bereik tot bijv 20 volt of zelf hoger

als de motor draait plaats je een volt meter op de polen van de accu

let op de juiste + en _
voer het toerental o tot ca 5000 rpm en kijk wat je afleest

een juiste waarde voor de meting ligt tussen de 13,7-14,5

meld je bevindingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 18:08 #6 door kees

..hopelijk geeft hij geen hogere spanning af wat gevolgschade kan hebben!..


Mwa bij een hogere laadspanning als gevolg van een defecte regelaar laadt de accu dus bij (en heeft Zandhapper niks door, met als mogelijk gevolg, vervolgschade) maar ik maak op uit zijn verhaal dat zijn accu niet of onvoldoende bijlaadt.

Maar, hoe het ook zij, ik verdenk ook zijn spanningsregeling. Meting doen zoals eerder aangegeven.

:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 21:56 #7 door zandhapper
Beantwoord door zandhapper in topic Koop een AT 2001, gelijk in de electroproblemen! Tips?
Hallo,

Bij 3000 tpm laad hij 13, 7 volt bij en bij 5000 tpm 13,9.
Is dat niet een beetje te klein verschil? Zal dus wel de spanningsmeter zijn.

Ik stond vanmiddag met panne stil vlak bij huis omdat de accu leeggetrokken was. Toen ik de oude accu er in zette die nog goed bleek te zijn dacht ik op die stroom naar huis te kunnen rijden. Hij gaf echter geen kik. Toen ik aan de bekabeling achter het slot zat sprong de hele knoppenwinkel ineens aan.
Ik had al eens gezien dat er iets afgebroken was achter het contactslot vlak na dat ik hem gekocht had. Nu heb ik alle kappen verwijderd en komt er een kale aanhechting van de rode, zwarte en roodzwarte draad te voorschijn. (heb foto's maar die krijg ik niet ge-upload, internal servererror) Een van de draden is los geschoten gegaan van de soldering maar dat verklaard waarom hij geen kik gaf.

Echter, is dit toch niet helemaal normaal dat je zo tegen de onderkant vanhet conactslot aankijkt waar de draden op gesodeerd zitten?? Hebben jullie dit ook of hoort hier nog kap o.i.d. overheen. Bij sturen naar links raken de draden het subframe van voorpartij, daarom zijn ze los gaan zitten maarja, ik moet toch naar links moeten kunnens sturen...

Hebben jullie dit ook? Kan ik het zo terug solderen of moet ik met speciale dingen rekening houden? Wil de foto's nog wel persoonlijk sturen zodat je ff kan kijken, moeje ff je email geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 22:23 #8 door kees
Hoi Zandhapper,

Nee, er hoort onderaan het contact een dekseltje te zitten dat de aansluitingen afschermt EN vastklemt [tegen lostrekken].
Mogelijk verklaart dat je accuprobleem. Maar, repareer eerst de schade aan de bedrading, laadt de accu volledig en doe je meting opnieuw. Mogelijk heeft het niets met elkaar van doen.

13,7 V is echt te weinig (bij een oto genoeg, bij een moto niet!). Doe je meting overigens met het dimlicht aan. Dan moet je die 14,5-15V halen (ergens tussen 2500-5000 rpm).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 22:30 #9 door xrvtuur
13,7 is prima hoor, ik rij er al jaren mee.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 22:45 #10 door kees

..ik rij er al jaren mee..


Ik ook, met een kale achterband.


RTM: regulator/rectifier XRV 750 models: 14.0-15.0 V @ 5000rpm

Bron: Haynes Manuals

Ik durf zomaar te zeggen dat de meting op de gemiddelde XRV 750 zo'n beetje op 14,7V uitkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 22:50 #11 door xrvtuur

Ik ook, met een kale achterband.


RTM: regulator/rectifier XRV 750 models: 14.0-15.0 V @ 5000rpm

Bron: Haynes Manuals


Dat haalt geen 1 AT meer, de eerste twee weken met een nieuwe regelaar misschien maar daarna moet je heel blij zijn met 13,7v, en ze doen het er prima mee, beter dan met een kale achterband ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2012 23:20 #12 door kees
Haha ok.

Ik zal morgen even starten en meten en posten. Gewoon voor de kift. Accu en regelaar van de OER 2009, waarbij de accu werd gekannibaliseerd uit een uitgevallen twin, en de regelaar van Robgoesdakar kwam.

En, as we are at it, voor wat lopende topiques in aanpalende boards, of hij na 3 maanden buiten onder de hoes op de eerste omwenteling start (vara-Bertus / Oldtimer e.d.) met sindsdien 60.000km, toen al gebruikte vacuumpomp (speciaal voor Daan).

Gewoon, voor de kift.. omdat het kan. :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2012 01:01 - 09 mrt 2012 01:42 #13 door daandus
heb er heel veel aan gemeten tijdens deze reis, omdat er 2 zijn gesneuveld... (eentje in Mexico, aftermarket, eentje in Honduras, origineel)

Op de accu, 14,6 - 14,7 volt boven de 2500 rmp ofzo, stijgt niet echt verder daarna...
Onze voltmeters op het dash (daar hebben we ook voltmetertjes....) geven meestal zo 13,6 aan, vanwege verlies in de kabels en stroomverbruikers voor. Zet ik m'n handvatverwarming aan, dat zakt dat naar 12,4 ofzo. Dus: ALTIJD meten op de accu als je het echt wilt weten ;-).

Moet wel zeggen: die voltmetertjes op het dashboard, ookal zijn ze niet heel nauwkeurig en soms compleet in de war na een regenbui, hebben ons al 2 maal van de vluchtstrook gehouden! Want we zagen beide keren (op verschillende motoren) dat de laadspanning wegviel. Licht uit, vrolijk doorrijden naar een leuk slaapplekje met een bierhandel in de buurt! Dus da's toch wel handig...

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2012 08:25 #14 door zandhapper
Beantwoord door zandhapper in topic Koop een AT 2001, gelijk in de electroproblemen! Tips?
Oke, zo hoor je weer eens wat nieuws  ;D

Kan ik zo'n kapje bestellen denk je of moet ik dan een heel nieuw contactslot kopen  ::)

Hier nu toch nog een paar foto's van de schade:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2012 08:56 #15 door xrvtuur
Het lijkt erop dat je het kapje niet los kan bestellen, kijk hier maar:

www.hondaoriginalparts.com/honda_motorcy...__0500&block_03=7399

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2012 09:29 #16 door mauppie

Het lijkt erop dat je het kapje niet los kan bestellen, kijk hier maar:

www.hondaoriginalparts.com/honda_motorcy...__0500&block_03=7399


Ik denk, als ik de de foto's zie ook beter om niet alleen het kapje te vervangen

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2012 11:52 #17 door kees

..Ik denk, als ik de de foto's zie ook beter om niet alleen het kapje te vervangen..


Inderdaad.

Volgens de fiche van Tuur hoort hij bij de grondplaat van de unit. De unit zelf bestaat uit 2 delen: het slot zelf en de grondplaat met kabel/stekker en afdekkapje. Vergeleken met een hele nieuwe unit, een koopje om te vervangen, en je behoudt je eigen contactsleutel(s).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2012 16:25 #18 door kees
As promised:

Bijlage:


Bijlage:


Sloeg pas aan op de 4e omwenteling... :( [duh, na 3 maanden staan]


Kan prima zijn dat je onder de 14V goed kunt rijden, maar zodra je extra verbruikers gaat aanspreken (evt. handvatverwarming o.i.d.) kan het wel eens net te weinig zijn.

Zorg dat je boven die 14V blijft, met je standaard verbruiker (dimlicht) aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2012 17:09 #19 door xrvtuur
GOHHHH wat een optimistische spanningsmeter ;D, zal zo zijn zoals Daan zegt, ik meet namelijk ook bovenop het dashboard met zo'n conrad volt/temp meter op een draadje waar stroom op komt als ik het contact aan zet. Overigens doe ik dat nu bij de Varadero ook zo en daar meet ik dan 14.7v. Wat me wel opvalt is dat als je alles warm hebt gereden de spanning ook lager wordt, dus Brom als je nog eens wilt meten na een flinke rit.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2012 17:43 #20 door kees

..Op de accu, 14,6 - 14,7 volt boven de 2500 rmp ofzo..


Leuk hè? Zo'n welles-nietes spelletje haha ;D

bovendien rij jij sowieso varadero

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden