Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?

17 mei 2012 13:13 #1 door Tom
Beste mede-AT-ers,

Van de week had ik een raar geval: contactslot draai ik om, geen enkel leven te bekennen in de AT (inclusief lampjes die niet oplichten) terwijl ik hem een paar dagen ervoor werkend had weggezet.

Oké, kijken wat er aan de hand is.
- Accuspanning: OK
- Aansluiting op accu: OK, contacten opgeschuurd
- Zekering: OK

Bij beter kijken vandaag onder het zadel blijkt dat het bij de gele connectors vanuit de spanningsregelaar een beetje nattig is. Daarnaast ziet een connectortje er een beetje 'gebakken/verbrand' uit. Dus maar even meten.

Volgens het diagrammetje dat ik hier heb (XRV750 '90-'92, kon niks anders vinden) zou er een waarde naar voren moeten komen als ik + op Rood/Wit en - op Geel zet. Totaal geen waarde, bij geen van de drie draden. Combinatie groen en zwart is wel goed (hoewel, waarde springt even in beeld en is dan weer weg, nog niet gehad).

Het lijkt me dus dat de spanningsregelaar kapot is. Wat me alleen vreemd lijkt is dat ie er 'zomaar opeens' mee stopt. Wat ik zou kunnen verzinnen is dat ie wat te warm is geworden terwijl de motor uit stond.
Ik zou het vreemd vinden als het aan het vocht ligt, dan zou je zeggen dat hij onderweg wel ermee had moeten stoppen. Het regende ook niet toen ik reed de vorige keer.

Wat denken jullie, zou de spanningsregelaar kapot zijn? Als ik hem al vervang wil ik daarnaast wil ik natuurlijk graag voorkomen dat ik de volgende regelaar weer direct opblaas... Dus ben ik benieuwd of jullie wat oorzaken kunnen verzinnen.

Ben benieuwd naar wat jullie denken, bedankt alvast!

Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2012 20:23 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
Op de drie gele draden moet je met draaiende motor een wisselspanning meten tussen de 20 en 70 volt, afhankelijk van het toerental. Maak kennis met je dynamo! Indien je amper iets meet, of er een directe verbinding is met massa (doorpiepen dus), is deze defect, stuk, kaduuk!

Betreffende de gele stekker: Je bent niet de eerste bij wie deze stekker uitfikt. Een nieuwe stekker, of doorsolderen, is gewoonlijk de oplossing. Terwijl je daar toch bezig bent: Volg de rode accukabel, naar het eerste kastje wat hij tegenkomt, en trek de (waarschijnlijk erg vastzittende) rode stekker daar eens uit: Groen? inspuiten niet groen?  inspuiten!! en terugplaatsen  ;). Gesmolten?  op naar roukama, gewapend met een dikke speld, zodat je een stekker van de sloop kunt trekken (zijn niet los leverbaar).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2012 21:53 #3 door daandus

Op de drie gele draden moet je met draaiende motor een wisselspanning meten tussen de 20 en 70 volt, afhankelijk van het toerental.


... maar da's met een normale multimeter niet te doen ,want die 'wil' een frequentie van 50/60Hz.
Alleen met heel duur spul of scoop te meten dus.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2012 22:20 #4 door Edxrv
zit de dynamo op de krukas?
dan heb je toch rond de 50*60= 3000 tpm een redelijke meting voor een indicatie?

terzijde ik vraag me wel eens af wat eer gebeurt als 1 draad van de dynamo slecht is.
dan krijgt de rest veel meer verduren.
en wordt de spanningsregelaar zwaarder belast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2012 06:42 #5 door Neet

Van de week had ik een raar geval: contactslot draai ik om, geen enkel leven te bekennen in de AT (inclusief lampjes die niet oplichten)


Vergeet het dynamo verhaal even. Dat wordt pas interessant als je motor loopt.

Wat in ieder geval moet gebeuren is dat als je je contact omdraait, je lampen weer gaan branden. Als je hoofdzekering goed is zal je eerst naar je
contactslot moeten kijken of daar je spanning wel in komt en weer door wordt geschakeld. Ik heb het idee dat tussen je hoofzekering en je
tellerlampjes alleen het contactslot zit. (maar misschien zit er ook één of meerdere relais tussen het hele gebeuren).
Punt is, eerst zorgen dat je weer spanning krijgt op alle belangrijke punten als je contact wordt aangezet. Dan gaat ie het vast weer doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2012 10:24 #6 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
Soortgelijk iets gehad.
lees anders dit topic ff door. Heb je er gelijk wat beelden bij.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7894.msg73952#msg73952


Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2012 10:54 #7 door Tom

Vergeet het dynamo verhaal even. Dat wordt pas interessant als je motor loopt.

Wat in ieder geval moet gebeuren is dat als je je contact omdraait, je lampen weer gaan branden. Als je hoofdzekering goed is zal je eerst naar je
contactslot moeten kijken of daar je spanning wel in komt en weer door wordt geschakeld. Ik heb het idee dat tussen je hoofzekering en je
tellerlampjes alleen het contactslot zit. (maar misschien zit er ook één of meerdere relais tussen het hele gebeuren).
Punt is, eerst zorgen dat je weer spanning krijgt op alle belangrijke punten als je contact wordt aangezet. Dan gaat ie het vast weer doen.


Inderdaad, lampjes zouden moeten branden, maar er gebeurt dus echt nikkes-nakkes-nada :p

...wat ik me nu dus afvraag is of een kapotte spanningsregelaar ook ervoor kan zorgen dat niks het doet, ook als ie niet draait. Ben dus nu het schema aan het doorlopen om te kijken of dit zou kunnen.

Daarna wil ik inderdaad naar het contactslot gaan kijken, even zoeken waar de stekkertjes hiervoor zitten. Wat ik zie in het wphb over eventueel vervangen het contactslot word ik niet echt vrolijk, eerst dus proberen spanningsregelaar uit te sluiten.

Thx!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2012 10:57 #8 door Tom

Soortgelijk iets gehad.
lees anders dit topic ff door. Heb je er gelijk wat beelden bij.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7894.msg73952#msg73952


Dit lijkt er inderdaad wat op, bedankt voor de tip. Bij mij is alleen het probleem dat ie al helemaal niks doet als ik de sleutel omdraai. Ik neem het wel door om te kijken wat waar zit ongeveer!

Voorlopige mogelijke punten:
- spanningsregelaar;
- contactslot;
- stekker bij hoofdzekering toch misschien?

Weet eigenlijk bijna zeker dat het de spanningsregelaar is, mits deze hetzelfde is als die van de XRV750. Ik meet namelijk een 'oneindige' weerstand op punten waar die 0,5 tot 10 kOhm.
Ook met de multimeter van m'n pa nog eens gecheckt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2012 11:13 #9 door Tom
Wat ik overigens nog niet heb vermeld: dezelfde dag heb dat ik hem rijdend heb weggezet heb ik een nieuw knipperlichtrelais erop gezet omdat die het niet goed meer deed en ik alarmlichten erop wil zetten.

Dit is een relais geschikt voor LEDs, dezelfde aansluiting als de originele, PLUS nog een aarde-aansluiting. Heb deze dus verbonden met een punt aan het frame, anders werkte het relais niet.

Nu deed alles het nog prima, ook nadat ik dit relais erop had gezet. Zou het kunnen dat er (veel te grote?) stroom gelekt is via dit relais waardoor er iets kapot gegaan kan zijn? Lijkt me erg onwaarschijnlijk maar zoveel verstand heb ik ook weer niet van electrische circuits (lees: ben best wel een amateur hierin, met logisch nadenken lukt echter meestal wel  :o :P).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2012 17:17 #10 door Neet
Wat meet je eigenlijk voor accuspanning? En wat meet je als je je contact aan zet?
Wat gebeurd er als je je spanningsregelaar helemaal los haalt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2012 18:28 #11 door kees
Daarom heb ik ook nog niet gepost.. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2012 16:15 #12 door Tom

Wat meet je eigenlijk voor accuspanning? En wat meet je als je je contact aan zet?
Wat gebeurd er als je je spanningsregelaar helemaal los haalt?


In alledrie de gevallen meet ik 12,2 V... Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat je hiermee eventueel uit kunt sluiten of aanwijzen!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2012 22:47 #13 door Edxrv
slechte aarding?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2012 23:31 #14 door Neet
12.2 volt is al niet veel. Als je je contact aan zet en zeker met je licht aan dan wordt het nog lager en gebeurd er dus niets.

Als je 12.2 volt hebt en je zet je contact met licht aan en je ziet geen verandering, dan komt er echt geen spanning uit of naar je contactslot.
Maar het kan ook zijn zoals EduardXRV zegt een massa probleem zijn.

Van de min pool van je accu naar je frame, meet je dan 0 ohm? Ofwel maakt je min pool contact met je frame?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2012 22:51 #15 door kees
Een gezonde accu is noodzakelijk voor een betrouwbare meting. De accu is opgebouwd uit 6 segmenten van elk 2,1 V (totaal 12,6 V)

Begin bij het begin. Haal beide accuklemmen los en zet accu op de lader tot die vol is. Haal van de lader en meet na 24 uur de spanning over de polen. Alles onder 12,6 betekent dat de accu ter ziele (aan het gaan) is en eerst een andere moet komen.

Met gezonde accu, start de motor en meet dan de laadspanning over de polen. Post de gemeten waarde. Redeneren we dan verder.

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2012 17:48 #16 door Tom

12.2 volt is al niet veel. Als je je contact aan zet en zeker met je licht aan dan wordt het nog lager en gebeurd er dus niets.

Als je 12.2 volt hebt en je zet je contact met licht aan en je ziet geen verandering, dan komt er echt geen spanning uit of naar je contactslot.
Maar het kan ook zijn zoals EduardXRV zegt een massa probleem zijn.

Van de min pool van je accu naar je frame, meet je dan 0 ohm? Ofwel maakt je min pool contact met je frame?


Weerstand met frame is 0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2012 17:48 #17 door Tom

Een gezonde accu is noodzakelijk voor een betrouwbare meting. De accu is opgebouwd uit 6 segmenten van elk 2,1 V (totaal 12,6 V)

Begin bij het begin. Haal beide accuklemmen los en zet accu op de lader tot die vol is. Haal van de lader en meet na 24 uur de spanning over de polen. Alles onder 12,6 betekent dat de accu ter ziele (aan het gaan) is en eerst een andere moet komen.

Met gezonde accu, start de motor en meet dan de laadspanning over de polen. Post de gemeten waarde. Redeneren we dan verder.

Bromz


Prima, doe ik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2012 23:31 #18 door Tom
Oké, late reactie maar beetje druk geweest afgelopen dagen.

Ik ben er inmiddels achter dat de accu lurp is; mag blij zijn met 12,5 V als ie lang onder de lader gestaan heeft.

D.m.v. een autoaccu, startkabels (kreeg accu er zo snel niet uit, schroefje vastgeroest) en sleutel omdraaien van de AT getest of er lampjes gaan branden: niet het geval!

Rara politiepet... Vragen die in me opkomen:
- Kan ik dit trucje überhaupt uithalen met startkabels of moet ik de AT toch echt 'direct' op de accu aansluiten?
- Wat zijn de vervolgstappen die jullie kunnen verzinnen?

Bedankt weer alvast ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2012 08:38 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?

trucje überhaupt uithalen met startkabels


Ik zou in geval van een defecte accu, tenminste 1 pool loskoppelen. Liefst de + en dan  de startkabel op de losse klem zetten.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2012 16:34 #20 door Tom

Ik zou in geval van een defecte accu, tenminste 1 pool loskoppelen. Liefst de + en dan  de startkabel op de losse klem zetten.


Oké... Ik had de motoraccu eruit gehaald (i.v.m. laden) en de autoaccu er 'direct' op gezet via startkabels...

Geeft hetzelfde effect denk ik of denk je daar anders over?  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden