Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?

06 juni 2012 16:51 #21 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?

Geeft hetzelfde effect denk ik of denk je daar anders over?


Nee is goed, ik had begrepen dat je de accu/polen niet los kon krijgen vandaar.

D.m.v. een autoaccu, startkabels (kreeg accu er zo snel niet uit, schroefje vastgeroest)


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2012 13:27 #22 door Tom

Nee is goed, ik had begrepen dat je de accu/polen niet los kon krijgen vandaar.


Oké :) Blijf het toch moeilijk vinden soms om alles netjes te beschrijven wat je exact gedaan hebt en wat niet...! ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2012 21:36 #23 door Tom
Beste mensen,

Heeft iemand misschien nog een heldere ingeving waarmee ik weer verder kan zoeken?

Bedankt alvast!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2012 16:00 #24 door tigger
Stuk voor stuk doormeten? Evt met spanning (autoaccu) erop. Een rotte accu moet nog iets van lampjes laten zien.
Ergens een kabelbreuk of een slecht contact lijkt mij nog een mogelijkheid. Dus spanning erop en meten waar het stopt met de spanning... Pak een electrisch schema erbij om te kijken wat je tegen kan komen en ga daar meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2012 20:52 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
Nu weet ik helaas niet hoe het zit bij een Twin, maar bij een Alp gebeurde het me dat bij het demonteren van de tank een steker los bleek te zitten, waarbij ik hetzelfde effect kreeg.

In eerste instantie dezelfde paniek, terwijl het achteraf dus alleen maar een los contact/stekker bleek te zijn.
Het verhaal zal nog wel ergens op het forum slingeren denk ik.

Al met al, het vermoeden van een contact of kabelbreuk lijkt me steeds waarschijnlijker

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2012 22:02 #26 door Neet
Nou, nog een keer dan. Zorg dan wel dat je een goeie accu er op hebt zitten. Zet er eventueel even een 5 watt lampje over zodat je weet dat als
je je accu hebt aangesloten, het lampje goed blijft branden.

Wat in ieder geval moet gebeuren is dat als je je contact omdraait, je lampen weer gaan branden. Als je hoofdzekering goed is zal je eerst naar je
contactslot moeten kijken of daar je spanning wel in komt en weer door wordt geschakeld. Ik heb het idee dat tussen je hoofzekering en je
tellerlampjes alleen het contactslot zit. (maar misschien zit er ook één of meerdere relais tussen het hele gebeuren).
Punt is, eerst zorgen dat je weer spanning krijgt op alle belangrijke punten als je contact wordt aangezet. Dan gaat ie het vast weer doen.


Oja, en haal je spanningsregelaar gewoon even helemaal los. Dan sluit je die iig uit. Haal je dynamo ook maar los (waarom niet)
En Oldtimer heeft een goed punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2012 12:44 #27 door Tom
Bedankt, hier kan ik mee verder, ik ga de motor een tijdje bij m'n ouders stallen waar ik er rustig aan kan sleutelen zodat het niet langs de straat hoeft (zo'n hekel aan...)

Dan loop ik gelijk alle stekkertjes eens langs, eventueel opschuren, inspuiten met iets om corrosie te voorkomen.

Hebben jullie nog een mening over met welk goedje ik de contacten/stekkertjes het best kan inspuiten om te voorkomen dat ik (wsl nog eens) stil sta door corrosie? Heb zo links en rechts al wat merknamen voorbij zien komen maar het gaat me voornamelijk om het voorkomen dus, weghalen komt wel goed met schuurpapier denk ik zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2012 12:57 #28 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?

komt wel goed met schuurpapier denk


Dat komt het dan dus NIET.

Schuren betekend dat je de coatinglaag van de contacten afschuurt. Gevolg is nog snellere corrosie. Het helpt dus maar even.
Ik gebruik contactspray C40, en geen WD40 of iets dergelijks voor alle schakelaars en contacten. Mijn advies : Schoonmaken dus ( eventueel met metyl alcohol ) en dan inspuiten.  Naderhand even een laagje vaseline erover ( ook verkrijgbaar in spuitbusje)  Hiermee voorkom je de corrosie.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2012 13:37 #29 door Tom

Dat komt het dan dus NIET.

Schuren betekend dat je de coatinglaag van de contacten afschuurt. Gevolg is nog snellere corrosie. Het helpt dus maar even.
Ik gebruik contactspray C40, en geen WD40 of iets dergelijks voor alle schakelaars en contacten. Mijn advies : Schoonmaken dus ( eventueel met metyl alcohol ) en dan inspuiten.  Naderhand even een laagje vaseline erover ( ook verkrijgbaar in spuitbusje)  Hiermee voorkom je de corrosie.


Duidelijke taal, wist ik niet, bedankt. Ik ben voorlopig weer even (letterlijk) van de straat!

Ik zal de oorzaak posten zodra ik het gevonden heb (mocht het niet lukken horen jullie het ook ;D)

Nu eerst even transport regelen...!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2012 19:09 #30 door Neet
Je kan gewoon een sluitbusje Hema vaseline halen. Connector uit elkaar, op de contacten spuiten en weer in elkaar.
Even 2 keer heen en weer halen en met een wattenstokje het overtollege er uit halen. Als de boel in elkaar zit weer
een beetje over de connectorbehuizing om vocht te weren. Tis geen chinees speelgoed....
Geen contactspray gebruiken, dat vreet door. (WD40 zou ik ook niet doen, geen nut)

Als een connector verbrand is of de contacten zwart dan zit er niets anders op dan even opschuren. (als dat nog lukt dan).
Maar dat lijkt me niet gebeurd te zijn gehad te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2012 20:12 #31 door Tom
Update: hij doet het weer! En wat was het dan?

Een los draadje in de tweede stekker, gezien vanaf de accu.
(rode stekker boven de koplamp)

Joepie XD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2012 23:09 #32 door Neet
Mooi man, valt toch wel mee, drie maanden zoeken. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2012 14:29 #33 door Tom

Mooi man, valt toch wel mee, drie maanden zoeken. ;D


Inderdaad, zeker als je nagaat dat ik eerst tien weken onder een bodhiboom op de oplossing heb zitten mediteren  :angel: Uiteindelijk toch maar aan wat stekkers gaan trekken toen het antwoord niet tot mij kwam  :))

Maar goed, opgelost dus! Zo de motor ophalen en weer voor de deur zetten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2012 19:30 #34 door Neet

Inderdaad, zeker als je nagaat dat ik eerst tien weken onder een bodhiboom op de oplossing heb zitten mediteren  :angel:


Doe je goed, zou ik ook de voorkeur aan geven....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden