Is de accu hier het probleem?

18 aug 2012 17:59 #1 door hubris
Is de accu hier het probleem? werd gestart door hubris
Een stukje geschiedenis:
Vrijdag
's Ochtends met lekker weer naar het werk gereden. Hele dag gewerkt en 's avonds als een malle (continue 120+) naar huis gereden.

Zaterdagochtend
Zodra ik de AT op 'ON' zet gaat de tripmeter aan maar is de klok gereset. Verbaasd probeer ik te starten, maar verder dan een lullig "prrt prrt" komt ie niet. Omdat ik toch écht weg moest en mijn AT mijn enige vervoersmiddel is heb ik 'm aangeduwd en ben naar mijn bestemming gereden. Daar heb ik hem gewoon laten draaien, pakketje afgeleverd en ben weer naar huis gereden. Op de terugweg moest ik boodschappen doen, maar had al ruim 45 minuten gereden, dus dacht dat de accu inmiddels wel vol zou moeten zijn.
Motor geparkeerd, boodschappen gedaan en... balen! Wederom niets meer dan een lullig "prrrt prrrt" bij het proberen te starten.
Aanduwen ging trouwens een stuk moeilijker deze keer.
In de laatste paar meter gingen de waarschuwingslampjes van de brandstof willekeurig aan/uit en klopte de snelheid van mijn knipperlicht niet meer. Hij knipperde veel te snel.
Vlug de motor geparkeerd en de boodschappen in de koelkast gelegd.

Zaterdagmiddag
Op vakantie vertrokken, zonder AT. Toch een lekker weekje weg geweest.

Ruim twee weken later (vandaag)
Toch maar eens tijd gemaakt om te onderzoeken wat er mis is. Kappen los, zadel eraf en gekeken of ik iets bijzonders zag. Niets.
Spanningsmeter aan de accu gehangen en toen zag ik het volgende:
[youtube]4LnCcZ2MzK0[/youtube]

Daarna heb ik de bovenkant van de accu open gemaakt (die gele stopjes) en kon de platen droog zien staan. Voor zover ik door die kleine gaatjes kon zien tenminste.
Mag ik er vanuit gaan dat de droge accu de oorzaak is van bovengenoemde problemen? Of heb ik iets anders om zeep geholpen door gewoon door te rijden die zaterdag?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2012 22:10 #2 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Is de accu hier het probleem?
Ik zou eerst is je accu gewoon laden nadat je water hebt bijgevuld.
Dan even kijken of de boel gewoon start, dat zal dan wel...(tenzij je accu echt helemaal defect is).
Na laden je meter er weer op zetten en checken of je accu wordt bijgeladen. Met licht en zonder licht.
Let op: soms stopt de spanningsregelaar er pas na een kwartiertje mee.

Tijdens rijden zal je accu met ca 13.5 tot ca 14.7 moeten laden. (gebruikers aan of uit)
De exacte waardes weet ik niet meer maar verschilt best wel per machine heb ik hier op het forum opgemerkt
als het maar om en nabij de genoemde waardes ligt.

Is het veel lager dan is waarschijnlijk je regelaar stuk of de bedrading naar je regelaar verbrand.
Dat kan je vast van te voren checken.

Succes.


Ps. je hebt toch niet per ongeluk iets aan laten staan he, wat niet via je contactslot gaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2012 22:18 #3 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Is de accu hier het probleem?
Lijkt wel veel op een spanningsregelaar die te veel spanning geeft, aangezien dat "veel te snel knipperlicht"
Kan zijn dat de accu droog gekookt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 00:38 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Is de accu hier het probleem?
Hahaha, duidelijk een gevalletje accu versleten. dit kan van de 1 op de andere dag opspelen.

De spanning met onbelaste accu kan inderdaad "normaal" 12-13 volt aangeven, maar zodra er ook maar iets word gevraagd (koplamp?) zakt dit naar minder dan 10 volt. Meet de spanning ook eens met de nieuwe accu gemonteerd, deze mag niet boven de 14- a 15 volt uit komen.

Accu's gaan c.a. 5-7 jaar mee. Ik vervang de mijne preventief elke 5 jaar. Ze kosten ook niet de wereld - 60 euro geloof ik (€12 per jaar)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 00:47 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?
Eigenlijk ben ik pesionado, maar ja.

Die 12,91 zegt alles. Een gezonde accu geeft in rust 12,6V (6 cellen van 2,1V), ook na 2 maanden.

Ik vermoed dat je spanningsregeling defect is en een te hoge laadspanning afgeeft. Vandaar die te hoge beginwaarde en vloeistoftekort in de accu. De accu is onbruikbaar nu.

Plaats een gezonde accu en meet de laadspanning over de accupolen. Als gezegd, moet die, met dimlicht aan, tussen minimaal 14 en maximaal  15V afgeven. Buiten die waarden moet de spanningsregeling verdacht worden.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 03:13 #6 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Top! Ontzettend bedankt voor jullie snelle reacties!

Dan ga ik maar eens beginnen met een nieuwe accu.
Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe accu?
Merk/type? Voltage? Aansluiting?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 10:53 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Is de accu hier het probleem?

Eigenlijk ben ik pesionado, maar ja.

Die 12,91 zegt alles. Een gezonde accu geeft in rust 12,6V (6 cellen van 2,1V), ook na 2 maanden.

Ik vermoed dat je spanningsregeling defect is en een te hoge laadspanning afgeeft. Vandaar die te hoge beginwaarde en vloeistoftekort in de accu. De accu is onbruikbaar nu.

Plaats een gezonde accu en meet de laadspanning over de accupolen. Als gezegd, moet die, met dimlicht aan, tussen minimaal 14 en maximaal  15V afgeven. Buiten die waarden moet de spanningsregeling verdacht worden.

Succes.


Een accu vers van de oplader heeft gewoon 12.9 volt, echter, zakt dit relatief snel (dag? week?) naar c.a. 12.6 volt.

Een telefoonbatterij meet vlak na het opladen ook 4.0 volt, terwijl er toch echt 3.7 op de verpakking staat, ish "normaal"  ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 11:38 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?

Ruim twee weken later (vandaag)
Toch maar eens tijd gemaakt om te onderzoeken wat er mis is.
Spanningsmeter aan de accu gehangen en toen zag ik het volgende: (die 12.91V dus)

echter, zakt dit relatief snel (dag? week?) naar c.a. 12.6 volt.



Dat dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 15:39 #9 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?

Dan ga ik maar eens beginnen met een nieuwe accu.
Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe accu?
Merk/type? Voltage? Aansluiting?

Ik ben online even aan het zoeken geweest, maar er zijn zoveel soorten accu's dat ik écht niet weet wat ik moet hebben...
Zo veel mogelijkheden: www.motozoom.nl/webshop/product.cfm?cate...10432D&typecode=RD04
Help?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 16:58 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Is de accu hier het probleem?
Yuasa, Varta zijn goede A-merken.
Voor nog geen €40,- kan je klaar zijn.
Ik weet niet waar je woont maar als dat in de buurt van 020 is dan is wellicht wat voor je:
www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=79_86_93_234

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 17:47 #11 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Is de accu hier het probleem?
rechtsboven staat een accu met label "SPECIFIEK". Dit is de accu die er vanuit de fabriek in zat.

Tegenwoordig hebben we natuurlijk MF (Maintenance-free) en Gel-accu's, maar die kosten dan ook 2-3 keer zo veel.  Een MF accu is wel wat wanneer je je fiets af-en toe op zijn kant legt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 20:23 #12 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Wat is dan het verschil tussen de verschillende typen accu's?
Hoe minder werk hoe beter  ;D

Ik woon niet in de buurt van 020, maar ga er vanuit dat ik gewoon online kan bestellen... Of levert dat weer problemen op met schuin houden enzo?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 20:31 #13 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Is de accu hier het probleem?
Accu's kun je prima on-line bestellen.
Zoek je model specifieke accu op, tiep dat nummer in bij meneer google en vergelijk de prijzen (incl. Verzenden)
De vloeistof krijg je er altijd bij,  pas eerst even de accu in de motor (of meet de buienmaten exact op)  voordat je de vloeistof erin doet, dan k un je eventueel nog ruilen.

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 20:34 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Is de accu hier het probleem?
Rij even bij wim box langs in duiven hij heeft de juiste op voorraad. Half uurtje vanaf 080

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2012 23:05 - 19 aug 2012 23:40 #15 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?

Rij even bij wim box langs in duiven hij heeft de juiste op voorraad. Half uurtje vanaf 080

Dat langs rijden is dus een beetje een probleem, aangezien de motor mijn enige vervoersmiddel is.
En fietsen naar Duiven, no freaking way! ;-)


Kleine update:
Een kleine greep uit de accu's die ik tegen ben gekomen:
VARTA YB14-B2 - €39.96

Exide Motor accu 12 Volt 14 Ah + pool links YB14-B2 - €54,00
VMF Powersport High Performance 12V 14Ah(10h) - €69,00
Varta Funstart Motor Accu 12V 14Ah(20h) - €79,00
VMF Powersport Onderhoudvrij 12V 14Ah(10h) - €119,00

Gaat de onderhoudsvrije accu 3x zo lang mee of kan ik beter een zo goedkoop mogelijke accu kopen en een voorraadje demi-water?
En is er een merkbaar verschil tussen de goedkoopste en bijvoorbeeld de High Performance accu?
Keuzes, keuzes... *keuzestress*

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2012 00:57 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?
YTX14BS.
Ja een goede accu kost je zomaar 9 tientjes..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2012 02:02 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Is de accu hier het probleem?

Dat langs rijden is dus een beetje een probleem, aangezien de motor mijn enige vervoersmiddel is.
En fietsen naar Duiven, no freaking way! ;-)


in dat geval wordt het dus gwoon bestellen en kun je deze dinsdag al in huis hebben

tenminste als je dit zou willen kunnen we dit zondermeer regelen voor je.

de accu die  overeen komt juiste afm is een YTX 14 BS
normaal gesproken kan een a merk zondermeer 5-7 jaar mee gaan  waarbij yuasa zondermeer de betere keus is maar die kost dan ook ca 80 euri incl verzending
een huismerk accu kost je incl verzending ca 50 euri

je keuzes zijn echt niet zo moeilijk.. zeker als je afh bent van de motorfiets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2012 02:33 #18 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Is de accu hier het probleem?

Wat is dan het verschil tussen de verschillende typen accu's?
Hoe minder werk hoe beter  ;D


Dan zou ik voor een (duurdere) MF accu gaan. Yuasa is mijn keuze (En Honda af fabriek), op de voet gevolgd door bijv. Varta.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2012 08:00 - 21 aug 2012 16:17 #19 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?

in dat geval wordt het dus gwoon bestellen en kun je deze dinsdag al in huis hebben

tenminste als je dit zou willen kunnen we dit zondermeer regelen voor je.

de accu die  overeen komt juiste afm is een YTX 14 BS
normaal gesproken kan een a merk zondermeer 5-7 jaar mee gaan  waarbij yuasa zondermeer de betere keus is maar die kost dan ook ca 80 euri incl verzending
een huismerk accu kost je incl verzending ca 50 euri

je keuzes zijn echt niet zo moeilijk.. zeker als je afh bent van de motorfiets

Dat klinkt als een goed plan, Ad. Mag ik je vanmiddag even bellen hierover?
Zou geweldig zijn als er een passende Yuasa MF accu afgeleverd kan worden :)

Update: verzoek ligt bij Ad. Nu ongeduldig afwachten tot de accu er is en of er verder geen problemen zijn...

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2012 20:10 #20 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?

YTX14BS.
Ja een goede accu kost je zomaar 9 tientjes..

(...)
de accu die  overeen komt juiste afm is een YTX 14 BS
(...)

Oeps, zojuist heb ik proefondervindelijk ondervonden dat een YTX 14 BS niet in een RD04 uit '92 past.
Helaas kwam ik daar pas achter toen ik de accu al gevuld had...

Maar, Ad zou Ad niet zijn als hij niet meteen aan had geboden om dit probleem op te lossen. Wat dat betreft dus weer 100 +punten voor hem!

Mocht er nog iemand in de omgeving van Nijmegen op zoek zijn naar een mooie spiksplinternieuwe onderhoudsvrije Yuasa accu voor zijn RD07, laat 't me dan even weten. Dan maken we er gewoon een win-win situatie van  ;D

Alvast vooruitlopend op het ontvangen van een passende accu;
Wanneer/hoe moet ik de laadspanning testen? Onder het rijden? Bij stationair lopen?
En tussen welke waarden moet ie dan liggen? Zoals eerder gezegd 14-15 volt?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.347 seconden