Is de accu hier het probleem?

13 okt 2012 14:59 #41 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Ik zal zo even foto's maken van de huidige situatie.

Op advies van medewerker Quinten van Carmo heb ik de volgende regelaar besteld:
www.carmo.nl/index.php?main_page=product..._289&products_id=614

Nadat ik Carmo heb laten weten weten tegen welk probleem ik aan liep kwam medewerker Robert met de volgende reactie:
"Hallo Taco,

U heeft de verkeerde regelaar besteld.

Ik denk dat u DEZE (LINK) nodig heeft.

Klopt de stekker van uw oude regelaar met het plaatje?

U kunt de unit retour sturen met de factuur en vragen om een omruil.

Met vriendelijke groet,

Robert

Carmo"

Dit lijkt overeen te komen met de uitleg van xrvtuur.
Als ik echter kijk naar de plaatjes, dan lijkt het weer tegenstrijdig te zijn. Dit zal ik laten zien aan de hand van een paar foto's (ga ik zo maken).
Meer wijsheid is dus van harte welkom!

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 15:08 #42 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Is de accu hier het probleem?
de link van de regelaar die jij hebt gekocht is dus slecht huiswerk van carmo omdat een 92er RD04 niet dezelfde regelaar heeft als 90 en 91. ruil die van jou maar om voor een regelaar van een RD07 en je zal zien dat alles past. ik heb al 2x met dit bijltje gehakt voor mijn 92er RD04.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 15:49 #43 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Even snel de beloofde foto's gemaakt.

De "nieuwe SR" zoals bijgevoegd is deze:
Bijlage:


Kijk ik echter naar de foto van de "nieuwe link" dan lijkt het dat daar een andere aansluiting op zit:
Bijlage:


HELP, ik snap het niet meer!

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 16:30 #44 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Is de accu hier het probleem?
het verschil zit enkel in de stekker nm mannetje of vrouwtje

ze moeten dus in elkaar passen tussen de regelaar en kabelboom

zo moeilijk is het toch niet echt... denk ik :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 16:43 #45 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Is de accu hier het probleem?
als de regelaar die je nu hebt gekregen van carmo niet past stuur je hem terug en vraag je om een regelaar voor een RD07, verzendkosten zijn voor carmo lijkt mij want hij zet verkeerde info op zijn site.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 16:54 #46 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?

als de regelaar die je nu hebt gekregen van carmo niet past stuur je hem terug en vraag je om een regelaar voor een RD07, verzendkosten zijn voor carmo lijkt mij want hij zet verkeerde info op zijn site.

Ik heb ze inmiddels een e-mail gestuurd met de vraag wat ik waarheen moet sturen en wat ik moet doen om de juiste regelaar te ontvangen.
Daarnaast heb ik ze even gewezen op dit topic.

@Ad: Ik ben het helemaal met je eens; de stekkers hoeven alleen maar op elkaar te passen.
Het probleem is alleen dat ik niet weet wat ik moet veranderen om te zorgen dat alles past én werkt.

Ik heb nu 2 opties gehoord/gelezen:
1. Huidige setup gebruiken, nieuwe koppeling maken aan de motor en zwarte draad van de regelaar niet gebruiken.
2. Regelaar van de RD07 bestellen omdat deze wel zou werken met 4 draden (2x groen, 2x rood/wit).

Ik hoop dat mijn keuze voor optie 2 de juiste is, maar ik maak me een beetje zorgen om die foto. Daar lijkt namelijk een 'vrouwtje' te zitten aan de regelaar. Mijn motor zelf bevat ook een 'vrouwtje'. En ik hoop eigenlijk te voorkomen dat ik stekkers moet gaan ombouwen, daar heb ik namelijk (te) weinig ervaring mee.

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 19:09 #47 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Is de accu hier het probleem?

je uitgangspositie moet de regelaar zijn met het aantal juiste draden

daarna moeten de stekkers juist zijn.

je gaat pas zaken wijzigen als er geen andere oplossing is( de juiste stekker dus monteren die je nog hebt van  de defecte regelaar)

overigens zit er ook vaak een verkeerde stekker aan die van andere fabrikanten

tenzij je de originele bestelt aan een die van een honda prijs

tja ,, ieder voordeel heeft zijn nadeel ... indit geval  de plug & play blijkt dus toch niet zo plug & play te zijn

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 19:26 #48 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?
Je mag inderdaad van een aanbieder verwachten dat zijn onderdeel past en aan de juiste (voor)waarden voldoet.

Verder is het wel belangrijk de motor wat deze zaken betreft zoveel mogelijk in originele staat te houden. Dit om onderhoud in de toekomst eenvoudig en transparant te houden.

Maar, een hele simpele optie is de draden aan elkaar te solderen met een krimpkousje er over. Dat is een betere verbinding dan die stekkers. Dit wordt bijvoorbeeld ook geadviseerd voor de drie gele draden die van de dynamo af komen omdat die stekker nogal eens verbrand en daarna alle electronische componenten die daar achter hangen, defect raken.

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2012 20:24 #49 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Bedankt voor de tip, dat is best een heel goed idee!

Carmo heeft al aangegeven dat ik de verkeerde versie alleen maar retour hoef te sturen om de juiste te ontvangen.
Dat ga ik donderdag (dan ben ik weer thuis) dus zeker doen!

Moet gezegd worden, ze reageren érg snel op de mail! :)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2012 00:07 #50 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Is de accu hier het probleem?
dat is dan weer heel netjes van die Carmo jongens toch, goed dat je dat ook even vermeld.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2012 00:31 #51 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Na bijbetaling van het verschil in kosten (het pakket werd niet verstuurd eer ik die 22 euro had overgemaakt) dan toch de goede regelaar ontvangen.
Deze heeft netjes één stekker met 3 kabels en één stekker met 4 kabels (2x groen, 2x rood).

Zoals verwacht zit de verkeerde stekker aan de spanningsregelaar. Daarom wil ik graag jullie advies.

Is het verstandiger om de stekker van de oude spanningsregelaar te monteren op de nieuwe, of kan ik beter de draden van de motor en de spanningsregelaar aan elkaar solderen?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2012 07:02 #52 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Is de accu hier het probleem?
eerlijk gezegd begrijp ik het niet meer zo.... je hebt nu een andere spannings regelaar ontvangen, eentje voor een Africa Twin van '92 en nu past het nog niet vanwege een verkeerde stekker?
Het lijkt mij dat je dan weer de verkeerde hebt ontvangen, het kan niet de bedoeling zijn dat je stekkers moet gaan overzetten tenzij dat in de advertentie van de verkoper staat.

welke stekker past er niet? de ronde of die met de drie gele draden?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2012 08:46 #53 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
De ronde stekker past niet. Op de originele regelaar zit een mannetje, op de nieuwe een vrouwtje.
Mijn motor is ook voorzien van een vrouwtje.

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2012 08:57 #54 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?
Ik heb dat ooit ook ns met zo'n aftermarket ding gehad.

Solderen is beter dan een stekker, maar weer lastiger als je de boel eens los wil halen. Maar, meestal worden de gele draden sowieso doorgesoldeerd omdat daar redelijk wat stroom doorheen gaat en als de verbinding in die stekker slechter wordt na verloop van tijd smelt die. Dus, waarom gewoon niet alles aan mekaar solderen?

Verder maakt het geen bal uit welke regelaar je ertussen zet. Ze zijn niet speciaal voor jou motortype gemaakt. Ik ben lui nu en heb geen zin die waarden op te zoeken, maar er zijn eigenlijk maar 2 typen regelaars, afhankelijk van de opbrengst van de dynamo: ik meen tot 160 watt en 160-450 watt. Een twin heeft de zware dynamo zeg maar. Of iets van die strekking i.i.g. Is al over geschreven op het forum.

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2012 12:31 #55 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Ik heb het soldeerwerk laten doen door iemand die daar veel meer bedreven in is dan ik. 'T zit nu erg netjes afgewerkt en goed vast!
Accu eraan gehangen, motor gestart (kostte wat pogingen) en rustig aan wat toeren laten maken. Langzaam opgebouwd naar 5000 toeren. Spanning bleef superconstant op 13.6 / 13.7 volt. Dat is dus al weer een heel stuk beter!

Tripmeter ging netjes aan bij het aansluiten van de accu en ook de knipperlichten werkten naar behoren. So far, so good.
Het enige waar ik me wat zorgen over maak is het feit dat de verlichting van de snelheidsmeter en de tripmeter even uit gingen (en daarna weer aan) toen ik de 4000 toeren passeerde. En dat tot 2x toe (vrij kort achter elkaar).

Het is aannemelijk dat het hele systeem te maken heeft gehad met (te) hoge stromen. De accu en de spanningsregelaar zijn nu vervangen. Zijn er nog meer punten die ik door moet/kan meten voordat ik alles weer in elkaar zet en ga rijden?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2012 11:46 #56 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Inmiddels alweer bijna 2000km gereden zonder een centje pijn (qua accu/SR tenminste).
Wat mij betreft dus 'problem solved' en binnenkort door voor het volgende probleem! :)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2012 23:21 #57 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Is de accu hier het probleem?
Had het je 18 augustus al verteld dat het de spanningsregelaar was, zo ben je lekker in de weer geweest .
Ben nu wel benieuwd naar dat "volgende probleem"
Vond het een zeer vermakelijke topic. :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2012 21:26 #58 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?
Dat kan wel zijn, maar van alle andere bijdragen heeft hij tenminste ook echt wat op kunnen steken..  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2012 14:35 #59 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Is de accu hier het probleem?
Ja Ja ,je doet wel weer je naam eer aan he , en maar brommen en maar brommen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2012 16:06 #60 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?
Nee hoor niet brommend. Maar als iemand zijn openingspost op een dergelijke manier neerschrijft, kunnen we aannemen dat het hem geheel of gedeeltelijk duister is maar hij/zij het wel eerst zelf wil proberen.

Je kan dan wel in één korte zin de diagnose stellen, maar daar schiet hij nog niet veel mee op. Mij lijkt het beter om diegene wat uitgebreider te begeleiden naar de oplossing. Mijn reactie is daardoor dan ook langer.

Beetje zoals jouw post hierboven, en de mijne nu.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden