Is de accu hier het probleem?

24 aug 2012 09:13 #21 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Is de accu hier het probleem?
Ik had je nog gewaarschuwd  ;D

pas eerst even de accu in de motor (of meet de buienmaten exact op)  voordat je de vloeistof erin doet, dan k un je eventueel nog ruilen.



Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 09:57 #22 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?

Ik had je nog gewaarschuwd  ;D

Eh, ja, ik moet je helaas gelijk geven. Mijn grenzeloze vertrouwen in Ad heeft het echter gewonnen van je waardevolle advies. Maar bij deze: je hebt helemaal gelijk! :)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2012 11:05 #23 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Is de accu hier het probleem?
Ikzelf heb zo namelijk ook al eens gestaan, een "vervangend"model gekocht, een door de lokale accuboer opgezocht model. die past zeker.....

Niet dus.

het oude credo "meten is weten" gaat ook hier weer op.

Niet iedere handelaar is zo als Ad.  ;D

Soms vind ik het jammer dat ik in Zuid-Limburg woon (ver weg van Ad)

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2012 16:14 #24 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Alvast vooruitlopend op het gereed hebben van een passende accu;
Wanneer/hoe moet ik de laadspanning testen? Onder het rijden? Bij stationair lopen?
En tussen welke waarden moet ie dan liggen? Zoals eerder gezegd 14-15 volt?

Wat zou er, behalve de accu zelf en de spanningsregelaar, nog meer aan de hand kunnen zijn dat er voor zorgt dat de electronica zo raar reageerde?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2012 17:35 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Is de accu hier het probleem?

dat de electronica zo raar reageerde


Heel vaak en vooral het gevolg van slechte massa aansluiting en/of losse, lees vervuilde contacten in de diverse stekers.
Oxidatie tussen frame en massa, of van blok en massa.
Je kunt dan inderdaad rare problemen  tegenkomen die eigenlijk niet gerelateerd zijn aan accu of SR.

Wanneer je problemen hebt gehad met accu, dynamo en/of accu zou ik meteen ook even de verbindingen controleren en waar nodig schoonmaken.
Schakelaars even met contactspray bewerken doet ook vaak wonderen.

En, zoals in de electro en electronica techniek een standaard is.
Meten is weten en gissen is missen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2012 18:09 #26 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
In het kader van 'Meten is weten' zou ik dan graag willen weten hoe en waar ik de laadspanning moet meten.
;D

Het nalopen van alle verbindingen met contactspray is zeker een goede tip!
Kan ik geoxideerde verbindingen gewoon schoon maken met een beetje fijn schuurpapier en contactspray, of zijn daar nog andere/slimmere methoden voor?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2012 21:13 #27 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Is de accu hier het probleem?
Volgens Haynes handleiding :

XL600V :  13,5 - 15,5 Volt bij 5000 toeren minuut
XL650V :  14 - 15 Volt bij 5000 toeren per minuut
XRV750 : 14 - 15 Volt bij 5000 toeren per minuut.

Als je lager, hoger of heel erg fluctuerende getallen meet, dan is je spanningsregelaar aan gort.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2012 11:21 #28 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Is de accu hier het probleem?

Kan ik geoxideerde verbindingen gewoon schoon maken met een beetje fijn schuurpapier en contactspray, of zijn daar nog andere/slimmere methoden voor?


Ja, alleen zul je dat dan steeds vaker moeten doen, omdat de oorspronkelijke (koper) laag eraf wordt geschuurd.
Slimmere methodes zijn er bij mijn weten gewoon niet. Wel handig dat je na het in elkaar steken van de verbindingen er een beetje vaseline op smeert. Dat zorgt voor vochtwering en voorkomt weer corrosie.
Laadspanning meten zoals Rob het al aangeeft tussen 13 en 15,5 volt voor het gemak. Hoger of lager is altijd een probleem met accu of spanningsregelaar.
Ik weet niet hoe handig je bent met een universeelmeter, maar ik meet vaak de weerstand tussen accu-minpool en frame en blok op verschillende plaatsen om erachter te komen of er slechte massa is. In het lage Ohm bereik moet die weerstand zo dicht mogelijk bij nul zitten. Met een lampje aan de ene kant op de + van de accu en de andere kant op frame, blok of ander meetpunt de massa controleren werkt ook wel.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2012 11:17 #29 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Vandaag eindelijk de kans gehad om de nieuwe, gevulde, opgeladen accu in de AT te monteren om te testen.
Bij de eerste run begon de spanning netjes zoals hij van de lader af kwam en liep op tot net boven de 15 volt bij 5000 toeren, omdat ik daar over twijfelde besloot ik een videootje te maken zodat jullie mee kunnen denken. Die testrun (op de middenbok, in zijn vrij) verliep echter heel anders:

[youtube]TCeRnyoJooY[/youtube]

Mag ik aannemen dat mijn spanningsregelaar dood is? En zo ja, waar moet ik aan denken qua kosten om die te (laten) vervangen/repareren?  :(

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2012 11:50 #30 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Is de accu hier het probleem?
17 volt is wel erg hoog ja. En dan staat ie nog maar heel even aan.
Ben bang dat je idd met je spanningsregelaar moet beginnen. Waarschijnlijk is het dan ook wel over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2012 13:03 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?

..Plaats een gezonde accu en meet de laadspanning over de accupolen. Als gezegd, moet die, met dimlicht aan, tussen minimaal 14 en maximaal  15V afgeven. Buiten die waarden moet de spanningsregeling verdacht worden..


Over vervangende spanningsregelingen is veel geschreven op het forum. Ik heb er eens ene van Rob Geelen overgenomen en dat is wel een goeie aftermarket maar ik weet nie welk merk dat is. Ik zou het hem anders even vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2012 13:48 #32 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Ah, dimlichten aan was bij mij niet het geval tijdens de test. Daar heb ik helaas overheen gelezen.
Maar gezien de huidige resultaten denk ik niet dat dat (voldoende) verschil zal maken, klopt dat?

Volgende week maar eens naar Ad bellen om te vragen wanneer hij tijd heeft om dit project aan te pakken.

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2012 15:06 #33 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Is de accu hier het probleem?

Ah, dimlichten aan was bij mij niet het geval tijdens de test. Daar heb ik helaas overheen gelezen.
Maar gezien de huidige resultaten denk ik niet dat dat (voldoende) verschil zal maken, klopt dat?


Maakt niet uit in dit geval. Het is te hoog en een echte doorslag kan je een hoop geld kosten.
Doe maar lekker een nieuwe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2012 17:18 #34 door David
Beantwoord door David in topic Is de accu hier het probleem?

Daarom stond je accu dus droog......Drooggekookt door te hoge spanning.

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2012 22:36 #35 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Is de accu hier het probleem?
Bij Motek ( www.motek.de/ ) heb ik ooit een spanningsregelaar aangeschaft.
Deze zou naar verluid beter moeten zijn dan de originele, en minder last hebben van de draadjesproblematiek van de originele.

Stuur ze gewoon even een mailtje of iets derglijkes als je meer info zou willen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 15:27 #36 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Is de accu hier het probleem?
Uiteindelijk heb ik besloten om de spanningsregelaar van Carmo te bestellen. Na kort mailcontact gaven zij aan dat het niets anders zou zijn dan plug-and-play. Aangezien ik vandaag toch ziek thuis zit kon ik dit klusje mooi oppakken, had ik bedacht. Dus, oude spanningsregelaar eraf (fluitje van een cent) even passen of de regelaar er tussen zou passen aangezien hij nét iets groter is en huppa, monteren die hap.

Of wacht eens even.. de vierkantje stekker past perfect, niets aan 't  handje. Maar die ronde stekker, die past helemaal niet! Het 'mannetje' van de Carmo heeft 5 pinnen terwijl het 'vrouwtje' dat aan mijn motor vast zit maar 4 openingen heeft. Nu zit er bij het pakketje van Carmo wel een nieuw vrouwtje geleverd (met 5 openingen), maar geen enkele hint over hoe deze aangesloten moet worden. Tot zo ver dus 'plug-and-play' :(

Hoe moet ik nu verder? Wat moet waar aangesloten en hoe moet ik dat doen?!

(zie bijlage voor foto)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 16:43 #37 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Is de accu hier het probleem?
Zo te zien heb je een XRV750-N model(volgens Haynes) een '92er met tripmeter.
Deze heeft een regelaar met aan de DC kant 4 draden 2x groen en 2x rood/ wit.
Heeft jouw nieuwe regelaar ook deze kleuren plus een 5e zwarte draad?

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 21:54 #38 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Is de accu hier het probleem?
je rode draden 2 x en de groene  2x komen in de kabelboom gewoon bij elkaar dus 1 x rood en 1 x groen

daarom maakt het niet uit waar deze zitten in de stekker

maar inderdaad de zwarte draad is de geschakelde draad

en als die niet op de regelaar zit heb je een probleem

het past dan niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 23:07 #39 door kees
Beantwoord door kees in topic Is de accu hier het probleem?
Andersom kan wel met die zwarte draad. Ik heb die motek-regelaar van Rob. Daar zit die zwarte draad ook aan maar niet aan mijn kabelboom. Die kun je gevoeglijk afknippen zei mijn dealer.

Hij doet het alweer bijna 4 jaar probleemloos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 13:22 #40 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Is de accu hier het probleem?
heb je een regelaar voor een RD04 besteld?  als dat zo is heb je waarschijnlijk de verkeerde, RD04 van "90 en '91 hebben 5 draden en een '92er heeft dezelfde regelaar als een RD07 met 4 draden

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden