Afslaan bij gas-geven

22 nov 2012 18:24 #1 door robgoesdakar
Afslaan bij gas-geven werd gestart door robgoesdakar
Tja.... laatste offroad rit had ik er 2x last van. Plotseling inhouden, en als ik gas gaf gewoon af slaan. Na een tijdje draaien en eigenlijk een beetje verdwaasd kijken naar waar mogelijke oorzaken zouden kunnen liggen, doet ie ineens weer normaal. (Zoals gezegd, de laatste rit dus 2x een probleem)
Zojuist eerst maar eens goed rond gekeken of er nergens valse lucht werd aangezogen en eens kijken hoe hij met koude start loopt.
Ook de carbs even laten leeglopen.

Stationair loopt ie op dit moment (ook na een tijdje) niet echt stabiel.
Reageerd wel op kleine wisselingen in de stand van de choke, dus die kabel lijkt in ieder geval goed te lopen.

Carbs had ik recentelijk al eens even los gehad en schoon gemaakt (maar waren eigenlijk gewoon goed schoon).

Misschien vanavond nog ff verder 'klooien', maar enig meedenken is welkom ;)
(Eerst eten.......)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2012 18:32 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Afslaan bij gas-geven
Het eerst wat in me opkomt is toch vuil in de brandstof toevoer of sproeiers.
Ook vacuumtrekken of haperende pomp.
Verklaart in elk geval ook het niet regelmatig stationair lopen.

Lijkt in elk geval niet op een electrisch probleem.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2012 22:54 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
uiteraard na het eten opnieuw geprobeerd en uiteraard gewon lopen.....

Mogelijk hebben we toch met een vocht probleempje te maken.....
Eens kijken of zo'n fuell setje en een volle tank wat gaat opleveren. (En aanwennen om hem met volle tank onder zeil te zetten)

En anders toch maar weer eens carbs opnieuw open maken en kijken/schoonmaken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2012 22:55 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Afslaan bij gas-geven
Vocht/water in je luchtfilterhuis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2012 17:21 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
Luchtfilterhuis is kurkdroog....
Zojuist eens een busje troep erin gedonderd en even de tank afgevuld.
Een tijdje laten lopen en naarmate ie warmer werd, leek het ook minder te worden..... maar toen uiteindelijk ook een keer de ventilator aan sprong en ik nog wat met gas ging spelen hoorde ik ook wat akelige bijgeluiden.....

Denk dat deze winter het sleutelen wordt om het eens grondig te bekijken. (En veel trial & error)

Eerst maar eens alles los, carbs opnieuw bekijken, schoonmaken, en ik vervang denk ik meteen brandstofleidingen en die van de vacuum brandstofpomp. Daarna een nieuwe poging....
(Maar kan wel even duren voordat dit een vervolg gaat krijgen dan...)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2012 17:37 #6 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic Afslaan bij gas-geven
kan nog te weinig brandstof zijn! worden de bougies te heet en geven dan een slechte vonk
zijn ze extreem wit/schoon gebrand?

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2013 14:54 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
Vandaag toch maar weer aan de gang met de AT.
Was almaar in afwachting van warmer weer, maar zaterdag moet ie toch eigenlijk weer rijden. Dus maar aan het klussen geslagen. (Uit de wind en onder een warmtelamp is het toch nog best goed te doen)

Kleppen zijn gesteld (stonden misschien iets te strak), bougies vervangen, brandstofpomp gewisseld, maar steeds hetzelfde probleem.
Lijkt wel of hij af en toe een terugslag krijgt. Bv. ook de vacuum pomp blaast het dopje van de vacuumslang af. Dat duidt dus op druk ipv vacuum.....

Ik snap het in ieder geval even helemaal niet meer..... stationair loopt ie als een zonnetje, starten is ook zonder enig probleem. Als ik rustig gas geeft klimt ie rustig in toeren omhoog en dan plotseling, uit het niets, slaat ie dus gewoon een slag over. Als ik in 1 ruk aan het gas draai, dan klinkt het alsof ie verzuipt..... en slaat af.....

.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2013 18:05 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Afslaan bij gas-geven
Rob zitten de membramen van de gasschuiven goed op zijn plaats of is er misschien 1 met een scheur in het membraam?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2013 19:13 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
Ze zitten goed, en ik heb geen scheurtjes kunnen ontdekken.

Maar ik denk dat ik wel dat ik toch even ga kijken of de andere carb. het wel goed doet. Maar die moet ik toch ook weer eerst even schoonmaken na 3 jaar stilstand.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2013 22:11 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Afslaan bij gas-geven
lastig...lijkt me toch wel een brandstof probleem, heb je bij het schoonmaken van de carbs ook de sproeiers eruit gehad, en gezien dat de gaatjes open waren?  en is je andere brandstofpomp zeker weten goed?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2013 22:33 #11 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Afslaan bij gas-geven
Hai Rob,

Te weinig brandstof of valse lucht geven meestal niet het probleem van ineens afslaan.
In de autobranche is het vaak inhouden of geen vermogen is brandstof en schokken of afslaan
dat moet je meestal zoeken in de ontsteking (CDI/bobine/Bougies/kabels).
Als je plotseling flink gas geeft en dan afslaat dan moet de ontsteking snel reageren en veel spanning
afgeven. Check eens de verbindingen/stekkers/connectors van de ontstekingsysteem.
Ik hoop dat je het voor zaterdag vind. Gezien de weersvoorspelling wordt het een mooie offroaddag.

grtz,
marco

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2013 22:47 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Afslaan bij gas-geven
Hoi Rob,

Ik ga mee met jomakra en tuur. Het eenvoudigst en snelst is een cdi-wissel en baat dat niet, een carb.-wissel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2013 22:51 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
CDI had ik al eens gewisseld.

Carb ga ik doen, en als dat niet helpt wissel ik bougie kabels.....

Houdt je wel bezig zo'n probleem  :-\
En dat bij deze temperaturen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2013 23:00 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Afslaan bij gas-geven

Houdt je wel bezig zo'n probleem  :-\
En dat bij deze temperaturen.


:)

Ik heb het weekend de motor in de woonkamer gezet en daar gesleuteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2013 17:11 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
Jij woont zeker alleen ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2013 19:23 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
Omdat ik wat moeite had met het demonteren van de carb van de 'onderdelen motor' eerst maar even de bougie kabels omgewisseld.
Geen resultaat.

Daarna in ieder geval de carb van de 'onderdelen motor' gedemonteerd. Half uur aan het klooien geweest, zat dat ding vast zeg. (Had het er wel warm van, dus dat was wel lekker) Plus dat 1 van de choke kabels niet los komt :(
En van de looks van de carb, wordt dat ook een flinke klus om die weer gangbaar te krijgen.

Denk dat ik ze morgen of vanavond lekker in de keuken allebei naast elkaar ga leggen en uit elkaar halen en ook maar eens vergelijken. Kun je volgens mij weinig aan fout doen, maar je weet het maar nooit.......... nu ik er over nadenk...... zou de synchroon 'verlopen' zijn ???

(Zal uiteindelijk wel iets heel lulligs zijn, maar ach, je krijgt handigheid in (de)monteren van de carb  :-\ )

Nu eerst maar eens eten maken....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2013 22:49 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Afslaan bij gas-geven

Jij woont zeker alleen ;)


Ja. Me buurmeisje woont een deur verder.. :P

Synchroon verloopt alleen als je aan dat schroefje draait of de carbs scheidt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2013 19:41 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
Vanavond opnieuw carb los gehaald, en opnieuw schoon gemaakt.
Dit keer ook de stelschroeven uitgedraaid en toen ik dus de tel kwijt was als standaard volgens het boekje ingesteld.

Alles weer gemonteerd. Er leek meteen al iets verbetering, maar moest nog even stelschroeven afstellen. Ene kant moest helemaal ingedraaid worden voor hoogst stationair, andere kant moest ook wat ingedraaid worden, maar deed niet meer zoveel aan het stationair toerental. Zouden die dingen gewoon aan hun levenseinde gekomen zijn ??

In ieder geval heb ik het probleem nog steeds, maar lijkt het of het 'later' op treedt. Dat ik ook bij langzaam steeds meer toeren geven de boel beter blijft lopen. Zelfs al hogere toerentallen kunnen draaien zonder gesputter, maar toch bij plotseling het gas open draaien nog steeds het inhouden en sputteren.....

Voor nu weer klaar, want de buur kinderen zijn naar bed.....
Morgen denk ik dat ik de stelschroeven wissel met die van de andere carb. (Waar ik nog steeds de choke kabel niet uit krijg....)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2013 22:10 #19 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Afslaan bij gas-geven
Hallo Rob,

Ik heb dit zelf ook pas geleden gehad. Lijkt alsof de stationair sproeier verstopt is van de carb die niet op het verdraaien van de stelschroef reageert.
Kon bij mij het vuiltje niet met perslucht uit de sproeier krijgen, moest echt doorgeprikt worden.

Misschien helpt het.

Succes, Jan F.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2013 16:59 #20 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afslaan bij gas-geven
Carb gaat er dalijk nog 1x af.
Bedacht me nl dat die stelschroeven er nog op zaten toen ik schoon ging spuiten.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden