Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?

24 nov 2013 12:36 - 20 jan 2014 20:05 #1 door Hotel 317
Jaja, ik ben er achter waarom mijn Twin af en toe olie lekt: De uitgaande as heeft c.a. 3 mm radiale speling; Revisie of vervangen dus!

Dus de vraag is:

Welk speciale gereedschappen e.d. heeft men nodig voor het vervangen van de uitgaande askeerring?

Lagertrekkers? uitwendig? inwendig? beide?
Gereedschap t.b.v. draadeinden?
speciale vetten voor hermontage?

EDIT: Honda vliegwieltrekker, art nr. 07733-0020001 Bevat vier smaken draad waaronder de juiste voor de Africa Twin.

Wie weet welke onderdelen in het blok in principe voor éénmalig gebruik zijn?  (rekbouten, koperen ringen, etc).


Alvast bedankt voor alle hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2013 15:43 #2 door Waffie
hallo,

je hebt alleen een vliegwiel; trekker  ( of een bout M 22 x 1,5  = wielbout)nodig om deze te verwijderen zodat het blok gespleten kan worden

afh of je ook de as wenst te vervangen moet je rekenen op ca 450-500 euri materiaal kosten (daar zitten dan ook zuigerveren, pakkingset, nieuwe as en lager bij)

overigens ben ik ook te huur incl gereedschap (maar dat wist je al)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2013 20:15 #3 door Hotel 317
De as is in principe prima (dat is het pijnlijke: Het hele blok is verder prima!). Allicht dat de eerste versnelling ook aangepakt moet worden, deze grijpt soms moeilijk aan (maar dat kan ook komen door de speling op de as).

Dus ja, koppakking, voetpakking, alles, allles wat tientallen jaren geleden in een mooie, schone, goedverlichte werkplaats in elkaar is gezet door mensen die de klus wel konden dromen, moet opnieuw worden gedaan op een koude vochtige garagevloer met simpel handgereedschap door iemand die er een beetje klaar mee is (niet dat de Twin mij vaak de garage in drijft, maar de auto staat op dit moment ook nog op assteunen).

Hoe lang moet deze M22X1.5 bout ongeveer zijn?  Centimeter of drie? vijf? minimale hardheid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2013 21:21 #4 door Waffie
dat klaar zijn begrijp ik best  en heb ik destijds gewoon opgelost door de motor te verkopen

maar volgens mij heb jij gewoon een personal coach nodig .
zodat jij weer helder prioriteiten kunt stellen wat eerst te doen

waarom staat je auto op as steunen ?
heb je deze nodig?

hoe belangrijk vindt je de motorfiets ?

je zult zelf die keuze moeten maken

overigens is de eerste versnelling een vast gegeven op de secundaire as dus als daar een probleem meer is moet je hiermee toch rekening houden bij je herstelling





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2013 22:11 #5 door PimW
Volgens mij heb ik nog wel zo een drukbout, immers ik heb het vliegwiel er ook eens afgehad.

Tenminste, volgens mij wel.

Kan wel even kijken komend weekend als je wilt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2013 20:37 #6 door Hotel 317
De auto staat op steuntjes i.v.m. plaatwerkreparaties (APK en shit). Dat is op zich bijna klaar. (3/4 zijn vergevorderd en wachten op een laagje verf, 1 balk moet nog gerepareerd worden.

De Twin is m'n schatje (en in Amsterdam ook financieel erg lekker) . Wegdoen, of inruilen op een apparaat waarvan je de historie niet kent is in principe uit den boze. Een extra blok aanschaffen is nog te overwegen (en financieel aantrekkelijker), maar heeft niet de voorkeur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2013 05:06 #7 door Erik
Krukas kan je met een beetje geluk gewoon in de linker carterheft laten zitten. Hoeft je vliegwiel er ook niet vanaf.


Wil de klus ook wel doen tegen een geringe vergoeding in een verwarmde werkplaats. Blokje schoon afleveren, krijg je 'm ook weer schoon terug met een nieuw lager ;)
Reken zoals Ad al aangaf wel op misschien onverwachte kosten, weet niet hoeveel km's erop staat maar als je blok van je liefje toch open ligt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2013 21:53 #8 door Hotel 317
I.v.m. de kosten zal de twin moeten wachten tot Januari (contract verlenging?). Tevens heb ik dan weer één of twee weekenden "vrij".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2013 18:46 #9 door Hotel 317
Auto weer niet door de APK gekomen. joy.

Dus daarom gaan we verder vragen:

Volgens CMSNL is De 1991 "Gasket kit" voor het onderblok van de RD04 (061B1-MV1-850) is niet langer leverbaar. Vreemder: De gasket kit voor het RD07 onderblok (06112-MY1-000) is wél leverbaar.
...Maar de RD04 en RD07 blokken zijn toch gelijk?!  Waarom toch de verschillende onderdeelnummers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2013 22:52 #10 door Waffie
hallo,

het zijn 2 verschillende type dus ook 2 verschillende onderdeel nummers

maar jhou het simpel

onderblok = 2 pakkingen(koppelings en dynamodeksel en enkele keerringen
aftermarket goed te verkrijgen
kijk eens op www.athenaparts.com/eng
kan gewoon besteld worden door onze huis clubdealers en sommige hebben het op voorraad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2013 21:37 #11 door Hotel 317
Ik ben klaar met aftermarket. Denk je dat ze een simpel ophangrubber wel moeten kunnen maken, staan de barsten er na een half jaar net zo erg in als in het twintig jaar oude originele onderdeel wat je preventief wilde vervangen.

Ook het lager gaan we geen gokjes nemen. Immers: Naast maatvoering heb je immers ook nog de tolerantie.

Eerste bestelling is er uit: c.a. 370 euro, waarvan 17 euro voor het lager. Rest voor pakkingen, afdichtingen en een vliegwieltrekker. Officieel kan ik nu dus niet meer terug  ;). Nu hopen dat er niet al te veel naar voren komt. Weet iemand waar je bijv. Plastigauge kan halen hier in Amsterdam?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2013 22:03 #12 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2013 19:15 #13 door Hotel 317
Bingo:

Hoi Dennis,

Wij hebben inderdaad Plastigauge in het programma.
Dit wordt geleverd in zakjes van 5 of 10 stuks per dikte.


Op voorraad in Haarlem, anders 1 dag levertijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2013 23:49 #14 door Erik




overigens is de eerste versnelling een vast gegeven op de secundaire as dus als daar een probleem meer is moet je hiermee toch rekening houden bij je herstelling


Foutje Ad, vaste tandwiel zit op de primaire as, op de secundaire as zitten alleen losse tandwielen.


@ Hotel 317; het is aan te bevelen om ook de seegerringen (circlips) op de uitgaande as te vervangen. En let manier van montage, die dingen hebben een scherpe/gladde en afgeronde kant. Gladde kant hoort te dragen tegen tandwiel/vulring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2013 19:04 #15 door Hotel 317
En we hebben weer een artikel om aan het lijstje toe te voegen: Het contactslot.

Ik kwam dus thuis om te ontdekken dat m'n motorfiets een paar honderd meter verderop in de straat stond. g*dverdomme.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2013 19:31 #16 door Hotel 317
Vandaag even bezig geweest met het aanpassen van m'n opslag, zodat we plek hebben om te sleutelen  ;D.

Wat heeft trouwens de voorkeur bij werkzaamheden aan het motorblok?

- Houten ondergrond, blok niet gefixeerd
- (licht)Metalen ondergrond, blok niet gefixeerd
- Blok gefixeerd op een aparte bok, vloeistofdichte pan er onder.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2013 19:50 #17 door PimW
Hoewel icm olie wat minder, maar een rubber mat werkt ook wel lekker. Zolang het blok niet gedeeld hoeft lijkt me een bokje (gefixeerd) wel prettig, anders staat hij zo op het carter te waggelen.
En het is best een zwaar dingetje.

Ik wil nu een bokje maken voor een Alp blok, maar ik moet even een takel regelen om dat ding te passen. Veel te zwaar man ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2013 20:20 #18 door PimW
Wie weet ;D

Misschien icm een test van een demper?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2013 21:56 #19 door Hotel 317
Verplaatsen van het blok zal inderdaad ook al een helse klus worden.

Ik denk dat ik ga met een metalen cladding, en een provosorische motorbok in elkaar flans van hout o,i,d,  Er zal n.m.l. vroeg of laat ook gelast moeten worden, en dan wil ik het hout vanwege onderbuikgevoelens toch afgeschermd hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2013 22:28 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Ik zag hier op het forum laatst nog wat kale frames voorbij komen. De flex er in en je hebt in no time een mooi bokje om het blok stevig in te zetten.
Alp of Twin frame maakt in dit geval niet uit. De onderste bevestigingspunten zijn voor beide blokken gelijk  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden