Geknepen versie? [RD07B]

19 nov 2014 17:33 #1 door Mr Blue
Geknepen versie? [RD07B] werd gestart door Mr Blue
Nooit geweten wat me vandaag opviel maar ik blijk een RD07B te hebben. Hieronder leggen ze uit dat dit een geknepen versie is die weer om te turnen is naar een Full Blast Edition  >:D http://www.atic.org/faq/reduction.php
Alles wat daarvoor dus nodig is zijn grotere luchtinlaten en een andere nokkenas. Maar wat maakt die nokkenas nu voor verschil? Zal een aardig prijskaartje aan hangen als je blok effe uit elkaar moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 19:27 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Geknepen versie? [RD07B]
De nokkenassen verschillen in de slag als ik het goed lees. Oftewel, de (inlaat?)kleppen gaan (waarschijnlijk) minder ver open bij de geknepen versie.

Nokkenasje zal wel niet gratis zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 19:35 #3 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Geknepen versie? [RD07B]
Wat krijg ik voor effect als ik in plaats van een 16-tands een 15-tands voortandwiel neem? Ga ik dan niet dezelfde kant op qua meer trekkracht? Of is dat niet te vergelijken? Merk ik uberhaupt iets aan dat tandje verschil?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 19:56 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Geknepen versie? [RD07B]
Je merkt dat tandje verschil zeker, maar meer in de toeren op kruissnelheid dan het optrekken (dat is mijn gevoel in ieder geval).

Ik heb precies het omgekeerde gedaan omdat ik 100km/h in de 5 met 5000 rpm niet prettig rijden vond. Maar, dat was op een Transalp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 20:02 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Geknepen versie? [RD07B]
Andere tandwielverhouding doet niets met de kracht die uit het blok komt hè  ;)
Wil je dáár mee experimenteren zou ik juist achter 1 of 2 tandjes groter gaan, een tandje meer of minder voor geeft best een groot verschil., de verhouding is immers ongeveer 1:3.

Maar wat ik me afvroeg: hoe weet je nou dat je een 'B' hebt? Staat dat op het kenteken?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 20:16 #6 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Geknepen versie? [RD07B]

Nooit geweten wat me vandaag opviel maar ik blijk een RD07B te hebben. Hieronder leggen ze uit dat dit een geknepen versie is die weer om te turnen is naar een Full Blast Edition  >:D http://www.atic.org/faq/reduction.php
Alles wat daarvoor dus nodig is zijn grotere luchtinlaten en een andere nokkenas. Maar wat maakt die nokkenas nu voor verschil? Zal een aardig prijskaartje aan hangen als je blok effe uit elkaar moet.



Heb ik ook, normale inlaat rubbers erin en vol vermogen ;)

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 21:04 #7 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Geknepen versie? [RD07B]
RD07 B staat op typeplaatje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 21:54 #8 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Geknepen versie? [RD07B]
Klopt  :)


Heb ik ook, normale inlaat rubbers erin en vol vermogen ;)

Met alleen andere (grotere) inlaatrubbers ben je er nog niet begreep ik.

Edit; Standaardnokkenasje - 188 euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 23:11 #9 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Geknepen versie? [RD07B]
probeer eerst maar eens de inlaatrubbers
de doorlaat bepaalt kortweg gezegd de hoeveelheid lucht die er door heen kan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2014 23:40 #10 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Geknepen versie? [RD07B]
B versie is dacht ik origineel alleen in Duitsland geleverd, geknepen versie >> minder vermogen>> verzekering.
er staat mij iets van bij dat het omslagpunt bij 50 pk ligt, B versie heeft 50 pk, A versie 60 pk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 00:19 #11 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Geknepen versie? [RD07B]
@Eduardxrv
Ga ik doen als ik ze gevonden heb. :-\ 

http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1997-germany50p_model7105/partslist/

Of zijn dat gewoon de connecties tussen Carburateur en Cilinder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 06:58 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geknepen versie? [RD07B]
Het zijn inderdaad de rubbers tussen de carb en je cilinderkop die je moet vervangen, maar weet je zeker dat dit voor dat jij de motor had al niet is gebeurd? Wat je eigenlijk eerst zou moeten doen is een run op een dynojet bank om te kijken hoeveel vermogen je nu hebt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 13:29 - 20 nov 2014 14:30 #13 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Geknepen versie? [RD07B]
Of even de boel loshalen en nameten. Is goedkoper. Je haalt die rubbers zo tussen de carbs en de cilinder weg, dan even de luchtdoorlaat meten (de diameter van de opening in de rubbers) en vergelijken met de originele waardes. Volgens mij is het originele rubber 36mm (of 36.5mm. Afhankelijk van het bouwjaar.  :-X) doorlaat voor de niet-geknepen AT's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 13:35 #14 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Geknepen versie? [RD07B]

@Eduardxrv
Ga ik doen als ik ze gevonden heb. :-\ 

http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1997-germany50p_model7105/partslist/

Of zijn dat gewoon de connecties tussen Carburateur en Cilinder?


Vanaf jouw link is het dan dit onderdeel:

www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1...may660/#.VG3fn8nejJA

Maar dit is nog steeds het duitsland model volgens mij!! Dus die niet bestellen. ;-)


Nederland model. XRV750 uit 1997, front cylinder head. En dan nummer acht.
www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1...carbure_16211my1000/

Ik zou denken dat het dan die zou moeten zijn... maar misschien is er nog even iemand met meer verstand die dat kan bevestigen.  ::) Ik kan op deze site nergens luchtinlaat diameter etc vinden, dus het is een beetje gissen... de prijs is iig verschillend tussen die twee.  ;)

Edit... ik zocht even verder op het onderdeelnummer (16211-MY1-000) en kom ook deze tegen:
www.japparts.nl/index.php?main_page=prod...=0&products_id=12454
Gunstiger geprijst.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 14:36 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Geknepen versie? [RD07B]
ik heb de juiste rubbers gewoon liggen

after market 60 ps ca 20 euri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 14:42 #16 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Geknepen versie? [RD07B]

ik heb de juiste rubbers gewoon liggen

after market 60 ps ca 20 euri


Kijk. Dan is de keuze makkelijk.  ;) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 15:29 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geknepen versie? [RD07B]

Of even de boel loshalen en nameten. Is goedkoper. Je haalt die rubbers zo tussen de carbs en de cilinder weg, dan even de luchtdoorlaat meten (de diameter van de opening in de rubbers) en vergelijken met de originele waardes. Volgens mij is het originele rubber 36mm (of 36.5mm. Afhankelijk van het bouwjaar.  :-X) doorlaat voor de niet-geknepen AT's.


Maar dan weet je nog steeds niks over de (waarschijnlijk) andere nokkenas, en het is nog maar de vraag of die motor met grotere opening van de rubbers maar met "B versie" nokkenassen goed loopt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 19:07 #18 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Geknepen versie? [RD07B]
Nee, klopt inderdaad. Maar ik weet ook niet wat de topic starter wil én ik weet niet hoe groot het verschil in diameter in de inlaatrubbers is.

Ik heb mijn transalp op 25kw gehad dmv andere inlaatrubbers wat 12 kw verschil maakte. Voor de nokkenas zou dit bij mijn weten niet direct slecht hoeven zijn. (maar ik ben geen technicus op dit gebied! Ik verwacht echter dat een nokkenas niet het eerste onderdeel is dat daar last van zou krijgen. Eerder kleppen etc). Voor de hoeveelheid inspuiting vanuit de carb wel, die zou je mss opnieuw af moeten stellen. Maar dat ligt er ook weer aan hoe groot het verschil in diameter is...

Een gemiddelde AT rijder rijdt niet om de snelste te zijn, dus mss vindt TS het al wel genoeg om alleen de rubbers te vervangen. Ik zou denken dat dat een relatief eenvoudige ingreep is om eerst eens te proberen. Kan hij daarna nog zien of hij ook nog een andere nokkenas wil proberen.

Maar dan weet je nog steeds niks over de (waarschijnlijk) andere nokkenas, en het is nog maar de vraag of die motor met grotere opening van de rubbers maar met "B versie" nokkenassen goed loopt.


Juist wel toch? Als hij hem nu op de dynojet zet, meet hij het effect van zowel het verschil in nokkenas als het verschil in rubbers. Als je alleen het effect van de nokkenas zou willen weten, moet hij het pas later doen. Nu is al bekend dat hij maar 50 pk heeft in tegenstelling tot de 60 van de andere modellen. Tenzij dus de rubbers vervangen zijn, maar dat is makkelijk na te meten. Daarvoor hoef je geen geld aan een rollerbank uit te geven.

De nokkenassen verschillen in de slag als ik het goed lees. Oftewel, de (inlaat?)kleppen gaan (waarschijnlijk) minder ver open bij de geknepen versie.

Nokkenasje zal wel niet gratis zijn.


Klopt, volgens mij ook. Bij een andere nokkenas (dus om meer vermogen te krijgen) gaan de kleppen verder open. De nokken zelf zijn dan wat langer, waardoor de kleppen verder naar binnen worden geduwd en er meer mengsel per slag naar binnen kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 19:16 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Geknepen versie? [RD07B]
Hier ligt dus een ''langzame'' nokkenas in.

Dat kan dus wel gevolgen hebben, namelijk er is met de slag van de nokken gespeeld => kleppen gaan minder ver open.
Dus kan de motor met de grotere inlaat (misschien) helemaal niet overweg en gaat hij rot lopen.

Maar, proberen kan altijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 19:20 #20 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Geknepen versie? [RD07B]
Het kan zijn dat ik een denkfout maak, maar het heeft toch niks te maken met snel of langzaam?

Als de 'basis' van de nok bij beide assen maar even breed zijn, kan de hoogte wel verschillen. Voor de timing van het openen van de kleppen maakt het niet uit. (bijvoorbeeld beide 5000 keer per minuut), alleen de snelheid waarmee de klep elke keer geopend wordt zal sneller zijn, omdat hij bijvoorbeeld in plaats van 4.6 mm ineens 4.9 mm geopend wordt... (de stijlheid van de nok neemt toe ipv de breedte van de nok.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden