Geknepen versie? [RD07B]

20 nov 2014 19:34 #21 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geknepen versie? [RD07B]
Beste Floor wat ik bedoel is dat als je nu op de testbank gaat je kunt zien hoeveel vermogen je hebt, de topicstarter gaat ervan uit dat hij een 50 pk versie heeft omdat hij een B versie heeft maar misschien heeft de vorig eigenaar alles al vervangen en heeft hij al 60 pk. (dat was bij mijn duitse rd04 namelijk ook het geval). hoef je helemaal niet te sleutelen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 19:36 #22 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Geknepen versie? [RD07B]
Ah, op die manier! Sorry. Dacht nav onderstaande citaat dat je alleen de rubbers bedoelde en niet de nokkenas. Maar dan kan het zinvol zijn idd.  :)

Het zijn inderdaad de rubbers tussen de carb en je cilinderkop die je moet vervangen, maar weet je zeker dat dit voor dat jij de motor had al niet is gebeurd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 20:56 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Geknepen versie? [RD07B]

Het kan zijn dat ik een denkfout maak, maar het heeft toch niks te maken met snel of langzaam?

Als de 'basis' van de nok bij beide assen maar even breed zijn, kan de hoogte wel verschillen. Voor de timing van het openen van de kleppen maakt het niet uit. (bijvoorbeeld beide 5000 keer per minuut), alleen de snelheid waarmee de klep elke keer geopend wordt zal sneller zijn, omdat hij bijvoorbeeld in plaats van 4.6 mm ineens 4.9 mm geopend wordt... (de stijlheid van de nok neemt toe ipv de breedte van de nok.)


Klep verder en sneller open is toch meer mengsel in de cilinder =  meer powah? Dan word je motor snel=snelle nokkenas  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 21:25 #24 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Geknepen versie? [RD07B]
Even partnummers nagezocht:

RD07B partnr.  14120-MV1-000 en de 14110-MV1-000
RD07A partnr.  14120-MV1-000 en de 14110-MV1-000

Nokkeassen gelijk.  alleen rubbers vervangen is voldoende.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 21:31 - 20 nov 2014 22:11 #25 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Geknepen versie? [RD07B]

Klep verder en sneller open is toch meer mengsel in de cilinder =  meer powah? Dan word je motor snel=snelle nokkenas  ;D


Volgens mij is het vooral dat er meer power komt= meer trekkracht en dat heeft uiteindelijk tot gevolg dat de motor sneller kan (op dat moment zal de nokkenas sneller moeten draaien), maar het zal het meeste tot uiting komen in het feit dat je meer vermogen krijgt (van 50 naar 60 pk) en dus bijvoorbeeld sneller kan wegtrekken voor het stoplicht en deels makkelijker door mulzand kan waar hij anders zou bokken. Denk ik.  8) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2014 22:00 #26 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Geknepen versie? [RD07B]
Nokkenassen zijn hetzelfde en opstaande rand uitsnijden (inwendig) voor meer luchtdoorstroming.
Zie de afbeeldingen van de linken van Floor.
Geen kosten en het proberen waard.
Vertrouw je het niet dan ga je gewoon naar "Waffie".

Het verschil tussen een snelle en langzame nokkenas is de steilheid van de nok en
hierdoor kan de inlaat/uitlaatklep langer open staan.
Dat betekent meer vulling (brandstof) in je cilinder.
Iets meer PK winst. Meer iets voor in de racerij dan bij een AT.
Bij een AT en TA heb je meer aan koppel dan aan PK's.
Om uit de modder te koem en door het zand te ploegen.  ;D ;D ;D ;D

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2014 19:54 #27 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Geknepen versie? [RD07B]
Zo, dit topic heeft even een vlucht genomen zeg. Zeer bedankt voor de linkjes en de info. Ik moet inderdaad eerst eens kijken wat ik nu heb. Was vanwege tijdgebrek nog niet aan de carburator toe maar het begint te komen. Best prijzig zeg zo'n stel inlaatrubbertjes. Mocht ik interresse hebben weet ik waar ze evt klaarliggen :) Was (uiteraard) niet van plan om even mijn nokkenas te vervangen maar gelukkig blijkt dat niet te hoeven. En wegspuiten bij het stoplicht? Dan had ik wel op iets anders gereden denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2014 21:58 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Geknepen versie? [RD07B]

Even partnummers nagezocht:

RD07B partnr.  14120-MV1-000 en de 14110-MV1-000
RD07A partnr.  14120-MV1-000 en de 14110-MV1-000

Nokkeassen gelijk.  alleen rubbers vervangen is voldoende.


Mauppie, even scherp als altijd...  ;)


Ik kon me ook al niet voorstellen dat Honda een aparte nokkenas maakt - ze zijn zuunig daaro.

Maar, een kleinere luchtdoorlaat (in NL was dat vlgs mij de 25kW versie) heeft ook minder brandstof nodig.

Kijk even op z'n Mauppie's, de onderdeelnummers na voor statiosproeier, hoofdsproeier, gasbuis en gasnaald.


Bromzzz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2014 17:04 #29 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Geknepen versie? [RD07B]
Mijn AT was ooit ook geknepen, andere rubbers erin en hij is echt net zo vlot als Mirjam d'r RD07 die nooit geknepen is.

Dus: enkel rubbertjes vervangen, nokkenassen zijn gelijk!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2014 17:22 #30 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Geknepen versie? [RD07B]
Iemand was me al voor geweest :)


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.075 seconden