Vet of droog ?

10 jan 2015 11:25 #1 door Krijn
Vet of droog ? werd gestart door Krijn
Het onderhoud aan de hoofdas om het inslaan van het voortandwiel zoveel mogelijk tegen te gaan kan met smering of geheel droog.
Vet/olie smeert prima totdat er zand bijkomt, dan word het een soort schuurpasta met kans op verhoogde slijtage.
Die as geheel droog houden dan ontstaat er roest , corrosie is ook een vorm van slijtage.
Als nieuwkomer zou ik graag eens wat ervaringen willen horen van zeer ervaren AT berijders ,om te leren hoe je kan zorgen dat de slijtage tot een minimum word beperkt, dan denk ik aan: Smering  as of juist niet ,smering ketting, spanning ketting etc.

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2015 21:24 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?
Is wel eerder een discussie over geweest.

Geen advies verder. Ik prop met enige regelmaat wat kopervet ertussen. Misschien is wel een beter alternatief wat druk bestendiger is?


Ook zonder vet komt dat vuil en zand ertussen, dus die vorm van slijtage is er m.i. toch wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2015 02:25 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vet of droog ?
ik gebruik keramisch vet omdat deze bestandelen geen schade veroorzaken in tegenstelling tot kopervet

juist het opgedroogde koper zorgt voor grinding van de spiebanen (zie ook smering van cardan overbrengingen )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2015 23:13 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vet of droog ?
uhm, dat koperstof in kopervet lijkt me toch niet echt veel kunnen slijten aan een geharde stalen as; koper is zo zacht als boter!

Wij smeerden altijd kopervet erop, en de assen zijn nog in goede staat na 165kkm en 189kkm op de klok. Natuurlijk zie je wel wat inslag, maar dat is m.i. van de harde tandwielen op de geharde as.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2015 23:20 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Vet of droog ?
Gebruik van een origineel tandwiel schijnt ook te helpen.
Of dit te maken heeft met bijv. de passing, of materiaalkeuze weet ik niet.

Je kunt natuurlijk altijd een uitgaande as op voorraad nemen, nu ze er nog zijn ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2015 02:00 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?

uhm, dat koperstof in kopervet lijkt me toch niet echt veel kunnen slijten aan een geharde stalen as; koper is zo zacht als boter!

Wij smeerden altijd kopervet erop, en de assen zijn nog in goede staat na 165kkm en 189kkm op de klok. Natuurlijk zie je wel wat inslag, maar dat is m.i. van de harde tandwielen op de geharde as.


;)


Is denk ik net zoiets als motorolie. In essentie, olie erin is belangrijker dan het type. In dit geval, staal op droog staal slijt. En daarom smeert men dingen.  Uiteraard geldt: Goed. Beter. Best!


Wie zoekt 'ns uit wat het beste drukbestendige vet is..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2015 08:40 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vet of droog ?
het meest geschikt vet is  moly 60 paste

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2015 15:15 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?
Is dat gewoon in de winkel te koop, Ad?

Is het van een bepaald merk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2015 15:24 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vet of droog ?

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=111278334536&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2015 15:40 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?
Top! Dankjewel Oldtimer  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2015 19:36 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vet of droog ?
loctite heeft ook een dergelijk product maar bedenk .. het is niet goedkoop (45 euri/potje)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2015 20:08 #12 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vet of droog ?

Mijn AT heeft nu 80.000 km gereden, zit wel speling op maar geen zichtbare schade aan de as, bij goed onderhoud hoop ik het moment
voor vervanging zolang mogelijk uit te stellen  ;)


Wees niet bang, dit is en blijft een zeldzame 'aandoening' bij AT's. Het is niet zo dat iedere as er uiteindelijk uit moet.

Wij smeerden altijd kopervet erop, en de assen zijn nog in goede staat na 165kkm en 189kkm op de klok. Natuurlijk zie je wel wat inslag, maar dat is m.i. van de harde tandwielen op de geharde as

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2015 21:07 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?

Mijn AT heeft nu 80.000 km gereden, zit wel speling op maar geen zichtbare schade aan de as


Overigens hoort daar speling tussen as en wiel te zijn. Ook als de motor nieuw is.

Het is het enige min of meer non-fixed deel in de aandrijflijn. Daardoor zet het tandwiel zich in lijn met de rest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2015 16:21 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vet of droog ?
hier mijn as met pakweg 160.000km op de klok: (dus laatste keer dat ik 'n tandwiel wisselde)
Gekocht bij 42.000km, en sindsdien alleen maar JT tandwielen en koperslip gebruikt.


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2015 19:45 #15 door piet
Beantwoord door piet in topic Vet of droog ?
ik had ooit een sunstar gemonteerd en kreeg inslag [slijtage] op de hoofdas
daarna origineel honda  [die met rubber zijkant ] daarna al 6000 km gereden en geen enkele slijtage meer
hiep hiep hoera wat ben ik blij
ik dacht ook dat ik de hoofdas moest vervangen
naar waarheid ingevuld
piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2015 22:59 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?
En? Ga je smeren..?

De één zal het niet zoveel boeien. Want rijdt maar af en toe of ververst zijn motor altijd na een paar jaar.


Kilometervreters daarentegen, zullen daar kritischer over kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 20:00 #17 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Vet of droog ?

Das mooi Piet !  Kheb hier een mooi 16 tands Origineel Honda tandwiel liggen met rubberen zijkanten.
Kocht ik pas op marktplaats, binnenkort ketting en achtertandwiel bestellen en dan maar weer
tuffen met het machien  ;D

Groeten Krijn.


ketting en tandwielen kan je beter tegelijk vervangen. Ze slijten op elkaar in.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 21:07 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?

ketting en tandwielen kan je beter tegelijk vervangen. Ze slijten op elkaar in.


Op zich helemaal waar, zij het niet dat het voortandwiel vele malen meer ronddraait dan die achter. En door zijn kleine omtrek, grotere krachten te verduren heeft. Ook al is die veel harder dan het achtertandwiel, verslijt hij eerder.

Ik vervang juist om die reden, tussentijds het voortandwiel (plm. 10dkm). Hij is ook niet zo duur verder.


Maar, je kunt hierover discusieren hoor  ;)



#edit, Krijn roept zelf ook al zoiets  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 21:14 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vet of droog ?


Ik vervang juist om die reden, tussentijds het voortandwiel (plm. 10dkm). Hij is ook niet zo duur verder.


+1 maar dan heb ik geen km interval maar doe ik het schaal 1 op het oog zegmaar

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2015 21:31 #20 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Vet of droog ?
Je hebt helemaal gelijk Brombeer  ;)

Maand geleden dacht ik laat ik dat voortandwiel maar eens vervangen door die nieuwe met zijn rubberen flappen.
Toen ik de ketting erom wilde leggen bleef die ketting erg hoog liggen door die rubbers en dat vertrouwde ik niet helemaal.
Vandaar dat ik maar liever het hele spul eraf gooi en alles nieuw erop, maar zou die nieuwe ketting dan ook zo hoog op de tanden gaan liggen??? Vond het maar een vreemd geheel dat die ketting zo hoog op de tanden lag, iemand ervaring mee?

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.500 seconden