Vet of droog ?

30 jan 2015 18:52 #41 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vet of droog ?
Ik merk er ook niets van, heb 55 euri voor het kettingwiel betaalt, volgende wordt weer een Jt.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 21:37 #42 door piet
Beantwoord door piet in topic Vet of droog ?
hoi krijn
dat voortandwiel moet je zo laten .ik rij er al jaren me .en mijn ketting staat lekker ruim. ook belangrijk
wij moeten niet wijzer zijn dan honda,die dit zo ontworpen heeft met een bedoeling
mijn verhaal is dat ik de tandwielen moest vervangen,met name voor
dus nieuw gekocht,voor een sunstar en een nieuwe ketting ,achter ook nieuw maar dat was achteraf niet nodig
en sunstar heb ik ook gezien op een nieuwe transalp
maar bij mij kwam er na een paar duizend kilometer slijtage op de hoofdas,die slijtage zit er nog uiteraard,+- 20%is weggesleten
ik dacht dit kost mij een hoofdas, en dan moet het hele blok doordemidden
als laatste optie origineel monteren, en het werkt tot nog toe
die rubber bekleding dempt de slagen van de twin zeker bij lagere toeren
de fabriek heeft dat met een rede gedaan
mijn as is niet verder gesleten. 1 of 2 maal per jaar kopervet eraan
maar of dat helpt? baat het niet ,schaat het niet
gr v piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 21:52 #43 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Vet of droog ?
Interessant om al deze verschillende ervaringen te lezen. Ben benieuwd of er nog meer reacties komen.

Rubber of geen rubber  :)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 22:35 - 30 jan 2015 22:49 #44 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?

de redenatie aangaande de ketting maat deel ik de mening niet van brombeer

er zijn genoeg voorbeelden waar de krachtigste motoren juist een 520 ketting gebruiken

de keuze hangt vooral af van wat de fabrikant voor ogen heeft.


Nou.. een CBR 1000 (weer een inhoudscategorie hoger) heeft standaard een 530 maat ketting.

Dat gebruikers zelf om bepaalde reden naar zelfs 520 durven gaan, is desondanks in strijd met de reden die de fabrikant in eerste instantie ervoor heeft bedacht,

Om even bij piet v d s te blijven  :angel:


Trouwens, die pic van Cas is gewoon een web-pic. Zeker geen Transalp van welk bouwjaar dan ook. Alle all-road modellen van Honda maken gebruik van een borgplaatje. Een bout is weer typisch voor bijvoorbeeld KTM. Bovendien weten we ook niet de reden van die foto. Is die gepost omdat het goed was of juist niet goed was. Ik vind het maar een vage pic..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2015 00:21 #45 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Vet of droog ?
Piet vd s heeft wel een heel sterk punt: wij moeten niet wijzer zijn dan honda,die dit zo ontworpen heeft met een bedoeling.

Als ik de ervaringen samenvat kom ik voor mezelf tot deze conclusie: Origineel Honda tandwiel met Rubber of een JT tandwiel gebruiken.
Hoofdas regelmatig schoonmaken en insmeren met Copaslip of het peperdure spul van Loctite. Ketting spannen volgens deze methode:

www.atic.org/faq/chain.php   en dan netjes die 7cm speling aanhouden om het lager te sparen op de hoofdas.

Na vele jaren terreinrijden met OTR en Trialmotoren heb ik wel geleerd dat het in het terrein geheel andere koek is. Een vettige ketting gaat veel zand vasthouden waardoor die ketting heel erg strak kan gaan staan, zelfs gevaarlijk strak met kans op ernstige schade aan het lager van de hoofdas. Ook een ingevette hoofdas die veel zand te verwerken krijgt zal veel harder slijten dan een droge as, zand gemengd met vet is een ideaal slijpmiddel en dan kan het weleens hard gaan met je asje... Bij terrein rijden geldt altijd dat de onderhoudsinval van ketting en tandwielen vele malen hoger ligt als bij weggebruik, bij nalatigheid daarvan kom je jezelf al snel tegen met veel werk en hoge kosten.

Dan heb je natuurlijk ook nog een situatie van bv iemand die woon/werk verkeer rijdt door modderige polders in het voor en najaar. Dan is het wel belangrijk dat je de boel schoonhoudt en extra smeert in die periode`s dat de bagger van je ketting druipt

Hersens gebruiken ,de boel goed onderhouden met het juiste spul en de frequentie verhogen als daar aanleiding toe is, dan kan je hoofdas er net zolang in blijven zitten als je krukas, heb al van kmstanden gelezen van 3 ton en meer !!!

Groeten Krijn ,die iedereen heel hartelijk bedankt voor de vele zeer interessante reacties en aangedragen oplossingen om de boel heel te houden bij deze zo enorm fijne Honda`s  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2015 20:18 #46 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?
Het was een leerzaam en onderhoudend topic,


Dus ook jij, Krijn, bedankt  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2015 20:45 #47 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Vet of droog ?
:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2015 21:44 #48 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Vet of droog ?
We hoeven niet wijzer te willen zijn dan Honda, maar we gaan natuurlijk ook niet alles zondermeer aannemen ;D

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 18:43 #49 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Vet of droog ?
Even terug naar pagina 1, over vet of droog: ik heb vandaag voor het eerst de uitgaande as gecontroleerd, ik laat ketting en tandwielen altijd vervangen. Tot nu toe dan, de volgende set doe ik zelf...
Zag er droog uit maar niet ingeslagen. Ik heb er molybdeenvet op gesmeerd, lijkt me prima. Op pagina 1 las ik dat een potje vet €45 zou kosten, deze heb ik al een tijd maar was wel veel goedkoper...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden