Piet vd s heeft wel een heel sterk punt: wij moeten niet wijzer zijn dan honda,die dit zo ontworpen heeft met een bedoeling.
Als ik de ervaringen samenvat kom ik voor mezelf tot deze conclusie: Origineel Honda tandwiel met Rubber of een JT tandwiel gebruiken.
Hoofdas regelmatig schoonmaken en insmeren met Copaslip of het peperdure spul van Loctite. Ketting spannen volgens deze methode:
www.atic.org/faq/chain.php
en dan netjes die 7cm speling aanhouden om het lager te sparen op de hoofdas.
Na vele jaren terreinrijden met OTR en Trialmotoren heb ik wel geleerd dat het in het terrein geheel andere koek is. Een vettige ketting gaat veel zand vasthouden waardoor die ketting heel erg strak kan gaan staan, zelfs gevaarlijk strak met kans op ernstige schade aan het lager van de hoofdas. Ook een ingevette hoofdas die veel zand te verwerken krijgt zal veel harder slijten dan een droge as, zand gemengd met vet is een ideaal slijpmiddel en dan kan het weleens hard gaan met je asje... Bij terrein rijden geldt altijd dat de onderhoudsinval van ketting en tandwielen vele malen hoger ligt als bij weggebruik, bij nalatigheid daarvan kom je jezelf al snel tegen met veel werk en hoge kosten.
Dan heb je natuurlijk ook nog een situatie van bv iemand die woon/werk verkeer rijdt door modderige polders in het voor en najaar. Dan is het wel belangrijk dat je de boel schoonhoudt en extra smeert in die periode`s dat de bagger van je ketting druipt
Hersens gebruiken ,de boel goed onderhouden met het juiste spul en de frequentie verhogen als daar aanleiding toe is, dan kan je hoofdas er net zolang in blijven zitten als je krukas, heb al van kmstanden gelezen van 3 ton en meer !!!
Groeten Krijn ,die iedereen heel hartelijk bedankt voor de vele zeer interessante reacties en aangedragen oplossingen om de boel heel te houden bij deze zo enorm fijne Honda`s