Vet of droog ?

27 jan 2015 23:30 - 27 jan 2015 23:34 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?
Hoi Krijn,

Ik heb maar 1 ori voortandwiel gehad, die vanuit de fabriek. Alle andere waren van JT, en die hebben geen rubber. Dat rubber zit rond de tandenrij toch? Oftewel, draagt de schakels enigszins?

Dat type tandwiel geeft, net als alle andere merken, natuurlijk wel het staal-op-staal op de as, maar fungeert meer als transmissiedemper voor de ketting, heb ik het idee. De tanden krijgen verder dezelfde trekkracht te verduren lijkt me. Het kan ook geluiddempend zijn misschien? Brommie weet ook niet alles..


Dieper gaand op Mirko's reactie, gehele set vervangen, dat is de vuistregel. Dan is het altijd goed.

Een nieuwe ketting op een versleten achtertandwiel, of andersom, zal één van beide onevenredig snel doen slijten. Maar, als je kijkt naar de progressie van slijtage, horen eigenlijk alleen achtertandwiel en ketting bij elkaar. Voor die 2 gaat dat vrij gelijk op. Het voortandwiel is hier 'the odd-one out'. Maar aangezien het voortandwiel als zwakste schakel het snelst verslijt, zal die eerst de ketting, en als gevolg daarvan, daarna het achtertandwiel eerder doen slijten. Tussentijds vervangen van het voortandwiel, kan de algemene slijtage van die eerste twee juist vertragen, maar zal naarmate  ketting en achtertandwiel verslijten, zelf ook steeds sneller verslijten na vervanging.

Want, van de 3 dingen uit de set, zijn ketting en achtertandwiel verreweg de duurste delen. Zuinig op zijn  ;)   


Ik heet trouwens Harm  ;)   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2015 08:42 #22 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vet of droog ?

geluiddempend


Ik denk ook idd dat dát de functie van dat rubber is Harm.

In de loop der jaren heb ik afwisselend met ori Honda (mét rubber dus) en JT (zónder) tandwielen gereden en eerlijk gezegd nooit enig verschil opgemerkt  :-\
Wmb zijn de JT's ook prima  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2015 11:50 #23 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Vet of droog ?
Volgens mij is dat rubber op het voortandwiel slechts om wat trillingen te dempen. De overbrenging gaat gewoon van tandwiel op ketting ofwel staal op staal.

Overigens koop ik meestal DID en volgens mij werken die ook met JT tandwielen

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2015 18:55 #24 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Vet of droog ?
Kijk aan weer wat bruikbare info erbij  :)

Maar dan nog zit ik met het probleem dat die ketting zo enorm hoog op dat rubber ligt, ben bang dat ik hem er zelfs overheen zal trekken als ik zou wegrijden. De schakels liggen er echt vrij hoog op, nooit gezien zoiets en is ook echt nieuw voor me ::)
Rubbers met een stanleymes eraf snijden en dan gewoon dat tandwiel erop zetten?

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2015 19:40 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?
Als de ketting hoog op de tanden ligt, is de afstand tussen de schakels te kort, of te lang.


Je zegt dat je het tandwiel los kocht naast de ketting en achtertandwiel.

Weet je zeker dat de tandwielen en ketting allemaal van type 525 zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2015 19:42 #26 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Vet of droog ?
Dat roept om een fotootje.  :angel:

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2015 19:57 #27 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vet of droog ?
Als de rollen van de ketting niet strak aansluiten in de tanden is het m.i. niet goed hoor Krijn  :-\ Dan zou ik idd wat rubber wegsnijden ja!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2015 20:20 #28 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vet of droog ?
Dit is wat jij bedoeld Krijn, no worries, je ketting naar je gevoel iets te strak zetten en lekker gaan rijden. De rubbers zullen zich gaan "zetten" naar je ketting.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2015 11:07 #29 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Vet of droog ?
Mooi ploatie, ik snap nu precies wat Krijn bedoeld.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2015 19:09 #30 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vet of droog ?
Ik vind het er maar gek uitzien. Zelfs op een trapfiets zou ik op zoek gaan naar een beter passende ketting. Ben benieuwd wat de rest ervan zegt.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2015 19:14 #31 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Vet of droog ?
Inderdaad Cas, perfecte foto van wat ik bedoel  ;D
Vind het effe te koud om nog de schuur in te duiken voor een foto en ook ligt het nieuwe tandwiel met rubbers nog in de onderdelenbak
dus dan zou ik eerst de boel moeten demonteren etc, mij te fris  :-\ 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2015 20:01 #32 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?

Ik vind het er maar gek uitzien. Zelfs op een trapfiets zou ik op zoek gaan naar een beter passende ketting. Ben benieuwd wat de rest ervan zegt.


Mij lijkt het dat op de foto, boven, de tand tegen de rol aan staat en hem zo omhoog drukt. Volgens mij horen die 2 niet bij elkaar dan.

Maar, hoewel ik geen ervaring heb met die rubber tandwielen, kan ik me niet voorstellen dat die in eerste instantie niet goed wil passen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2015 20:17 #33 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vet of droog ?
In ieder geval heeft het rubber op hetgeen wat we bij Cas zien geen effect, ketting zou gewoon in de holletjes moeten liggen.

Kan het niet goed zien maar wat Brom zegt of de motor is dusdanig (ver) verlaagd en de ketting staat zo straks dat de achterbrug hem omhoog tilt. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2015 22:41 - 29 jan 2015 22:44 #34 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vet of droog ?

je ketting naar je gevoel iets te strak zetten en lekker gaan rijden.


En op die manier sloop je de aslager... Ik zie kettingen zo staan wanneer de ketting en/of het tandwiel behoorlijk versleten is en dan probeert de ketting te spannen. Een nieuwe ketting hoort netjes in de holletjes van een nieuw tandwiel te vallen en dan nauwelijks speling te hebben, ook niet zijdelings. Wat voor een fiets geld gaat ook op voor een 50pk sterke brommer

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 00:57 #35 door kees
Beantwoord door kees in topic Vet of droog ?

Ik zie kettingen zo staan wanneer de ketting en/of het tandwiel behoorlijk versleten is en dan probeert de ketting te spannen. Een nieuwe ketting hoort netjes in de holletjes van een nieuw tandwiel te vallen en dan nauwelijks speling te hebben


+1.

Die foto is maar een web-voorbeeld, niet van de motor waar we over spreken. Als die al iets zegt, is dat het niet past.

Krijn zal eerst moeten verifieren dat alle delen van type 525 zijn.


Ruwweg is te stellen dat motoren tot plm. 600cc een 520-type ketting hebben en motoren tot 800cc een 525. Dit getal refereert naar de lengte, breedte en dikte van de schakels. M.a.w., de sterkte van die ketting. De cijfer/lettercombo achter dit getal, verwijst naar zijnde o-ring/x-ring type etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 10:18 #36 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vet of droog ?
De foto kan inderdaad een voortandwiel van een transalp zijn omdat  een nieuw tandwiel dit beeld echt laat zien

Maar we kunnen aannemen dat het origineel tandwiel in functionaliteit bewezen is
dus daar maak ik me niet druk om
op het moment dat de ketting gaat trekken komt ze echt wel goed in het tandwiel te liggen

de redenatie aangaande de ketting maat deel ik de mening niet van brombeer

er zijn genoeg voorbeelden waar de krachtigste motoren juist een 520 ketting gebruiken (sterker op de pennen en lichter in gewicht)
de keuze hangt vooral af van wat de fabrikant voor ogen heeft.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 14:46 #37 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Vet of droog ?

Kijk aan weer wat bruikbare info erbij  :)

Maar dan nog zit ik met het probleem dat die ketting zo enorm hoog op dat rubber ligt, ben bang dat ik hem er zelfs overheen zal trekken als ik zou wegrijden. De schakels liggen er echt vrij hoog op, nooit gezien zoiets en is ook echt nieuw voor me ::)
Rubbers met een stanleymes eraf snijden en dan gewoon dat tandwiel erop zetten?

Wegsnijden kan, maar gewoon de ketting er op en een stukje rijden kan ook. Dat rubber slijt vanzelf weg.
Groeten Krijn.


2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 17:01 #38 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Vet of droog ?
Eens kijken of ik daar morgen tijd voor heb Mirko, vind jouw idee eigenlijk best goed!
Al een week of 4 heb ik niet gereden ,wel zin in een testritje  ;D

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 17:44 #39 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vet of droog ?
De bedoeling van die rubbers is kettinggeluiden dempen. De ketting loopt tijdens het rijden over de rubbers heen.
Om ervoor te zorgen dat ketting en rubbers naadloos op elkaar aansluiten heeft Honda de rubbers een fractie te groot gemaakt ( ja, er is over nagedacht). Omdat de rubbers een fractie te groot zijn raakt de ketting bij een nieuw kettingwiel niet het metaal en ligt dus te hoog en raakt alleen de rubbers waardoor het geheel niet goed past.
Je ketting spannen zodanig dat de ketting in de rubbers wordt getrokken maar natuurlijk niet overdrijven. Nu lijkt het misschien dat je ketting te strak staat maar in werkelijkheid veert hij gewoon op de rubbers. Na een tochtje hebben de rubbers zich gezet naar de ketting en zal je ketting te slap staan en past je kettingwiel precies op de ketting.
Niet gaan snijden want dan hebben de rubbers geen functie meer en had je net zo goed een Jt kunnen kopen.
De foto is het kettingwiel van mijn Varadero en dat ligt er inmiddels al weer 20.000 km op.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2015 18:49 #40 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Vet of droog ?
Inderdaad na de eerste rit wel even kijken of de ketting weer strakker moet.

Overigens heb ik weinig met die rubbers op tandwielen. Ik heb een FZ 750, waarmee ik met tandwielen met en zonder rubber heb gereden, maar ik merk er niets van.

Met een Transalp heb ik hier nog geen ervaring mee. Ben benieuwd of er hier Transalpers zijn die dat verschil wel duidelijk merken.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden