Iets met Carburateur en Eeuwige Jachtvelden. Of toch niet?

26 mrt 2015 18:00 - 26 mrt 2015 18:03 #21 door daandus
oei - vervelende situatie!

'k zou inderdaad de boel maar eens goed uitblazen. Die inlaatklep staat op 'n kier, dus dat is mooi. Mochten er kleine schilfers in zitten blaas je die wel terug, tenzij ze al op je zuiger liggen - dan heb je wat meer mazzel nodig.Wie weet heb je heel veel geluk blaas je het grote stuk ook terug; hij hangt immers nog aan de klep.
- Motorfiets achterover/voorover hangen (afhankelijk van welke cylinder 't is) is een gedoe misschien, maar een paar touwen, een stevige eikeltjesboom en een uurtje klooien en wie weet krijg je 't dingetje eruit gerammelt. => Eventueel, als de motor in de juiste positie hangt, de klep verder indrukken door de stelschroef helemaal in te draaien en zo ruimte te vreeren voor het stukje alu om eruit te vallen; de goede kant op? Klinkt allemaal als gedoe, maar de kop lichten is ook een aardig klusje.


Ik zou persoonlijk nooit 'JBweld' en vloeibaar-staal achtige troep daar gebruiken, tenzij je iets moet verzinnen om de bushbush uit te rijden en geen keuze hebt. Als dat spul ooit los komt gaat het meteen je blok in.
Tijdens een rit zoiets dichtsmeren met siliconen/vloeipakking is dan veiliger - mocht het losschieten doet het geen schade. Als vloeibaar staal hard genoeg wordt om draad in te tappen is het ook hard genoeg om je blok te slopen! 2 componenten epoxy is wellicht ook een optie als noodoplossing. Maar nogmaals: voor de kosten van 'n tweedehands carbje zou ik geen risico's nemen voor de lange termijn!

Tip: zet 'm in vrij en haal het schakelpookje er even af. Dan weet je zeker dat je niet per ongeluk je klepzittingen bekrast ofzo als je per ongeluk je krukas draait. En houdt de sleuteltjes uit 't contact ;-)


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2015 12:11 #22 door Mr Blue

Welke brommer heb je? Ik heb nog een set carburateurs voor de RD07A liggen....


Hoi alexrv. Ik heb een DM gestuurd maar doordat deze niet wordt beantwoord weet ik niet of die aankwam. Ik wil graag je prijs weten. Kan dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 16:58 #23 door Mr Blue
Kan een 2e hansje krijgen voor 175 euro. Ik heb verder weinig te willen geloof ik want 2e hands carbjes liggen er niet voor het oprapen. Zal ik het doen? Of toch nog effe verder zoeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 17:01 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Iets met Carburateur en Eeuwige Jachtvelden. Of toch niet?
Hangt er vanaf hoe lang je wachten kunt/wilt denk ik  :-\
€175,- zal in verhouding tot de nieuwprijs een schijntje zijn, maar mijn 'gevoel' zegt me dat het wel ietsje goedkoper moet kunnen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 17:23 #25 door daandus
voor 175 euri zou ik zeker niet gaan klooien met vloeibaar metaal en 't risico lopen dat je blok aan gort gaat..... heb je die splinter er al uit?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 18:24 #26 door Mr Blue

Hangt er vanaf hoe lang je wachten kunt/wilt denk ik  :-\
€175,- zal in verhouding tot de nieuwprijs een schijntje zijn, maar mijn 'gevoel' zegt me dat het wel ietsje goedkoper moet kunnen  :)

Ik waag er nog een paar telefoontjes aan om te zien of er ergens anders nog iets ligt. Maar heb idd extreem weinig geduld momenteel en moet denk ik ook niet te lang wachten voor ie weer weg is.

voor 175 euri zou ik zeker niet gaan klooien met vloeibaar metaal en 't risico lopen dat je blok aan gort gaat..... heb je die splinter er al uit?

Moet nog even aan de slag met wat fietsspaken of lange paperclips oid. Splinter er nog niet uit dus. Heb wel de toezegging dat de kosten deels door de veroorzaker betaald worden mocht de splinter niet compleet zijn en de cilinderkop er toch af moet. Dat moet dan door een monteur want kan ik zelf niet. Balen maar het moet.

Weet iemand toevallig of het blok uit het frame moet als de (achterste) kop eraf moet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 19:05 #27 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Iets met Carburateur en Eeuwige Jachtvelden. Of toch niet?
Blok zal dan idd wel uit moeten ja  :-\

Misschien heb je zo iets nog nooit gedaan, maar dat wil niet zeggen dat je het niet kúnt  :)
Onder supervisie van 1 van onze clubdealers Ad, Hans of Rob (in willekeurige volgorde  ;)) is zo'n klusje best te klaren  8)


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 20:41 #28 door Mr Blue
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar qua logistiek en gebrek aan geduld ga ik dat op korte termijn niet voor elkaar krijgen helaas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 20:54 #29 door Krijn
Neem een oude bougie, sla de isolatie kapot en sloop de bougie zodat je er dwars doorheen kunt kijken.
Las er een pijpje op waar een luchtslag op past draai die bougie erin, luchtslang erop en blazen maar !
Wel effe ouwe panty oid over het inlaatspruitstuk zodat je die splinter kunt opvangen om hem te passen
om het plaatje compleet te krijgen.

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 21:41 #30 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Iets met Carburateur en Eeuwige Jachtvelden. Of toch niet?
Goeije tip Krijn  8)

Zou het nodig zijn daar een bougie voor aan te passen? Is gewoon met het persluchtpistool in het bougiegat niet afdoende denk je!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 22:38 #31 door Krijn
Kan natuurlijk wel met een luchtpistool ,maar met een ouwe lege bougie heb je wel een extra hand vrij.
Op die manier vervangen wij de klepseals bij auto`s, even wat druk in de cilinder dan kunnen de kleppen niet naar beneden vallen  ;)

Zo heb ik van een lege bougie een BDP vinder gemaakt: Bougie leegmaken, M6x1 moer erin lassen en een M6x1 bout erin die je dan op en neer kunt draaien.

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2015 08:57 #32 door Mr Blue
Cilinder uitblazen ja. Moet ook nog. Truuk met bougie klinkt handig

Maar eerst nog effe dit. Waar let ik in godesnaam op als ik een 2e hands carburateur ga beoordelen?? Sensor aan re-kant moet er onbeschadigd uitzien oké, maar wat nog meer? Ga ik hem openschroeven om de binnenkant te zien? Vlotter, sproeiers, pakkingrubbers en alles bekijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2015 10:02 #33 door kees
Mja, controleer vooral zoiets simpels als, staan de gaskleppen niet vast..?

Overkwam mij, toen ik een setje carbs van iemand overnam. Ik heb ze ook nooit los gekregen. Onlangs flikkerde ik ze maar van ellende in de kliko!

Maar, ja, controleer zoveel mogelijk, als de verkoper dat toestaat. Je hebt natuurlijk alleen het huis van 1 nodig, maar een hele set simpel overzetten is natuurlijk makkelijker.

Let op:

- gaskleppen gangbaar?
- gasschuiven gangbaar?
- mengselschroeven gangbaar? (zitten vaak vast en breken daarna af!)
- vacuumrubber boven de gasschuif, heel?
- air cut-off valves heel? ((85 euri p/stuk!)

Verder, algemene optische staat van het ding/de set.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2015 16:07 #34 door daandus
uhm, misschien kun je net zo goed een goedkope carb kopen waarvan e.e.a. vast zit en alles over zetten van je oude carb. je hebt enkel de behuizing nodig eigenlijk..... en die is eigenljik altijd goed! Who cares als het membraan gescheurd is; die heb je immers in je oude carb zitten!


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2015 16:29 - 01 apr 2015 19:58 #35 door Mr Blue
@Brombeer. Thanks. Kan ik wat mee.

@daandus Dit is de enige die ik momenteel kan vinden. Komt van een AT uit '94 en heeft 67K gelopen. Zou graag willen kiezen maar weinig keuzemogelijkheden dus. Ik ga inderdaad de sproeiers van mijn oude transplanteren en wat er verder nog nodig blijkt.

Oké, zit ineens met Woensdagavonddilemma;
Carburateur (175 euro/ 1994/ 67K) ophalen en kunnen beoordelen want NL?
Of
Carburateur (145 euro/ 1995/ 40K) ongezien laten opsturen want Belgie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2015 22:06 #36 door kees
Is die prijs per stuk?? Carbies zijn toch zo rond 150 de set?

Heeft Offroad Centrum in Vaassen niks liggen? Berry Wichers..? Ben Verlaan, post hier op het forum soms?


Blue, die carbs liggen gewoon ergens in NL, voor een normale prijs hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2015 00:42 - 02 apr 2015 22:12 #37 door Mr Blue
Mja ze liggen idd in NL bij Offroad Centrum en kosten dus 175. Das een set en niet een helft als je dat dacht :) De Belg vraagt 145. Dacht een paar 10tjes voordeel te halen maar misschien moet ik ook niet te moeilijk doen en effe naar Vaassen rijden.

Edit;
Vandaag naar Vaassen geweest en vervanger opgehaald. Blijkt er een zonder gasklepsensor en andere sproeiers dan de mijne waardoor het verbruik hoger ligt. *zucht* Desert Motors gebeld en te horen gekregen dat de sensor wel over te zetten is. Sproeiers ook uiteraard. Denk dat ik van de twee carbs er één laat knutselen. Rechterhelft met sensor gebruiken, en linkerhelft waardoor de breuk van mijn originele carb 'gefixed' is.

Bij deze dus de oproep; Klussen met carbjes. Wie kan dat? Liefst id buurt van Amsterdam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2015 21:07 #38 door daandus
ja, pre-1996 is RD07 en niet RD07A. (for the record.....)

Komt wel goed!


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2015 21:46 #39 door kees

Blijkt er een zonder gasklepsensor en andere sproeiers dan de mijne waardoor het verbruik hoger ligt. *zucht*


Ik heb een RD07, dus zonder de gasklepsensor. Waar zit dat ding aan vast dan? CDI?

Ik verbruik bij planken op de snelweg 1/14 en rustig toeren 1/17 of meer. 1/19 heb ik wel es gehaald bij constant 80km/u.

AT's zijn niet superzuinig, ook niet met sensor volgens mij. Ervaringsdeskundigen..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2015 22:16 #40 door jbm
staan hier 2 AT 's , rd07 - 1995 en een rd07a van 1997 , de rd07a is iets zuiniger,ongeveer 0,5-1 liter per 200 km .Gemiddeld zitten we rond de 1/20.

gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden