Iets met Carburateur en Eeuwige Jachtvelden. Of toch niet?

22 mrt 2015 19:25 #1 door Mr Blue
Bij het terugzetten van mijn carburateur dacht iemand het laatste zetje te kunnen geven met een schroevendraaier op de rand. Niet mijn idee maar ik zit er nu wel mee. Is dit een hopeloze zaak verder en moet ik uitkijken naar een nieuwe?

ps. En nog effe wat.. Het afgebroken scherfje is ws voorbij de klep gegleden :(

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 19:38 #2 door Timy
Dat is K%T!!

Zo te zien het gedeelte dat op het blok aansluit? Hoop niet dat het stukje het blok in geschoten is?!  :o
stap 1: Stukje terug vinden voordat er ergens nog meer ellende ontstaat. :'(

Daarnaast ben ik bang dat het inderdaad een 'nieuwe' wordt. Met vergane rubbers begint de motor al valse lucht te zuigen (en minder te lopen) denk dat dit nog erger is. Maar proberen kan altijd (na het stukje vinden).
Een nieuwe carb zal niet goedkoop zijn ben ik bang (evt op de WA verzekering proberen te schuiven van je hulpje?)




Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 21:08 #3 door Oldtimer
Als je inderdaad het stukje terug kunt vinden is het best te repareren.
Vloeibaar aluminium heet dat spul.

Gewoon proberen is altijd de moeite waard

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 21:17 #4 door Mr Blue
Ik kan zelfs geen stap verder zonder het scherfje te vinden. Maar ik zal aan je vloeibare alu denken. Ik hoop verder dat de rubber sok er zover overheen schuift dat de ringklem om de sok voorbij de breuk klemt. Dit lijkt er wel op als ik erin kijk.

Vraagje nog. Zit deze carburateur ook standaard op een andere Honda? Of kan ik alleen in de AT sectie van Ebay terecht mocht dat nodig zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 21:20 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Iets met Carburateur en Eeuwige Jachtvelden. Of toch niet?
Kijk 's effe welk nummer er op de carbs staat Mr.Blue. Ik heb hier nog een setje liggen waar ik evt wel vanaf wil  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 21:43 #6 door kees
Dat stukje kan alleen langs de inlaatklep van die cilinder in de verbrandingskamer vallen. Dan moeten de kleppen wel toevallig open staan.

Je kunt dat controleren door de dop op de klepdeksel weg te halen en simpel te zien of de tuimelaars omlaag staan (open), of omhoog (gesloten).

In het laatste geval zou ik met perslucht proberen dat stukje eruit te blazen. Gewoon, via dat inlaatgat met een luchtpistool. Goeie kans dat hij eruit vliegt door de werveling.

Als-tie binnen ligt, moet die kop er af..  ???


De kans is groot dat langs dat gebroken randje valse lucht aangezogen gaat worden. Met kneedbaar alu heb ik ook al dingen gerepareerd en het werkt verbazend goed. Maar je weet nooit hoe lang dat blijft zitten of toch een scheurtje ergens optreedt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 21:58 #7 door len_tour
Mocht je het repareren stop dan ff siliconenpakking bij je gereedschapsset. En ik heb gezien dat een BMW-kleppendeksel gerepareerd werd met kneedbaar staal of alu reut en siliconen (een een blikje unox-leverworst) en die is vanuit Italië naar NL gereden zonder

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 22:52 - 22 mrt 2015 23:04 #8 door Mr Blue
@Headless

Nummer is 51ABKK7 maar wel een rare 7 :)

@Brombeer
Hoop dan maar dattie op de cilinderkop ligt. Broer zei dat klep wel open stond en hij kon niets zien/vinden/voelen boven de klep. Laatste redmiddel is volgens hem ook perslucht. Ik denk zelf nog aan een aquariumslangetje door bougiegat met een stofzuiger erachter. Kous ertussen om het op te vangen. Je mot toch wat. Blok er weer onder vandaan liever niet. Kan ie nog verder dan cilinder vallen dan??



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 23:13 #9 door Hotel 317
Een Africa Twin 650, Transalp 650, Honda Hawk 650 en NTV 650cc hebben dezelfde "familie" blokken, en de carburateurs passen onderling meestal ook op elkaar (uitzondering is de RD07A i.v.m. semi-flatslides), de exacte ingewanden van de carburateurs zijn echter altijd anders.

Je kunt het altijd proberen. Ik had bijv. NTV carburateurs op m'n RD04 als "test" om het brandstofverbruik gunstiger te krijgen. Hielp niet echt, maar loopt wel gewoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 23:20 - 22 mrt 2015 23:23 #10 door kees

Ik denk zelf nog aan een aquariumslangetje door bougiegat met een stofzuiger erachter. Kous ertussen om het op te vangen. Je mot toch wat. 


Goeie!

Kan ie nog verder dan cilinder vallen dan??


Neujj. Tenzij je een gat in de zuiger heb  :angel:

maar wel een rare 7 :)


Ja dat doen die jongens bij Honda, met een graveerpen de laatste cijfers zetten. Mijn chassisnr. balhoofd en opmotorblok is ook zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 23:20 #11 door PimW
Ik dacht ook meteen aan kneedbaar staal, maar pas wel goed op want als dat niet goed hecht en losbreekt ben je de sjaak  ???

Daarna komt oplassen bij me op, maar dan moeten de carbs volledig uit ekaar en ik durf niet te zeggen wat er eventueel mis kan gaan door het warm worden en uitzetten van het aluminium.
Denk aan ingeperste messing zittingen, gasbuis etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 23:32 #12 door Waffie
iedereen heeft wel goede ideeën,
maar laten we eerlijk zijn.    een andere carb (body) is het beste en kosten  kunnen meevallen
als er geen andere opties zijn zit ik te denken om aan de binnenzijde1-2 mm uit te draaien zodat daar een pasring ingedrukt kan worden met loctite en daarna de buitenzijde te herstellen met kneedbaar epoxy dat ik daarna bewerk

een gebruikte carb zal ca 75-150 euri te scoren moeten zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2015 09:20 #13 door alexrv
Welke brommer heb je? Ik heb nog een set carburateurs voor de RD07A liggen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2015 11:16 - 23 mrt 2015 22:03 #14 door Mr Blue


een gebruikte carb zal ca 75-150 euri te scoren moeten zijn

Ik hou me aanbevolen mocht je er een vinden. Ebay heeft niets momenteel.

@alexrv
Als ie nog een beetje knap is heb ik interesse. Ik heb een RD07B uit '97 maar wat ik weet verschilt deze tov de RD07A alleen qua diameter van het gat in de inlaatrubbers. Dat weet ik vrijwel zeker. Wat moet ie kosten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2015 18:56 #15 door kees
Mocht het zijn dat je slechts 1 carb vervangt, zet dan de naald en gasbuis over van je oude.

Ze slijten in als set en dan lopen de cilinders mooi gelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2015 10:16 #16 door Mr Blue
Even een vraag over het alu scherfje wat waarschijnlijk langs de kleppen mijn achtercilinder in gleed. Mocht ik het scherfje terugvinden en eruit weten te krigen, als ie nou niet compleet lijkt en er ook maar een splinter in de cilinder blijft zitten moet de hele kop van het blok af of niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2015 14:32 #17 door kees
Het zou 2 kanten op kunnen in dat geval.

Als de motor start vliegt-ie misschien eruit via de uitlaatklep, of hij komt klem tussen zuiger en cilinder als 't echt een splinterje is..

Het kost enkel een koppakking en wat werk aan de distributie. Ik zou hem open maken. Ik weet eerlijk gezegd niet of je die klepdeksel en kop eraf krijgt met het blok erin (van bovenaf zeg maar)..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2015 17:54 #18 door Waffie
zou j e niet eerst via het bougie gat kijken met een endo scoop

dit geeft je duidelijkheid of er iets inzit of niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2015 19:17 - 24 mrt 2015 19:38 #19 door Mr Blue

Het kost enkel een koppakking en wat werk aan de distributie. Ik zou hem open maken. Ik weet eerlijk gezegd niet of je die klepdeksel en kop eraf krijgt met het blok erin (van bovenaf zeg maar)..

Deksel kan eraf. Kop weet ik niet. Hoop idd dat dat kan met blok in frame.

zou j e niet eerst via het bougie gat kijken met een endo scoop

Broer is bezig zoiets te organiseren. Liever blijft de kop erop uiteraard :)

Kep er vandaag een minizaklamp op gezet en volgens mij zie ik de scherf klem hangen op de rand van de klep. Ik moet iets gaan doen met een lange puntpincet en plakkerige kettingolie denk ik. Ben er nog niet uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2015 21:32 #20 door Krijn
Inderdaad met iets gruwelijk kleverigs proberen het eruit te vissen, ga naar een autoschadebedrijf(werk ik zelf ook) en vraag om een strookje plak kit, met een stokje en die plakkit zou het moeten lukken, natuurlijk wel even die plakkit borgen met een reepje ductape oid anders zit straks heel je kop vol vreemde attributen...

Ga niet met kneedbaar alum aan de gang, als dat loskomt krijg je denk ik een beste tik in je blok...  Zelf zou ik kiezen voor een dunne reep blik die maximaal in het luchtfilterhuis valt.  Die zou ik rond de carburateur vouwen en hop het luchtfilter huis erop en karren maar weer ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden