E10 ja of nee?

31 aug 2015 19:48 #21 door dropken
Beantwoord door dropken in topic E10 ja of nee?
de vraag was Ja of Nee, ik zeg dan NEE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2015 21:38 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic E10 ja of nee?
Dat mag.

Maar de fabrikant (Honda) geeft aan dat E10 er in mag (AT). Dus, waarom dan nee, als ik vragen mag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 00:14 #23 door daandus
Beantwoord door daandus in topic E10 ja of nee?
onze 87 is bij jullie 91, want hier rekenen ze met het gemiddeld evan RON en MON,  en bij jullie enkel RON; getalletjes verschillend dus
onze 91 is jullie 98.


Maar..... die ethanol trekt dus in de rubbertjes bij onze 2006 Suzuki's, en die mogen volgens 't boekje ook 10% ethanol tanken.

Ik denk dat 't een gevalletje 'buigen of barsten' voor de fabrikant is - en dus hebben ze het in de boekjes gezet.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 00:32 #24 door Cas
Beantwoord door Cas in topic E10 ja of nee?
Research Octane Number (RON)[edit]

The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel in a test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing the results with those for mixtures of iso-octane and n-heptane.

Motor Octane Number (MON)[edit]

Another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON), is determined at 900 rpm engine speed instead of the 600 rpm for RON.[1] MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern pump gasoline will be about 8 to 12 octane lower than the RON, but there is no direct link between RON and MON. Pump gasoline specifications typically require both a minimum RON and a minimum MON.[citation needed]

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 10:17 #25 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic E10 ja of nee?

hier in Canada is alle 87 octane tot 10% ethanol, anders moet je octane 91 (V-power zeg maar) tanken.

Met de motoren merk je het zeker als je de carbs open maakt - rubber zwelt op en zeker die balg bovenin je CV carb (nog een reden om er een slider in te zetten ;-))
Hoe dan ook - hier gooit iedereen gewoon 10% ethanol in z'n voertuigen, behalve in high performance spul zoals KTM's etc.

V-power 91 RON? Ech nie...dat is minstens 98 of 100!


http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 15:29 - 01 sept 2015 19:32 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic E10 ja of nee?

V-power 91 RON? Ech nie...dat is minstens 98 of 100!


Ff google en volgens mij is v-power in nl 97 Ron... Er bestaat idd ron 100 v-power maar niet in NL.... En Daan probeert een vergelijking te maken tussen de 91 (ron, foutje moet zij ) mon daar en wat we hier hebben aan super vervangers volgens mij.

http://www.abarthforum.nl/algemeen/v-power/

Maar ja 1 bron is geen bron, dat dan weer wel ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 18:16 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic E10 ja of nee?
Maar Lennert,


Als je de post van Cas leest over Ron en Mon, dan begrijp ik van Daan dat in Canada de Mon-spec geldt en bij ons Ron. Dan klopt zijn uiteenzetting wel aan de hand van Cas zijn citaat (12% verschil door verschil in testmethode).

Maar, naast blijkbaar zwellende rubbertjes, klopt het dat door de toevoeging van Ethanol de verbranding warmer verloopt?


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 19:10 #28 door Cas
Beantwoord door Cas in topic E10 ja of nee?
De milieueisen zullen op korte termijn toch weer worden aangescherpt, je kunt er donder op zeggen dat ze ook de brandstof milieuvriendelijker (motoronvriendelijker) gaan maken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 19:30 #29 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic E10 ja of nee?

Maar Lennert,


Als je de post van Cas leest over Ron en Mon, dan begrijp ik van Daan dat in Canada de Mon-spec geldt en bij ons Ron.


Klopt k pas het ff aan


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 20:32 - 01 sept 2015 20:34 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic E10 ja of nee?

Heb zelf ooit een Ford Focus 1.8 Flexifuel gehad. Deze mocht ook E10. Hier waren wel voorwaarden aan gebonden, de onderhoudsintervallen werden gehalveerd. Komt nog bij dat het verbruik met E10 ook een fractie hoger is.

De verbranding met E10 is idd warmer.


Ik vroeg laatst een ervarene naar soms willekeurig olieverbruik. Dit na mijn vakantie door Europa, afgelopen zomer. Anderhalve week lang bijvoorbeeld, geen druppel olieverbruik. Snelweg, bergpas op en bergpas af. Gassen en dan weer toeren. Ik peilde het bijna elke dag. En ineens moest er na maar 300km (!) 400cc olie bij?? Daarna weer dagen niks. Is 2 keer gebeurt dat ik ineens moest bijvullen, totaal bijna een liter. Nu ik weer terug ben, geen verbruik. Ik vond dat raar  ???

Maar diegene wist het ook niet, maar had wel exact hetzelfde ervaren met een maar 8 jaar oude TDM op zijn rit via Frankrijk naar Spanje en terug. Die TDM die normaal gesproken in NL geen olieverbruik heeft.

Tot ik pas iemand sprak over die ethanol en die zei dat daardoor de verbranding warmer verliep. Ik weet zeker dat ik een paar keer E10 heb getankt, maar ik heb dat niet in verband gebracht met mogelijk olieverbruik. Ik weet niet meer of dat olieverbruik samen met E10 was.

Dus nu achteraf, vraag ik me zoiets af: zou dat kunnen..?


Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2015 20:52 #31 door Cas
Beantwoord door Cas in topic E10 ja of nee?
Dus even kort samengevat, de nadelen van E10:

- minder rendement per liter
- minder vermogen
- hogere verbrandingstemperatuur
- sterk hygroscopisch
- weekmaker voor rubber
- en mogelijk ook een hoger olieverbruik, en da's bepaald niet goed voor het milieu

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 17:45 #32 door daandus
Beantwoord door daandus in topic E10 ja of nee?

Dus even kort samengevat, de nadelen van E10:

- minder rendement per liter
- minder vermogen
- hogere verbrandingstemperatuur
- sterk hygroscopisch
- weekmaker voor rubber
- en mogelijk ook een hoger olieverbruik, en da's bepaald niet goed voor het milieu


Minder rendement/vermogen: klopt, want er zit minder energie in een druppel Ethanol dan in Benzine.
Hygroscopisch: da's ook wel een voordeel eigenlijk, want daardoor kun je gene ijsvlokken in je benzine hebben (waar ik woon wordt 't wel eens -35, dus dan is dat 'n voordeel! :-P)
Hoger olieverbruik lijkt me sterk
Weekmaker voor rubber: inderdaad, dat is een drama.

Hier in Noord Amerika zijn de flexfuel auto's geschikt voor 15% ethanol, is dat niet 'E85' in Europa? 10% Ethanol is voor iedereen zeg maar.


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 18:10 #33 door Cas
Beantwoord door Cas in topic E10 ja of nee?

Hygroscopisch: da's ook wel een voordeel eigenlijk, want daardoor kun je gene ijsvlokken in je benzine hebben (waar ik woon wordt 't wel eens -35, dus dan is dat 'n voordeel! :-P)


Die moet je even uitleggen, meer water in de benzine betekent toch ook meer ijs in de benzine of zie ik dat verkeerd?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 19:17 #34 door Cas
Beantwoord door Cas in topic E10 ja of nee?

Hier in Noord Amerika zijn de flexfuel auto's geschikt voor 15% ethanol, is dat niet 'E85' in Europa? 10% Ethanol is voor iedereen zeg maar.


Die kant zullen we hier ook wel opgaan, 15% en mss wel hoger, het is voor regeringen op korte termijn de makkelijkste oplossing om iets te doen aan het milieuprobleem. Dat je motor de soep in gaat is niet hun probleem.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 21:00 #35 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic E10 ja of nee?
2 volle pagina's  8)

feit blijft dat hele hordes nog steeds benzine addicted zijn en iedere vorm van verandering als een bedreiging zien en niet zozeer als een uitdaging om een andere weg in te slaan.
dat  beschouw ik als een gemiste kans

toen benzine nog  benzeen en lood bevatte  en de overgang er was naar kalium houdende brandstof en later  loodvrij waren er ook al felle tegenstanders want  dat kon niet goed gaan.

en nu zijn we ruim 30 jaar verder en begint het zelfde geouwehoer over e 10
als in het boekje staat dat het er in kan.. zo be it if not... additief

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 21:08 #36 door Cas
Beantwoord door Cas in topic E10 ja of nee?
De huidige motoren zijn ontworpen om op loodvrije benzine te rijden en het mag toch wel duidelijk zijn dat veel hedendaagse motoren nog niet zo lekker op E10 lopen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2015 21:30 #37 door Cas
Beantwoord door Cas in topic E10 ja of nee?
E10 is duurder dan normale benzine want je rijdt minder kilometers met een liter.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2015 01:52 - 03 sept 2015 01:55 #38 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic E10 ja of nee?
E 10 geeft minder uitstoot en  geeft besparing op fossiele brandstof

het hogere verbruik hadden we ook al na de katalysator al dan niet versterkt door de wijze waarop Honda zijn nieuwe modellen presenteert
als vergelijk : waarom haal je met een v strom wel 1 op 26  of met bmw gemiddeld 1 op 23


nederland  rekent de hoogste accijns van bijna alle eu  lid staten  incl de hoogste milieu heffingen

overigens geeft honda  geen beperking op  voor het gebruik  ervan in hun modellen (ook niet in onderhouds interval)
en dat technische verhaal is  nu juist de uitdaging

met de juiste bandenspanning kun je ook al ca 15  procent besparen en daar kijkt ook bijna niemand wekelijks na.
een versleten ketting kanook goed zijn voor + 5 %
maar vooral de rechterhand doet het meeste

overigens geef je de enige echte reden aan waarom het mensen  nu nog tegen staat..... DE PRIJS

oplossing:  tanken in het buiten land net als we met zoveel zaken al doen (alibaba, aliexpress, internet shops etc)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2015 10:42 #39 door M.
Beantwoord door M. in topic E10 ja of nee?
Volgens mij is er inmiddels genoeg gediscussieerd!
Ik tank lekker RON98 in Duitsland. Dan loopt de AT duidelijk beter en het is goedkoper dan in NL RON95 tanken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2015 11:35 #40 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic E10 ja of nee?

Volgens mij is er inmiddels genoeg gediscussieerd!
Ik tank lekker RON98 in Duitsland. Dan loopt de AT duidelijk beter en het is goedkoper dan in NL RON95 tanken.

Precies! Doen wij ook en onze luchtgekoelde VW bus loopt als een speer op de 102 RON Aral benzine en is veel zuiniger!
Lang leve de duitse brandstofprijzen!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden