E10 ja of nee?

18 aug 2015 14:05 #1 door M.
E10 ja of nee? werd gestart door M.
Ik woon vlak bij de Duitse grens en ga dan ook met enige regelmaat daar tanken.
Nu lees ik vandaag dat bij veel Duitse tankstations de euro95 standaard is vervangen door euro95 met 10% Ethanol, oftewel E10.
Er wordt voor gewaarschuwd om dat niet zo maar in elke auto te gebruiken.
Dan rijst bij mij de vraag, mag ik zomaar E10 in mijn AT kieperen?

Meestal tank ik daar sowieso euro98 omdat hij dan merkbaar fijner loopt, maar ja, scheelt weer in de beurs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 14:33 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic E10 ja of nee?
Nee, ik zou het niet doen, hier op het forum hebben ook enkelen al negatieve ervaringen met deze slaolie.

www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/7/e10-sc...otorfietsen-10114808

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 14:34 #3 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic E10 ja of nee?
Ach even Googlen en je hebt een richtlijn:

Alle voor de Europese markt gebouwde Honda motorfietsen, brommer/scooters vanaf 1993 zijn geschikt voor het gebruik van benzine met maximaal 10% bio-component (E10).

Bij motoren voorzien van een carburateur kan E10 onder koude weersomstandigheden zorgen voor minder goede prestaties of rijeigenschappen.


Bron: www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/motorscooter/honda/

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 14:39 - 18 aug 2015 14:44 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic E10 ja of nee?
Overigens kun je in Duitsland, voor zover ik weet, ook nog gewoon niet-E10 brandstof krijgen.

Ik heb het twee dagen terug nog getankt :)

Ik heb in Frankrijk wel eens E10 getankt omdat er geen andere was, niks van gemerkt. Volgens mij is het enige probleem als je een oude motor hebt waarin rubbers in het brandstof systeem verwerkt zitten waarvan de weekmakers oplossen door de ethanol. Zoals Arjan aangeeft is de industrie op een gegeven moment overgestapt en als je weet wanneer dan weet je waar je aan toe bent.

Zolang je de motor niet langere tijd stil laat staan zou er geen probleem moeten ontstaan met het aantrekken van water en de oxidatie die daarmee gepaard kan gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 15:28 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic E10 ja of nee?
Probleem gehad met het buitenland weekend 3 jaar geleden met de Varadero ( 2004 ) injectie.
E 10 getankt en hij was niet meer vooruit te branden. Heb zelfs overwogen om het eruit te kieperen.
Na 200 km Ron 100 erbij getankt en toen ging het wel weer.
Goed of niet goed laat ik maar aan de wijsneuzen over, maar bij mij komt het niet meer in de tank.

Zoals ik al eerder heb opgemerkt is een hoger octaan gewoon lekkerder voor de motor.
Loopt mooier, pakt beter op en betere prestaties.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2015 00:38 #6 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic E10 ja of nee?
Oh, als ik keuze heb tussen E10 en 98, dan gaat er absoluut 98 in.

Zeker als je in de alpen rijdt, kan het "hoog" nog weleens koud zijn. Dan wil je geen gedonder met je brandstof, maar doorknarren tot je klauwen bevriezen ;) ;) ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2015 08:45 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic E10 ja of nee?
inmiddels zit er altijd al ca 5 % ethanol bij (maar dat merken jullie zelden)

en er zijn producten op de markt die de negatieve gevolgen neutraliseren  dus als je dit bij hebt is er weinig aan de hand

www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=...Id=24&eintragId=7716

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2015 22:23 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic E10 ja of nee?
Sja, soms is er niets anders. Ik las dat mijn AT dat kan hebben, dus niet meer over nagedacht. Ik ben net heel Europa doorgecrosst. Hoger dan 2800m kom je hier toch niet.

In Oostenrijk en Duitsland kun je nog 91 krijgen. Loopt een AT i.i.g. ook nog prima op en mag ook volgens de spec. De 'contrabande' in Marokko is vermengd met iets anders (nafta ofzo). Ook prima. In sommige hokkie-landjes krijg je 87 Ron. Gaat best, ik ben er tot boven de 4000m mee gekomen (OK, ging wel traag  ???).

Buiten Europa kun je hier en daar nog gelode peut krijgen. Krijg je een oud en vertrouwd grijs pijpie van  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2015 23:47 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E10 ja of nee?

Sja, soms is er niets anders. Ik las dat mijn AT dat kan hebben, dus niet meer over nagedacht. Ik ben net heel Europa doorgecrosst. Hoger dan 2800m kom je hier toch niet.

 

toch nog niet overal geweest dan... col de sommeiller  3009 meter ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 09:30 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic E10 ja of nee?
Jaa ok, maar de meeste mensen pakken de verharde passen, en daar refereerde ik eigenlijk naar. Dan houdt het op net boven de 2800m.

Ik heb ze net zo'n beetje allemaal gedaan, de grote jongens. Soms wel 6 of 7 op en dag  :)


Mooi man!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 09:38 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic E10 ja of nee?

dus als je dit bij hebt is er weinig aan de hand


Leuk,
maar niet in Nederland verkrijgbaar blijkbaar

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 10:14 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic E10 ja of nee?
hoezo niet verkrijgbaar.. :P
ik zit er gewoon tegen aan te kijken....
waarschijnlijk iets waar andere geen moeite voor willen doen omdat het probleem in nederland (nog) niet bestaat

mvg 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 11:13 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic E10 ja of nee?

 

toch nog niet overal geweest dan... col de sommeiller  3009 meter ;)

Mmm die hoogte is niet vaak te bereiken ivm sneeuw.

Ik heb ook nog nooit echt iets gemerkt van e10 of zo. De alp krijgt idd wat minder vermogen op grote hoogte maar ik gebruik dan ook zelden alle pk's die er nog inzitten. Ik heb wel digitale cdi's misschien scheelt dat.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 13:07 - 22 aug 2015 13:09 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E10 ja of nee?

Mmm die hoogte is niet vaak te bereiken ivm sneeuw.


Ben twee keer helemaal boven geweest, maar je moet inderdaad niet te vroeg in het jaar gaan. bij de tweede keer regende het en dan is het daar best linke soep met stenen die glijden en naar beneden komen zeilen.
Die berg heeft voor mij wel een speciale betekenis, in 2004 heb ik lymfeklierkanker gehad en was toen erg ziek, als dingetje om naar uit te kijken heb ik toen gezegd als ik weer beter ben ga ik die sommeiller op rijden, in 2006 ben ik met mijn vrouw achterop naar boven gereden en dat was toen voor mij wel een speciaal moment.
Maar om nog even ontopic te blijven ;) in het instructieboekje van de RD04 van 1992 staat al dat je met 10% ethanol mag rijden.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 13:28 #15 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic E10 ja of nee?

In 2006 ben ik met mijn vrouw achterop naar boven gereden en dat was toen voor mij wel een speciaal moment.

Snap ik! Respect, vooral met duo en de geschiedenis! Mocht ik er nog eens komen zal ik aan je denken. Die berg heeft bij mij ook van alles in gang gezet al heb ik nooit de top bereikt.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 16:51 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic E10 ja of nee?

k zit er gewoon tegen aan te kijken....


Is dat soms het geheime goedje wat je niet wilt delen met ons ?
In elk geval is via de site die je geeft geen importeur in Nederland te vinden.
Maar wat kost dat goedje en waar verkrijgbaar dan?

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 22:09 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic E10 ja of nee?
je kent me toch marien

ik heb zoveel te delen maar  niet iedereen is  in staat al die info te verwerken

motorex producten worden geimporteerd door ariete.nl
en ik sta ook op hun lijstje als verdeler

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2015 15:35 #18 door daandus
Beantwoord door daandus in topic E10 ja of nee?
hier in Canada is alle 87 octane tot 10% ethanol, anders moet je octane 91 (V-power zeg maar) tanken.

Met de motoren merk je het zeker als je de carbs open maakt - rubber zwelt op en zeker die balg bovenin je CV carb (nog een reden om er een slider in te zetten ;-))
Hoe dan ook - hier gooit iedereen gewoon 10% ethanol in z'n voertuigen, behalve in high performance spul zoals KTM's etc.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2015 17:37 #19 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic E10 ja of nee?

hier in Canada is alle 87 octane tot 10% ethanol, anders moet je octane 91 (V-power zeg maar) tanken.

Met de motoren merk je het zeker als je de carbs open maakt - rubber zwelt op en zeker die balg bovenin je CV carb (nog een reden om er een slider in te zetten ;-))
Hoe dan ook - hier gooit iedereen gewoon 10% ethanol in z'n voertuigen, behalve in high performance spul zoals KTM's etc.

Maar gaat de motor dan niet pingelen bij 87 octaan :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2015 18:40 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic E10 ja of nee?
Vandaar denk ik, die +10% octaan ter compensatie?

Klopt het dat ethanol hogere verbrandingstemperaturen veroorzaakt dan met benzines zonder die toevoeging? En dan, zou dit [in op zich staande gevallen] tot olieverbruik kunnen leiden..?


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden