XRV750 bj 1993 achterdemping

26 feb 2016 15:29 #1 door DirkAT
XRV750 bj 1993 achterdemping werd gestart door DirkAT
Hallo,

Ik wil mijn vering upgraden, voor achter weet ik niet of alleen de veer vervangen voldoende is. Hoe controleer ik de achterdemper of deze nog goed is?
Als ik naar de demper van hyperpro kijk is deze geschikt tot 95 kg, weet iemand tot welk gewicht de standaard achterdemper gaat?
Als deze meer kan dan is misshien de orginele houden beter omdat ik met bepakking denk ik wel over die 95kg heen ga,..?

Gr Dirk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 15:54 #2 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
Hoi Dirk.

Ik heb bij mijn AT de voor en achter vering aangepast. Heb alleen de veren vervangen door Hyperpro.

Stuur gedrag beter en ook het na deinen is verbeterd.

Volle bepakking met duo passagier, no problem.

Succes met de keuze ;)

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 16:11 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
Het na deinen zal weinig met de veer te maken hebben, dit wordt voorkomen door de demper.
Eigenlijk wel vreemd dat de motor met de ene set veren een beter weggedrag heeft dan met de andere set veren.
Je zou toch denken, een veer is een veer. Het zal wel te maken hebben met het materiaal en de stugheid van de veer.
Zo schijnen progressieve veren weer beter te zijn dan lineaire veren maar waarom worden Öhlins dempers dan uitgerust met lineaire veren?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 17:07 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
jullie denken verkeerd

de veer is er enkel en alleen om de motorfiets terug te drukken naar de uitgangspositie  echter de demper bepaald met welke snelheid dit inzakken en terugkomen gebeurd
ik zelf heb zowel ervaringen met lineaire veren als progressieve veren
en op dit moment vind ik een lineaire  veer zeker op een alroad prettiger maardat is dus persoonlijke beleving

op de verharde weg voldoet een progressieve veer het vaak beter door de veel wisselende omstandigheden

maar een goede afstelling doet vaak al wonderen

bij de africa twin is de veer  voor de meeste te zacht
denk niet alleen aan hyperpro

ohlins verkoopt ook losse veren echter een kleine aanpassing  is nodig (pasring)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 17:35 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

jullie denken verkeerd

de veer is er enkel en alleen om de motorfiets terug te drukken naar de uitgangspositie  echter de demper bepaald met welke snelheid dit inzakken en terugkomen gebeurd
ik zelf heb zowel ervaringen met lineaire veren als progressieve veren
en op dit moment vind ik een lineaire  veer zeker op een alroad prettiger maardat is dus persoonlijke beleving

op de verharde weg voldoet een progressieve veer het vaak beter door de veel wisselende omstandigheden

maar een goede afstelling doet vaak al wonderen

bij de africa twin is de veer  voor de meeste te zacht
denk niet alleen aan hyperpro

ohlins verkoopt ook losse veren echter een kleine aanpassing  is nodig (pasring)

Ik spreek namens mezelf Ad, ik zat hardop te denken ;D
Dat de demper belangrijker is dan de veer mag duidelijk zijn.
Waar ik het niet mee eens ben: op de verharde weg voldoet een progressieve veer het vaak beter door de veel wisselende omstandigheden.
Volgens mij zijn er offroad meer wisselende omstandigheden dan op een strak asfaltlintje.
En als een progressieve veer beter is op het verharde waarom verkoopt öhlins mij dan een demper van 1160 euri met een lineaire veer ipv een progressieve?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 17:56 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

Je zou toch denken, een veer is een veer.


Dat dácht ik idd ook altijd Cas, maar ik heb me tijdens een clinic bij Hyperpro laten verzekeren dat dat zéker niet het geval is.
Vwb bijv vervangende voorvorkveren had ik ook het idee dat de diverse merken allemaal hetzelfde zijn en dat er slechts een ander doosje om zit  :)
Paul bij Hyperpro vertelde me dat zij hun veren volgen hún specs laten draaien bij een bedrijf en het is beslist niet zo dat die hetzelfde zijn als de veren van bijv Technoflex of Wilbers of WP.

Het is sowieso een complexe materie en persoonlijk vind ik het dan ook verstandig je goed te laten adviseren door een specialist.

Mijn ervaring met Hyperpro is goed. Laatste x ben ik er met een schokdemper van de Alp naar toe gegaan en kreeg daar het advies alléén de veer te vervangen door 1 van hen. De standaard Honda (Showa) demper was nog goed (genoeg). Een net advies in mijn beleving, men kan ook proberen je een complete schokker te verkopen  :)
Men vind daar sowieso dat een goede veer (van hen dus  ;)) al 80% verbetering oplevert tov de originele. Wil je die laatste 20% ook dan moet je ook de demper er bij nemen.
Een veer kost pakweg €100,-, een complete schokdemper al gauw €500,-

Fijne gasten daar  8) maar dat zou bij een andere veringspecialist ook zomaar kunnen zijn natuurlijk  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 18:15 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
Je hoort ook alleen maar goede verhalen over de service van Hyperpro.
Ik heb hier trouwens nog een nieuwe progressieve Hyperpro veer liggen maar die zal ik voorlopig maar laten liggen ;D
Binnenkort eerst mijn öhlins demper opsturen naar Rooske in het hoge noorden voor reparatie.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 18:18 #8 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
Hmm, volgens mij is het link systeem opzichzelf al progressief en dus volstaat een lineaire veer...
Overigens kun je beter een slechte veer op een goede demper hebben dan andersom. Met een slechte demper wordt je motor een stuiterbal, zeker offroad. Ook op asfalt of in de stad (tramrails) geeft elk hobbeltje onbalans.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 20:44 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

Vering en demping zijn wetenschap.

Daar moet je geen topic over openen, want op een paar zielen na, kletst iedereen uit zijn of haar nek.


Laat je zoals gezegd adviseren door een specialist. Om een referentie op te bouwen, informeer ook bij de andere echt grote merken, zoals WP, Wilbers, Eibach, Ohlins, Reiger etc. Hyperpro is ongetwijfeld goed, maar ze danken hun bekendheid vooral ook aan hun prijzen.


Brom  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 22:53 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

want op een paar zielen na, kletst iedereen uit zijn of haar nek.

Brompot >:(

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 23:08 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
wat bedoel je daar mee Brom, dat Hyperpro zijn bekendheid dankt aan zijn prijzen?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 23:18 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
En Dirk bij hyperpro kun je ook een demper kopen zwaarder dan die 95 kg, als je een demper besteld geef je gewoon je gewicht op.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 23:22 #13 door Cas
Beantwoord door Cas in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

En Dirk bij hyperpro kun je ook een demper kopen zwaarder dan die 95 kg, als je een demper besteld geef je gewoon je gewicht op.

Als je het dan over gewicht hebt, is dat in je blote kont op de weegschaal of met motorpak, laarzen helm ect op de weegschaal?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 23:29 - 26 feb 2016 23:31 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
Hoe zit je op de motor?

Dirk2: wat is er anders aan de demper als je je gewicht opgeeft? Weet je zeker dat we het dan niet gewoon over het afstellen van de veervoorspanning hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2016 23:31 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

Hoe zit je op de motor?

;D Ik denk dat veel mensen toch hun eigen gewicht doorgeven Pim.
Ik ken er trouwens een :angel:

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2016 02:27 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

Dag DirkAT,

Ik raak wat in de war van je vraagstelling. Je zegt de vering te willen upgraden, en vervolgens praat je over een demper [tot 95kg].

Zoals ik al eerder zei, de vering/demping van een motor (en oto) zijn wetenschap. Letterlijk. Dat is geen kost voor simpele geesten. Waar zelfs ik toe behoor  ???

Zoals Waffie aangeeft, zijn vering en demping twee verschillende elementen, weliswaar geintegreerd in één onderdeel. De veren dragen het motorgewicht, inclusief berijder en eventuele passagier en/of bagage. De demper remt de op- of neergaande beweging af tot de veer haar ruststand hervind, zodat de volgende hobbel op dezelfde manier uitgevlakt kan worden. Een veer zonder demper, deint minutenlang op en neer.

Daaruit vloeit voort, dat de sterkte van de veer afhangt, van het beoogde rijgedrag. Jij alleen. Of vaak met je meisje. Of enkel 1x per jaar op vakantie. Misschien wel met je meisje. Als je met haar gaat kamperen, heb je meer mee dan wanneer je in B&B's overnacht. Kortom, gewicht. Dat is de voorwaarde voor de keuze van de veer. Neem als voorbeeld, op mijn crossert ben ik de enige, maar wel met een volledig pak incl. drinkzak. In me blootje weeg ik 83 kg, in stadskleren 86 kg, maar met me crosspakkie an incl. 3l. watert, 95kg. Dus de veer op mijn non-club Brom, draagt plm. 95kg. Thusfar, I'm only scratching the surface  :)

Nu naar jouw vraag, althans het eerste deel ervan, volgens mij zoek jij een zwaardere veer voor jouw AT. Waarop mijn vraag: waarom wil je dat? Ik ga ervan uit dat ik een antwoord ga krijgen van je over de mate van 'sag', ofwel de 'doorhang' van jouw motor onder verschillende omstandigheden.

Het tweede deel van je vraag, of je demper nog wel voldoet, is via het forum simpelweg niet te beantwoorden. Wij kunnen niet op jouw motor rijden. Als je dit zelf niet goed kunt beoordelen, zal een specialist je daar uitsluitsel over moeten geven.

Maar, en dat geldt voor iedere motorrijder hoewel eigenlijk alleen motorsporters dat doen, de allereerste stap in deze wetenschap is onderzoeken of de sterkte van jouw veer voldoet aan je beoogd rijgedrag. Deze keus heeft geen invloed op het al of niet goed werken van de demper (WEL, maar dat is gevorderde wetenschap). Als je wilt, kan ik wat linkjes posten zodat je je een beetje in kunt lezen over de randvoorwaarden waarbinnen vering en demping optimaal werken, en hoe het zich ten opzichte van elkaar verhoudt.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2016 11:34 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

Als je wilt, kan ik wat linkjes posten zodat je je een beetje in kunt lezen over de randvoorwaarden waarbinnen vering en demping optimaal werken, en hoe het zich ten opzichte van elkaar verhoudt.


Bromz


Ik heb wel interesse in die linkjes. Ik ben al blij wanneer ik geen katapultkont heb maar het kan vast beter ;)


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2016 14:09 #18 door DirkAT
Beantwoord door DirkAT in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties, interresant en leuke discussie!

Voor de vering en demper, ben ik naar iets op zoek wat voldoende is voor mijzelf en de bepakking.
Nu weet ik niet tot welk pakgewicht de standaard setup gaat en of ik die dan beter kan upgraden met alleen progressiefe vering of dus volledig nieuwe demper nodig heb?

Een specialist is misschien wel de beste optie, gewoon is op bezoek bij hyper pro denk ik,..

Wat ik met de motor wil: met bepakking op vakantie en zowel asfalt als slecht begaanbare weggetjes.. ik schat mijn bepakking op ongeveer 20kg uitkomt, dit is inclusief water ed hier komt mijn eigen gewicht van 80kg bloot nog bij op. ik wacht dus eerst even af totdat ik mijn totaal gewicht weet... Dan kan ik ook kijken hoe dit rijdt.

Nog wel blijft voor mij interresant de vraag: weet iemand tot welk gewicht de standaard ophanging geschikt is (vering+demping)?


Gr Dirk,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2016 11:17 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

Dag Dirk,

Vaststellen of jouw veer voldoet, kun je alleen door wat metingen te doen. Daarmee stel je vast hoe ver de motor doorzakt onder zijn eigen gewicht, en daarna hoeveel meer onder het rijdergewicht (met jou erop).

http://www.dirtrider.com/features/understanding-your-suspension-sag


Verder is de motor uitgerust met twéé veer-units, namelijk vóór en achter. Die 2 verhouden zich tot elkaar en beinvloeden elkaar. Dit impliceert dat zodra je achter iets doet, er vóór iets mee veranderd. Die verandering zal ook binnen marches moeten vallen. Een andere achterveer monteren is een enorme stap, dus je zult vóór moeten compenseren met een bijpassende set om de balans in je motor te behouden.

De gewichtsverdeling van de motor wordt bepaald door de mate van sag respectievelijk voor dan wel achter. Als de sag bijv. vóór verhoudingsgewijs meer is dan achter, dan staat er een groter gewichtsdeel op de voorkant. Dit kan de motor overstuurd maken in bochten(wegklappen voorwiel). Andersom ook, is de sag achter meer, dan staat er meer gewicht op de achterkant en kan de motor onderstuurd raken (de bocht uitwandelen).

Je spreekt over aanschaf van een progressieve veer i.p.v. een lineaire. Dat is niet nodig. De fabrikant heeft dat al opgelost. De verbinding tussen de achterbrug, frame en schokdemper is van het type pro-link (progressive link). Dat ding is zo gemaakt dat naarmate de achterbrug verder inveert, een verhoudingsgewijs steeds groter deel van de veerweg al word aangesproken. Dat heeft een progressief effect. Het zorgt er andersom ook voor, dat op vlak wegdek de rit comfortabel verloopt, namelijk in het deel van de veerweg dat eerst nog lineair verloopt. Een progressieve veer monteren is dubbel op.

Hoewel het wel kan hoor. Er zijn rij-omstandigheden dat de pro-link onvoldoende progressief blijkt (de vering 'slaat door' tot op het eind) en dan kan het 'dubbelop' deel van een progressieve veer net voldoende blijken om dit te voorkomen. Maar, een goede demper (die een AT of Alp standaard niet mee heeft gekregen) vangt dat deel netjes op. Maar zoals ik al zei, het is allemaal zware kost.

Ga naar een specialist. Als deze zegt van: 'ja hoor meneer hier heeft u zo'n veer, wilt u meteen afrekenen?', dan zou ik naar een ander merk gaan. Een echte specialist vraagt je eerst uit. Die vraagt naar je verwacht rijgewicht, je verwachte rij-omstandigheden (bijv. wegdek) en die begint gelijk over vóór en achter. En die zal vlot laten weten wat helaas de tekortkomingen van je standaard dempingsysteem vóór en achter zijn. Als laatste laat hij je pas schrikken. Het prijskaartje..


Anyways, succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2016 11:26 #20 door Cas
Beantwoord door Cas in topic XRV750 bj 1993 achterdemping


Je spreekt over aanschaf van een progressieve veer i.p.v. een lineaire. Dat is niet nodig. De fabrikant heeft dat al opgelost. De verbinding tussen de achterbrug, frame en schokdemper is van het type pro-link (progressive link). Dat ding is zo gemaakt dat naarmate de achterbrug verder inveert, een verhoudingsgewijs steeds groter deel van de veerweg al word aangesproken. Dat heeft een progressief effect. Het zorgt er andersom ook voor, dat op vlak wegdek de rit comfortabel verloopt, namelijk in het deel van de veerweg dat eerst nog lineair verloopt. Een progressieve veer monteren is dubbel op.

Daarom heeft mijn Öhlins achterdemper dus een lineaire veer, we worden steeds wijzer ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden