XRV750 bj 1993 achterdemping

28 feb 2016 11:41 - 28 feb 2016 11:50 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic XRV750 bj 1993 achterdemping
Ze maken het tegenwoordig steeds ingewikkelder.

Een groot nadeel van de pro-link is dat de naaldlagers lijden onder vocht en vervanging is duur. Merken als KTM hebben tegenwoordig die pro-link bij sommige(!) modellen achterwege gelaten en de schokbreker direkt op de achterbrug staan (PDS-type, progressive damping system). Om toch een progressief karakter te hebben, zit dat deel niet in de veer verwerkt maar in de demper. Die wordt, naarmate de veerweg word aangesproken, zelf steeds progressiever. Aan zowel pro-link als PDS zitten voordelen die men kwijtraakt door de keus van pro-link dan wel PDS. Daarom hebben sommige modellen het één, en andere weer het ander. Dit is gerelateerd aan beoogd gebruik.

Als je dan even het belang van 'sag' hierop loslaat: bij een pds-demper (de demper zelf is progressief) is de sag van wezenlijk belang. Want, is de sag te weinig dan is de demping te weinig omdat het progressieve deel ervan te laat word aangesproken. Is de sag juist teveel, dan word het progressieve deel te vroeg aangesproken.


Vering en demping  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2016 11:50 #22 door Cas
Beantwoord door Cas in topic XRV750 bj 1993 achterdemping

Ze maken het tegenwoordig steeds ingewikkelder.

Een groot nadeel van de pro-link is dat de naaldlagers lijden onder vocht en vervanging is duur.

Ik zet ze 2x per jaar opnieuw in het vet alsmede alle andere onderdelen die hier op het forum als problematisch worden aangegeven zoals bijv. de alu inbuskapjes op het linker deksel. Tot nog toe geen problemen gehad.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.061 seconden