Shaft Saver

15 apr 2016 11:16 #1 door robgoesdakar
Shaft Saver werd gestart door robgoesdakar
Vandaag een klant die, voor zijn gemoedsrust, de shaft saver van kkbike.it gemonteerd wilde hebben.
http://www.kkbike.eu/en/special-sections/62-saver-shaft-for-africa-twin-750.html

Ik kende het product op zich wel al, maar had er nog geen ervaring mee.

Montage is echt heel eenvoudig, en je hoeft de ketting niet te verwijderen. (Wel even de spanning er af).

Alle speling die wel eens voelbaar is, waarbij het tandwiel kan kantelen op de as, wordt met dit setje compleet weg genomen.
Of het echte toegevoegde waarde gaat hebben op een al (ver) versleten as, durf ik nog niet te beoordelen, maar het concept werkt in ieder geval.

PS: Ik heb nog 1 setje voor een AT en 1 voor een Alp liggen ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 11:46 #2 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Shaft Saver
Kan het wel begrijpen.

Zomaar een rare gedachte: is het niet veel eenvoudiger en goedkoper om het oude tandwiel omgedraaid er tegenaan te monteren dan? Zou dat passen?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 11:54 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Shaft Saver
Let op, er wordt aan beide kanten van het tandwiel een plaat(je) gemonteerd.

Als je, zoals jij voor stelt, het 'oude tandwiel' er tegenaan monteerd, dan past je kapje niet meer terug en heb je bij je laars een draaiende werkpster...... (ok, zou je glad kunnen maken, maar dan nog heb je er een snel draaiend object)
Bijkomend ding is dat je dus maar 1 kant iets toe voegt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 11:57 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Shaft Saver
Rob, kun jij zien hoe de splines in die schijven gemaakt zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 11:58 #5 door Ger
Beantwoord door Ger in topic Shaft Saver
Heb je even een pb gestuurd rob.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 12:25 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Shaft Saver

Rob, kun jij zien hoe de splines in die schijven gemaakt zijn?

Kan niet zien HOE ze gemaakt zijn :P

Het achterste plaatje is 1,5 mm dik en heeft de vorm van het borgplaatje
Het borgplaatje in de set zelf is 1,8 mm (als ik het zo goed afgelezen heb)
En de buitenste plaat is 4mm

Er zit geen 'verkanting' in de sleuven, dus ze zijn kaarsrecht. (Tandwielen hebben nog wel eens een schuine verkanting)

Als je nog meer wilt weten, geef maar een gil.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 13:55 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Shaft Saver
Ja dat kun je wel Rob ;D

is het oppervlak mooi glad (dus het oppervlak dat op de uitgaande as ingrijpt), of zitten er kleine lijntjes/randjes in in axiale richting als je hem op de as zou monteren?

Zoals dit:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 14:22 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Shaft Saver
Zo te zien is het 'in de vertanding' allemaal mooi vlak
De platte kanten zijn 'gegroefd' aan 1 kant en vlak aan de andere kant.

(Morgen ff naar Ad komen, dan kun je ze zien.... ;) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 14:53 #9 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Shaft Saver
Aan de buitenzijde kun je zien dat ze gedraaid zijn. Ik vraag me ook wel af of de tandjes zijn lasergesneden (of waterstraal gesneden)

Heb je toevallig ook een closeup van de tandjes?

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 17:30 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Shaft Saver
Ja dat was mijn vraag eigenlijk ;D

Ik denk niet dat ik tijd heb om zaterdag aan te rijden Rob, had er al even naar gekeken. Misschien ben ik extreem produtief in de ochtend en kan ik aan het begin van de middag nog even langs rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 17:46 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Shaft Saver
Dan nog ff een fotootje erbij

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 22:12 #12 door thedennman
Beantwoord door thedennman in topic Shaft Saver
Rob zie pb..!    Thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 22:26 #13 door thedennman
Beantwoord door thedennman in topic Shaft Saver
Rob , , pb lukt om 1 of andere rede niet maar ik wil meer info of deze er nog is voor de twin..

bvd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2016 23:00 #14 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic Shaft Saver
Uhm....
100 euro?  Ik zie idd een kans voor een handige slimmerik ...

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2016 07:50 #15 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Shaft Saver

Uhm....
100 euro?  Ik zie idd een kans voor een handige slimmerik ...

Een splain zuiver maken kost nou eenmaal een aardige duit.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2016 08:04 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Shaft Saver
Precies, maar omdat het uit italie komt ( ;D ) was ik daar toch benieuwd naar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2016 10:56 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Shaft Saver
Inmiddels beide setjes voor de AT gemonteerd.
In beide gevallen was er lichte speling van het tandwiel op de as (Tandwiel kon kantelen op de as).
Bij 1 is direct het voortandwiel vervangen, want de binnenvertanding ervan was versleten, daar waar de as vertanding eigenlijk geen echte slijtage vertoonde  :-\ Bovendien was het borgplaatje weliswaar gemonteerd, maar had geen tanden meer, dus functioneel geheel nutteloos, kon het tandwiel er gewoon af trekken.

Beide bestuurders melden wel direct dat er minder trillingen merkbaar waren.

Ik ben nog bezig om bulk inkoop te kunnen doen, om de prijs te kunnen drukken.
Binnenkort meer hierover.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2016 11:01 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Shaft Saver
Liever dat het tandwiel zijn tandjes verliest dan de uitgaande as toch? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2016 12:08 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Shaft Saver
Als ik 't allemaal goed begrijp is dit gewoon een middel om een wat breder kontaktvlak tussen tandwiel en as te bewerkstelligen, zodat evt slijtage ook wat meer 'uitgesmeerd' word over de breedte van de vertanding op de as. Zie ik dat goed?

Als je as inmiddels al een beetje ingesleten is dan grijpen de plaatjes ook weer aan op een nog 'ongebruikt' deel natuurlijk.

Is het idd moeilijk/kostbaar om te produceren of na te maken Pim?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2016 15:34 #20 door alain
Beantwoord door alain in topic Shaft Saver

Zomaar een rare gedachte: is het niet veel eenvoudiger en goedkoper om het oude tandwiel omgedraaid er tegenaan te monteren dan? Zou dat passen?


Nog geen slecht gedacht: twee versleten tandwielen bijfrezen tot plaatjes van de juiste dikte en tandjes wegfrezen. Wel wat werk... tenzij je er een reeks maakt op bestelling en over geschikte machines beschikt.


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden