AT start niet

05 juni 2017 19:14 - 05 juni 2017 19:19 #41 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
Moet ik het zo meten? De meter schiet dan naar links, dus dat kan niet goed zijn? Hoort de meter dan in deze stand te staan?

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 19:24 #42 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
De gele stekker, dit meet ik bij alle drie (zie foto). Als ik het goed begrijp is de stator dan in orde? Dus toch de SR?

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 19:50 - 05 juni 2017 19:53 #43 door alain
Beantwoord door alain in topic AT start niet
De stekker waarvan je de gele draden meet is deze die van het blok komt.
Deze stekker moet je losmaken van de contrastekker van de spanningsregelaar.

De draaiknop van je meter moet op 1x staan, niet op k-ohm.(ohm=hoefijzertje)

Nu kun je beginnen meten.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 19:56 #44 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
Ok volgende meting, zie fotos. Ik zie overal ongeveer dezelfde waarde, maar het zegt me niks

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 19:57 - 05 juni 2017 20:02 #45 door PimW
Beantwoord door PimW in topic AT start niet
Je verwacht een waarde van 0.1-1.0 Ohm tussen de gele draden. Dan moet je de multimeter dus even in de x1 stand zetten.
Het lijkt erop dat je een te hoge weerstand meet tussen de spoelen. Kun je nog controleren of de stekker goed is of je misschien een knik in je kabels hebt. De weerstand die je meet is namelijk incl. de bekabeling.

Vervolgens meet je de weerstand tussen de spoelen individueel en massa: ene probe op de stekker, andere op het frame van de motor. Je moet nu een oneindig hoge weerstand meten.

Behalve de laadspanning kun je ook de onderlinge draden meten aan de spanningsregelaar. Onderstaande diagrammetjes geven aan wat je zou moeten vinden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 20:01 #46 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
Ik ben inmiddels de draad kwijt, weet namelijk niet zo goed welke waardes ik moet aflezen en welke conclusies ik moet trekken uit mijn metingen. Ik heb nog steeds geen idee of het nou de dynamo is of de SR??

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 20:50 #47 door PimW
Beantwoord door PimW in topic AT start niet
Even terug naar het begin :)

De motor start niet meer wat lijkt op een lekstroom of slecht/niet bijladen. Je hebt de accu zelf al uitgesloten dus moet het ergens anders zitten.

Wat ik zie van je metingen:
Laadspanning ongeveer 13,5 V. Voor een XRV zegt Haynes dat dat tussen de 14-15V moet liggen, dus aan de lage kant.

Dat kan dan komen door een slechte spanningsregelaar: Controleer in eerste instantie de conditie van de stekkers (die is goed) en meet dan tussen de draden onderling volgens het diagram dat hierboven staat. Je controleerd daarmee de inwendige electronica op sluiting etc.

Als dit allemaal goed is mag je ervanuit gaan dat de SR goed is. Volgende stap is dan de alternator en om precies te zijn de drie spoelen die op de stator zitten.
Tussen de gele draden onderling gaan we de weerstand meten om te controleren dat ze intact zijn (we willen 0.1-1Ohm weerstand zien) en tussen elke gele draad individueel en het frame (willen we oneindig weerstand zien).

Nu heb jij tussen de gele draden gemeten en kom je op 3-4Ohm, dat is eigenlijk te hoog en zou duiden op een slechte stator.
Maar, je meet aan de stekker, dus het kan ook zijn dat je een slecht contact maakt tussen de probe-stekker of de kabel ergens in de knik heeft gezeten. Ik zou overigens ook overwegen een digitale meter te gebruiken om zeker te zijn van je metingen (ik weet niet of je de historie van deze meter kent?).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 20:57 - 05 juni 2017 20:59 #48 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
Pfff ik word er een beetje moedeloos van, denk dat ik maar gewoon de spanningsregelaar en dynamo ga vervangen en vervolgens gaat de AT heel snel op Marktplaats, ben het nu al helemaal zat  >:D
Het hele elektro gebeuren gaat boven mijn pet.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 21:39 #49 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic AT start niet
als je de dynamo en de spanningsregelaar vervangt is hij weer goed en dan wil je hem weg doen.... ::) veel simpeler als een alp of at gaat het niet worden hoor, gewoon even door sleutelen en dan weer lekker rijden.Als je Pim zijn handleiding even door loopt komt het goed.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 22:04 #50 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
Wel de spanningsregelaar zal nog wel lukken, 2 boutjes en wat stekkers, maar de dynamo??

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 22:03 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic AT start niet

Loop anders even langs de winkel en koop een digitale multimeter. Die heb ja al vanaf 20 euro.

Simpeler in gebruik en goedkoper dan zonder reden een onderdeel op goed geluk vervangen.


Dan wordt alles ineens een stuk duidelijker voor je (en makkelijker voor ons).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 07:30 #52 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic AT start niet
Als je bij een aldi in de buurt snuffelt kan je wellicht nog de digitale meter van 10 euro vinden in de restantenbak, werkt prima voor mij!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 20:45 - 08 juni 2017 20:48 #53 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
De meter geeft 0.5 of 0.6 aan voor alle gele draden, ik heb alle combinaties gehad.


On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 21:01 #54 door kees
Beantwoord door kees in topic AT start niet

Als je de drie draden bijvoorbeeld a-b-c noemt, combo a-b, a-c en b-c uitvoeren.

Als je meter in de Ohm stand staat (op hoefijzertje, op je pic niet te zien) dan is je dynamo goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 21:09 #55 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
Hey Brom, ik had de meter op de Ohm stand staan, de meting was in alle drie de gevallen 0.6 (de 0.5 op de foto verscheen doordat ik 1 van pennetjes iets bewoog) ik probeerde te meten en een foto tegelijk te maken en dat is lastig. Ik heb inmiddels een SR besteld, dus even afwachten en kijken of het probleem dan is opgelost.

Vraag: is het veel werk om de dynamo te vervangen?

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 21:31 #56 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic AT start niet
Hoop dat je AT weer snel als een zonnetje loopt en vooral start. Succes!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 21:41 #57 door kees
Beantwoord door kees in topic AT start niet

Vraag: is het veel werk om de dynamo te vervangen?


Mja als je het al tien keer gedaan hebt, zeker niet  ;D


Maar nee, is simpel sleutelwerk. Er zijn 2 instinkers waarvoor je op moet letten:

- bij afnemen motordeksel kunnen de reductietandwielen van de startmotor er uit vallen.
- en je moet d.m.v. silicone o.i.d. zorgen dat je het kabeldoorvoer rubber oliedicht maakt, anders kan hij daar langs wat gaan
  zweten.

Bedenk dat het binneste van de motor bloot komt te liggen, dus omgeving daar eerst schoonmaken en superschoon werken.


Maar, je dynamo is goed. Durf dat aan te nemen van je multimeter  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 22:06 #58 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
Okidoki, ik laat wel even weten wat de resultaten zijn met een nieuwe SR, ben zelf ook benieuwd. Bedankt voor de support allemaal.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 22:56 #59 door kees
Beantwoord door kees in topic AT start niet

Feedback vinden we altijd leuk  :)


Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 19:39 #60 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic AT start niet
Vanavond een nieuwe SR gemonteerd, het probleem lijkt opgelost te zijn. Foto 1 laadstroom, 2: oude SR, 3 de nieuwe op de motor.

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden