vervangen lager aandrijfas

02 okt 2009 19:28 #21 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic vervangen lager aandrijfas
morgen ga ik ook eindelijk beginnen
eerst maar eens zien het blok eruit te krijgen
en als ad jouw vliegwiel los heeft ga ik pas langs  ::)

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2009 22:08 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vervangen lager aandrijfas

Ik heb vrijdag de motor rijdend krijgen inderdaad niet gehaald.
Er zat een RD04 vliegwiel op de motor.
Wat ik niet begrijp is dat er geen vonken komen, dat is toch niet afhankelijk van het aantal nokken, als het signaal maar door komt?

Het vliegwiel moet nog wel overgezet worden.
We hebben al een trekker erop gezet maar dat was niet genoeg.
Ad wilde er zelf ook nog aan sleutelen en geeft me een seintje als we weer verder kunnen.
Ik hoop dat ik voor de winter nog op de motor rond kan rijden.


2 trekkers verder nog niet los

maar gaat zeker voor de eerste sneeuw goed komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2009 10:28 - 04 okt 2009 10:55 #23 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic vervangen lager aandrijfas
zo gisteren eindelijk begonnen
alle kappen gedemonteerd, valbeugels en carteding eraf en ook de tank gedemonteerd.
Radiatoren, oliekoeler,uitlaat en div leidingwerk,kabels en losse zooi losgepeuterd.
Kleine stukje frame los kunnen schroeven dus ook maar gedaan.

Volgens mij kan die nu zo goed als los, maar ik wacht even op tips van degene die al eens een blok losfefreubelt hebben.
Ik heb rondom enkele cm‘s en voor mijn gevoel is dat veel te weinig.
Ook vraag ik me af of niet alles inelkaar dondert als ik de as die door de achterbrug loopt verwijder.

Zo nu maar even koffie en wachten tot ik verder kan  ::)

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2009 15:58 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic vervangen lager aandrijfas
Ik heb alléén ervaring met een Alp, maar vermoed dat het bij een Twin niet veel anders is  :-\

Blok uit het frame verwijderen vind ik een crime  >:(
Andersom gaat veel makkelijker  ;D
Kieper het ding dus plat op de grond en dan til je het frame er zo vanaf  :D

Succes  8)
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2009 17:04 #25 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic vervangen lager aandrijfas
Wat ik heb gedaan (RD04) is de motor op de middenbok en voorwiel laten rusten. Alles wat aansluit iid weghalen (vergeet niet de oliedruk - en vrijstandsensor vlakbij het voorste kettingwiel) en met een krik het motorblok ondersteunen terwijl je de nu onbelaste bouten er uit haalt.

Je achterbrug zal trouwens niet op de grond kletteren (wss. wel een stukje zakken) omdat deze nog vastzit met het pro link systeem.

In mijn geval (nogmaals: RD04) was het makkelijker om de cilinders er eerst "uit" te kantelen, waarna je het geheel er uit kan tillen. Woord van waarschuwing: Het ding weegt een slordige 60 kilo, dus trek goede handschoenen aan en zorg ervoor dat het motorblok zover mogenlijk vetvrij is.

Heb je geen Haynes handboek?  anders stuur ik je de pagina's uit de mijne. ook makkelijk met in elkaar zetten (momentwaardes etc)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2009 17:42 #26 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic vervangen lager aandrijfas
vandaag maar eens de tijd genomen om een wph te dowloaden en aandachtig door te lezen.
Gaat me weer tegenvallen carbs moeten er ook helemaal uit, ik hoopte ze aan de kabels opzij te kunnen hangen maar helaas.
Verder veel meer werk als ik al dacht, dus maar weer snel de garage in.

ik begin nu te begrijpen waarom de prijsopgave van motoport zo hoog was  :-X

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2009 18:22 #27 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic vervangen lager aandrijfas
Vergeet ook niet de plus/min van de startmotor los te halen!  best kut om dat te ondervinden met het blok in je klauwen  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 17:42 #28 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic vervangen lager aandrijfas
oliedruksensor check
neutraalschakelaar check
startmotor check

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 17:48 #29 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic vervangen lager aandrijfas

Vergeet ook niet de plus/min van de startmotor los te halen!  best kut om dat te ondervinden met het blok in je klauwen  ;D


Heh  :D die goeie ouwe tijd ken ik nog wel, vroegâh zat brommerblokken eronderuit gehaald..wat je net zei komt me maar al te bekend voor

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 17:50 #30 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic vervangen lager aandrijfas
Dynamokabel            - check?
bougiekabels - ALLE 4 - check?


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 17:54 #31 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic vervangen lager aandrijfas

Dynamokabel            - check?
bougiekabels - ALLE 4 - check?


wat zeggie nou
kom jij dat voor mij checken ;D

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2009 21:52 #32 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic vervangen lager aandrijfas
mede dankzij de hulp van paul vanavond het blok eruit gekregen
wat een kutklus, maar hij is los
morgen maar eens naar sprundel bellen voor het vervolg

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 09:46 #33 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic vervangen lager aandrijfas
we zijn weer wat verder
na div bussen wd-40 poetsdoeken en kouweh klauwuh is het blok nu weer als nieuw
gisteren het blok naar vriezeveen gebracht alwaar de verdere demontage gebeurt
komende weken alles waar ik nu bijkan ook poetsen, schoonmaken bijwerken enz enz
en nu maar wachten op het verlossend telefoontje: allen het lager defect de rest nog heel

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 11:02 #34 door Timy
Beantwoord door Timy in topic vervangen lager aandrijfas
Ik ga met je mee duimen!  :)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 11:38 #35 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic vervangen lager aandrijfas
M'n twin loopt!!!
Eindelijk.
Na een proefrit Sprundel - Rotterdam ben ik er nog wel achter gekomen dat er geen power in de machine zit. Een viaduct oprijden is moeilijk en moet je terugschakelen, nog niet helemaal goed dus.

Wat hebben we, Ad, Jaq en ik, gedaan:
een motorblok uit Groningen gehaald
schoongemaakt en gecontroleerd
motorblok uit de twin gehaald
frame ontvetten, schoonmaken en een ontroesten
andere motorblok in de twin gehangen
afgemonteerd en daarna testen
Geen vonk op de bougies
daar bleek dat een RD04 blok uit een RD04 niet hetzelfde is als een RD04 blok uit de RD07
vliegwiel uit oude blok halen, dat kost veel moeite omdat het op een conisch astap zit
vliegwiel uit de twinmotor gehaald en het goede gemonteerd
Starten en lopen
verder afmonteren en proefrondje rijden
lijkt aardig te gaan, maar wel een beetje minder power te hebben
en naar huis, de echte test
onderweg naar Rotterdam heb je viaducten en tunnels en als je zo'n flauwe helling op gaat moet je van 4 naar 3 terug schakelen, dat is niet lekker
de hele route nauwelijks in 5 gereden

alles bij elkaar heb ik met hulp ongeveer 40 uur aan het wisselen van motorblok gesleuteld, waarbij het zoeken naar de oorzaak van het ontstekingsprobleem en het demonteren van vliegwiel ongeveer 8 uur nodig was

maar we rijden weer, wordt vervolgd



Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 11:51 #36 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic vervangen lager aandrijfas
Nico hebben jullie het 'nieuwe blok' in een RD07 configuratie ingebouwd?

M.a.w. CDI's en carb's van de RD07 op het RD04 blok?

Je problemen lijken zo te horen op die van Edwin Vaessen toen hij een RD07 blok in een RD04 configuratie monteerde. Wellicht dat hij er inmiddels uit is wat de orozaak was.

Maar' eh mooi dat je weer kunt rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 12:17 - 18 okt 2009 12:19 #37 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic vervangen lager aandrijfas
we hebben carb's en CDI van de originele motor laten zitten / terug gemonteerd.
Het vonkprobleem zat in het vliegwiel dat totaal verschillend is t.o.v. een de RD04.

we kijken op dit moment naar het vliegwiel, het lijkt er op dat er twee spiebanen op de astap zitten en door een verkeerde plaatsing van het vliegwiel misschien de vervroeging van de ontsteking niet naar behoren werkt??? Daar zoeken we nog info over en denken we nog over na.
Het leek een beetje een hoofdpijnprobleem te worden die motorwissel maar is nu een uitdaging en geen probleem meer, dit gaan we oplossen!!!!!

Was misschien wel leuk geweest om samen met Edwin de boel om te bouwen, of motor te ruilen ;D ;D ;D ;D ;D

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2009 01:10 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic vervangen lager aandrijfas
Klopt je kunt niet zomaar dingen overbouwen.

Je zult moeten weten in welke set-up zo'n blok is geleverd en de componenten die rond het blok horen, mee overzetten. In dit geval zou je kabelboom wel eens roet in het eten kunnen gooien... ::)

(nee niet mysterieus, als die cdi('s) mee moeten (en niet een vliegwiel), kan je ze mschien niet aan je kabelboom hangen omdat die anders is).

Wat t ook is, in ieder geval suc6 met je Sudoku.. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2009 06:42 #39 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic vervangen lager aandrijfas


Wat t ook is, in ieder geval suc6 met je Sudoku.. ;D


Sudoku???

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2009 06:53 #40 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic vervangen lager aandrijfas
Er is nog een optie waar we vandaag naar gaan kijken:
de deksel van het vliegwiel, dat schijnt van de RD04 (versie tot 1994) afwijkend te zijn.
Die zou ook roet in het eten kunnen gooien, door een afwijkende plaats van de pulsgenerator. De kabel van het vliegwiel naar de CDI kan het niet zijn. Die is niet gewisseld. De kabel en de pulsgenerator, van het oude motorblok, hadden we al over gezet op het wisselblok. (de oude pulsgenerator was namelijk een dubbele uitvoering met 4 draden, dat was al opgevallen)

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden