Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.

29 dec 2009 13:30 #1 door Sapere Aude
Hallo,

Ik heb vandaag geprobeerd mijn AT uit '93 te starten na een maand stilstaan in de vrieskou. De 1e keer startte hij direct; ik blij  ;D, maar na een minuut viel hij stil  :(.

Nu krijg ik hem net net net aan de praat (ondertussen met startkabels), maar als hij al start, dan na maximaal 10 seconden valt hij weer uit.

Het meest opvallende is; als ik al een heel klein beetje gas geef valt hij direct stil. Dit lijkt op geen-benzine, maar hij zit nog voor de helft vol.

Hij heeft pas een nieuw luchtfilter & nieuwe bougies gekregen en hier een paar honderd km vrolijk mee geprutteld, dus deze lijken in orde.

Nu heb ik geen ideeën meer, dus als iemand mij wat kan helpen, graag!  ???

Moet ik misschien aan de benzinepomp twijfelen?
Is er iets met de buitentemperatuur dat invloed kan hebben? Ik heb hem pas sinds de zomer en nooit startproblemen gehad, maar ik weet dus niet hoe goed hij tegen kou kan. Kan ik hem een boost geven met een trucje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 13:39 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Klinkt idd als een potentieel brandstofpomp probleempje.

Gebruik je de choke nog fanatiek ? Probeer anders even zonder shoke, en met een beetje handgas. (Gebruik de choke eigenlijk heel zelden. Maar zou het onder deze koude omstandigheden even niet weten omdat ik m al een tijdje niet meer gestart heb)

De pomp kun je by-passen door de slangen met elkaar te verbinden (tussenstukje gebruiken) en een volle tank te gebruiken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 13:52 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Voel gewoon even aan je brandstofpomp als t blok weer loopt, je voelt hem tikken (als hij het doet natuurlijk). (eens per een aantal seconden)

Voel je dat niet, haal het zwarte kapje er dan even af om te kijken hoe de vlag erbij hangt. Zijn de punten heel ver ingebrand, en schakelt 't spul niet meer uit zichzelf dan heb ik wel een oplossing voor je.
Je kunt de punten met je vinger losmaken, maar daarna zal 't spul weer vast gaan zitten.
Pas wel op met de vonkentroep die er dan uit komt, zeker als je je pomp eraf hebt gehad en benzine hebt gemorst


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 14:02 #4 door Sapere Aude
Beantwoord door Sapere Aude in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Oe, snelle reacties!

Gebruik je de choke nog fanatiek ? Probeer anders even zonder shoke, en met een beetje handgas.

De pomp kun je by-passen door de slangen met elkaar te verbinden (tussenstukje gebruiken) en een volle tank te gebruiken.

Ik moet de choke helemaal intrekken om hem te laten starten. Dat is in de zomer trouwens ook zo.
Ik zal zo eens naar de pomp fietsen voor wat extra peut. Dit klinkt als een eenvoudig testje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 14:05 #5 door Sapere Aude
Beantwoord door Sapere Aude in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.

Voel gewoon even aan je brandstofpomp als t blok weer loopt, je voelt hem tikken (als hij het doet natuurlijk). (eens per een aantal seconden)

Voel je dat niet, haal het zwarte kapje er dan even af om te kijken hoe de vlag erbij hangt. Zijn de punten heel ver ingebrand, en schakelt 't spul niet meer uit zichzelf dan heb ik wel een oplossing voor je.
Je kunt de punten met je vinger losmaken, maar daarna zal 't spul weer vast gaan zitten.
Pas wel op met de vonkentroep die er dan uit komt, zeker als je je pomp eraf hebt gehad en benzine hebt gemorst


Ga ik ook proberen, maar dan moet 'ie wel wat langer blijven draaien. Hij zou zeker ook moeten gaan tikken ondanks een by-pass?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 14:09 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Choke in de zomer ook gebruiken ??

Wat draai(de) je in de zomer aan stationair toerental ?
Bij mij hoef ik in de zomer maar naar de startknop te blazen en hij springt al aan...., zonder choke...

Zou misschien nog ook nog afstelling kunnen zijn.

(Maar goed, blijft op afstand heel lastig oordelen)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 14:18 #7 door Sapere Aude
Beantwoord door Sapere Aude in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.

Wat draai(de) je in de zomer aan stationair toerental ?
Bij mij hoef ik in de zomer maar naar de startknop te blazen en hij springt al aan...., zonder choke...

Zou misschien nog ook nog afstelling kunnen zijn.

Hmm, zonder choke starten, dat wil ik ook wel.

Hij stond volgens het boekje afgesteld; 1200 toeren (met een warme motor). OK is nu stationairschroef, bougiespleet en klepspeling. Wat zou ik verder af kunnen stellen waardoor je geen choke nodig zou hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 14:22 - 29 dec 2009 14:26 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Als je de slangen even van je pomp afhaalt, (doorverbinden dus!) en je laat je krukas draaien (starten dus ;-)) moet de pomp gaan klapperen/ratelen. Er komt dan natuurlijk wel een restje benzine uit ,dus pas ff op, ook voor je ketting.
Mocht 'ie niets doen, dan zitten de punten vastgelast. Ik heb dan een revisiesetje voor je, kun je overmorgen weer rijden!

Rob: een rd07 uit 93 heeft origineel ander slangenwerk op de carbs dan een 1997-er en later (of moet gemodificeerd zijn), waardoor de carbs nog wel leegdampen en je soms flink door moet starten.
Is dat bij jou wellicht aangepast.
en nee, het is niet zo dat een RD07A die aanpassing fabrieks af heeft, want mijn 1996-er RD07A had 'm echt nog niet....

Als je stationairschroef het probleem is blijft het blokje ook niet "even" lopen lijkt me.
Al met al klinkt het mij als een brandstofpompprobleempje. 'k Zou dat eerst maar uitsluiten voordat je verder zoekt, ook omdat je er bij een RD07 lekker goed bij kunt en het een klein klusje is om 't ff te controleren.

Dat 'ie uitvalt met een koud blok en koud weer bij een "beetje gas" heb ik ook altijd, maar op de choke blijft ze prima pruttelen. Stom misschien, maar werkt je chokehendeltje nog wel?

In de zomer gebruik ik m'n choke ook nooit. M'n vriendin wel (1993-er), maar die vind het stoer om met 3500rpm  bij 't stoplicht te staan denk ik ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 14:28 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Ennuh, Rob:
Jij doet natuurlijk ook veel leukere dingen met je AT!
De hond springt op 't strand ook vlotter uit de auto dan bij de dierenkliniek ;-)

jaja, ze hebben heus wel karakter, die ouwe brommers..... 8)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 15:12 #10 door kees
Brandstofpmp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 15:15 #11 door Sapere Aude
Beantwoord door Sapere Aude in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Tussenresultaat; De pomp snort tevreden tijdens een startpoging. Als ik de startknop loslaat blijft hij dat ook nog een paar seconden doen. Naar mijn weten heeft hij dat altijd zo gedaan.

Kan hij dat nog steeds stuk zijn?  ??? Het lijkt mij dat ik beter op een andere plek kan gaan zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 15:17 #12 door Sapere Aude
Beantwoord door Sapere Aude in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.

Brandstofpmp!

Jij lijkt redelijk zeker van je zaak...  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 15:21 #13 door kees
Nou ja..

Je kunt de opbrengst van de pomp testen, door de uitgaande slang te verwijderen en hem (met een vervangend kort stukje) in een bakje laten pompen.

De opbrengst moet een liter per minuut zijn. Je hoeft niet de hele liter te testen, maar het moet wel vlot gaan!

Suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 15:23 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
inderdaad.... Heb je ook meteen je benzinekraantje en brandstoffilter uitgesloten!

Ik heb 1 maal een revisiesetje aan iemand verkocht, en het loste het probleem niet op. Bleek later dat de brandstofkraan al die tijd gewoon dicht had gestaan....

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 15:26 #15 door kees
Je kunt ook de kraan/filter apart testen door de INgaande slang los te trekken, bakje eronder en benzinekraan openen. Moet een volle straal uitkomen!

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2009 15:38 #16 door Sapere Aude
Beantwoord door Sapere Aude in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Ok, de opbrengst ga ik morgen eens controleren. Bedankt voor de tips tot nu toe.  :)

Wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2010 16:58 #17 door Sapere Aude
Beantwoord door Sapere Aude in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.
Oké, het duurde even wat langer, maar ik heb de brandstofpomp nu gecontroleerd:
1. Een by-pass voor het pomp-relais gemaakt (eerste foto)
2. Slangetje na de pomp losgetrokken (tweede foto)
3. Contactsleutel aan, en hij begint als een wezenloze te stromen. Opbrengst was 250 ml in ongeveer 5 seconden. Lijkt me voldoende.

Voordat ik dit ging doen heb ik nog maar eens een startpoging ondernomen. Dit ging exact hetzelfde als vorige keer:
1. Choke aan
2. Starten = lopen.
3. Na een minuut begint 'ie dan wat vlotter te lopen.
4. Met een beetje gas gaat hij harder lopen en valt dan stil.
5. Starten = paar keer pruttelen en uit.

??? Heeft iemand een nieuw idee??  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2010 17:45 #18 door Huib
Het klinkt toch echt als een choke gerelateerd probleem!!

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2010 17:56 #19 door Sapere Aude
Beantwoord door Sapere Aude in topic Advies gevraagd: AT RD07 start, maar valt weer uit.

Het klinkt toch echt als een choke gerelateerd probleem!!

Ok, bedankt voor de nieuwe reactie, maar wat zou het probleem dan kunnen zijn?

Een choke is toch gewoon: hendeltje, kabeltje, schuifje.

Als hij open zou blijven staan, zou 'ie niet starten (wat hij ook niet doet).
Als hij dicht zou blijven staan, zou 'ie niet stilvallen (wat hij wel doet).

Of denk ik dan te simpel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2010 18:05 #20 door Huib
Choke blijft nog wel eens hangen bij een twin. Zijn legio verhalen van. Sommigen kiezen er ook voor om de gehele choke te verwijderen.

Controleer de hele choke van begin tot eind, maar waarschijnlijk moet je het zoeken bij de plunjers of het verdeel stuk. Ik heb zelf dit probleem nooit gehad, gebruik mijn choke gewoon altijd! (Rot ie ook niet vast?) Kan er eigenlijk dus niet over mee praten maar als een motor koud wel start, opwarmt en dan uitvalt klinkt het als een choke- gerelateerd probleem.

Groet.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden