TomTom rijders, waar zijn jullie?

28 apr 2009 23:07 #1 door RuuJan
TomTom rijders, waar zijn jullie? werd gestart door RuuJan
Even een quote van William I in een ander topic. Het gaat over een route die aangeboden wordt als Bolletje-pijltje en als GDB-bestand voor de Garmin-GPS. Iemand vraagt of de route ook in ITN-formaar uitgebracht wordt en William reageert als volgt:

Even verder zoeken op dit forum en je hebt het antwoord  ;D
Een antwoord zou kunnen zijn "koop een Garmin"
Een ander antwoord is gebruik ITNconverter.
Kan je gratis downloaden en dan bestanden omzetten naar het gevraagde format.
Ik doe het niet meer. Wnat het blijkt toch nooit goed te werken  :-\


[knuppel in hoenderhok mode]

Ik wil niet lullig doen, maar dit heb ik al op het oude forum voorspeld. Ik vind dat William volkomen gelijk heeft. Ik wil het zelfs nog scherper stellen: de TomTom moet niet meer door onze club ondersteund worden. Dat heeft niet eens te maken met de technische verschillen die er tussen de Garmins en de TomToms zijn. Het komt omdat er vanuit de TomTom-gebruikers niemand opstaat die zo enthousiast is over zijn apparaat dat hij de routes wil omzetten van GDB of tracklog (of een papieren vodje wat mij betreft) naar het voor de TomTom gebruikte ITN-formaat.
Bij iedere rit komt er weer de vraag of er ook een versie is voor de TomTom. Nee, die is er niet! En als hij er wel is, dan klopt-ie niet, want een goedwillende Garminbezitter heeft geprobeerd er wat van te maken. Het is jullie eigen schuld. En dat is heel jammer, want er zijn genoeg mensen die met zo'n ding rondrijden.

Dus TomTommers, er blijven twee mogelijkheden over als je de routes op GPS wilt rijden:
  • Koop een Garmin
  • of ga zelf eens aan de slag

Ik weet zeker dat iedereen die zich nu bezighoudt met het omzetten van de route voor Garmin-gebruik (meestal William dus) jullie met alle plezier een versie van zijn uitgangsmateriaal zal geven.


[/knuppel in hoenderhok mode]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 00:14 #2 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
toch effe reaguren:

.....wat is nou eigenlijk precies je punt?

-meer (actieve) input vanuit de clubleden?
-niet meer vragen om tomtom routes (hoe zit dat met nieuwe clubleden, die net zijn 'ingeschakeld'?)
-je raakt geïrriteerd om de verschillen telkens uit te leggen?

Ik snap dat je bedoeling bovenal goed is, maar als ik met m'n TT (zelfs) rider1 erg blij in de randstad altijd overal juist aankom, en zelfs niet eens overweeg om een zumo aan te schaffen (dank aan de enorm logische en gebruiksvriendelijke menustructuur, NOT!) lees ik dat je schrijft "eigen schuld" dat ik geen gps routes kan rijden omdat niemand het kan/wil/mag (?) omzetten. huh?

Ik wil als (enthousiast gebruiker) best opstaan, maar ik heb het idee dat de groep die je poogd te bereiken misschien iets minder groot is dan het hoenderhok waar je de knuppel in gooide ;)

kortom, ja ik ben een gebruiker, nee heb nooit gevraagd om tomtom gps routes, wil best helpen om routes te converteren naar ITN (na wat uitleg graag...) Vooropgesteld dat er daadwerkelijk een groep mensen zijn die met TTR1 en TTR2 rond rijden....



Rogier














Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 00:46 #3 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Even voor de volledigheid, mijn posting op het oude forum dd 23-8-2008:

Vandaag heb ik de Veluwerit gereden. Het viel me op dat er heel wat mensen rondreden met een GPS en de routerrol helemaal niet gebruikt hebben. Zelf had ik de route ook op GPS en het reed lekker. De route was verspreid door Bill als GDB-bestand, dus voor de Garmins. Toch heerst er een beetje het idee dat er ook voor de TomTom routes uitgegeven moeten worden. Ik ben het daar helemaal mee eens. Tenslotte is ook TomTom een serieus apparaat dat in staat is een voorgeprogrammeerde route te rijden.
Wat ik wel een beetje jammer vind, is dat er vanuit de groep TT-bezitters zo weinig actie ondernomen wordt. De Garmin mensen organiseren cursussen, er zijn geocache ritten, er worden routes verspreid voor de clubritten en ga zo maar door. De TomTommers laten het daarbij een beetje afweten. Er wordt slechts gevraagd om kant en klare routes en tips om deze te laden. Maar een actieve deelname op het GPS-gebied is er eigenlijk niet echt. Het beste wat er gebeurt is dat er na het rijden van een geconverteerde route opmerkingen terugkomen over wat er allemaal niet klopte.

Het probleem daarbij is dat het op die manier natuurlijk wel heel moeilijk wordt voor een niet TTR-bezitter om de route ook voor TomTom goed aan te leveren bij toerritten. Eigenlijk denk ik dat dit anders moet. Het zou zo fijn zijn voor de TomTom-rijders als er iemand met een TomTom die conversie doet. Die kan dan ook meteen testen en zijn werkwijze aanpassen als het niet helemaal goed gaat. Dat is de enige manier om ook voor de TomTom-gebruikers een bruikbare kant-en-klare route uit te kunnen geven.

Ik zou het zelf best willen doen, maar ik heb geen TomTom.

Als dit zo blijft, dan ben ik bang dat de TomTom gebruikers straks in de kou staan. Dat is dan geen onwil van de Garmin-bezitters, want ik weet toevallig dat Bill afgelopen week druk bezig is geweest met allerlei conversieprogramma's. Het is meer te wijten aan de passieve houding van de TomTom-bezitters zelf. Daardoor ontbreekt het aan deskundigheid en testmogelijkheden binnen de groep die op dit moment druk bezig is met het verzorgen van GPS-routes.

Daarom wil ik met klem een beroep doen op de TomTommers. Kom in actie, want anders heb je kans dat je TomTom rider straks naast de Video2000 videorecorder de boeken in gaat als technisch perfect, maar toch niet aangeslagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 09:57 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Nou als het een kwestie van tijd is wil ik graag meewerken om de route in TT om te zetten als tenminste iemand precies kan vertellen hoe het moet.
Ook de routes die ik niet zelf zou gaan rijden dus.

Is het typewerk, of moet er iets met een conversie bewerkt worden ???

Vaak is het een kwestie van weten hoe lijkt me, maar ik heb niet die kennis, maar wel de tijd om de zaak om te zetten. Dus wie ????????

Verder is Tom Tom momenteel het meest gebruikte programma, dus naast de V2000 of betamax zal hij wel niet komen liggen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 10:23 #5 door Bill
Beantwoord door Bill in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Dit gaat weer een oeverloze discussie worden :'(
Het gaat er niet om dat ik de routes voor TT niet WIL omzetten. Maar om het commentaar en opmerkingen die je krijgt als blijkt dat de route op de TT heel anders loopt dan bedoelt door de toeruitzetter. En dat maakt dus wel degelijk uit Danny. Een toeruitzetter doet moeite om mooie wegen te gebruiken in zijn route. Als er dan in een groepje gereden wordt met iemand met een routerol, een Garmin GPS en een TT zal de TT rijdener een keuze moeten maken:de andere twee -die de juiste weg volgen- volgen, of VERTOUWEN op de TT en deze volgen over andere wegen zoals bedoelt en waarschijnlijk helemaal alleen op pad gaat. Volgt hij de andere twee wel dan schiet de TT helemaal in de stress en is de route niet meer te volgen.
Ik bedoel maar. A naar B of een route alleen doormiddel van via punten hoeft geen probleem te zijn.
Maaar routes zorgvuldig uitgezet door de toeruitzetters zijn bedoelt om die ook te volgen langs die bedoelde route. De TT en ook ander systemen dan de Garmin kunnen dit gewoonweg niet. En daar verandert het GPX format voorloppig ook niets aan.

Dan nog een opmerking >:( De TTers die nu zeggen wel te willen helpen maar eerst uitleg willen over hoe dat moet. Dacht je dat ik die uitleg heb gehad  ??? Ik heb niet eens een TT  :)) Gewoon achter je PC gaan zitten en uitproberen  >:D
IK zeg TTers succes ermee. Ik doe er niet meer aan mee  :P :o ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 11:11 #6 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
ik ben blij met mijn tomtom en als er een club rit is dan rij ik er achter aan die een garmin heeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 11:21 #7 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?

....wat is nou eigenlijk precies  je punt?


Welnu, dit is mijn punt:

e TTers die nu zeggen wel te willen helpen maar eerst uitleg willen over hoe dat moet.


Terwijl er vanuit de Garmin-bezitters een actieve groep mensen is opgestaan die van alles heeft uitgezocht en daardoor nu in staat is om de clubritten op GPS te rijden, is er bij de TomTom niemand die daar voor wil zorgen. En dat is jammer, vooral voor jullie. Want gezien de vragen erover is er dus wel behoefte.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 12:47 #8 door Herman
Beantwoord door Herman in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Ondanks het feit dat tomtom veeeeeel gebruiks vriendelijker is als Garmin, en mijn
ervaring put ik dan uit de Tomtom releases 2 t/m 7 en garmin mobile XT.
Moet ik helaas concluderen dat Tomtom routen danwel track gebruik in de praktijk
niet werkzaam is (tracks) en dat het gebruik door de minimale 48 routenpunten in de praktijk
volstrekt onvoldoende is.

Zolang tomtom zelf hier software matige niks aan doet, zijn de Tomtom navigatie systemen
voor gebruik in de TCN club gewoonweg niet bruikbaar, en ja dat vindt ik erg jammer.

Een optie kan zijn dat een gebruiker een aanvullende applicatie kan maken,
die een gereden weg kan loggen, en deze vervolgens ook weer zichtbaar kan maken in Tomtom.
Dit zou de Track functie zijn.

Als aanvulling zouden de 48 route punten uitgebreid moeten worden.
Kan mogelijk ook met een aanvullende applicatie ??
Als deze applicatie steeds automatische de volgende 48 route punten Tomtom
kan voorschotelen, maakt in principe het aantal deelroutes van 48 punten niet meer uit !!!!
Vele converters kunnen dit,dus die zijn er.
De originele route (wat wel voorwaarde is ) kan op deze manier behouden blijven.
Mocht dit niet kunnen, vergeet het, een tomtom gebruiker gaat niet 10 keer stoppen om steeds
een nieuw deel van de route te moeten laden.
En met 48 route punten kun je het ook gewoon vergeten.

Helaas ben ik niet bij machte dit software matig in elkaar te knutselen,
heb er over zitten denken, maar helaas.......
Moet dan eerst me de software eigen zien te maken, en dat is niet snel te doen, jammer.

Maar mogelijk zijn er Tomtom gebruikers en leden onder ons die dit wel kunnen ?
Mogelijk dat dit zou kunnen met de maker van Tomtom Tyre ???


Als alternatief voor Tomtom heb ik Garmin Mobile XT gebruikt.
Deze heeft wel alle route en track functionaliteit, echter de samenwerking
met mapsource is erg beroerd. Iets dat Garmin dient op te lossen en ook mij niet lukt.

Dus van ergenis ........... en met zekere vrees....... na de ervaring van Garmin en mapsource,
wil ik toch maar (eigenlijk liever niet) toch maar een Zumo 550 danwel 660 gaan kopen.
Veel geld, een tweede device erbij (dat ik liever niet wil) en hopen dat ik van
alle gebruiker perikkelen die tomtom en garmin mobile XT geven verlost ben.
Ik wil makkelijk en onbezorgd motor kunnen rijden, daar gaat het ons allen toch
allemaal om niet dan......

Mocht ik kunnen bijdragen om tot een goede oplossing voor Tomtom te komen
doe ik dit erg graag, maar is er iemand die de mogelijkheid in zich heeft om een
goede applicatie te kunnen ontwikkelen ??
Misschien moet ik Tomtom nog eens mailen, wie weet !!  >:D  >:D  >:D  >:D

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 13:07 #9 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?

En daarom mot ik steeds voorop rijden!

Bernard heeft een DomDOm
Bobby heeft een DomDom
Paul heeft een koreans product dat prima navigeert in Korea, maar hier.....

tomtomrider2 hoor >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2009 22:35 #10 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Via een collega-motorrijder (Honda VFR) hoor ik dat dit een algemeen probleem is. De combinatie van Routerol- en Garmin-rijders is soms al problematisch en met Tomtommers erbij wordt het nog veel erger, zegt-ie. De systemen zijn door hun verschil in werking nu eenmaal niet op één lijn te krijgen ???. Ik heb zelf een TT GO 710 voor de auto, die ik naar volle tevredenheid ook op de motor gebruik. Helaas is, zoals eerder al genoemd,  het kaartmateriaal van TT niet geschikt om ingewikkelde allroad-routes mee te maken maar de gewone verharde wegen gaan perfect en met het max aantal van 48 routepunten kan ik prima leven. Hier dus een enthousiaste :D TT-gebruiker maar helaas heb ik voor de routes van de TA-club, waar dit topic over ging, geen oplossing.


Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2009 08:54 #11 door Herman
Beantwoord door Herman in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Ha Tomtom gebruikers.......

Ondanks dat ik binnen kort toch een Zumo hoop te kunnen kopen.
Ben ik zelf van mening dat Tomtom veel gebruikers vriendelijker is.
Jammer van de specifieke beperkingen als zijnde de 48 route punten
en de track functie.

Mogelijk is er een redelijke oplossing !!!!
Ik heb het met de allroad classic veluwe route uitgetest, en
ben er best content mee.

Wie weet is het voor vele tomtom gebruikers een goed alternatief.

Wat heb ik gedaan.
Ik heb de overlay mogelijkheid gebruikt.
Dit is de functie die alle benzine pompen danwel Mcdonalds
zichtbaar kan maken met een icoontje, de zogenaamde POI.

Ik heb de classic veluwe route als track nageklikt in mapsource.
En had zo de beschikking over ongeveer 1500 punten !!!!!

Deze heb ik omgezet naar een OV2 bestand, en heb er een
bijpassend klein rood bolletjes BMP plaatje bij gemaakt.

Het resultaat is dat als je alles op je tomtom zet en deze POI
activeert. Je een keurige track zichtbaar krijgt in de vorm
van rode puntje die je volgt.

Ongeveer het verhaal van Danny, het volgen van brood
kruimeltjes......

Zie voor een indruk het plaatje hieronder.
Je kunt zelfs zien dat hij door stukken loopt waar geen weg/pad is...


Bijlage:
[img]

Eens kijken of ik de a.s. rit voor tomtom geschikt kan maken.
Als men mij de originele track vast zou kunnen mailen, ga ik
aan de slag ??

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2009 10:03 #12 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Geniaal!

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2009 13:19 #13 door Bill
Beantwoord door Bill in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?

Ha Tomtom gebruikers.......

Ondanks dat ik binnen kort toch een Zumo hoop te kunnen kopen.
Ben ik zelf van mening dat Tomtom veel gebruikers vriendelijker is.
Jammer van de specifieke beperkingen als zijnde de 48 route punten
en de track functie.

Mogelijk is er een redelijke oplossing !!!!
Enz, enz,
Groet,

Herman

Oké Herman, ik zal me er nog één keer voor inzetten. Ik heb de Track van de Noord Holland rit om mogen zetten naar Route dus is al in mijn bezit. Ik zal deze naar je toe mailen. Laat je wel hier op het forum weten of het gelukt is ???
Ook de Zumo heeft trouwens wat problemen met een Track. Wordt uitgezocht hoe dit dan wel werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2009 19:16 #14 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Herman, geweldig! Dat had ik (of welke Garmin-bezitter dan ook) nooit kunnen bedenken. Ik hoop dat het werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2009 20:07 - 03 mei 2009 20:09 #15 door Herman
Beantwoord door Herman in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Ha William,

Geweldig dat jij je toch nog een keer behulpzaam wilt maken voor onze Tomtom beminde gebruikers, als er vrouwen onder de aanwezige zijn, het mag... :-*  :-*
en het is voor een goed doel  ;)

Overigens problemen met de track bij een Zumo......shit denk je over te stappen
om van alle ellende verlost te zijn, hier wordt ik nie blij van  :-X

Overigens haf ik Thiad gemaild met de vraag naar de gegevens van de Noordholland rit. Ik had hem ook gemaild hem of jouw, maakt me niet uit,de gegevens toe
te zenden met tekst en uitleg, zodat andere Tomtomers het bij die rit zouden
kunnen uit proberen. Jullie kunnen dan de gegevens via het forum beschikbaar stellen, tegelijkertijd met de garmin file.

Voor alle duidelijkheid, het betreft dus alleen een soort track mogelijkheid,
het navigeren zul de Tomtom gebruikers dus zelf  moeten doen.
Kwestie van de rode puntjes volgens, its easy  ;D

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2009 22:51 #16 door Herman
Beantwoord door Herman in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Ff een update....

Heb de ontvangen track van William geladen, echter ondanks de bijna 1500 punten, vondt ik er toch te weinig. Ik heb de route sorry track opnieuw
gemaakt en ben op het dubbele aantal uitgekomen,  t'was ff klikken  :-X.

Ik heb de track ondertussen op de tomtom geladen, en het ziet rood v/d bolletjes  ;D ;D.

Zie ook meteen op sommige punten de afwijking in het kaart materiaal,
sommige bolletjes vallen naast de weg........ maar moet te doen zijn.

Nog ff een beschrijving maken hoe e.e.a. te laden in de tomtom.
Denk er ook al aan of ik de route op een tomtom kaart kan maken,
maar geloof dat dat niet gaat lukken.
Dus we zullen moeten leren leven met geringe afwijkingen v/d weg...
gelukkig komt goed uit.....dat we een offroad clubje zijn  ;D.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2009 23:22 #17 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?

Zie ook meteen op sommige punten de afwijking in het kaart materiaal,
sommige bolletjes vallen naast de weg........ maar moet te doen zijn.


Herman, dat heb ik ook wel eens op de Garmin. Maar ik denk niet dat er mensen zijn die daarom de sloot in rijden ;D ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 03:52 #18 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?

Herman, dat heb ik ook wel eens op de Garmin. Maar ik denk niet dat er mensen zijn die daarom de sloot in rijden ;D ;D.

Bij het buitenland weekend was de voor rijder bij Auw ook ff de weg krijt :))
Dan was dat het dus want Danny kan best goed rijden :angel:
mijn tomtom heeft dat niet wel div off road wegen C:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 08:29 #19 door Herman
Beantwoord door Herman in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Hoi ruujan,

Maar ik denk niet dat er mensen zijn die daarom de sloot in rijden ;D ;D.


Als er nu nog een oplettende fotograaf zou zijn, krijgen we toch nog spectaculaire
plaatjes  >:D >:D >:D

Belangen verstrengeling  ;) ;D

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 16:20 #20 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic TomTom rijders, waar zijn jullie?
Hallo Herman,

Als tevreden TomTom gebruiker ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig over deze oplossing. Hou ons vooral op de hoogte!

Voor wat betreft de TCN routes (algemeen): we hebben binnen de Toercommissie afgesproken dat Garmin het 'standaard' formaat van de TCN wordt. Een lid die de route op een ander soort GPS wil gaan rijden moet zelf voor de conversie zorgen.

Gelukkig hebben we een aantal leden die buitengewoon bekwaam zijn in het omzetten van een Garmin log naar een *ITN file, of zelfs het traditionele roadbook naar een GPS track.

Routes van de TCN rij ik zelf persoonlijk toch op bolletje-pijltje op het roadbook. Geen conversie problemen, geen stroomproblemen, etc. en het werkt altijd. Voorlopig blijft dit ook het enige 'systeem' die we als club ondersteunen. Beschouw het aanbieden van de route als GPS track als een extra service; en voordat al die digibits hier weer moord en brand schreeuwen dat we 100 jaar geleden ook alles nog met morsecode en telegrammen deden: gezien de enorme download getallen van het traditionele roadbook tov de GPS tracks denken veel leden er net zo over.

En over Ruud zijn knuppel in het hoenderhok gesproken: een nagesproken instructie na rijden kan iedereen... Zélf op een roadbook navigeren is schijnbaar voor veel rijders niet (meer?) te doen. Het wachten is op het eerste TCN lid die aan de hand van zijn GPS instructie ergens wel degelijk de sloot in rijdt!  ;D 8)

Toch zullen we in de toekomst meer serieus moeten gaan kijken naar digitale routes (in welke vorm dan ook). Persoonlijk denk ik dat we hier niet (meer) onderuit komen.

Groet,

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden