[Kickstarter] Navigatie project Beeline

20 nov 2015 16:11 #1 door chaly-dude
[Kickstarter] Navigatie project Beeline werd gestart door chaly-dude
Kickstarter in een notendop:
Je hebt een goed idee, maar geen geld of investeerder. Dan start je een kickstarterproject. Voorwaarde hierbij is dat je een werkend prototype kunt laten zien. Je deelt je kickstarter op de website en iedereen kan aangeven of en hoeveel hij mee wilt betalen aan 't project. Met het geld kun jij je idee uitwerken en uiteindelijk krijgen de mensen die een project hebben 'gebacked' ook een exemplaar. Mislukt een project, dan krijg je meestal je geld terug.

Ik werd zelf best enthousiast over het onderstaande project en twijfel nog steeds of ik het ga 'backen'.
www.kickstarter.com/projects/1411369083/...bicycles-made-simple

Het is navigatie die 'ongeveer' aangeeft waar je naar toe moet. Er is geen vaste route, zoals gebruikelijk bij navigatie, enkel een pijltje dat aangeeft waar jouw bestemming ligt en hoe ver je er vandaan bent.

Ik heb ook al even gemaild met de bedenker of het überhaupt te gebruiken is voor op de motor:
Although the video is all about bicycles, there's no reason why it can't work equally well on a motorbike. You just need to find a bar to strap it on to  which most motorbikes will have (or find another, imaginative way to attach it).

It will use a specific BeeLine app to search for the destination and communicate with the device. This will be available on iOS and Android initially, so I'm afraid no immediate nokia integration. However, once you've searched for your destination, the phone does not need a data connection, just a GPS signal, so it won't cost a lot of money to use when on vacation.


De beste man heeft 't over Nokia omdat ik 'm vroeg of het zou werken met navigatiesoftware van HERE. Dat is volledig offline te gebruiken en dat is natuurlijk super praktisch in 't buitenland. Blijkbaar tot dusver enkel ondersteuning voor IOS en Android en geen Windows phone.



Wat denken jullie? Leuk? Nutteloos?

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2015 16:38 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Leuk en als je doel plezier is waarschijnlijk nuttig :). Als navigatie in mijn ogen 'nutteloos'. Dat wil zeggen, ik zou er geen geld voor over hebben als dit de enige functie van het apparaat is.

Ik kan op mijn volwaardige gps ook achter een pijltje aan rijden (die exact hetzelfde aangeeft als dit dingetje), waterdicht en stootbestendig is en volledig offline werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2015 17:34 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Wat Pim zegt ^^

Met mijn stokoude Garmin GPSIII kan dit ook => pijltje/kompas is beeld en rijden maar  :)
Het enige lastige is dat je vooraf een waypoint er in moet hebben mbv een laptop, dat gaat bij de Beeline met je telefoon wel wat handiger natuurlijk!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2015 19:25 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Maar ik lees net dat de prijs vergelijkbaar moet worden met dat van een fietsslot of verlichting en ze overwegen turn-by-turn navigatie in te bouwen...

Dan word het een ander verhaal! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2015 21:45 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Ik zie er weinig in. Tijdens navigeren kom je vaak in de problemen (eigen fout, kaartfout oid) en dan wil je een kaart zien om je weg terug te vinden. Ik wil dus een kaartje voor mijn neus en niet een pijltje. Een kaart is ook fijn in het donker zodat je weet waar de volgende haarspeld is en hoe scherp die is ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2015 09:07 #6 door downunder
Beantwoord door downunder in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
leuk idee, leuk design :)

Dit geeft volgens mij globaal de benodigde rijrichting aan? Kan dus ook leiden tot omwegen. Echt in control kan ik dat niet noemen, ondanks dat dat op de website staat. Als het turn by turn ondersteunt, is het misschien een stap vooruit, maar voordeel van een kaartje is ook weer dat je kan zien wat aan bochtenwerk komen gaat. Samengevat: doe mij maar een kaartje :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2015 18:10 #7 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Ja, het is natuurlijk best handig op snelwegen om te zien welke rijbaan je moet hebben, behalve een pijltje dat ongeveer naar het westen wijst terwijl de snelweg net een flauwe bocht naar het oosten maakt ;). Laat staan de juiste afrit.

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2015 10:29 #8 door wimj
Beantwoord door wimj in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Met mijn eerste gps, zo'n oude gele etrex, reed ik alleen maar achter zo'n pijltje. Verrassend hoe je daar mee leert leven, ik kwam heel europa door. Maar gegeven de huidige prijzen voor toestellen lijkt me dit voor de motor een onnodig apparaat.

Bij een voldoende lage prijs is het voor de fiets wel aardig, meer ook niet. Tenzij je er een track in zou kunnen laden, dan is het wel leuk voor de mountainbike!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2015 10:36 #9 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Zoals in het filmpje ook is aangegeven is de Beeline bedoeld voor op de fiets en wijst het pijltje 'hemelsbreed' naar het eindpunt. Dat is ook de afstand die wordt aangegeven.
Voor op de motor of in de auto is het niet echt functioneel, daarvoor kom je mede door je snelheid, waarschijnlijk te vaak voor onverwachte lastige keuzes, zoals chaly-dude ook al beschrijft.
Maar voor op de fiets zie ik er het handige er wel van in. Je zou het kunnen combineren met de knooppunten (app). Een leuk hulpje voor als je fietstochten maakt en die vooraf wilt uitstippelen.
Je kunt op de fiets ook je motornavigatie meenemen, maar wie wil zo'n groot geval aan z'n fietsstuur hebben.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 11:00 #10 door Arjan-TA

TransAlp XL700VA (2012)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 11:24 #11 door DannyE
Beantwoord door DannyE in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
GPS gadgets, ben ik altijd voor in (maar de volgende keer noem ik het Danmanizer )

Deze gadget is slechts een schermpje, het werk wordt door je smart-phone in je zak gedaan.

Om 'm te kalibreren moet je oa. dit doen:



Knappe jongen of dame als je dat met je 250 Kg Alpje doet

Navigeren gaat ook niet helemaal soepel:

[youtube]ShkZjk20lkI[/youtube]

Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org :...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 14:46 #12 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Braaaaaap. Kan best ;)


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 16:40 - 29 dec 2018 16:46 #13 door DannyE
Beantwoord door DannyE in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline

Braaaaaap. Kan best ;)


Maar ik zie hem niet de knopjes van z'n Beeline indrukken  :)

[youtube]hosHUQFLVuQ[/youtube]

Ik ben er te oud voor:

[youtube]L57KiKrMPLg[/youtube]

Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org :...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2019 09:54 #14 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Als ik op de beeline website kijk, dan zie ik dat de moto versie van deze navigatie toch wel echt een soort bolletje/pijltje functie heeft. Hij verteld welke weg je in moet, en hoever je daarvan af bent. En je kunt er gewoon gpx routes in gooien.

Ik vindhet toch wel een leuk ding. lekker basic, wat is leuker op de motor. De perfecte route rijden? Of nog een beetje moeten pionieren en zelf veel rondkijken waar je heenrijdt?

(in mijn geval meestal het tweede) Ik vind het een geinig ding! denk er serieus over om er eentje aan te schaffen

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2019 10:03 - 08 feb 2019 10:08 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Nou, het gaat wel de goede kant op :-)

Maar ik zie dat hij wel constant via blauwetand verbonden moet zijn met je mobieltje, en je mobiel feitelijk de GPS functie voorziet.

Routes inladen moet ook via de mobiel.

Behalve een snazzy display, wat is er nu precies anders dan navigeren met je telefoon? Die Beeline batterij gaat dan wel lang mee maar mijn telefoon doet al het denkwerk niet?  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2019 15:20 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
voor de liefhebber heb ik nog wel voor een kleine vergoeding een tripy I beschikbaar
dan kun je  oefenen op het pijltje

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2020 08:08 - 15 okt 2020 08:09 #17 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Mijn laatste bericht in dit topic is al lang geleden. Ik vind de beeline nogsteeds interessant. Inmiddels heb ik 2 jaar proberen te wennen aan een garmin oregon, en mijn conclusie, een wandelnavi hoort niet op de motor. Veel te traag, te veel irritante dingen, te ingewikkeld en op alle fronten scoort een telefoon beter. waardoor de garmin meer in de kast lag dan op de motor zat.

Ik vind nog steeds dat als ik op de navi rijdt ik te veel op automatische piloot ga. Ik vind vaak de routes waarbij ik zelf een beetje moet pionieren de leukste. Dat merk ik op de motor, en als ik met de camper op pad ben. De route is niet het doel, lekker rijden is het doel!

Toch vind ik het wel handig om een globale indicatie te hebben, en het is ook handig als je dan je best hebt gedaan op een mooie route om hem te kunnen volgen. Dus ik heb mijn garmin oregon op marktplaats gezet, en voor ongeveer hetzelfde geld mezelf gister getrakteerd op een beeline moto. Hij word vandaag geleverd, morgen op de motor freubelen en van het weekend eens een testritje maken. Ik ben heel benieuwd.

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2020 08:24 - 15 okt 2020 08:25 #18 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Ben benieuwd.

Mijn ervaring tot nu toe is dat er niet één systeem is dat volledig aan al mijn wensen voldoet.
In mijn geval komt dat ook zeker omdat ik aan de ene kant veel offroad rijd waarbij ik tracks wil volgen maar aan de andere kant ook veel op de weg waarbij ik ook goed op de hoogte gehouden wil worden over files en wegafsluitingen.

Ik heb ondertussen een Garmin Zumo 210, een Zumo 660 en een Garmin XT gehad maar ben nu 'gesettled' op een TomTom 550 voor op het asfalt en een Gamin GPSMap 64st voor het offroad rijden. Nog steeds niet ideaal maar voor mij werkt het goed genoeg. Als de TT550 nou eens goed met tracks overweg zou kunnen ...

Anyway, gefeliciteerd met je aankoop.
Laat vooral weten hoe het bevalt, ik ben benieuwd !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2020 08:10 - 16 okt 2020 08:40 #19 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
Nou ik heb het apparaatje binnen. Alleen de doos uitpakken was al leuk!
Ik heb gisteravond wat zitten spelen. Er zit een soort eenvoudige google maps achtige app bij. Werkt heel gemakkelijk. echter dit is vooral om van A naar B te rijden. Je kunt er ook waypoints aan toevoegen, dat vindt ik op het eerste gezicht wat onhandig gaan. Je moet heel ver inzoomen op de kaart anders zet je het waypoint heel snel net naast de weg, en dan snapt de software het niet en moet je gaan zoeken wat er fout zit. Maargoed, ik denk dat dit wat handig worden vergt. Ik ben er van overtuigd dat je dan vrij snel (echt in minuten, of terwijl je bij de benzinepomp een bakkie koffie drinkt) een simpele route in elkaar zet. Standaard functies: vermijd snelwegen, vermijd tolwegen etc.. Kronkelroutes zitten er weer niet standaard in (dat vind ik een gemiste kans, maar dat wist ik van te voren al) Het voordeel is wel, wat niet is kan nog komen, het is tenslotte maar een smartphone app.

Wat wel super makkelijk gaat is een gpx importeren, gewoon openen vanuit een mailtje ofzo dan krijg je meteen de pop-up of je hem wilt openen in beeline. Onroad gpx tracks kun je openen als wegroute, offroad gpx routes kun je gewoon als offroad openen, dan krijg je steeds de afstand en pijl richting het volgende punt in de track. dan heb je dus zelf in de hand hoe gedetailleerd je wilt rijden of met hoeveel avontuur. (gewoon meer of minder punten creeeren in je track)

Ik heb ook de kurviger app om snel routes in elkaar te knutselen. Het leuke is dus dat je in kruviger snel een kronkelroute kan bouwen, deze even exporteren als gpx en dan meteen weer importeren in de beeline app. en hoppa gas derop!

Vandaag met de kinderen achterin de auto eens een routetje rijden en echt gaan testen. Ik vraag me bijvoorbeeld wel af hoe de app zich gedraagt als je verkeerd rijdt, of als je de hele app afsluit om even bij een terrasje te stoppen. En dan daarna je route weer wilt hervatten (snapt ie dat of stuurt ie je weer naar het begin?)


de transalp wordt steeds mooier
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2020 15:16 #20 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic [Kickstarter] Navigatie project Beeline
de kinderen zijn thuis dus lekker even motorrijden zit er vandaag niet in.



Dan maar even met de vierwielige honda op pad. Even snel in kurviger een route gemaakt (onroad), geopend in beeline en gaan rijden.
Meteen verwarring alom (ik woon in een nieuwbouwwijk, dus de wegen kloppen nog niet allemaal) Toch bleef de beeline me steeds terug sturen naar huis. Ik vermoed dat hij meteen dacht dat ik alweer bijna op het eindpunt van de route zat... (heen en terugweg gaan het laatste stukje over dezelfde weg)

De route even snel verbouwd, dat start en eindpunt een paar honderd meter uit elkaar lagen. Dat ging beter. Ik ben gewoon de beeline gaan volgen. Dit gaat super!!! In het begin is het even wat verwarrend, totdat je je realiseert, de pijl geeft de richting aan die je nu (binnen 50m ofzo) moet rijden, dus bochten e.d. stuurt de pijl je mee in. Zo zal ook een haarspeld of scherpe bocht worden aangegeven , dan wijst de pijl gewoon net voor je er bent schuin naar achteren. Het bolletje geeft de richting van de volgende afslag aan. Is er een splitsing of rotonde dan zijn daar ook icoontjes voor zichtbaar (rondje met 3 is rotonde 3e afrit).

Natuurlijk ben ik ook even gaan klooien om hem in de war te brengen. Ineens een weginslaan die je niet in moet. Dan wordt de pijl donker en blijft deze terugwijzen naar de oorspronkelijke route. dus kun je gewoon terugrijden. Maar ik ben heeeeeel eigenwijs, en denk als ik nu een stukje verderop rechts en dan nog eens rechts ga, dan kom ik vast de route weer tegen... Wat zou de beeline dan doen? gaat deze me terugsturen naar waar ik erafg ging? of accepteert ie dat ik eigenwijs ben, en stuurt me dan gewoon verder langs de route? Gelukkig het tweede, net voordat je weer op de weg ben die je origineel had bedacht, neemt de gewone witte pijl het weer over, en geeft de richting aan die je op moet draaien. en je mag gewoon straffeloos je weg weer vervolgen.

Volgende test, stel ik heb een terrasje gepakt* en mijn app vakkundig uitgeschakelt. laat hij bij wederopstarten dan mij mijn route weer vervolgen? Hier kwam ik wel een irritatie tegen. Hij is je route volledig kwijt, dus je moet de GPX opnieuw importeren (zou handig zijn als hij dat ergens op zou slaan). nuja de gpx heb je opzich zo weer ingeladen. Dan geeft hij wel op de app al een rechte lijn route aan naar het startpunt van de gpx. Dus ik was niet zo hoopvol, maar je gaat rijden, komt de weg tegen voordat je bij het terrasje* stopte. en hij snapt dat je al ver gevorderd op de route bent, en begint gewoon weer te wegwijzen vanaf dat punt. Dus 3 maal hoera. ook deze test geslaagd B) .

Als je bij het eindpunt van de route bent, geeft hij alleen geen finish vlag aan ofzo. na het eindpunt bleef hij me met de pijl terugsturen naar het eindpunt, dus dan moet je zelf maar doorhebben dat je er bent. dat vond ik wel een beetje gek, maar kan er ook mee te maken hebben dat ik in de nieuwbouwwijk niet exact over het eindpunt kan rijden dat hij het daarom niet snapt ofzo.

Accuduur heb ik ook even gemonitord. beeline apparaatje zelf was in een uur 2% kwijt. mijn telefoon waar ik veel mee heb zitten klooien in het begin is 4% verloren (en ik denk dat dat grotendeels door het geklooi kwam)

Kortom voorlopig ben ik fan. Ik weet ook wel zeker dat het niet de oplossing voor alle navigatie problemen is. Ik denk wel dat dit voorlopig een navigatie methode is waar ik veel lol aan ga beleven.



* terrasjes zijn helaas fictief vandaag :whistle:

de transalp wordt steeds mooier
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.356 seconden