de kinderen zijn thuis dus lekker even motorrijden zit er vandaag niet in.
Dan maar even met de vierwielige honda op pad. Even snel in kurviger een route gemaakt (onroad), geopend in beeline en gaan rijden.
Meteen verwarring alom (ik woon in een nieuwbouwwijk, dus de wegen kloppen nog niet allemaal) Toch bleef de beeline me steeds terug sturen naar huis. Ik vermoed dat hij meteen dacht dat ik alweer bijna op het eindpunt van de route zat... (heen en terugweg gaan het laatste stukje over dezelfde weg)
De route even snel verbouwd, dat start en eindpunt een paar honderd meter uit elkaar lagen. Dat ging beter. Ik ben gewoon de beeline gaan volgen. Dit gaat super!!! In het begin is het even wat verwarrend, totdat je je realiseert, de pijl geeft de richting aan die je nu (binnen 50m ofzo) moet rijden, dus bochten e.d. stuurt de pijl je mee in. Zo zal ook een haarspeld of scherpe bocht worden aangegeven , dan wijst de pijl gewoon net voor je er bent schuin naar achteren. Het bolletje geeft de richting van de volgende afslag aan. Is er een splitsing of rotonde dan zijn daar ook icoontjes voor zichtbaar (rondje met 3 is rotonde 3e afrit).
Natuurlijk ben ik ook even gaan klooien om hem in de war te brengen. Ineens een weginslaan die je niet in moet. Dan wordt de pijl donker en blijft deze terugwijzen naar de oorspronkelijke route. dus kun je gewoon terugrijden. Maar ik ben heeeeeel eigenwijs, en denk als ik nu een stukje verderop rechts en dan nog eens rechts ga, dan kom ik vast de route weer tegen... Wat zou de beeline dan doen? gaat deze me terugsturen naar waar ik erafg ging? of accepteert ie dat ik eigenwijs ben, en stuurt me dan gewoon verder langs de route? Gelukkig het tweede, net voordat je weer op de weg ben die je origineel had bedacht, neemt de gewone witte pijl het weer over, en geeft de richting aan die je op moet draaien. en je mag gewoon straffeloos je weg weer vervolgen.
Volgende test, stel ik heb een terrasje gepakt* en mijn app vakkundig uitgeschakelt. laat hij bij wederopstarten dan mij mijn route weer vervolgen? Hier kwam ik wel een irritatie tegen. Hij is je route volledig kwijt, dus je moet de GPX opnieuw importeren (zou handig zijn als hij dat ergens op zou slaan). nuja de gpx heb je opzich zo weer ingeladen. Dan geeft hij wel op de app al een rechte lijn route aan naar het startpunt van de gpx. Dus ik was niet zo hoopvol, maar je gaat rijden, komt de weg tegen voordat je bij het terrasje* stopte. en hij snapt dat je al ver gevorderd op de route bent, en begint gewoon weer te wegwijzen vanaf dat punt. Dus 3 maal hoera. ook deze test geslaagd
.
Als je bij het eindpunt van de route bent, geeft hij alleen geen finish vlag aan ofzo. na het eindpunt bleef hij me met de pijl terugsturen naar het eindpunt, dus dan moet je zelf maar doorhebben dat je er bent. dat vond ik wel een beetje gek, maar kan er ook mee te maken hebben dat ik in de nieuwbouwwijk niet exact over het eindpunt kan rijden dat hij het daarom niet snapt ofzo.
Accuduur heb ik ook even gemonitord. beeline apparaatje zelf was in een uur 2% kwijt. mijn telefoon waar ik veel mee heb zitten klooien in het begin is 4% verloren (en ik denk dat dat grotendeels door het geklooi kwam)
Kortom voorlopig ben ik fan. Ik weet ook wel zeker dat het niet de oplossing voor alle navigatie problemen is. Ik denk wel dat dit voorlopig een navigatie methode is waar ik veel lol aan ga beleven.
* terrasjes zijn helaas fictief vandaag