How-To: Remrevisie!

02 jan 2011 22:07 #21 door Bono
Beantwoord door Bono in topic How-To: Remrevisie!
Ik ben blij met iedere how-to. Het is voor mij een leidraad en precies zoals Ad zegt, om die drempel van het zelf durven sleutelen over te gaan.

Ik (en ik denk de meesten hier) zijn verstandig genoeg om zelf nuchter Hollands na te denken, zonder meteen de how-to makert aansprakelijk te stellen. We hebben in mijn beleving voldoende verantwoordelijkheidsgevoel, dat we niet "zo maar wat" zitten te prutsen aan onze motoren.

Ik vind het machtig mooi als iemand een how-to plaatst, ook al heb ik die niet (direct) nodig. En bij twijfel? Het forum op met het probleem en je vragen of naar de specialist / iemand met (vak)kennis. Voor mij is dit een mooie combinatie. Dus niet stoppen met de How-to's!

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2011 22:11 - 03 jan 2011 11:48 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic How-To: Remrevisie!
Grappig.... ik heb Haynes in pdf en die zegt niets over het aanhaalmoment van de klauwbouten!

(wel van de hoofdremcylinder, da's die 12Nm..)

Bucheli heb ik ook, zal die eens opsnorren zo!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2011 00:00 #23 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic How-To: Remrevisie!
in haynes staat dat op blz 7.4. Maar zoals in het berichtje van rommit hier boven is te lezen is het dus tussen de 24 en 30 Nm, hoeveel mensen hebben vanaf maart 2010 deze bouten op 12Nm gezet? dat is dus mijn probleem met deze how to.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2011 01:10 #24 door Neet
Beantwoord door Neet in topic How-To: Remrevisie!
In de duitse werkplaatshandboek staat de waarde voor de voorremmen op 30nM en achter op 23nM. (xrv750 RD07)
Wel goed opgemerkt xrvtuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2011 12:05 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic How-To: Remrevisie!
Bucheli Verlag schrijft, indien niet nader genoemd, een standaard aanhaalmoment voor van:

6mm bout met 8mm kop, 9Nm
6mm bout met hex (inbus), 10Nm
6mm bout met 10mm kop, 12Nm

8mm bout, 27Nm

10mm bout, 40Nm

Haynes schrijft voor de hoofdremcylinder vóór (6mm bout met 8mm kop), toch die 12Nm (Bucheli zegt dat ook).
Haynes zegt over de achterhoofdremcylinder (6mm bout met 10mm kop!) ook die 12Nm. Bucheli wil dat je hem vastzet met maar liefst 34Nm.

Terwijl Bucheli vind dat de voorremklauw (8mm bout) vast mag met 30Nm (iets boven de standaardwaarde) en achter met 23Nm (weer iets onder de standaardwaarde)

Misschien maar even opvragen bij een dealer uit het enige echte Honda WPH..?

(Ik weet die waarden niet want ik sleutel op 'gevoel'.. ::))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2011 14:59 #26 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic How-To: Remrevisie!
hoofdremcilinder heeft er niks mee te maken, dat is dat reservoir op je stuur. Het gaat om de klauwbouten. En dat zijn 8mm bouten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2011 15:22 #27 door Huib
Beantwoord door Huib in topic How-To: Remrevisie!
m8x1.25 mm bouten van 8.8 staal? in wat voor materiaal? Aluminium..... dus dan gelden de waardes voor 8.8 staal niet.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2011 17:43 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic How-To: Remrevisie!
Tuur, schatje, dat was slechts ter illustratie van verschillende waarden uit verschillende naslagwerken over het zelfde onderwerp.

Huib, post dan eens wat getallen die je stelling onderbouwt (en ja Brommie snapt wat je bedoelt, maar we mogen aannemen* dat daar rekening mee gehouden is).

Ik denk dat, formeel, 12Nm voor een klauwbout te weinig is.

*hoewel 'an assumption is the mother of all fuck-ups'.. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2011 18:40 #29 door Neet
Beantwoord door Neet in topic How-To: Remrevisie!
Dan hebben we altijd nog........DUCKTEEEEEEEEEEEEP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2011 20:28 - 04 jan 2011 17:12 #30 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic How-To: Remrevisie!
ondanks de goede bedoelingen van huib gelden in alle gevallen de voorschriften van de fabrikant.
dat we daarvanaf wijken doen we op onze eigen verantwoordelijkheid

als we terug gaan naar de bouten..
de bouten worden fabriek vast gezet met loctite 243  met een door de fabriek voorgeschreven aanhaal moment
Laten we aannemen dat dit ca 30 Nm is.
Dit is mischien wat aan de hoge kant maar het is niet anders.
23 Nm zal ook wel genoeg zijn (iets meer aannemelijk alszijnde ook vast )

In de meeste gevallen worden bouten en moeren veel te vast gezet met juist los lopen als gevolg.
Voor deze gevallen is een moment sleutel het gereedschap om  dit te voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2011 00:24 #31 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic How-To: Remrevisie!

Tuur, schatje


ik ook van jou :-*

En Huib na 10 jaar voorremklauw bouten vast zetten met loctite 243 en 30 Nm ziet het materiaal (whatever it is) er nog steeds piekfijn uit, ik vermoed dat het er tegen kan.

Bono het gaat me niet zozeer over de wettelijke aansprakelijkheid, maar wel over het gevoel wat ik er aan over zou houden als iemand door mijn how-to zou verongelukken, en omdat ik soms wat teveel gevoel heb gebruik ik dus ook altijd een moment sleutel... op de veel gebruikte sleutelplekken schrijf ik het met een viltstift op mijn motor, als je goed kijkt staat het er vol mee.
Deze how-to staat er 9 maanden op en ik las hem nu voor het eerst en schrok echt van die 12Nm, en vroeg me gelijk af wie er nu allemaal al zo rondrijd, en ook dat nog niemand dit was opgevallen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2011 09:17 #32 door Neet
Beantwoord door Neet in topic How-To: Remrevisie!
Je kan natuurlijk in de topics van de 4 soorten motoren een kleine verwijzing schrijven voor diegene die de afgelopen maanden een revisie of reparatie hebben uitgevoerd met behulp van de how-to.
Dat ze dan even de klauwbouten moeten controleren op de het juiste aanhaalmoment.
Dan weet je zeker dat in principe iedereen er van op de hoogte is en dat je er alles aan gedaan hebt om ongelukken te voorkomen.

En een mailtje naar hotel 317 of hij de how to even wil aanpassen.
Indien geen antwoord, dat de administrator dat dan doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2011 11:51 #33 door Huib
Beantwoord door Huib in topic How-To: Remrevisie!
Ik heb eigenlijk geen directe getallen wat het aanhaalmoment voor de betreffende bout moet zijn. Ik weet uit mijn weinige ervaring werktuigbouw/scheepsbouw dat de het aanhaalmoment van een bout wordt berekend door een te veel aan parameters om hier te verklaren.

Over het aanhaalmoment van een stalen bout in een aluminium tapgat weet ik dat 40 procent van het aanhaalmoment in staal aangenomen wordt en in het geval van dezelfde bout in staal smeermiddellen of loctite 70-80 procent. Het geeft namelijk een reductie van 30-20 procent van de wrijving en daarbij dus een verhoging van de trekspanning. Voor een stalen 8.8 grade bout is het aanhaalmoment inderdaad ong. 24 Nm ongesmeerd. Als de betreffende bout met 30 Nm en loctite wordt aangehaald bereik je hetzelfde effect als je het bijna 40 Nm zou doen. Dan is het een wonder dat xrvtuur zijn tapgaten niet uitboord.

Maar goed, dit zijn voor mij ook maar niet onderbouwde aannames en aangezien het gevoelige onderwerp remmen betreft is toch aan te raden het aanhaalmoment van de betreffende bout bij de dealer na te vragen. Ik kan me zelf niet voorstellen dat Haynes onopgemerkt zo'n een fout maakt al is het wel vreemd dat andere manuals wel de 24 Nm aangeven. Ik heb in ieder geval geen probleem gehad met de 12 Nm maar gebruik ook loctite (nadat ik de draad grondig gereinigd heb anders heeft het ook geen zin). Bovendien komt er geen trekbelasting op de bout maar een evetuele schuifkracht en is het maximale aanhaalmoment overbodig.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2011 13:33 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic How-To: Remrevisie!
Overigens geweldige topic-revival weer hè! ;D

Huib, dank voor je uitgebreide uitleg. Steken wij met z'n allen ook weer wat op!

Erg leuk ook om te ervaren dat diegenen die, bijvoorbeeld in deze 'technische gevalletjes' reageren, lekker over en weer argumenteren en dat dat eigenlijk altijd wel in een rustige sfeer gebeurt. De moeite nemen om ergens over na te denken, iets op te zoeken of een stelling redelijk onderbouwd te proberen te weerleggen.

Greetz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2011 23:30 #35 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic How-To: Remrevisie!
Ik heb met veel plezier en aandacht het hele verhaal gevolgd. En vind het zonder meer nuttig om met elkaar te blijven praten en daarmee te leren.
Daarvoor alvast bedankt allemaal.
Tijdens het lezen kwam ik een keer de kreet "sleutelen met gevoel" tegen.
Ik vraag me af hoeveel van "onze" sleutelaars die de How To's als opstap voor zelf sleutelen gebruiken, de beschikking hebben over momentsleutels in de juiste maten. Door de maat genomen vind je ze niet bij de gemiddelde amateursleutelaar in de kist.

En dat brengt mij op het volgende punt n.l. een momentsleutel moet met zorg behandeld worden ( altijd ontspannen opbergen de meeste sleutels mag je maar in één richting gebruiken) en periodiek geijkt worden.
Want anders kun jeje wel heel druk maken over 24 of 30 Nm maar met een ongeijkte sleutel kun je er wel eens verder af zitten dan je denkt.
Het verraderlijke is in dit geval dat de lengte van een momentsleutel anders is dan die van b.v. een steek- of ringsleutel waardoor je een heel ander "gevoel" hebt bij het aandraaien.

En ik ga met Huib mee in zijn onderscheid of de bout droog in het gat gaat of wordt er een smeermiddel toegepast. Dat smeermiddel kan vanalles zijn van kopervet tot een borgmiddel. Scheelt in mijn beleving een heleboel in de opgebouwde spanning in de bout.

En zoals Ad al zegt, doe alleen datgene wat je vertrouwd kunt uitvoeren en maak gebruik van de kennis die op de sleuteldagen aanwezig is.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2011 23:41 #36 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic How-To: Remrevisie!
En omdat de stelling van Huib mij mateloos intrigeerde het volgende:


Dit heb ik van de site van NordLock gehaald.

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=338.22.37

Zij hebben onderzoek gedaan voor hun eigen borgringen en de effecten van droge en gesmeerde montage onderzocht. In de tabel kun je mooi het verschil in voorspanning in de bout zien bij een vrijwel gelijk aanhaalmoment.Hiermee wordt Huib zijn gedachte bevestigd.Het aanhaal moment kan lager zijn op het moment dat de bout met een smeermiddel wordt aangebracht.En in deze moet je het borgmiddel ook als een smeermiddel zien.
kjik ook eens bij de links aan de linkerzijde op deze pagina daar wordt ingegaan op de vraag "Waarom smeren"

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 00:46 #37 door Huib
Beantwoord door Huib in topic How-To: Remrevisie!
Maar ik wil wel nog even onderstrepen:

Er is dus nog steeds geen uitsluitsel over het juiste aanhaalmoment.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 13:29 #38 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic How-To: Remrevisie!

Maar ik wil wel nog even onderstrepen:

Er is dus nog steeds geen uitsluitsel over het juiste aanhaalmoment.


Volgens mij wel, er staat hierboven een bericht met de gegevens uit het officiele Honda transalp werkplaatsboek,  caliper bracket bold 24-30 Nm, als de schrijver er nog even bij wil vermelden of dat met of zonder loctite is dan zijn we denk ik klaar hier mee.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 17:34 #39 door Neet
Beantwoord door Neet in topic How-To: Remrevisie!

Volgens mij wel, er staat hierboven een bericht met de gegevens uit het officiele Honda transalp werkplaatsboek,  caliper bracket bold 24-30 Nm, als de schrijver er nog even bij wil vermelden of dat met of zonder loctite is dan zijn we denk ik klaar hier mee.


Mee eens. Klaarrr.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 21:16 - 05 jan 2011 21:48 #40 door kees
Beantwoord door kees in topic How-To: Remrevisie!

Mee eens. Klaarrr.....


Duh.. pas als het smeermiddel-item naar bevrediging is afgerond.. ;)

Mijn Haynes .pdf mist volgens mij een paar bladzijden en Bucheli noemt het verder niet. Dat de fabrikant  op enkele plaatsen BORGvloeistof toepast heeft meer te maken met hun eigen aansprakelijkheid. Als je op de eerder genoemde site van Nord-Lock kijkt, zie je in deze grafiek dat borgvloeistof eigenlijk nadelig werkt (met name bij later losdraaien).

Zij adviseren een SMEERmiddel. In de rubriek 'Waarom smeren..?' stippen zij zelf grafietpasta aan (grafietpoeder is op zich ook een zeer goed  DROOG smeermiddel voor bijv. slotcylinders)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: OldtimerHuib@1100PimW
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden