Deze how-to is bijgewerkt op 29 mei 2014 Bijgewerkte delen zijn
blauw gekleurd
Het valt me op dat er hier wat herhalende topics zijn over slepende / piepende / aanlopende remmen.
Dit topic is bedoeld om je hand vast te houden bij het reviseren van je remmen.
Remmen van motorfietsen zijn wat kwetsbaarder dan die van auto's. Vuil en vocht kan makkelijker de klauw penetreren, wat kan zorgen voor een ophoping van corrosie. Voornamelijk bij de stofkeerringen. Het resultaat is een verminderd gevoel in je remhendel, en aanlopen van de remblokken.
Periodiek onderhoud van de remklauwen is aan te bevelen. in
dit filmpje
is te zien hoe iemand bij zijn normale onderhoudsbeurt, ook de remklauwen schoonmaakt en voorziet van wat olie voor een soepele werking en waterwering.
Mocht iemand foutjes, fouten, onduidelijke of regelrecht gevaarlijke informatie tegenkomen laat het mij of een moderator z.s.m. veranderen; ik heb het ook maar van iemand geleerd en zelf verder ontwikkeld.
Spullen die je in huis moet hebben: Bijna alles valt bij de lokale Brezan/autoboer te halen, behalve misschien de remblokken.
Brezan
1. remreiniger.
2. bougieborstel: een borsteltje met haren van messing welk een stuk minder agressief is dan staal.
3. WD40, kan voor 2000+ dingen gebruikt worden: hiervoor ook.
4. een middelfijn polijstmiddel. Ik gebruikte Commadant 4.
5.
remvet
, calcium- of lithiumvet , en koper-of keramisch vet.
6.
een setje haakjes.
7. Remvloeistof DOT 4 of 5.1
8. momentsleutel (20 tot 50 NM moet in het bereik vallen)
Motorzaak, of
Webwinkel
9. nieuwe remblokken.
10. nieuwe keerringen, harmonicarubbers, ontluchtnippels, of andere delen die niet langer fris zijn.
Even een introductie over de remmen:
Schijfremmen bestaan uit een schijf die vastzit aan het te stoppen wiel. Een remklauw met remblokken (slijtagedelen) zit aan een vast punt en zo gepositioneerd dat de remblokken tegen beide kanten van het wiel aanliggen. Door een pomp te bedienen wordt een zuiger bedient die de remblokken naar elkaar (en dus tegen de draaiende schijf die ertussen zit) aan duwt. Door de wrijving zal het wiel stoppen met draaien, en deze energie zal worden omgezet in warmte.
Om deze warmte af te voeren hangt de schijf in de wind, en zijn motorfietsschijven vaak geventileerd (luchtkanaaltjes loodrecht op de schijf) of geperforeerd (gaatjes rondom in de schijf).
oké, wat voor problemen kun je met schijfremmen krijgen?
1. Door constant zacht gebruik van de remmen kunnen blokken gaan verglazen: Verglazen komt doordat remblokken buiten hun ontworpen temperaturen moeten gaan werken: Lange tijd zachtjes remmen zorgt ervoor dat de bovenste laag van de remblokken niet slijt maar wel heet wordt. Deze toplaag kristalliseert en wordt glad. Resultaat: Als je de remmen een keer hard nodig hebt, kom je e achter dat ze veel te weinig werken.
2. Wanneer de remvoering op is zal het stuk metaal waar de voering op vastgeplakt zat tegen de remschijf aangedrukt worden (het zgn. "ijzer op ijzer" ). over het algemeen is dit alleen slecht voor de schijf maar de remzuigers kunnen zich ook in het echt verbinden met het (roodgloeiende) restant van je remblok. laat het duidelijk zijn dat
een schijf die ijzer op ijzer mee heeft gemaakt is afgeschreven. Bij auto's valt er soms nog een gedeelte af te draaien maar bij motorfietsen is dit de moeite niet omdat het verschil tussen "nieuw" en "versleten" meestal een halve, en bij sommige (clubmotoren) slechts één milimeter is.
3. Remvloeistof trekt vocht aan. Remvloeistof kookt bij 230 graden (DOT 4 standaard) of bij 270 graden (DOT 5.1 standaard). door vocht op te nemen wordt dit kookpunt verlaagt tot slechts 155 graden (DOT 4) of 190 graden (DOT 5.1). Als remvloeistof aan de kook gaat komt er gas vrij en in plaats dat jij de remblokken tegen de remschijf aandrukt zul je deze luchtbellen onder druk zetten: je remdruk valt weg, je rem doet het niet meer en je hebt last van het zgn.
brake fade De kleur van de remvloeistof geeft een indicatie hoeveel vocht er in het systeem zit: des te lichter de vloeistof des te schoner deze is. Wanneer je niet meer met zekerheid kunt zeggen of er remvloeistof of ochtendurine in je rempotje zit is het tijd om de vloeistof te (laten) vervangen.
controleren van gangbaarheid
De volgende paar dingetjes moet je controleren op gangbaarheid:
als je ze sloopt of dreigt te slopen zijn er c.a. vijfhonderd manieren om kapotte bevestigingsmiddelen los te krijgen (trefwoorden: "schrikken", screw-grab, kruipolie, hitte, torx-bit, moer oplassen, uitboren, linkse tap). Sta er echter altijd bij stil dat je altijd de motor nog naar een (club)dealer kan brengen die deze nood operaties vaker uitvoert, en over de middelen beschikt om dit tot een goed einde te brengen. Als je zelf een vaste hand en zware machines a-la accuboor hebt kun je proberen de situatie zelf op te lossen maar in hemelsnaam:
remmen zijn het belangrijkste wat je motorfiets heeft, dus werk er alleen aan als je weet wat je doet.
Deze imbusbout plus het dopje wat er voor zit kunnen boosdoeners zijn: Mensen (ook gediplomeerde monteurs) zetten de imbusbout vast en\of zetten het dopje vast met een te kleine schroevendraaier. Deze imbusbout kan na verloop van tijd dan ook muur-en muurvast gaan zitten en worden dolgedraaid bij demontage. Het dopje kan door eerdere (de)montage met bijv. een te kleine schroevendraaier niet meer helemaal jofel zijn.
Als ze los zijn kun je het pin & dopje controleren op schade. De pin is een glijpen die door de remblokken heen zit. De pin is gecadmeerd (goud of zilverkleurig) en slijtage op deze laag resulteert in een minder soepel werkende rem. Diegene die onderhoud hebben uitgevoerd aan hun remklauwen, weten dus van tevoren al of deze besteld moeten worden.
Het ontluchtventiel kan ook gigantisch vast gaan zitten en aangezien dit onderdeel hol is bestaat er dus een kans dat hij afbreekt bij kracht zetten. Hoewel het afbreken geen schade aan je rem oplevert (alles zit immers nog dicht) kun je je motor wel per-direct naar de dealer rollen die het restant kan uitboren en een nieuw nippel heeft.
demontage
Leg eerst wat natgemaakt keukenpapier op de kuipdelen onder / rondom je remreservoir: Remvloeistof lost verf op. Als je toch morst: afnemen met een nat doekje.
We kunnen beginnen! Haal het eventuele kuipwerk wat voor de rembouten zit weg.
Haal de bouten los waarmee de klauw aan de vorkpoot vastzit.
Wrik de klauw van de schijf af en haal de oude blokken eruit (en aangezien de pen weg is zullen ze er misschien uit zichzelf al uitgevallen zijn)
Haal tevens de beugel los.
leg één remblokje tussen de zuigers en de uitsparingen aan de andere kant van de klauw. pomp net zo lang met de rem totdat de zuigers allebei tegen dit remblokje aanliggen. Zoals je ziet zal één zuiger (diegene die het minst vastzit) de voorkeur hebben om eruit te komen. Controleer en vul evt. het reservoir van je remvloeistof bij.
Herhaal met iets dunners (2mm imbus in dit geval). Des te meer de zuigers naar buiten komen des te beter.
Pak er een opvangbakje bij, haal het imbusje weg en pomp één zuiger naar buiten. Het systeem zal waarschijnlijk vanzelf leeglopen.
Maak deze zuiger schoon met WD40 en je vingers.
Maak deze daarna schoon met Commadant 4 op een doekje.
ôôôôh....
Indien er sprake is van vervuiling die je er niet meer af kunt poetsen, kun je een breek/hobbymesje gebruiken om de boel toch vlak te krijgen.
Gebruik in geen
enkel geval schuurpapier of een staalborstel: dit beschadigt de cadmeerlaag waardoor corrosie in de hand gewerkt wordt. Ook het gebruik van tangen om de andere zuiger uit de klauw te halen kan ik niet aanraden omdat schade aan de zuiger einde oefening is en dit je €26 tot €30 per zuiger kost.
Neem het beugeltje en haal rubbertjes en evt. plaatjes hier vanaf. Maak het plaatje schoon op dezelfde manier als de zuigertjes.
Maak de beugel schoon met WD40 en het messing bougieborsteltje.
Gebruik een haakje om bij de kleine hoekjes te komen.
Als de beugel, plaatje en zuigertje schoon zijn pak je je haakje, vis je de seals uit je klauw en ga je met het haakje door de groef om het vuil los te schrapen. Dit spul kan aardig aangekoekt raken en zal waarschijnlijk als een poeder uit je klauw komen vallen. Niet inademen of opsnuiven. Neem je tijd om alles weg te halen, aangezien het vastzitten van de klauw hierdoor komt. Neem de seals en krab hier met een nagel of met een haaks gepositioneerd hobbymes het vuil vanaf zonder de seals uit te rekken. Controleer de seals op schade en vervang ze indien nodig.
De "grote" seal houd de vloeistof binnen en deze zal vaak nog prima te gebruiken zijn. De "kleine" seal houd het vuil buiten en deze krijgt het stukken zwaarder te verduren.
Vet de cilinder, zuiger, en remseals in met remvet. Monteer de seals en zuiger met zachte hand: Het scheef naar binnen drukken van een remzuiger gaat tien keer makkelijker als een scheve zuiger er weer uithalen.
Indien je een seegerringtang hebt die niet meer jovel is, kun je deze gebruiken om de andere zuiger van binnenuit beet te pakken, en uit de klauw te trekken.
Vul het reservoir met remvloeistof en ontlucht het systeem. Dit doe je door enkele malen te pompen, de pomp vast te houden, en het ontluchtnippel open en dicht te draaien. Door een natuurkundige wet waar ik nog niet achter ben zal remvloeistof soms wél en soms niet doorstromen wanneer je de nippel opendraait, zal wel met oppervlaktespanning binnenin de remslang te maken hebben of iets dergelijks. Let er ten alle tijden op dat het reservoir aan de bovenkant goed gevuld blijft en dat je de zojuist geïnstalleerde zuiger er niet weer uit de klauw pompt.
Pak voor de volgende stap een lange tie-wrap, of koordje waar je een knoop in kan leggen.
Wanneer je weer druk op het systeem begint te krijgen kun je een voorwerp gebruiken om de eerste zuiger tegen te houden. in mijn geval een hoge dop maat 13.
Pomp de andere zuiger eruit. Wanneer deze "los komt" (remdruk die wegvalt) houd je het remhendel ingedrukt en bind je deze tegen je gashendel aan. Dit is niet vereist maar het voorkomt dat je reservoir met verse remvloeistof opnieuw leegloopt.
Herhaal de stappen voor het schoonmaken van het zuigertje, seals en klauw, en monteer de seals en zuiger net zoals de vorige.
Met beide zuigers compleet terug in de klauw spray je wat WD40 over de klauw heen en ga je met het messing borsteltje alle troep aan de binnenkant wegpoetsen. Haal ook het plaatje op de klauw zelf los en maak deze ook schoon a-la remzuiger. wanneer alle troep losgeweekt is spray je de troep er af met remmenreiniger. De "mooie kant van de klauw" kun je te lijf gaan op dezelfde manier maar vervang dan het messingborsteltje door een kwastje.
montage
Vet de glijpen op de beugel en de glijpen op de remklauw in met calium of lithiumvet en monteer het geheel. Controleer of het rubbertje en het plaatje op de beugel, en het plaatje op de remklauw zelf op hun plek zitten.
Vet de achterzijde van de remblokken lichtjes in met keramisch, of kopervet, en leg de remblokken op hun plek en borg deze met de glijpen. Vet deze glijpen even compleet-maar lichtjes in met keramisch- of kopervet om demontage te vergemakkelijken. draai de glijpen door tot het einde, en zet deze lichtjes aan.
Als je je niet comfortabel voelt bij de gedachte van smeermiddelen in je remklauw zonder afdichting, moet je dit lekker niet doen.
Monteer de klauw. De aanhaalmomenten van de remklauwbouten (zowel voor als achter) zijn 25 tot 30 newton-meter [NM]. Vasthengsten van de bouten kan resulteren in breken van de bout of het strippen van de draad en beide situaties wil je niet meemaken wanneer je bezig bent aan een afdaling in de dolomieten.
Controleer of de glijpen van één stap eerder echt niet vast zit en draai het dopje er met een plaate schroevendraaier in:
deze zal de pen borgen zodat deze er niet uitlopen.
Ontlucht het remsysteem. Dit doe je door enkele malen te pompen, de pomp vast te houden, en het ontluchtnippel open en dicht te draaien, tot er enkel remvloeistof uit komt en de hendel weer hard aanvoelt. trek wat bouten na en neem je remschijf af met remmenreiniger op een doekje. rem je remblokken in volgens de voorgeschreven richtlijnen van de fabrikant.