Bike to bike communicatie

01 mrt 2010 10:21 #1 door de Wolf
Bike to bike communicatie werd gestart door de Wolf
Op dit forum kan ik weinig hierover vinden.

Ik ben me aan het oriënteren en heb interesse in de Scala Rider Q2 XL of de Interphone F4.

Wie o wie heeft een systeem en welke om tijdens het rijden met andere motorrijders te praten middels Bleutooth of via het walkie-talkie principe?

Wat zijn jullie ervaringen?

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2010 10:26 #2 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Bike to bike communicatie
koop een goldwing aka bankstel en je hebt alles binnen handbereik..hahaha

Nee ff serieus.

Bluetooth lijkt me nog niet echt een optie. Dat heeft een bereik van pak en beet 10 meter
Voor de rest heb ik geen ervaring ermee. Sorry

Succes verder.

Gr danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

01 mrt 2010 10:42 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Bike to bike communicatie
Hebben het ooit overwogen, maar vind dat gekraak en getoeter in mijn oor alleen maar irritant. Gelukkig denkt mijn lieftallige eega er net zo over.

Moet tijdens de wielerbegeleiding altijd met een portofoon met oortje en mic rijden, het is dat dit noodzakelijk is...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

01 mrt 2010 10:46 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bike to bike communicatie
Misschien informeren bij een rijschool?

Die rijden er dagelijks mee...

Ik vond het vreselijk dat getetter in m'n kop dat ik het niet goed deed :angel:

Dat waren trouwens walkietalkies met twee kanalen. Bereik was wel OK.

01 mrt 2010 11:36 #5 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Bike to bike communicatie
Wij hebben een setje van Cobra, kost 150 euro inclusief speakers en microfoon.
( www.waypoint.nl ) DE zaak voor dit soort spul

'k Wilde geen kapitaal uitgeven, maar wel motor-motor communicatie, en ik moet zeggen: topsysteem!
Zeker voor dat geld.

- de units houden het gemakkelijk een hele dag uit op een acculading, en zijn niet groot.
- range is niet zoveel, als er 3 vrachtwagens tussen rijden verslechtert het snel. In de praktijk is 500-1000 meter prima te doen vind ik.
- Geluid is prima! Wij 'babbelen' vrolijk tot 100 kmph, maar bij 130 kmph is het goed mogelijk een gesprek te voeren. (vergt wel meer concentratie) Ik rijd altijd met m'n vizier open, geen probleem.

Wel merk je dat de stekkertjes enzo niet echt topkwaliteit zijn. maar voor dat geld hebben wij er al enorm veel lol aan beleefd, ook in Marokko enzo!

... was ooit lid ...

01 mrt 2010 11:47 #6 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Bike to bike communicatie
Vwb het oortje/walkietalkie tijdens de rijlessen - dat hebben we als het goed is allemaal al eens ervaren  ;)

Ik heb zelf ook erg m'n twijfels over een communicatie set qua comfort en bruikbaarheid (en irritaties door gekraak op hogere snelheid?!!). Op andere forums is men er wel redelijk positief over maar ik ben er zelf nog niet uit.

M'n schoonvader (65) en ik maken elk jaar een mooie tocht (vorig jaar drie dagen door de Eifel) en het leek ons leuk om tijdens het rijden de oooohh's en aaaahhh's te kunnen delen. Om deze reden ben ik dus aan het rondkijken vwb de mogelijkheden.

Varadero '99 52.000km

01 mrt 2010 11:52 #7 door de Wolf

Wij hebben een setje van Cobra, kost 150 euro inclusief speakers en microfoon.
( www.waypoint.nl ) DE zaak voor dit soort spul

'k Wilde geen kapitaal uitgeven, maar wel motor-motor communicatie, en ik moet zeggen: topsysteem!
Zeker voor dat geld.

- de units houden het gemakkelijk een hele dag uit op een acculading, en zijn niet groot.
- range is niet zoveel, als er 3 vrachtwagens tussen rijden verslechtert het snel. In de praktijk is 500-1000 meter prima te doen vind ik.
- Geluid is prima! Wij 'babbelen' vrolijk tot 100 kmph, maar bij 130 kmph is het goed mogelijk een gesprek te voeren. (vergt wel meer concentratie) Ik rijd altijd met m'n vizier open, geen probleem.

Wel merk je dat de stekkertjes enzo niet echt topkwaliteit zijn. maar voor dat geld hebben wij er al enorm veel lol aan beleefd, ook in Marokko enzo!

Dat ziet er goed uit. www.gps.nl/cobra_pmr.html

De website van waypoint is overigens www.gps.nl

Bedankt voor de tip!!!

Varadero '99 52.000km

01 mrt 2010 11:54 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Bike to bike communicatie
Vwb de stroomvoorziening... Je zou kunnen overwegen om een 12V sigarettenplug te installeren (of de dure optie... de officiële Honda 12V aansluiting...  :-X )

Sowieso erg makkelijk, tijdens lange reizen gebruik ik deze om de mobiele telefoon in de tanktas op te laden. Gaat prima!

Vwb de Oooo's en Aaaa's... Hou er rekening mee dat dit vaak op onverwachte plekken gebeurt... Als je genietend van de rit en dus in gedachten verzonken ineens een 'Ooooh' of 'Aaaah' in je oor getoeterd krijgt, schrik je jezelf het apezuur...  ::)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

01 mrt 2010 11:58 - 01 mrt 2010 11:59 #9 door de Wolf
De 12v sigarettenplug heb ik al dus dat is makkelijk.

Vwb het je rotschrikken is een goeie tip - niet aan gedacht. Vooral als je je volume voor de snelweg wat hoger hebt staan en vervolgens over de landweggetjes gaat rijden...... :-\

@daandus, hoe ervaren jullie dat - het schrikeffect?

Varadero '99 52.000km

01 mrt 2010 12:29 #10 door daandus
schrikeffect heb ik niet volgens mij. Is meer dat 't soms eng is als de ander even niet reageert. Je moet er gewoon even aan wennen!

Wat wel geweldig is: als je offroad rijdt in Marokko en elkaar even niet in het zicht hebt: je kunt toch checken of alles goed is. Als de verbinding te slecht is hoor je toch een piepje/gekraak ,en weetje dat iemand nog z'n knoppie op 't stuur in kan drukken en dus niet in een ravijn ligt.

Ik babbel ook tijdens staand offroad rijden, maar Mirjam vindt dat niet prettig.
Wel is het in de stad soms irritant, omdat je dan alle babyfoons hoort.
Misschien is dat op te lossen met andere instellingen (volgens mij kun je de range ook vergroten) maar ik ben niet zo van instellingen en hippe menu's :-)

Ook geweldig als je 'realtionele strubbelingen' uit wilt praten... de ander kan je immers niet onderbreken en moet je dus uit laten praten! haha  8)

... was ooit lid ...

01 mrt 2010 13:54 #11 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Bike to bike communicatie

Ik heb op mijn Dero een MIT100 intercom systeem ingebouwd. Lekker makkelijk praten met meissie achterop. Ook Zumo en telefoon worden perfect gekoppeld. Het is wel bedraad en dat is een nadeel voor sommigen.

Ik heb er een waterdichte pmr aan gekoppeld die ik met een RAM mount op het stuur heb zitten. Accu is sterk genoeg voor 3 dagen gebruik. Bereik in standaard vermogen ongeveer 1 kilometer. Bij aangepast vermogen ongeveer twee kilometer.

Nu kijk ik echter naar de nieuwste generatie bluetooth die 1,5 kilometer bereik heeft. Is ook wel erg makkelijk. Dus die 10 meter is achterhaald, net zoals dat laag-ohmige spul op dat bankstel van Danny. Dat is nergens anders mee te combineren, behalve met... Bluetooth.

01 mrt 2010 15:34 - 01 mrt 2010 15:36 #12 door daandus
nadeel van bluetooth (vind ik, is maar een mening) dat het digitaal is; als de afstand te groot is valt het compleet weg.
Het gekraak van analoge communicatie blijft nog wel even piepen en kraken, waardoor je toch weet of iemand nog actief is.

Ik vind bedraad juist een voordeel, aangezien je niets aan je helm op hoeft te laden.
Voordeeltje van de Cobra-set: wertk op (-oplaadbare-) AAA batterijen, in een noodgeval cross je naar de pomp en heb je weer een werkend opgeladen systeem.

Maar goed, alles heeft voor- en nadelen natuurlijk.
Die Cobra's zijn volgens Waypoint en de importeur niet op 12Volt te laden, maar na wat emailverkeer met de producent blijkt dit wel mogelijk. Voor info: mail me maar ff.

... was ooit lid ...

01 mrt 2010 16:06 #13 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Bike to bike communicatie
Er is ook nog een combinatie oplossing mogelijk; bluetooth haedset in je helm, Alan 445BT porto voor intercom naar andere motoren.
Voordeel: geen draad aan je helm (heb al meerdere setjes versleten doordat ik was vergeten aftekoppelen  >:( ), porto heeft open kanalen (iedereen kan mee luisteren), waardoor je met meer dan 3 of 4 motoren tergelijkertijd kan communiceren (via bluetooth max 4 ).
Nadeel: Bluetooth set moet worden opgeladen (als hij tijdens het rijden leeg raakt dus toch een draadje...) en duur >:( .
Ik ben er al voor aan het sparen i.i.g.  :))

Maarten

01 mrt 2010 17:05 #14 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Bike to bike communicatie

Heb inmiddels na twee jaar intensief gebruik een draadbreuk in de spiraal kabel, maar die is voor een paar centen te vervangen.

Bluetooth is inderdaad best wel duur. Zo'n nieuwe set is al snel 200 euro per helm. Tikt lekker aan met 4 helmen. Blijf vooralsnog met mijn huidige setje doorgaan, is goed genoeg en in bereik niet te kloppen.

Je kunt overigens je pmr coderen zodat hij niet voor iedereen open staat. In de praktijk heb je eigenljik alleen last van een babyfoon en met een pmr spelende kinderen. Mij bevalt het in elk geval prima! En die MIT is gekoppeld aan de accu van de brommer,  helemaal ideaal dus.

02 mrt 2010 08:32 #15 door daandus
Die cobra set moet je zo laden (12 volt, mini jackplug)

mailtje van de fabrikant:
Yes, you can use 12V from the motorcycle to charge the radios.  Please
note that you cannot use the radios when they are charging.

The attached image shows the proper polarity.  Please use a 2.5mm
stereo plug.

... was ooit lid ...

02 mrt 2010 11:22 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bike to bike communicatie
Aanbieding van Lidl.

www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_11842.htm

Iemand ervaring mee ????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

02 mrt 2010 11:25 #17 door daandus
Het PTT (push To Talk) knopje is identiek aan het cobra-systeem....

... was ooit lid ...

02 mrt 2010 14:49 #18 door de Wolf

Aanbieding van Lidl.

www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_11842.htm

Iemand ervaring mee ????

Zag ik ook staan. Ben 1 test tegen gekomen en daar was men niet zo enthousiast om het maar even beleefd uit te drukken:  www.motorblaadje.nl/Editie/juni-2009/Art...ntercom_van_de_Lidl/

Op dit moment ben ik na meerdere emails met daandus erg geinteresseerd in de Cobra MT800. Binnenkort maar eens naar de winkel.

Varadero '99 52.000km

02 mrt 2010 14:58 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bike to bike communicatie

niet zo enthousiast

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Tnx

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

02 mrt 2010 15:32 #20 door daandus
d'r valt ook zat te klagen over die cobra-set hoor... haha! 'k geloof best dat een baehr-systeempje van 2000 euro prettiger is in de omgang!

Maar ik ben er echt oprecht tevreden over.
En over waypoint, da's gewoon een topzaak en die zijn er maar weinig.

... was ooit lid ...

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden