Bike to bike communicatie

02 mrt 2010 16:11 #21 door gert
Beantwoord door gert in topic Bike to bike communicatie
Edit en ik gebruiken de scala van cardo.
erg prettig systeem tot ca 110 km, daarna moet je wel harder gan praten.

Gr, Gert ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2010 16:32 #22 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Bike to bike communicatie

Edit en ik gebruiken de scala van cardo.
erg prettig systeem tot ca 110 km, daarna moet je wel harder gan praten.

Gr, Gert ;D

Ik heb eigenlijk de beslissing al genomen zoals hierboven aangegeven maar ben toch ook wel benieuwd naar jullie ervaringen Gert.
Heb je last van bijgeluiden (gekraak, stemvervorming) en hoe is de gevoeligheid van de microfoon wanneer je begint te praten. Duurt het even voordat het kanaal opengaat waardoor de andere rijder het eerste gesproken woord mist of gaat dat helemaal goed? Je kan ook gewoon door elkaar heen praten toch of moet je om de beurt praten?

Hoe vind je het bereik? Scala zegt zelf 500mtr. Hoe ervaren jullie dit?

Varadero '99 52.000km

02 mrt 2010 16:58 #23 door gert
Beantwoord door gert in topic Bike to bike communicatie
De 500 meter die scala opgeeft kloppen zeker. Persoonlijk heb ik het gevoel dat de afstand wel groter is.
Wij hebben de cardo op een standby stand staan. als we ca.3 min niet met elkaar praten dan gaat hij uit en hoor je echt niks. wil je weer wat zeggen dan moet eerst even geluid maken anders vallen de eerste woorden van je zin weg.
de cardo heeft nu eenmaal een paar seconden nodig om de verbinding tot stand  te brengen.
Door elkaar praten gaat niet.
Tijdens het praten hoor je natuurlijk wat ruisen maar wij vinden dit niet hinderlijk. 
Hoe anderen daar over denken is natuurlijk hun mening.
tot 80 km kun je redelijk rustig met elkaar praten daar boven zeg alleen wat je wilt
en ga geen uitgebreide verhalen vertellen want dan verlies je wel eens een woord.
Tijdens toertochten vinden wij het een prima systeem om elkaar duidlijk te maken waar de route heen gaat of om elkaar op iets leuks te wijzen.
ik zou het niet meer willen missen. Ook omdat de zumo in verbinding staat met de cardo en de zwoele stem van truus ook zo af en toe wat kwijt wil.

gr, Gert ;D

03 mrt 2010 00:21 - 03 mrt 2010 00:23 #24 door de Wolf
Bedankt voor de uitleg Gert, erg duidelijk.

Vind het een mooi systeem maar ik denk dat we toch voor de Cobra gaan. De functie's die wij gaan gebruiken zijn nagenoeg gelijk met als grote voordeel het bereik tov de bluetooth set. Grote nadeel van de Cobra lijkt mij wel het steeds moeten afkoppelen van de draad voordat je van de motor afstapt........ Voor het prijsverschil met de Scala (E150,- goedkoper) kunnen we dan wat spare draden/stekkers kopen voor het geval dat  :-\

Binnenkort gaan we naar Waypoint in Moordrecht om een GPS aan te schaffen en een intercomm set. Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt voor alle informatie!

Varadero '99 52.000km

03 mrt 2010 13:35 #25 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Bike to bike communicatie
Was aan het zoeken naar iets anders en kwam dit tegen:

http://www.elsware.nl/contents/nl/d4.html

Cobra bike2bike set 800C van €169,= voor €99,=.

-- Han --

03 mrt 2010 14:31 #26 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Bike to bike communicatie
voor een paar tientjes extra zou ik lekker naar Waypoint gaan: weet je zeker dat je super service en goede informatie krijgt. Dat soort zaken zijn schaars, maar zeer waardevol met dit soort gadgets!

... was ooit lid ...

03 mrt 2010 16:41 #27 door koetje
Beantwoord door koetje in topic Bike to bike communicatie
ik heb deze , de  Interphone F4.
bevalt prima.
heb hem hoofdzakelijk voor als mijn dochter achterop zit.
en als ik (alleen) lange stukken gaat rijden.
dan lekker een beetje muziek erbij. (bluetooth)
als je gebeld wordt is het prima te verstaan.
ben er erg blij mee.
kost een paar duiten maar dan heb je wel wat.

groetjes Koetje....

zwarte varadero uit 2005
xenon verlichting , remlicht in de topkoffer , witte knipperlichten

04 mrt 2010 19:52 #28 door de Wolf

Was aan het zoeken naar iets anders en kwam dit tegen:

http://www.elsware.nl/contents/nl/d4.html

Cobra bike2bike set 800C van €169,= voor €99,=.

Had ik ook gezien maar is de verkeerde headset die meegelverd wordt. Zij leveren de goeie voor €20 per stuk. Kom je uiteindelijk ook uit op €140 !

De service van Waypoint daarentegen was die paar tientjes zeker waard geweest.

Bedankt anyway.

Varadero '99 52.000km

10 mrt 2010 14:29 #29 door margon
Beantwoord door margon in topic Bike to bike communicatie

ik heb deze , de  Interphone F4.
bevalt prima.
heb hem hoofdzakelijk voor als mijn dochter achterop zit.
en als ik (alleen) lange stukken gaat rijden.
dan lekker een beetje muziek erbij. (bluetooth)
als je gebeld wordt is het prima te verstaan.
ben er erg blij mee.
kost een paar duiten maar dan heb je wel wat.

Moet je met f4 hand matig omschakelen naar een andere gebruiker(zumo andere f4 of telefoon),dit is wel zo verteld mij waypoint.

groetjes Koetje....

11 mrt 2010 00:33 #30 door Cor @ Schiedam
Beantwoord door Cor @ Schiedam in topic Bike to bike communicatie

Zag ik ook staan. Ben 1 test tegen gekomen en daar was men niet zo enthousiast om het maar even beleefd uit te drukken:  www.motorblaadje.nl/Editie/juni-2009/Art...ntercom_van_de_Lidl/

Op dit moment ben ik na meerdere emails met daandus erg geinteresseerd in de Cobra MT800. Binnenkort maar eens naar de winkel.

Ik heb Zaterdag 2 setjes gekocht
En ze werken naar behoren.
Zondag uit geprobeerd met mijn schoonzoon.
We hebben een toertje van bijna 4 uurtjes gereden en bij tuis komst aren de accu'tjes nog steeds vol.
De Afstand zou 5 Km moeten zijn, maar dat hebben we niet uit getest.
Wel waren we elkaar even kwijt en ook toen deed het setje zijn werk prima ( afstand was toen z'n 1,5 a 2 Km in de bebouwdekom)
Op de grootte weg kan je elkaar niet meer verstaan , maar dik kan mezelf niet eens horen denken bij 100km p/h dus dat is niet zo gek.
1 min puntje... Het geluid is niet erg hard, maar dat zou ook kunnen komen omdat wij de earpads in onze helm onder de bekleding hebben gestopt.
Misschien als ze rechtstreks op je oren zitten dat het dan wel beter is
Al met al mijn hoor je niet klagen voor die 2x 35 euro

There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting
Bijlagen:

11 mrt 2010 18:41 #31 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Bike to bike communicatie
Wij hebben 2 jaar de cobra set gebruikt, naar volle tevredenheid van mijn kant.
bereik is super (enkele kilometers) Verstaanbaarheid zeer goed tot 90 km/uur, daarboven wordt het wel minder maar steeds nog goed verstaanbaar. Boven 120km echt slecht, alleen wat zeggen als het moet.
Nadeel is dat na verloop van tijd de stekkers gaan kraken of helemaal niet meer werken. En dat je een ptt knop aan je stuur moet monteren welke je steeds in moet drukken om te praten.

Nu hebben we een scala rider Q2 en ik moet zeggen dat dit toch heel wat comfortabeler is. Geen kabels, en gewoon tegelijk heen en weer praten. Verstaanbaarheid is veel beter dan de cobra porto, vergelijkbaar met een telefoongesprek.
Bereik is wel veel minder, ongeveer 200meter kraakvrij. Als je mederijder achter een huis/bos/maisveld oid verdwijnt is ook de verbinding ineens veel slechter.

Al met al zijn wij erg tevreden......

Voor de liefhebber heb ik de cobraset nog liggen,

11 mrt 2010 20:13 #32 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Bike to bike communicatie
ook wij (Alpelientje en ik) hebben de cobraset gebruikt. Alle bevindingen hiervoor geschreven kloppen. Voor de trainingen die ik geef heb ik bij de BartSmit porto's gekocht voor 15 euro per set van het merk Alecto ;D Daarbij rijschooloortjes aangeschaft en ik kan zeggen dat het werkt :-\ Maar helemaal kapot ervan ben ik niet. Je hoort altijd andere erdoorheen praten of er is veel gekraak en de oortjes staan op de zachtste stand nog best wel hard dus zonder oordoppen is het ook niet goed verstaanbaar. Op de wintersport werken ze wel handig die porto's ;D
Nu hebben we de Scalaride set gekocht en dat werkt perfect. Maar omdat het berijk daarvan maar 200 tot 500 meter is heb ik daarbij Bluetooht portofoons aangeschaft. Deze zijn van het merk Midland/Alan ( www.gps.nl/midland_445bt.html ) en tot nu toe de enige die dit leveren. De porto's worden gepaard met de Scalariders en via een pttknop op het stuur maak je contact met elkaar. Het bereik is uitstekend meer als 4 km in de bbkom. Ook hierop heb je 8 kanalen keuze maar daarbij ook nog alle tiendes ertussen dus je hebt eigenlijk 80 keuze mogelijkheden om een goed rustig kanaal te vinden.
Nu maar hopen dat Alpelientje niet de hele tijd gaat zitten kletsen :P :'( ;)

11 mrt 2010 21:40 #33 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Bike to bike communicatie
Ook wij hebben de Bleutooth set van Midland al een tijd i.c.m. met de Camos helmsets. ( twee kanalen één voor de Zumo de andere voor de porto)
Wordt er toch niet altijd even vrolijk van :(  Verstaanbaarheid valt me steeds toch tegen. En een hoop storing van babyfoons en ( illegale) radiozenders. Koste me kapitalen maar blijft dan toch vaak thuis liggen bij gezamelijke ritten.
Best wel zonde van de investering. Voor het seizoen begint toch maar weer eens terug naar Moordrecht!
Zou toch beter moeten kunnen ??

Bill heb jij er een andere antenne opzitten ? En waar laat je dat ding ? in tanktas of jaszak ?

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

11 mrt 2010 22:48 #34 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Bike to bike communicatie

Ook wij hebben de Bleutooth set van Midland al een tijd i.c.m. met de Camos helmsets. ( twee kanalen één voor de Zumo de andere voor de porto)
Wordt er toch niet altijd even vrolijk van :(  Verstaanbaarheid valt me steeds toch tegen. En een hoop storing van babyfoons en ( illegale) radiozenders. Koste me kapitalen maar blijft dan toch vaak thuis liggen bij gezamelijke ritten.
Best wel zonde van de investering. Voor het seizoen begint toch maar weer eens terug naar Moordrecht!
Zou toch beter moeten kunnen ??

Bill heb jij er een andere antenne opzitten ? En waar laat je dat ding ? in tanktas of jaszak ?

Niko, je kan het toestel laten zoeken naar vrije kanalen :o En dan ook nog tussen kanalen instellen >:D Wel even experimenteren, maar het werkt wel ;D
Ik draag hem in mijn borstzak, maar wil hem straks op mijn stuur monteren ineen houder.

12 mrt 2010 09:29 #35 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Bike to bike communicatie

Niko, je kan het toestel laten zoeken naar vrije kanalen :o En dan ook nog tussen kanalen instellen >:D Wel even experimenteren, maar het werkt wel ;D
Ik draag hem in mijn borstzak, maar wil hem straks op mijn stuur monteren ineen houder.

De "tussen kanalen" ken is. Maar het zoeken naar "vrije kanalen" is nieuw. Staat dat ergens beschreven in de manuel ?  Of laat me eens gluren onder je experimenteer sluier  :)

Zelf heb ik hem in mijn jas/borstzak zitten. Heb wel eens begrepen dat verder van het lichaam af beter zou zijn voor ontvangst. Merk er weining verschil mee wanneer hij in mijn tanktas zit :( Ding "krijst" af en toe behoorlijk in mijn oren, wijt het mss ook een beetje aan de "autosquel"(?). Ik zou hem zo af en toe wel eens wat "dichter" willen zetten.

Maar misschien is het juiste kanaal vinden DE oplossing. 

Hoor graag nog wat ( gebruikers/ervarings) tips dit te verwezenlijke. 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

13 mei 2010 22:52 #36 door de Wolf
Wij hebben de Cobra set nu een aantal keer gebruikt en zijn bijzonder tevreden.

Enige irritante is is dat je jezelf twee keer moet loskoppelen bij afstappen als de PMR in de jas zit.

Bedankt voor de tip!!!

Varadero '99 52.000km

14 mei 2010 09:13 #37 door daandus
ik hang die cobra-dingen gewoon met hun clipje aan een kabel van m'n handvatverwarming (maar een gaskabel ofzo kan dus ook. Voor de zekerheid schuif ik een ty-wrappie over de antenne, maar das meer voor het gevoel.
Nog nooit losgegaan, ook niet tijdens flink offroaden.

Als je dan afstapt trek je de stekker uit je helm los, of hang je je helm over je spiegel. Ideaal.

... was ooit lid ...

14 mei 2010 11:27 #38 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Bike to bike communicatie
Staat hier nog een mooie set te koop en die is echt niet gelijk aan de lidl. Heb ik ook gehad en snel teruggebracht.
Zie www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3753.0 voor een top set. Zeker de vaak ondergewaardeerde headset is kwalitatief hoogwaardig. Interesse? ;D

14 mei 2010 11:58 #39 door daandus
is die nog niet gekocht door Evert dan? ;-)

... was ooit lid ...

14 mei 2010 14:03 #40 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Bike to bike communicatie
Al een paar dagen niets meer van hem gehoord.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden