Je plakdoos!?

30 apr 2010 22:16 #1 door kees
Je plakdoos!? werd gestart door kees
Voor sommigen niet van toepassing, maar als je bijvoorbeeld veel offroad, of verdere (vakantie)reisjes gaat maken, kan je een verhoogd risico lopen op een lekke band. Binnen Nederland is de ANWB nog wel handig, maar in het buitenland of verweggistan kan je wel eens heel lang moeten wachten op hulp.

Op zich ook weer een avontuur, maar door zelf je banden te kunnen plakken wordt een lekke band nog enkel een kort oponthoud en ben je niet van hulp afhankelijk. Voor hen die hun heil zoeken op desolate plekken is deze vaardigheid zelfs een voorwaarde. Je moet ook altijd een reserveband meenemen, maar ik heb wel eens vaker dan 1x per dag lekgereden.. Eerst zul je het dicht bij huis moeten leren, maar:

Wat neem je nou precies daarvoor mee onderweg?


Hier de inhoud van de doos die ik altijd meeheb. Bandenpech anytime, anywhere:
Bijlage:


1) Pomp. CO2 patronen kan ook, scheelt volume en gewicht.

2) Lichters CrV (klassiek, 30cm).

3) Rimprotectors (alleen als je je velgen netjes wilt houden)

4) Banden 'vet'. Is geen vet maar een glijmiddel om montage te vergemakkelijken.

5) Extra ventieltjes. Ook die kunnen gaan lekken.

6) 2 komponenten 'metaal'. Om je motorblok provisorisch te 'plakken'.

7) Plakkers. Rema TipTop en Simson zijn de allerbeste.

8.) Ventielschroevendraaier. (de-)monteer je ventielen mee.

9) Velglintje (kan ook met iso- of ducktape)

10) Schuurlinnen. Schuurlinnen kan nat worden, papier niet!

11) Frutdoosje. Ventieldopjes (jatten ze in arme landen), adaptor voor gewone pomp dat soort spul.

12) Talkpoeder. Rubber op rubber is stroef. Bij montage de biba en buba poederen. Het                                  rubber word heel glad, zet zich makkelijk en voorkomt lek prikken met de lichter.

13) Solutie. Rema TipTop en Simson de goede 2e.

14) Elastiekje(s) van oude biba geknipt. Kun je bijv. reserve banden mee samenbinden

Ingepakt moet ik dit meenemen en in een klein tasje ergens wegbinden:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2010 22:38 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Je plakdoos!?

Mooi setje zo  8)  En netjes uiteengezet ook  :D
Heb je nou ook nog wat gewoon gereedschap bij je ?

Zélf heb ik noooooooit wat bij me  :-[  en in m'n motorleven slechts 2x een lekke band gehad. Nou zijn mijn 'reizen' niet zo heel avontuurlijk, dus was eenvoudig op te lossen.
1x op m'n werk stond íe plat -> ANWB gebeld en samen met de wegenwachter zitten plakken
en de 2e x redde ik het van pomp -> pomp om thuis te komen  :D

Off-road eigenlijk nog nooit een lekke band gehad. Ben ik nou een mazzelaar ?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2010 23:59 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Je plakdoos!?
Nix van dat alles. Heb in Zuidelijk Africa toch redelijk wat afstanden afgelegd op slechte wegen en gravel, en ook onze reis van-door-en-terug Turkije van vorig jaar door Balkan en Oost Europa heeft een aanslag gepleegd op ons edele rubber.

Ooit een schroef in mijn band gehad in Italië, Karinda op dezelfde piste een bandenbreuk (= bobbel op je band)
ANWB is nooit een optie in dat soort landen, KNMV nog minder omdat die met de hulpdienst van dezelfde ANWB samenwerkt.

Locals zijn altijd een goede hulp: Via de campingeigenaar binnen 24hr én een plug in mijn achterband, en 2 setjes nieuwe Anakee's voor beide Dero's. En dat in Zuid Italië.

Standaard overigens een spuitbusje nood-reparatie-vulling in de topkoffer. Scheelt een hoop ruimte. Band die ik lek rij, gaat sowieso naar de schroot. Dus wat PUR er in kan geen kwaad.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 00:18 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Je plakdoos!?
  dat doet zeer..... :-[

ook een lekje is vaak nog wel goed te herstellen,

zeker als de band nog haast nieuw is is het erg jammer

zeker de moeite  om er een (banden) specialist naar te laten kijken

en dat is in de meeste gevallen geen motorfiets dealer . :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 15:37 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?
Het ligt er natuurlijk helemaal aan in wat voor en gebied en ondergrond je je begeeft. Het grootste deel van de wereld is tegenwoordig geasfalteerd en daarop rij je inderdaad niet gauw lek. Dat gebeurt eerder in het stof naast de weg als je stopt en iets fotografeert. Ik ging vroeger uit verveling offroaden naast het asfalt in berm. Nu niet meer. Dat is gegarandeert lekrijden omdat alles van de weg daar juist beland :-\

Gek genoeg zou ik in NL bij een lekke band langs de N276 een groter probleem hebben dan bij mijn uitstapjes naar de desolaatheid van Noord-Afrika. Omdat ik geen lid ben van de ANWB maar op reis juist altijd mn plakset bij me heb.

TwoPlugs jij rijdt toch Vardareo? Een tubeless band kun je gewoon langs de weg zelf repareren: prop erin en aan de binnenkant een (weliswaar speciale) plakker. Maar niet anders dan bij een fietsband. Ik heb ooit één keer zo'n reparatieflesje pur gebruikt. Ik vond het maar een vieze bende en je schrijft daarmee alles af: van binnen zit alles onder die rommel. Ik neem wat meer moeite en plak gewoon, net als een fietsband. Goedkoop, netjes, schoon en zo goed als nieuw. Ik doe een paar jaar met een binnenband en soms zitten er wel 5 plakkers op.. ;D

Er zijn hier op het forum ook best een paar reislustigen en ik vroeg me af hoe het is gesteld met de zelfredzaamheid van hen. Ik kom zelf wel eens op een paar honderd kilometer van de bewoonde wereld terecht en dan kun je echt niet gaan wachten op een toevallige pick-up. Bovendien kun je buiten Europa soms niet snel even om de hoek een (binnen-)band halen die op jouw motor past. Vaak ben ik degene die a) plakspullen mee heeft en b) daarmee ook nog andermans banden plakt.

Sinds kort, bijvoorbeeld, worden er in de privesfeer via het forum ook allroadritjes afgesproken. Ik was daar laatst mee en heb dan plakspullen mee. Ook al sta je in het bos rond Eindhoven, ga je dan de ANWB bellen en afwachten? Ik niet. Tegen de tijd dat die er is rij ik alweer en kan de rit afmaken. En plakken is daarnaast ook nog budgetvriendelijk en brengt mijn afgeschreven rubber pas in een noodzakelijk stadium in het milieu... :P

Per slot van rekening: als je gaat mountainbiken neem je toch ook plakspullen mee?

Grtz, Brom




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 15:47 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Je plakdoos!?
ik rij tegenwoordig met mousse  :-X

desondanks toch nog een setje bandenlichters en plakspullen bij me......, waarom weet ik eigenlijk niet, maar volgens mij verwacht iedereen gewoon dat ik het wel bij me heb als we gaan rijden  ::)

Maar ook mousse kan stuk, dus op lange reizen zou ook ik nog een binnenbandje en derhalve dus ook plak spullen bij me gaan hebben.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 15:49 #7 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Je plakdoos!?
Of ik het nou ooit op een lange reis nodig zal hebben, ik ga je lijstje ff uitprinten en bij de "mee te nemen spullen" zetten! + een klemmetje om de band naar het midden van de velg te drukken!

Groet Huib.


Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 16:08 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Je plakdoos!?
Sinds ik motorrijd speelt het idee me door het hoofd: Moet eens uitzoeken wat ik bij moet steken voor als ik wat lekrijd. Maarja komt er nooit van.

Maar nu ik steeds meer offroad rijd met het voruitzicht op misschien wel verre reizen wil ik toch wel eea onder de knie hebben (en aan de motor...). Gister een setje noppen aangeschaft die ik dan maar als oefening zelf om ga leggen, het staat namelijk zo lullig als je pas een band demonteerd als je in de regen een lek hebt.
Met een beetje mazzel steek ik de binnenband lek zodat ik daar ook ervaring kan opdoen. :angel:

Ik zou de anwb dan ook alleen bellen wanneer ik geen enkele andere uitweg zie. Ben toch een beetje van het "Als je IN de problemen kunt komen kun je er ook weer UIT" ;D

trouwens, ik telde op de Domi 8 plakkers volgens mij Brom :-X :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 16:26 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?
Uiteraard heb je inderdaad ook wat gereedschap nodig. Met het 'boordgereeschap' moet het in principe kunnen, zij het dat je bijvoorbeeld soms makkelijker sleutelt met een klein rateltje dan met een verplichte steeksleutel. Vooropgesteld dat je boordgereedschap hebt. Vaak is het ook incompleet of gewoon kwijt. Zeker bij tweedehands motoren.

Maar bij een Twin bijvoorbeeld, heb je voor het achterwiel alleen een sleutel #24 nodig. Voor vóór een kruiskop schroevendraaier en sleutel #10 en #17.

Ik kan wel eens een piccie plaatsen met wat ik, buiten het boordgereedschap, nog meer mee heb. Motoren zitten in die zin vrij makkelijk in elkaar. Maten #8-10-12-14-17-24 kun je al bijna alles mee uit mekaar halen. Tegen de tijd dat je speciaal gereedschap nodig hebt heb je vaak sowieso al een veel groter probleem en kom je wellicht niet meer op eigen kracht van je onheilsplek af..

@Rob: mousse heb ik geen ervaring mee. Ik weet dat het in de MX- en rallywereld algemeen wordt toegepast. Ik ken wel dikke MX-binnenbanden. Dat scheelt al 70% minder op lekrijden. Wat kost zo'n mousse-binnenband? En hoe lang gaat die mee? Is dat in jaren of in kilometers uitgedrukt? Ik begrijp dat ze wel een beetje 'bitchie' zijn om te monteren. Of is dat gewoon een kwestie van wennen?

@pimW: was jij toch bij toen ik vanuit de Kuil met een afgerukt achterventiel naar huis hobbelde? Maar dat kwam omdat ik te lui was geweest een bandenklem te zetten.. Maar goed als je dat overkomt heb je aan je plaksetje ook niet veel meer!

Grtz, Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 16:43 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Je plakdoos!?
Ja klopt, maar ik heb het over de "nieuwe" binnenband die je erin stak :angel: ;D

Nouja gelukkig rijden we Honda nietwaar? Je kan veel uithalen maar lopen blijftie! Ik heb meestal mn boordgereedschap mee plus een inbus en steeksleuteltje. Wat je zegt het is zo ingewikkeld allemaal niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 17:44 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?
Wat voor een klemmetje is dat dan, Huib?

Ik gebruik altijd maar m'n knieen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 17:47 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Je plakdoos!?
Ik denk zoiets:



Maar er zijn ook andere varianten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 18:03 #13 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Je plakdoos!?
Gewoon een lijmklem  :angel:

Ik kwam daar op toen een band, die denk al twintig jaar om een velg zat, compleet vast gecorrodeerd zat. Heb hem toen van de velg afgedrukt met een lijmklem en vond dat die klem de band ook mooi in het midden van de velg drukte om ruimte te maken aan de overkant. Gaat wat makkelijker maar hoeft niet echt nodig te zijn denk ik.......

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2010 18:18 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?
Ik zal eens rondshoppen.

Is één genoeg of maakt 2 het leven nóg gemakkelijker denk je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2010 12:54 - 03 mei 2010 13:13 #15 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Je plakdoos!?

Gek genoeg zou ik in NL bij een lekke band langs de N276 een groter probleem hebben dan bij mijn uitstapjes naar de desolaatheid van Noord-Afrika. Omdat ik geen lid ben van de ANWB maar op reis juist altijd mn plakset bij me heb.

Zelfde probleem hier  ;D

Er zijn hier op het forum ook best een paar reislustigen en ik vroeg me af hoe het is gesteld met de zelfredzaamheid van hen. Ik kom zelf wel eens op een paar honderd kilometer van de bewoonde wereld terecht en dan kun je echt niet gaan wachten op een toevallige pick-up. Bovendien kun je buiten Europa soms niet snel even om de hoek een (binnen-)band halen die op jouw motor past. Vaak ben ik degene die a) plakspullen mee heeft en b) daarmee ook nog andermans banden plakt.

Grtz, Brom

Heb altijd een setje binnenbanden bij me, zelf plakken kan dan op een relaxter moment of voor een paar eurie professioneel laten doen  ;)

PS voor het oppompen heb ik deze, €10, plastickap is verwijderd


Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2010 13:45 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?
Ja inderdaad op een later tijdstip plakken kan ook. Maar jij kunt in ieder geval je (binnen-) banden wisselen en vlot verder.

Ik heb ook nog zo'n pompje Kenny. Oók dat plastiek eraf gewipt. Werkt prima. Ik kon hem ooit ns niet meer vinden, vandaar die voetpomp. Kan hem wel ns weer propberen opzoeken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2010 14:14 - 03 mei 2010 14:15 #17 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Je plakdoos!?

Ik heb ook nog zo'n pompje Kenny. Oók dat plastiek eraf gewipt. Werkt prima. Ik kon hem ooit ns niet meer vinden, vandaar die voetpomp. Kan hem wel ns weer propberen opzoeken..

Ik heb nog een aanpassing op dit pompje gemaakt, een stalen pennetje door het plastiktandwiel, dat kwam boven de 5 bar (band op de velg laten ploppen) en 20 min. draaien los  >:(

Maar ja, wat wil je voor €10  ;)

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 21:25 #18 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Je plakdoos!?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 21:28 #19 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Je plakdoos!?

Heeft iemand deze al eens gebruikt?.

http://www.touratech.com/shops/001/product_info.php?products_id=2174&osCsid=2f3fd212514e152610d6d44a2a08868d

http://www.touratech.com/shops/001/doku1/09-070-0290-0.PDF?osCsid=2f3fd212514e152610d6d44a2a08868d

Is goedkoop en lijkt me handig.


Yep, ik heb deze gekopieerd, maar behoeven nog wat aanpassing voor de velgen van de AT en/of TA.

De orginele passen niet echt lekker.

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 21:40 #20 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Je plakdoos!?
Ik heb een setje 24cm bandenlichters, plaksetje, ducktape, zeepsopje en ellebogenvet bij me.
En dit pompje:

http://www.bestrestproducts.com/c-10-cyclepump.aspx
Kost in UK 90 GBP geloof ik, via-via uit de USA laten komen voor nog geen 100 euri.
Wellicht duur, maar wel echt mooi spul! En lekker snel.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden