Je plakdoos!?

05 mei 2010 22:06 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?
Die TT-klemmetjes kunnen op zich wel handig zijn want bij montage wil de buitenband nog wel eens aan de andere wegglippen terwijl je de ene kant oplegt. Maar Niko was er dus al achter dat de op de honda's niet goed passen. Ik gebruik er een knietje voor.

Daan z' n pomp is mooi plat en kun je netjes ergens wegbergen. Die voetpompjes hebben zeker het eeuwige leven ook niet en electrisch is wel lekker lui na de gedane zware arbeid!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2010 21:06 #22 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Je plakdoos!?
Heb met behulp van de TT klemmetjes en 3 TT 20 cm Hazet lichters vanmiddag eens geoefend op een oude spaakvelg met nog goede binnen en buitenband om:
- de band eraf te halen (wel wat wringen maar ging wel)
- de binnenband eruit te halen (daar kwamen de TT klemmetjes goed van pas ,maar echt noodzakelijk hmm...)
- en er terug in te steken (éénmaal ventiel terug op z'n plaats geen probleem gehad)
- buitenband er terug op te leggen (laatste stukje is even wringen)
- band terug op te pompen met Slime 12V pompje (in 2 minuten gepiept ,verrassend snel dus)

Conclusie ,alles bij alles een klein uurtje maar moest dan ook niet echt voorzichtig zijn voor velgbeschadiging.
Mits wat ervaring gaat het zeker sneller.
Geen idee of de band ook goed zou rijden ,is immers oud testwiel.
Weet dus dat het me wel lukt. Maar dus niet getest op m'n 700 velgen ,andere velg ,andere band(en) en eerlijk gezegd ben ik er niet happig op om het te proberen.

Vraagjes - ik lees hier en begrijp ook wel het nut van "een sopje" maar hoe ga je hier juist te werk.
Spuiten/gieten/wrijven op de rand waar band en velg elkaar raken ,maakt dit het juist niet extra "glad" om dan de bandenlichters te gebruiken. Of de band wat naar binnen drukken en daar het sopje verspreiden?

- Hoe weet je bij het terugplaatsen van je het achterwiel dat het weer 100% juist recht staat tegenover het voorste kanwiel?. Gewoon visueel of is er een andere manier?.
- En de reserve binnenbanden (TA 700) zijn verrekt grote dingen ,in de Tool Tube passen ze zeker niet (zonder ventiel misschien wel) dus waar steken jullie die onderweg?

Was alvast een leerrijke middag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2010 22:06 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?

..Weet dus dat het me wel lukt. Maar dus niet getest op m'n 700 velgen ,andere velg ,andere band(en) en eerlijk gezegd ben ik er niet happig op om het te proberen..


Als je die kunststof velg ('rim') protectors gebruikt is er niet zo'n probleem hoor!

k lees hier en begrijp ook wel het nut van "een sopje" maar hoe ga je hier juist te werk.


Sop gaat wel, maar droogt ook heel snel. Om het echt goed te laten werken is een 50/50 verdunning wel lekker. Alleen word alles zeikenat. Ook aan de binnenkant. Ik zou dat alleen bij nood doen. Haal gewoon een beetje van dat montage'vet' bij een bandenhandelaar.

..Hoe weet je bij het terugplaatsen van je het achterwiel dat het weer 100% juist recht staat tegenover het voorste kanwiel?


Als het goed is zit er aan beide kanten een meetmogelijkheid die aan beide kanten op het zelfde streepje moet staan.

En de reserve binnenbanden (TA 700) zijn verrekt grote dingen ,in de Tool Tube passen ze zeker niet (zonder ventiel misschien wel)


Binnenbanden kun je heel klein krijgen door het ventiel eruit te draaien en ze op te vouwen. Dan is echt alle lucht eruit. Draai daarna het ventiel er weer in en ze blijven ook 'vacuum'. Heb je wel een ventielschroevendraaiertje voor nodig..

..

..dus waar steken jullie die onderweg?


Ehmm.. ergens in de bagage of zo?

Grtz, Brm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2010 22:21 #24 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Je plakdoos!?
  het grootste probleem wat je te tegen kunt komen is eigenlijk het breken van bead uit de velgrand.
zeker als het gaat om een tube less uitvoering kan dit zeer zwaar zijn zo niet onmogelijk zonder de juiste hulp middelen
als dit is gelukt is het zaak om de hiel te voorzien van een glad middeltje dat eigenlijk ook weer opdroogt.

we willen natuurlijk niet hebben dat de band  door kan draaien terwijl deze weer op spanning staat
een afgescheurd ventiel kan het gevolg zijn
De off road rijders (lage bandenspanning) zullen dit vast herkennen.
vervolgens druk je de band goed in het velgbed om 180graden  ertegen over  de hiel over  de velgrand te nemen
3 banden lepels zijn hier wel aan te bevelen
plaats deze al  alle 3 tussen de hiel en velg op ca 10 cm van elkaar
en trek zo rustig per lepel  de hiel  uit de velgrand
let goed op dat de binnen band er niet tussen zit want die trek je geheid stuk
als je te hard moet trekken zit de band  niet goed in het velgbed er tegenover..ruimte creeren is dus belangrijk !!
met een dikke crossband is deze ruimte  daarnaast ook beduidend minder en zal het zeer zwaar gaan

vaak is het losmaken van 1 zijde voldoende om de binnenband te verwijderen

een nieuwe plaatsen of repareren  is dan niet zo moeilijk meer.
het kan handig zijn om bij  het terugplaatsen van de binnen band  deze vooraf in te poederen met talkpoeder (indien voorhanden)
dit  zorgt voor een betere plaatsing van de binnenband
als de binnenband weer erin zit begin je bij het ventiel met het plaatsen van de buitenband.
na de hiel goed bewerkt te hebben net glij middel druk je de band al gedeeltelijk over de velgrand
daarna neem je de bandenlepels die je net zoals bij het verwijderen al op voorband tussen velg en band aanbrengt.. kleine stukjes tegelijk
steek niet te diep. want je vernielt zo de binnenband
eventueel zijn er ook speciale bandenlepels met een soort randje


je kunt dan niet dieper steken dan noodzakelijk

als alles weer op zijn plaats zit breng je voldoende lucht in de band om de hiel van de band weer in de velgrand te persen (3,5 bar moet meestal wel voldoende zijn) om deze met leeglopen op zijn werkspanning te zetten.

accepteer dat je altijd de velgrand wel iets kan beschadigden.. zeker als je bijv een bridgestone band hebt (zeer stevige hiel)
het komt ook voor dat de spanning zo groot is dat je de hiel van de band vernielt door er een stuk rubber uit te trekken,

hedendaagse banden zijn niet meer bedoelt om met de hand te demonteren en te monteren
hou dit in gedachte  en roep bij twijfel deskundige hulp in,






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2010 20:52 #26 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Je plakdoos!?

hedendaagse banden zijn niet meer bedoelt om met de hand te demonteren en te monteren
hou dit in gedachte  en roep bij twijfel deskundige hulp in,


Dat zou ook m'n volgende stap zijn na eventuele reparatie/vervanging onderweg ,zo snel mogelijk laten nakijken of alles wel juist en goed zit.

Bedankt voor de reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2010 22:11 #27 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Je plakdoos!?

in m'n motorleven slechts 2x een lekke band gehad.


3x inmiddels  ::)

Tijdens de terugreis van de BAT laatst een spijker in de achterband gereden  >:(
1 gelukje.......... ik zag het de andere morgen pas  ;D

Enniewee, ik ga tóch ook maar 's wat plakspullies verzamelen  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2010 23:59 #28 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Je plakdoos!?
zijn anders hele leuke gevulde doosjes met plakkers en lijm voor

lang leve rema tip top

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 08:15 #29 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Je plakdoos!?

zijn anders hele leuke gevulde doosjes met plakkers en lijm voor

lang leve rema tip top



Hoor ik hier een club actie aankomen, Ad ???  ;D ;D

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 17:05 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?
Rema TipTop is echt het allerbeste spul!

De plakkers varieren in diameter van 2 tot 12 cm hihi. Het is een beetje rondshoppen want niet iedereen heeft het. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 17:11 #31 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Je plakdoos!?
ik heb deze graag... redelijk compleet

van groot tot klein,

vooral het schaafje werkt fijn
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2010 20:48 #32 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Je plakdoos!?
even geleden maar als er gegadigden zijn voor een dergelijk compleet nood plak doosje dan hoor ik dit graag..

wie oh wi zou er graag 1 willen,

(clubactie ?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2010 23:38 #33 door crejo
Beantwoord door crejo in topic Je plakdoos!?
Altijd plakkers bij me en dit apparaatje. Hier kun je de band mee van de velg en op de velg drukken(Zie foto).
En een klein 12v compressortje van de anwb, hiermee kun je ook de druk instellen en slaat dan af bij ingestelde druk                    ( www.anwb.nl/webwinkel/reis-en-cadeauarti...html#moreInformation ).

Niks zo fijn als met een AT onderweg te zijn.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2010 11:13 #34 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Je plakdoos!?

ik heb deze graag... redelijk compleet

van groot tot klein,

vooral het schaafje werkt fijn


Is dit niet hetgeen je ook in een fietswinkel kan kopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2010 18:16 #35 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Je plakdoos!?

Is dit niet hetgeen je ook in een fietswinkel kan kopen?


nee, meestal hebben ze dit art niet voorradig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2010 20:20 #36 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Je plakdoos!?
Ad, vraagje:
Waarom zijn hedendaagse banden niet meer geschikt om met de hand om te gooien?
Mijn inziens gebeurt dit nog in heel grote delen van de wereld, en belast je de band toch veel minder dan met je bandenapparaat? Of ligt er bij jouw bandenapparaat een bandenlepel van 20cm?  ;D
Plaksetje zou wel een goede clubactie zijn by the way!

En de band uit de velg drukken: gewoon met de jiffy van je 'reservemotor', werkt prima en mooi gecontroleerd. (en bij gebrek aan motor moet je creatief worden....)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2010 20:51 #37 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Je plakdoos!?

Altijd plakkers bij me en dit apparaatje. Hier kun je de band mee van de velg en op de velg drukken(Zie foto).


Waar kan je dat apparaatje kopen en wat zijn ongeveer de kosten daarvan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2010 21:08 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic Je plakdoos!?

..en dit apparaatje. Hier kun je de band mee van de velg en op de velg drukken..


Wel handig! Aan de andere kant, ook wel weer iets wat je a.) moet kopen en b.) mee moet nemen.

Met beetje oefenen gaat het met alleen bandenlichters en wat glibber verder ook prima. Vooral op reis geldt: keep it simple..

Grtz, Brm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2010 22:21 #39 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Je plakdoos!?

Ad, vraagje:
Waarom zijn hedendaagse banden niet meer geschikt om met de hand om te gooien?
Mijn inziens gebeurt dit nog in heel grote delen van de wereld, en belast je de band toch veel minder dan met je bandenapparaat? Of ligt er bij jouw bandenapparaat een bandenlepel van 20cm?  ;D


hedendaagse banden zijn een waar huzaren stukje tav de opbouw.
de vermogens die ze moeten verwerken zijn gigantisch toegenomen en al dat vermogen dient het liefst met zo weinig mogelijk vervorming over gezet te worden op het weg dek,
een band op snelheid is zeker niet meer rond
vandaar dat banden steeds lagere zijwanden hebben tov van de breedte van een band om zo de band meer stevigheid te geven in onder meer bochten


deze hoogte men  de sectie  hoogte van de band
dus een 90 serie ,een 80 serie of  een 55 serie.

Een bandendemontage machine zorgt juist voor de minste stress op de hiel en de wangen van een band
de montage vinger en eventueel hulparmen  zorgen ervoor dat de band in het diepste deel van de velg blijft.
deze ruimte is namelijk nodig om de band er op te krijgen en met de hand kun je nu eenmaal niet op meerdere plekken druk uit oefenen


zodra een band beschadigd raakt (aan de hiel is het meest voorkomend) tast dat direkt de stevigheid van het karkas aan.
bij montage met de hand is het vaak dat de hieldraden en de hiel beschadigdigen (karkas draden breken of er wordt een stuk hielrubber eruit getrokken).
daarnaast breng je meestal schade toe aan de velgrand zelf al kan goed gereedschap veel uitmaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2010 00:11 #40 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic Je plakdoos!?
Leuke en nuttige post!

Een paar aanvullingen en opmerkingen mijnerzijds, speciaal voor de grammen-/volumejagers en/of andere minimalisten.

Wat neem je nou precies daarvoor mee onderweg?

1) Pomp. CO2 patronen kan ook, scheelt volume en gewicht.

Een mountainbikepompje uit een fietsenwinkel en heel veel geduld tijdens het pompen kan ook een oplossing zijn.

2) Lichters CrV (klassiek, 30cm).

Twee stuks van zo'n 20cm kan al is drie vaak wel een heel stuk prettiger.

4) Banden 'vet'. Is geen vet maar een glijmiddel om montage te vergemakkelijken.

WD40 (als je het al bij hebt) of anders een willekeurig afwasmiddel werkt ook uitstekend. In het laatste geval ook uitermate geschikt om na gedaande arbeid de handen te wassen. (Meerdere functies voor een product, de droom van de grammenjager!)

8.) Ventielschroevendraaier. (de-)monteer je ventielen mee.

Ik heb altijd een ventieldopje met een ventielschroevendraaier functie aan de bovenkant (wederom die droom hè:-) )

12) Talkpoeder. Rubber op rubber is stroef. Bij montage de biba en buba poederen. Het                                  rubber word heel glad, zet zich makkelijk en voorkomt lek prikken met de lichter.

Lek prikken van de band tijdens het monteren is het best te voorkomen door voordat je de binnenband monteert deze al een eindje op te pompen. De band is dan eigenlijk ook meteen juist "gezet" en kan niet meer knikken of dubbel gaan zitten. Dit maakt talkpoeder in noodsituaties overbodig.

Bonustip 1: een dunne 19" reservebinnenband is in noodgevallen voor- en achter bruikbaar.
Bonustip 2: Ventielringetje niet tegen de velg draaien maar gebruiken om je ventieldopje te borgen. Hierdoor zie je vrij snel aan het plots schuin staan van je ventiel dat de binnenband aan het schuiven is. In het eerste geval, ringetje tegen de velg, is de kans groot dat het ventiel dan al van de band gescheurd is. Deze laatste tip is natuurlijk alleen relevant als je met een lage bandenspanning rijdt.

Minder kan dus, al zou ik je graag tegen komen als ik lek sta :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden