as achterwiel invetten of niet?

05 mei 2010 21:22 #1 door ninety
as achterwiel invetten of niet? werd gestart door ninety
Hoi,

Vandaag ging ik mijn ketting een tandje bijstellen. De grote moer kreeg ik vlotjes los, maar de as zat goed vast. Ik heb aardig moeten kloppen om hem eruit te krijgen. Ik had hem vorige keer ingevet met wiellager vet, maar dat was helemaal uitgedroogd en hard geworden. 

Hoe doen jullie dit of best gewoon droog monteren?

Merci,
Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 21:37 #2 door daandus
Beantwoord door daandus in topic as achterwiel invetten of niet?
ik vet 'm in met koperslip of wat er ook maar voor handen is....

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 22:11 #3 door Cor @ Schiedam
Beantwoord door Cor @ Schiedam in topic as achterwiel invetten of niet?
Jep
koperslip dat gebruik ik ook, op al mijn bouten moeren en schroeven trouwens

There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 22:19 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic as achterwiel invetten of niet?
Sommige universele lagervetten verharden/drogen inderdaad uit.

Wel gewoon je as invetten, om de reden die je zelf noemt. Ik gebruik litiumvet op mijn assen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 22:36 #5 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic as achterwiel invetten of niet?
i use alu vet.

Iets minder grof dan kopervet.

Zwart potje van loctite meen ik.


Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 22:56 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic as achterwiel invetten of niet?
Assen e.d. vet ik in met lager/mehrzweckfett ( Louis bestel nr 10004908 )
Zit ook een litium toevoeging in.

Nog nooit problemen gehad met vast zitten.
De schroefdraden e.d. zet ik vrijwel altijd in kopervet.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2010 21:27 #7 door Jorg van dijk
Beantwoord door Jorg van dijk in topic as achterwiel invetten of niet?
voor de bougie gebruik ik lambasonde vet (keramisch vet) dit gaat, in tegestelling tot kopervet niet vloeien bij hoge temp. Ik smeer het ook op bouten en moeren (net de moeren met een borgring), voor de rest kopervet.

groet jorg :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 16:29 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic as achterwiel invetten of niet?
Ik kladder er altijd wit kettingvet op en op het schroefdraad kopervet.
Tot op heden altijd makkelijk los kunnen halen bij de diverse motoren.

Ik zie deze optie alleen nog niet bij anderen, is daar een reden toe? T lijkt mij een erg voordelig oplossing + dat de mensen met vet het altijd in huis hebben.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 17:54 #9 door Stress
Beantwoord door Stress in topic as achterwiel invetten of niet?
niet alle bouten en moeren mogen ingevet worden, denk maar aan je bouten die je remklauwen aan de voorvork bevestigen, de reden laat zich wel raden ;-), en zo zijn er meerdere .

groet
Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 18:56 #10 door Timy
Beantwoord door Timy in topic as achterwiel invetten of niet?
Beetje kopervet kan best daar  :) Scheelt ook weer klooien aangezien die anders flink vast kunnen rotten  :-\

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 21:54 #11 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic as achterwiel invetten of niet?

niet alle bouten en moeren mogen ingevet worden,


Zo , dit is een geheel nieuw geluid/theorie. ( iig voor mij, laat ik iets nuanceren :) )

Gaarne een goede onderbouwing c.q voorbeelden. Ben het voorlopig met Timy eensch, een likje vet kan een hoop gedonder schelen. 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 22:03 #12 door Huib
Beantwoord door Huib in topic as achterwiel invetten of niet?
Ik vet de remklauw bouten ook altijd in....scheelt een hoop een ellende en elektrolyse, aanhalen tot het juiste moment en er kan niks gebeuren volgens mij.... de enigste bouten die je niet invet maar ontvet zijn die waar borgmiddel opgaat.....

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 22:27 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic as achterwiel invetten of niet?
Hetgaat hier al allemaal over bouten en moeren, maar de initiele vraag was of jullie de as zelf invetten....

Ik wel. Met een hoge temperatuur en druk bestendig vet.
www.louis.de/shop/img250/10004908_970_FR01_09.JPG

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 23:18 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic as achterwiel invetten of niet?
Topics hebben de eigenschap te evolueren..

Ik frot voor het gemak op iedere draad kopervet. Wit vet kan ook hoor. Vaseline werkt zelfs. Het klopt wel dat sommige aanhaalmomenten bedoeld zijn zonder vet, maar corrosie op de draad geeft alleen maar problemen.

Borgvloeistof is volgens mij een kwestie van aansprakelijkheid van de de kant de fabrikant. Je kunt dit gevoeglijk achterwege laten. Ook dat geeft (bij loshalen) alleen maar problemen.

Aan de andere kant, volg de aanwijzingen van de fabrikant op!

Grtz, Brm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2010 12:08 #15 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic as achterwiel invetten of niet?
Ook ik vet de as altijd. Enerzijds om oxidatie te voorkomen en anderzijds omdat het dan gemakkelijker monteert.  Maar gebruik met mate, een soort van dun laagje. Gewoon lagervet. Het liefst vet wat ietwat dik blijft en niet zo gauw olieerig wordt. Heb ook wel eens vaseline gebruikt. Kopervet vind ik wat te stug en stroopt teveel op. Belangrijk is altijd te voorkomen dat vet in de buurt van de schijf komt of er op zou kunnen komen.

Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2010 13:46 #16 door Stress
Beantwoord door Stress in topic as achterwiel invetten of niet?


Zo , dit is een geheel nieuw geluid/theorie. ( iig voor mij, laat ik iets nuanceren :) )

Gaarne een goede onderbouwing c.q voorbeelden. Ben het voorlopig met Timy eensch, een likje vet kan een hoop gedonder schelen.


als je vet op bout of moer gebruikt en je spant hem aan met moment sleutel dan is de kans groot dat het aanhaalmoment niet klopt nml er is minder weerstand dus de kans dat je hem te vast zet is aanwezig met alle gevolgen van dien, ook de kans op lostrillen is groter,nml vet wordt warm en kans op losraken is aanwezig,ik heb nog nooit een achter of vooras draad met vet ingesmeert, zelfde geld voor de bevestingsbouten van de rem klauwen, deze kunnen warm worden en dan verandert de viscositeit van van het vet, deze kan dan los raken.maar ik begrijp wel dat het makkelijker los gaat met een likje vet, en dat is nu juist het punt.


met vriendelijke groet

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2010 15:02 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic as achterwiel invetten of niet?
Technisch gesproken heeft stress volledig gelijk.

Alleen blijkt in de praktijk, bij motoren althans, dat het allemaal losloopt met lostrillende bouten die gevet zijn. In mijn praktijk althans...

Ik krijg geen vet op mijn remschijven, de draden blijven al 15 jaar heel en er niks aan mijn motor wat niet normaal loskomt. Behalve misschien een paar uitlaatbouten of moeren.

Maar als je er geen vertrouwen in hebt moet je t ook niet doen. Dat geldt met alles.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2010 15:06 #18 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic as achterwiel invetten of niet?
De as lichtelijk invetten heeft als grootste voordeel dat de as niet gaat roesten. En hij is wat makkelijker erin te schuiven.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2010 16:45 #19 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic as achterwiel invetten of niet?

als je vet op bout of moer gebruikt en je spant hem aan met moment sleutel dan is de kans groot dat het aanhaalmoment niet klopt nml er is minder weerstand dus de kans dat je hem te vast zet is aanwezig met alle gevolgen van dien, ook de kans op lostrillen is groter,nml vet wordt warm en kans op losraken is aanwezig,ik heb nog nooit een achter of vooras draad met vet ingesmeert, zelfde geld voor de bevestingsbouten van de rem klauwen, deze kunnen warm worden en dan verandert de viscositeit van van het vet, deze kan dan los raken.maar ik begrijp wel dat het makkelijker los gaat met een likje vet, en dat is nu juist het punt.


met vriendelijke groet

Stress


Idd een "theoretische verhandeling" :) Praktijk is net als Brombeer al aangeeft wat grilliger.
Omgekeerd zou een niet ingevette bout verbinding mogelijk "te zwaar gaan" en dan weer juist "te los" staan met een juist moment.
Ik acht de kans groter dat de boel vast rot wanneer je geen vet gebruikt dan dat e.e.a. eruitloopt. En wat heb je nu liever ?.................  geen van beide  ;D

Moet oppassen dat dit topic niet te ver evolueerd hebben we het dadelijk ineens weer over het gebruik van  momentsleutels en proffesioneel "bolt tensioning" met allerhande aanhaalmomenten en vlaktedruk berekeningen en boutrek en afschuif berekeningen.
Hadden we voorheen bij mijn baas en aparte afdeling van/voor tbv van montage van o.a. afsluiters,  maar is verzelfstandigt. ( Hydra-tight )

Eensch met Brombeer je moet doen waar je je goed bij voelt, We hadden al eerder geconstateed dat "men" vaak de bouten en moeren veel te vast zet !

Ik zeg maar zo:  "met een likje vet .......meer pret"  ;D

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2010 21:23 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic as achterwiel invetten of niet?

als je vet op bout of moer gebruikt en je spant hem aan met moment sleutel dan is de kans groot dat het aanhaalmoment niet klopt nml er is minder weerstand dus de kans dat je hem te vast zet is aanwezig met alle gevolgen van dien


Ik lees dit wel vaker, maar om eerlijk te zijn begrijp ik de redenatie niiet  :-\

De weerstand die je meet/voelt is toch gewoon de druk van draad op draad of in het geval van rekbouten (cilinders + koppen bijv.) de rek op de bout. Wat is dan de invloed van vet of een ander (glij)middel daarop ? En hoe groot zou die invloed dan zijn. Is dat in procenten uit te drukken ?

Kan iemand hier een lichie op schijnen ?  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden