as achterwiel invetten of niet?

15 juli 2010 23:04 #21 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic as achterwiel invetten of niet?
nu kan de weerstand best wel hoog oplopen zeker als er corrosie en of beschadigde schroefdraad in het spel is.

voor de meeste zal het vet alleen dienen om corrosie te voorkomen, immers,  dit geeft de meeste problemen,
wat niet wegneemt dat schroeven en bouten die gewoon weg te vast worden vast gezet je meer problemen geven.
zo kan een moerslag sleutel een mooi stukje gereedschap zijn..  maar het gevoel bij het vast zetten is werkelijk zoek
en juist dan zijn moment sleutels  weer handiger.
of een aanzet sleutel op elektric (accu)

deze zijn wel constant..
dus bij twijfel een lik vet eraan,
al werkt wat borg vloeistof zeker zo goed... voorkomt immers ook corrosie en het trilt minder los (leuke bijkomstigheid).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2010 23:20 #22 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic as achterwiel invetten of niet?

Ad, begrijp ik jou nou goed ? Ben jij ook van mening dat het voor het moment niet(s) uit maakt of er wel of geen vet (of borgmiddel) aan zit, zolang je maar met een momentsleutel (oid) vastzet ? Of lees ik je verkeerd ?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 09:08 #23 door David
Beantwoord door David in topic as achterwiel invetten of niet?

Het wel of niet invetten in combinatie met een moment za vaak tot discussie leiden.
Neem bijvoorbeeld wielbouten van een auto. Vraag 10 wielenexperts en je krijgt verschillende antwoorden.
Zeker als een bout sterkere warmtewisselingen ondergaat moet je je afvragen of je wel vet moet gebruiken.
Denke bijvoorbeeld aan de wielbouten van een auto. Die kunnen goed heet worden. Het vet kan tussen de windingen van het schroefdraad verdwijnen door de hitte. Denk aan verbranden en "weglopen". Als het vet dan weg is, heb je ruimte tussen de draad en klopt het aanhaalmoment niet meer. Met alle gevolgen vandien. Zoals loslopen danwel verliezen van de bout.

Dus als je eerst nadenkt op welke bouten en moeren je het vet doet kan het geen kwaad. Maar bijvoorbeeld bij de wielbouten van een auto doe ik het nooit. Goed schoon maken en droog monteren. Maar ja, anderen zullen weer anders beweren.

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 12:24 #24 door daandus
Beantwoord door daandus in topic as achterwiel invetten of niet?
toch lijkt het me niet zo verstandig je as vast te zetten met een dotje loctite; dan gaat t wel gruwelijk vastzitten!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 12:52 #25 door Stress
Beantwoord door Stress in topic as achterwiel invetten of niet?
in de racerij borgen ze door middel van een gaatje in de bout en of moer dmv ijzerdraad. je moet de verhalen eens lezen van auto's die vrij rijden op het circuit welke nog maar 2 of 3 wielmoeren over hebben, dan praat ik niet over de driewielers(welke een wiel  hebben verloren),achteraf hoor je de reden ingevet met kopergrease.....

droge bout moer verbinding geniet de voorkeur met aanhaalmoment dmv momentsleutel.

een werkplaatsboek is ip de aangewezen info bron, daar staat precies omschreven hoe je de bout of moer moet borgen.

mvgr

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 12:53 #26 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic as achterwiel invetten of niet?
@Daandus
Je hebt heel wat verschillende soorten borgmiddel van Loctite. Variërend van metaallijm, handig voor als je op wereldreis gaat  ;) tot licht borgende soorten die je eenvoudig zonder extra kracht inspanning of verhitting kunt lossen. Het blauwe borgmiddel van Loctite/ Bison etc is de lichtste variant en zorg er voor dat de schroefdraad niet vervuild / corrodeert.

@David
Wel eens van koudlassen gehoord?
Wielbouten van vrachtauto's en personenauto's kunnen door gebrek aan vet en onoordeelkundige montage, lees vastzetten met te grote kracht, zodanig vast gaan zitten dat in het meest extreme geval de bouten met een snijbrander losgemaakt moeten worden.
Ik smeer zelf een geringe hoeveelheid koperslip op de draad van m'n bougies en nooit geen problemen.

Key-note is, is het vet geschikt voor het doel waarvoor je het gebruikt. Zolang je denkt dat vet, vet is, zal je inderdaad wel eens voor een verrassing komen te staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 14:09 #27 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic as achterwiel invetten of niet?

Ad, begrijp ik jou nou goed ? Ben jij ook van mening dat het voor het moment niet(s) uit maakt of er wel of geen vet (of borgmiddel) aan zit, zolang je maar met een momentsleutel (oid) vastzet ? Of lees ik je verkeerd ?

Grtz,
René

zolang de weerstand niet groter is dan het moment wat je wilt gebruiken

zo zal iets vast zetten op 130 nm weining van invloed zijn op wel og geen vet maar bij 6 nm kan het wel wat uitmaken
schoon en droog doet al zeer veel..
het is dus persoonlijk waar je de grens legt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 14:11 #28 door daandus
Beantwoord door daandus in topic as achterwiel invetten of niet?
V-twin, als je je achteras borgt met Loctite 243 (blauw dus) zit het toch best wel vast?

Maarruh: ik smeer (bijna-) overal klodders kopervet tussen, en heb nog nooit problemen gehad hierdoor. Wel veel problemen voorkomen! Ook de wielbouten van de auto smeer ik ermee in trouwens.

Je moet een niet te grote klodder in het mechaniekje van je snelheidsmeter smeren ,want dat  komt WEL naar buiten zetten dan ;-)

Ad: een bout waar 130 nm op moet is meestal ook groter ,waardoor de stroefheid ook meer nm's veroorzaakt dan bij een klein boutje waar maar 6nm op komt.


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 14:14 #29 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic as achterwiel invetten of niet?

Het wel of niet invetten in combinatie met een moment za vaak tot discussie leiden.
Neem bijvoorbeeld wielbouten van een auto. Vraag 10 wielenexperts en je krijgt verschillende antwoorden.
Zeker als een bout sterkere warmtewisselingen ondergaat moet je je afvragen of je wel vet moet gebruiken.
Denke bijvoorbeeld aan de wielbouten van een auto. Die kunnen goed heet worden. Het vet kan tussen de windingen van het schroefdraad verdwijnen door de hitte. Denk aan verbranden en "weglopen". Als het vet dan weg is, heb je ruimte tussen de draad en klopt het aanhaalmoment niet meer. Met alle gevolgen vandien. Zoals loslopen danwel verliezen van de bout.

Dus als je eerst nadenkt op welke bouten en moeren je het vet doet kan het geen kwaad. Maar bijvoorbeeld bij de wielbouten van een auto doe ik het nooit. Goed schoon maken en droog monteren. Maar ja, anderen zullen weer anders beweren.


wielbouten en moeren mogen nooit ingevet worden...... iedere vak idioot behoort dat te weten en dat heeft alles te maken met los lopen
net zo min als wielbouten op alu velgen nooit met een slagsleutel vast gezet mogen worden (gebeurt ook maar te vaak)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 16:09 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic as achterwiel invetten of niet?

wielbouten en moeren mogen nooit ingevet worden...... iedere vak idioot behoort dat te weten en dat heeft alles te maken met los lopen
net zo min als wielbouten op alu velgen nooit met een slagsleutel vast gezet mogen worden (gebeurt ook maar te vaak)


Wellicht meer met het feit, dat wielbouten na een paar honderd kilometer opnieuw aangehaald moeten worden, maar geen hond de moeite neemt om terug te gaan naar de montageplek..?

Maar, voor mij einde discussie, stress heeft gelijk. Als er al iets op de draad gaat, is het hooguit een borgvloeistof.

(..en ik smeer lachend verder!)

Grtz, prettig weekend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 22:54 #31 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic as achterwiel invetten of niet?
niet na een paar honderd klm
maar al na 50 km

overigens staat ook in het onderhouds boek van nonda dat je alle bouten en moeren moet nazien of ze nog vast zitten.

vet of geen vet....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2010 23:28 #32 door daandus
Beantwoord door daandus in topic as achterwiel invetten of niet?
natrekken van wielbouten doe ik altijd, zelfs als m'n leasebak z'n winterbandjes o.i.d. heeft gekregen.... (netjes met de momentsleutel)

Ooit gehad dat een voorwiel van de auto losgetrild was, da's best schrikken. (niet eraf ofzo, maar je schrikt toch als je kruissleutel op een parkeerplaats gewoon een slag rond gaat.... :-\

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden