Alarmlichten schakelaar inbouwen

13 juli 2010 13:02 #1 door KC
Alarmlichten schakelaar inbouwen werd gestart door KC
Ik wil op m'n Varadero een alarmlicht schakelaar plaatsen. Op internet heb ik diverse items hierover kunnen vinden. Ik wil echter dat ik deze kan inschakelen zowel met het contact aan, als met het contact uit. Echter is het niet de bedoeling dat de alarmlichten ingeschakeld kunnen worden wanneer de motor ergens staat. Hiervoor wil ik dan een aparte schakelaar inbouwen, die ik aanzet wanneer ik bv. stil kom te staan langs de weg. Ik heb een schema gevonden. Hierin heb ik een schakelaar getekend. Wie kan mij vertellen of dit een compleet schema is en of ik dit goed heb ingetekend? Heb ik nog een ander relais nodig ipv de standaard relais die erop zit, of is deze prima geschikt hiervoor?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2010 15:52 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alarmlichten schakelaar inbouwen
De draad die onderbroken is vanaf het contactslot is wel de juiste.
Realiseer je echter wat er gebeurt als de schakelaar aanstaat en je zet dan het contactslot aan.
Hopelijk zijn er behalve deze, geen andere aansluitingen die niet getekend staan en samen komen op hetzelfde punt als de relaisaansluiting.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2010 17:17 #3 door KC
Beantwoord door KC in topic Alarmlichten schakelaar inbouwen
Is er een andere manier om dit zo aan te sluiten dat wanneer het contact uit is de alarmlichten wel aan kunnen? En dat ze ook aan kunnen met het contact aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2010 22:33 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alarmlichten schakelaar inbouwen
Om dit te kunnen controleren heb je het gehele electrische schema nodig.In ieder geval moet je weten of de aansluiting die je nu onderbroken hebt met een schakelaar nog meer punten van spanning voorziet.
Dit omdat je niet ongewild als je fiets stilstaat ergens spanning op wilt.

Wat je ook kunt doen is een extra relais plaatsen die de alarmlichten van spanning voorziet als het contact wordt uitgezet. Je stuurt dan spanning op het afvallen van het relais. In dat geval staat er dan altijd spanning op het alarmlicht en niet op de eventuele overige contacten.
Realiseer je dat het en/of is op deze manier.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2010 23:02 #5 door KC
Beantwoord door KC in topic Alarmlichten schakelaar inbouwen
Heb je hier ook een eenvoudig schema van?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 08:51 - 14 juli 2010 09:18 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alarmlichten schakelaar inbouwen
Het kan niet simpel

Je wilt alarmlichten kunnen gebruiken als:
1: Het contact aanstaat
2: Het contact uitstaat
3: maar weer niet als de motor geparkeerd staat.

Je kunt dus permanent spanning zetten op het getekende punt.
Door dit punt te onderbreken met een schakelaar maak je zelf de keuze om hem aan of uit te zetten.
Totdat je het een keer vergeet aan te zetten en heb je geen knippers meer als je rijd.

Dit houd dus in dat je ALTIJD afhankelijk bent van het handmatig omzetten van de schakelaar.

Wil je dat niet, dan moet je een manier bedenken die bepalend is voor wel of niet inschakelen.
Als voorbeeld. Staat hij op standaard, dan werkt het niet .
                      Staat hij op jiffy, dan wel inschakelen.
                      Brand de overige verlichting dan wel inschakelen
                      Verlichting uit, dan niet inschakelen.

Deze keuzes zijn maar een voorbeeld, maar er zijn er ongetwijfeld nog veel meer die gebruikt kunnen worden om de keuze te maken.  Bedenk dit zelf eventueel.
Een schema is daarna wel te maken, maar daarvoor heb je dan weer een compleet schakelschema nodig van je Dero. ( en die heb ik dus ook niet)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden