Stress!!! Olie peilen!

06 dec 2010 19:29 #1 door daandus
Stress!!! Olie peilen! werd gestart door daandus
Dikke stress hier bij de afdeling 'ZonderDePerfecteBehandelingStrandtMnGeliefdeVastVoortijdig' en ook wel een beetje om de puristen te spekken: een nieuwe poll!
Ook voor het nageslacht de kers op de taart van de volledigheid op dit forum!

In mijn boeren (diesel-)opvoeding kreeg ik 'n pak op m'n billen als ik niet eerst netjes olie peilde voordat de trekker gestart werd; met een koud blok. 'want dan weet je wat je meet, omdat t gros van de prut in 't carter ligt'. Klinkt logisch, ook als je 6 jaar oud bent.

Maar nu hoor ik vanuit Syrie (groetjes van Evert en Gian dus) dat Haynes meldt dat je eerst warm moet draaien, dan paar minuutjes wachten, dan peilen.
Ik m'n verhuisdozen weer uitgepakt, Honda XRV750 Owner's Manual gevonden.... staat verdikkeme 'tzelfde!

Dus: hoe vind jij 't 't lekkerst?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 19:35 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Stress!!! Olie peilen!
Handleiding van mijn motor zegt hetzelfde.

Boek heeft altijd gelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 20:57 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Stress!!! Olie peilen!
haha, maar de koude kikkers hebben toch voorsprong :-S

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 21:04 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Stress!!! Olie peilen!
Volgens mij doen kikkers een winterslaap als ze het koud krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 21:15 #5 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Stress!!! Olie peilen!
Ik peil altijd als ik het eerst bakkie op heb op mijn werk. Dan staat hij ongeveer 10-15min stil en is de olie nog warm. Dus 'ff' laten draaien en dan peilen heb ik gekozen. Neem aan dat Haynes en het boekje het niet verkeerd vertellen. Daarnaast zijn er uiteraard nog vele wegen naar Rome. Belangrijkste blijft dat er niet teveel of teweinig olie in het blok zit en hoe je dat regelt is van ondergeschikt belang dan  :)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 21:28 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Stress!!! Olie peilen!
ja, teveel en te weinig aan olie is even buiten deze discussie hoor! anders wordt 't weer ene heel verhaal! Ik heb een tof lesboek van Castrol over Olie, zit te vissen naar toestemming van de uitgever om 't op de TCN-wiki te mogen zetten!

maarruh: boekjes hebben misschien gelijk.... boeren weten 't beter!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 21:49 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Stress!!! Olie peilen!
Och, zélf peil ik altijd koud, maar imho maakt 't allemaal niet zo heel veel uit  :-\

Ik hoor/lees allerlei theorieen over warme olie die uit zet, waardoor je bij warme motor een te hoog peil zou meten, maar goed, het blok zélf is warm ook uitgezet  ;D dus dan heft dat elkaar weer op  ;)

Wat mij altijd wel opvalt bij een oliewissel is dat wanneer de motor, staande op de zijstandaard uitgelekt is, hij dus 'leeg' zou moeten zijn. Maar wanneer ik 'm dan eventjes weer op de wielen zet er tóch wel weer een scheutje uitkomt  :-\
Als je dan ook nog de motor op de startmotor rond laat gaan (zónder aan te laten slaan uiteraard  ;)) dan komt er wéér een scheutje uit.

Daaruit concludeer ik dat er in het blok her en der achter richeltjes en in kanaaltjes nog wel wat olie kan blijven 'hangen'.

Maar aan de andere kant mag je er ook vanuit gaan dat het min- en max. peil op de peilstok ook nog wel een zekere marge heeft, dus dat ietsie te veel of ietsie te weinig niet direkt grote gevolgen zal hebben  :D

Dus gewoon lekker doen wat jouw het beste uitkomt 8)

Wél de basisregels in acht nemen, dus motor rechtop en peilstok niet ingedraaid!

Veel plezier met peilen  :D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 22:22 - 06 dec 2010 22:35 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Stress!!! Olie peilen!



Ik hoor/lees allerlei theorieen over warme olie die uit zet, waardoor je bij warme motor een te hoog peil zou meten, maar goed, het blok zélf is warm ook uitgezet  ;D dus dan heft dat elkaar weer op  ;)


Maar aan de andere kant mag je er ook vanuit gaan dat het min- en max. peil op de peilstok ook nog wel een zekere marge heeft, dus dat ietsie te veel of ietsie te weinig niet direkt grote gevolgen zal hebben  :D


Maar zetten olie en aluminium evenveel uit? En heeft de olie dezelfde temp. als het blok?

En ik leerde van een wijze zandhaas eens dat "the assumption is the mother of all fuckups".

Maar ik houd me ook niet altijd aan het boekje  ;D :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 22:37 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Stress!!! Olie peilen!

..ik leerde van een wijze zandhaas eens dat "the assumption is the mother of all fuckups"..


Huh?  ::)

On-topique: Je gebruikshandleiding heb altijd gelijk, daarna Haynes (wie weet was die ook wel een boer..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2010 23:06 #10 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Stress!!! Olie peilen!
Als er ge tankt moet worden is de olie meestal wel warm genoeg. na het betalen is er genoeg olie ingedaald om goed genoeg te meten. Even iemand vragen naar het meet glaasje te kijken op de dero (die kun je zelf echt niet zien)....
Als je motor zoveel olie verbruikt dat ie niet een tankje benzine kan zonder check en bijvullen is je olie peil niet je grootste probleem :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 09:36 #11 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Stress!!! Olie peilen!

Maar zetten olie en aluminium evenveel uit? En heeft de olie dezelfde temp. als het blok?


Sjonge, het gaat nu wel erg ver hoor.
Gewoon peilen en zorg dat je motor rechtop staat. Net gereden? Dan even een paar minuutjes wachten.
Uitzetten, kanaaltjes, hoekjes en gaatjes zijn allemaal meegerekend in je peilstok.

Huh?  ::)


:D :P ook een nacht over wakker gelegen.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 10:05 #12 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Stress!!! Olie peilen!
1 nacht maar?  :-[

Maarruh: 'even starten zonder dat hij aanslaat met een leeg carter' is zeker NIET hoe ik 't lekker vind!  :'( Arm blokje...

Wel bizar dat 50% het lef heeft om zich niet aan 't boekje te houden!
Wel bizar dat 50% het lef heeft om zich niet aan een gouwe-ouwe regel te houden!
Wel bizar dat 50% burgerlijk ongehoorzaam is! ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 12:01 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Stress!!! Olie peilen!
haha, now we're talking!

Maarruh: mensen die dus bijvullen tot max met een koud blok, of leegrijden tot min met een warm blok... daar zit dus wel ff verschil in!

ben 't met je eens, als het ergens rondom het midden zit is 't altijd goed, maar 100ml is niet weinig; je zult het maar in je oog krijgen!

Adje, waar blijf je  ;D


Transalpclub.nl.... Het forum waar alles besproken wordt!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 12:57 #14 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Stress!!! Olie peilen!
;D doe hem dan ook gewoon vol als ie koud is.

Als je gaat tanken gooi je hem in principe toch ook altijd vol?
Als je bier gaat tappen gooi je hem toch ook vol?
Als je iemand in het water wil gooien, gooi je hem er toch ook vol in?

Ok, er zijn weer tal van redenen waarom je iets niet vol wil/moet gooien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 12:59 #15 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Stress!!! Olie peilen!

Danny
die nu een stroopwafel gaat eten die 1 dag over de 'houdbaarheidsdatum' is


Ik heb nog blauwe rozijnen voor je, net pas 3 maanden over tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 13:20 #16 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Stress!!! Olie peilen!
Danny, bedankt voor 't teken van leven!

geweldige discussie dit ;-) smul ervan....

maar de slotconclusie is dus: als je twijfelt over je oliepeil, neem dan een ingevroren oliebol mee....  :-\
Hier begrijpt men dat, maar hoe leg ik dat een douanier uit in Colombia over een jaartje?


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 13:22 #17 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Stress!!! Olie peilen!

maar de slotconclusie is dus: als je twijfelt over je oliepeil, neem dan een ingevroren oliebol mee....  :-\


Olie is olie....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 13:29 #18 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Stress!!! Olie peilen!
haha, ik heb een boek thuis liggen, genaamd 'Niks olie is olie'! van Castrol ;-)


leuk idee voor een poll.... 'is olie olie'....

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 13:48 #19 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Stress!!! Olie peilen!

B. ij twijfel niet doen is het spreekwoord; hoewel ik met de Alp dan meestal de 125 km naar Sprundel rij..


Als je twijfelt kan je toch ook direct een oliebol meenemen die niet zo lang in een 1 ster vriezer heeft gelegen?
Je Alp zal er niet langzamer door rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2010 15:00 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Stress!!! Olie peilen!
@daandus: je leest niet goed, dus............  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden