Van bezinemotor naar Dieselmotor

08 jan 2011 06:26 #1 door GS Allroad
Van bezinemotor naar Dieselmotor werd gestart door GS Allroad
Hallo,

Is het mogelijk om het blok aantepassen van een bezinemotor naar een dieselmotor.

Dit gaat over mijn transalp 600.

Grt.
Stephan.

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2011 06:57 #2 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Het blok zelf kan niet omgebouwd worden naar diesel. Je kan wel een kleine dieselmotor onder je TA laten zetten.
Deze man kan dat allemaal: www.bakker-framebouw.nl/
Het kost dan wel een centje hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2011 12:38 - 08 jan 2011 17:57 #3 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
deze kost ook een aardig centje....

Echter :

Fuel Mileage  46.6 kpl @ 90 kph (96 mpg @ 55 mph)

Range:          653 km @ 90 kph (408 miles @ 55 mph)

meer info op: http://www.hdtusa.com/
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2011 13:38 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
EVA Track?

Anders word het zoeken naar een zo klein mogelijk dieselblokje en dan creatief met de haakse slijpert en knetterstokjes?

Wel foto's maken dan  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2011 14:10 #5 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Waarom? Goedkoper? Meer km//ltr?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 08:28 #6 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

Waarom? Goedkoper? Meer km//ltr?


De dieselprijs ligt zeker lager dan de benzine prijs per liter,of het ook goedkoper is met het verbruik kan ik pas beoordelen wanneer er daadwerkelijk een dieselblok onderhangt,dan kan ik ook kijken/beoordelen hoeveel km ie dan meer of minder rijdt.
Ik denk dat het aantal liters hetzelfde blijft.

Grt.
Stephan.

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 08:35 #7 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Heb net een e-mail verstuurd naar bakker-framebouw voor de mogelijkheden en de kosten hiervan,ben benieuwd.

Grt.
Stephan.

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 08:51 #8 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Ik ben erg benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 17:45 #9 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
niet kunnen klopt niet...

ook je blok kan je ombouwen naar een diesel maar dat is allemachtig veel werk en gaat dus veel geld kosten.

je drijfstangen en zuigers zul je moeten vervangen. een diesel is veel sterker dus die sloopt de originele.

verder dient je cilinderkop aan te passen mbt of verstuiver dan wel injectoren.
en dit is nog maar het begin van je problemen waar je tegen aan zult lopen.
denk verder aan bijv. brandstof systeem enz.

ik weet dat het kan want ben namenlijk op me werk bezig om een volvo 740 lijn 6 diesel om te bouwen op LPG!!

dus moet het de andere kant op ook kunnen..:D

wel een leuk project..

gr danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 18:10 #10 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

niet kunnen klopt niet...(...)

De compressieverhouding van een dieselmotor is zeker een factor 3 hoger dan bij een benzinemotor. (1:30 vs. 1:10)
Het hele ontwerp van een dieselmotor is afgestemd op het omgaan met veel hogere compressiedrukken dan bij benzinemotoren. Als het je al lukt de zuigers en drijfstangen te vervangen, dan knalt de lagerophanging van de krukas er binnen de kortste keren uit of breken de tapeinden of bouten die de kop vasthouden als lucifertjes af. Ook de kop zelf staat in no time hartstikke bol, zodat de koppakking gaat lekken....... alleen een gek gaat een benzinemotor ombouwen naar een dieselmotor. Ja, het kan dus wel.  ::)

Een dieselmotor ombouwen naar gas, benzine of misschien wel ethanol lukt mechanisch gezien in ieder geval veel makkelijker. Wat dan weer opspeelt is het rendement vanwege de veel te zware bewegende delen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 18:21 #11 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

De compressieverhouding van een dieselmotor is zeker een factor 3 hoger dan bij een benzinemotor. (1:30 vs. 1:10)
Het hele ontwerp van een dieselmotor is afgestemd op het omgaan met veel hogere compressiedrukken dan bij benzinemotoren. Als het je al lukt de zuigers en drijfstangen te vervangen, dan knalt de lagerophanging van de krukas er binnen de kortste keren uit of breken de tapeinden of bouten die de kop vasthouden als lucifertjes af. Ook de kop zelf staat in no time hartstikke bol, zodat de koppakking gaat lekken....... alleen een gek gaat een benzinemotor ombouwen naar een dieselmotor.


Het kan ook anders; kleinere cilinderboringen, nieuwe koppen. De rest van het blok houd het dan wel. Het amerikaanse leger doet dit dacht ik bij een kawa (volgens mij ooid op discovery gezien  :)) )
Nog steeds errug duur, en veeeeel minder vermogen  :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 19:27 #12 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
daarom dus de andere zuigers ook.. zodat je de compressie verhouding compenseerd..

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 21:34 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Danny (Streetbikertje) heeft een punt. Volgens mij is b.v. de Volvo D5 5-cilinder in architectuur gebaseerd op de 2,5 liter benzine-vijfcilinder in lijn van de Zweden...

Maar waarom zou je een diesel onder een Alp hangen? Die dingen zijn al extreem zuinig.
En de Track een alternatief? Srry, mooi concept, maar voor 17.000,- (VANAF!) kan ik toch een fix aantal veel leukere alternatieven bedenken dan een Dieseltje met een variomatic... En met een gezellige dealer op de hoek van de straat. Voor mij essentieel onderdeel van de 'motorbeleving'.

Wil je voor goedkoop en zuinig gaan? Enfield met een Robin Diesel? Google ook eens op Hatz Diesel (Zwitserse variant van de Robin)


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 22:10 #14 door Gerrit
Beantwoord door Gerrit in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
filmpje..:


Ik ben in Groningen 's een man tegengekomen met een Sommer ( www.motorradmanufaktur.de/ )
Die man reed volgens zijn zeggen 1 op 55. Met 1 tank Diesel en wat Jerrycans in één ruk naar Moskou.
En dat geluid... heel apart. Een grasmachinemotor onder een Royal Enfield frame...
www.bikez.com/motorcycles/sommer_diesel_462_2008.php

Niet om aan te zien, maar goh wat was die man gelukkig met die machine... en daar gaat het toch om he....?

Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 22:16 #15 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

(...)kleinere cilinderboringen, nieuwe koppen. (...)

Kleiner boren gaat niet.  ;) Dus dat worden bussen of toch maar nieuwe cilinderblokken. Ook is nog nodig een goed gedimensioneerde brandstofpomp, die iets nauwkeuriger aangedreven wil worden dan met een V-snaartje.
En dan, bij kleinere boring moet je toch zorgen voor voldoende druk, want anders loopt 'ie niet goed op diesel. De krachten op het geheel worden wel minder, dat wel.
Los nog van de technische (on)mogelijkheid zijn daar dan de enorme kosten......maar ja, het kan wel....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 22:18 #16 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

Danny (Streetbikertje) heeft een punt. Volgens mij is b.v. de Volvo D5 5-cilinder in architectuur gebaseerd op de 2,5 liter benzine-vijfcilinder in lijn van de Zweden...

Dat is dan in het ontwerp al meegenomen, en is het een ander verhaal dan het blok van een TA ombouwen naar diesel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2011 10:54 #17 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Ik heb eens met zo'n Sommer gereden, maar geloof me: dat is niet vergelijkbaar met een Transalp!
10,5 pk geeft een heel andere 'motorbeleving'

Zeker heel leuk, zeker apart, zeker heel zuinig (700 km op een tank).
Niet snel, de eigenaar kruiste 80-90 met dat ding en beweerde ooit 120 te hebben gehaald wat ik in twijfel durf te trekken. Ik durfde neit harder dan 56 kmph, maar dat zegt ook iets over de stuur- en remkwaliteiten van zo'n Enfield.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2011 18:09 #18 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

Volgens mij is b.v. de Volvo D5 5-cilinder in architectuur gebaseerd op de 2,5 liter benzine-vijfcilinder in lijn van de Zweden...


Mij hebben ze altijd gezegd dat de basis van dat blok van Audi kwam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2011 18:32 #19 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor


En de Track een alternatief? Srry, mooi concept, maar voor 17.000,- (VANAF!) kan ik toch een fix aantal veel leukere alternatieven bedenken dan een Dieseltje met een variomatic... En met een gezellige dealer op de hoek van de straat. Voor mij essentieel onderdeel van de 'motorbeleving'.

Vind je het echt idioot duur? Die jongens bouwen zeker geen GOEDKOPE fiets, maar iets wat van voor tot achter kwaliteit uitstraalt en kwaliteit IS. Vind die 17keuro niet heel idioot hoor; als je kijkt wat het kost om een gietmalletje te maken enzo... En die Track met z'n 45pk en variobak is zeker weten veel meer motor dan zo'n idiote Enfield met een Sommer zelfontbrander met 10,5 pk.....
Ennuh, Eva Products komt de merkspecifieke service aan huis doen, en voor je bandjes kun je gewoon naar de dealertje-op-de-hoek-van-de-straat!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2011 21:42 #20 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Tja, als je puur naar kosten gaat kijken is het uberhaupt vrij zot een 'mainstream' fiets te vergelijken met een uniek ding. ('n Donkervoort is duurder dan 'n MX-5......)
De transalp heeft best wat andere merken in z'n segment om tegen te concurreren....

Maar zo'n Track zit echt wel mooi(-er) in elkaar, en met Excel velgen, top vering etc.... Da's geld!

Stel je nou eens voor dat die jongens straks 1000 fietsen per jaar gaan bouwen, dan wordt e.e.a heus wat goedkoper en en interessanter!


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden