Van bezinemotor naar Dieselmotor

10 jan 2011 22:44 #21 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Als het over prijsvoordeel voor de Track gaat verwacht ik eerder een eerste neerwaartse prijsdaling als Eric het voor elkaar krijgt om vrijstelling te krijgen voor de BPM. De huidige regelgeving spreekt alleen over auto's en ondanks dat de Track aan de emissie eisen voldoet komt hij op basis van de huidige regelgeving niet in aanmerking voor BPM vrijstelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2011 00:20 #22 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Hoe zit het eigenlijk met het koppel van een dieselmotorfiets? Ik kan me voorstellen dat dat veel groter is dan bij een vergelijkbare benzine-blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 18:12 #23 door arjen
Beantwoord door arjen in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Hallo allemaal.

Toevallig werk ik bij EVA Products en toevallig heeft mijn vrouw een transalp 700. Wat een toeval allemaal he! Ik ben dus in de gelukkige omstandigheid dat ik beide kan vergelijken. v.w.b. acceleratie zijn ze beiden ongeveer gelijk. De Alp is iets sneller weg bij het stoplicht doordat je de koppeling snel kunt laten opkomen, maar de rollende acceleratie is op zijn beste gelijk aan die van de Track, De diesel is meestal vlotter door het koppel en de directe reactie van de CVT. Op top is de Alp weer iets sneller. En ik moet eerlijk zeggen dat de Track beter stuurt, veert en remt. Er is natuurlijk prijsverschil en vooral in dat opzicht kun je merken dat de Honda van veel goedkopere componenten is voorzien. Vooral de vering dus. De Track stuur makkelijk als een Transalp maar is veel stabieler. De Alp gaat toch wel slingeren in snelle bochten vind ik. En er zijn al een paar Transalppers overgestapt op de Track!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 21:38 #24 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

Hallo allemaal.

Toevallig werk ik bij EVA Products en toevallig heeft mijn vrouw een transalp 700. Wat een toeval allemaal he! Ik ben dus in de gelukkige omstandigheid dat ik beide kan vergelijken. v.w.b. acceleratie zijn ze beiden ongeveer gelijk. De Alp is iets sneller weg bij het stoplicht doordat je de koppeling snel kunt laten opkomen, maar de rollende acceleratie is op zijn beste gelijk aan die van de Track, De diesel is meestal vlotter door het koppel en de directe reactie van de CVT. Op top is de Alp weer iets sneller. En ik moet eerlijk zeggen dat de Track beter stuurt, veert en remt. Er is natuurlijk prijsverschil en vooral in dat opzicht kun je merken dat de Honda van veel goedkopere componenten is voorzien. Vooral de vering dus. De Track stuur makkelijk als een Transalp maar is veel stabieler. De Alp gaat toch wel slingeren in snelle bochten vind ik. En er zijn al een paar Transalppers overgestapt op de Track!


Bouw dat ding nu eens met een mooie 6-bak. De Track 800 is destijds (lees alle persberichten er maar op na...) als 'woon-werk' verkeer motorfiets op de markt gezet, met als doelgroep zakelijke gebruikers...

Proefritje kon ik niet maken voor een testverslag in de Transalper, omdat ik 'geen geintereseerde koper' zou zijn. Vraag dat maar eens na bij je baas Erik... Jammer.

Ik nodig jullie uit... Kom met een stel TRACKS diesels naar het jubileum-NTT in September en bewijs mijn ongelijk dat het met zo'n automaatje en een Smart dieseltje best lekker sturen is!

Vooralsnog heb ik voor een vanafprijs van 17.000,- Deuri's leukere keuzes als het om motorrijden gaat - met de dealers om de hoek. En voor die zakelijke kilometers heb ik strakjes ook een 3 cyclinder dieseltje voor de deur staan... Zonder BPM en wegenbelasting én met dak, en voor diezelfde prijs als een TRACK.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 22:40 #25 door arjen
Beantwoord door arjen in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Beetje misverstandje denk, je zult hopelijk begrijpen dat we een klein bedrijfje zijn. Er is niet altijd tijd en voldoende motoren beschikbaar geweest om aan alle proefrit aanvragen te kunnen voldoen. Er is namelijk veel belangstelling, niet alleen van potentieele kopers maar ook van (terecht) nieuwsgierigen.

Het NTT zou een heel mooie gelegenheid zijn om meerdere mensen met de motor te laten kennismaken. Vanaf dit jaar zijn er voldoende motoren beschikbaar voor activiteiten. Het is nu nog een beetje vroeg in het jaar, maar zodra het voorjaar begint zullen we ons wat meer hierop gaan richten.

Wat betreft de 6-bak, dat gaat niet gebeuren. Om verschillende redenen. Ten eerste werkt de CVT echt fantastisch. Veel meer rij-dynamiek, nooit meer afslaan, dus veel makkelijker bij manouvreren. En niet te vergeten voor de veelrijders, een fantastisch rustig en doseerbaar rijgedrag bij b.v. filerijden. Verder is de motor in de lengterichting gemonteerd. Hierdoor is de motor zeer wendbaar omdat het gyroscopisch effect van de krukas niet nadelig werkt bij het sturen. Nadeel (bij b.v. bmw en guzzi) is het kantelmoment. Door de toepassing van de CVT zijn de toerensprongen veel kleiner en langzamer. Dit effect is dus in het geheel niet voelbaar op de TRACK.

En voor wat betreft de prijs: Een in kleine serie gebouwde motor kan nooit voor de prijs van b.v. een transalp gemaakt worden. Daarentegen is hetzelfde prijsniveau ook geen belemmering voor de BMS GS verkopen. Daat is de motor qua prijs dan ook op gericht. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 23:04 #26 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Als ik het goed begrijp staat de TRACK dealer/service gewoon voor je deur, dus eigenlijk nóg dichterbij dan om de hoek? ;D

Ik vind ook het frame van de TRACK erg mooi. Vering en velgjes ook dik in orde.
En onlangs (hoewel ik het nog niet zelf heb kunnen proberen ;D  ) ook gezien dat hij offroad prima uit de voeten komt. Mocht je vallen heb je in ieder geval één hendeltje minder dat krom kan gaan ;)

Vind het wel een interessant ding hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 12:48 #27 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
@ Two Plugs

Ik vind het jammer dat je, je persoonlijke teleurstelling die je kennelijk, kort na de introductie van de Track, hebt opgelopen iedere keer weer zo uitgebreid moet ventileren wat voegt dat nu eigenlijk toe. Ik snap heel goed dat EVA in het begin wellicht voor jou wat teleurstellend heeft gereageerd. EVA is nu eenmaal geen Honda of ander wereld merk met dito budgetten voor marketing.
Neen ik heb geen aandelen in EVA maar ik heb wel enorme waardering voor mensen die hun nek uitsteken om iets zelf voor elkaar te boksen waar andere merken voor veilige en gebaande wegen kiezen zoals ook Honda.
Ik hoor je jammer genoeg nooit op deze aspecten en de inhoud reageren maar je hebt er wel een hele uitgesproken mening over terwijl je nog nooit met een Track hebt gereden.
Hoe je het ook draait keert of wendt en wat je van de Track vindt. Het is een unieke motorfiets qua motorisering, frame, aandrijving en componenten en bovendien geen 13 uit een dozijn motor.
Als je vroeger met economie had opgelet dan had je vernomen dat een grotere productie omvang over het algemeen lijdt tot lagere vaste kosten per eenheid product waardoor een product voor een lagere prijs kan worden aangeboden.
Bovendien is 'duur' een relatief begrip en vaak gebaseerd op iemands persoonlijke situatie  :-*.
Je zou je stelling en vergelijk met de BMW GS ook kunnen omdraaien. M.a.w. waarom moet zo'n massa product als een BMW GS zo ******* duur zijn. Terecht merkt Daan op dat je een Donkervoort ook niet met een Mazda MX5 moet vergelijken.

Als het hier nu weer een keer over de Track moet gaan laten we het dan vooral hebben over de techniek, rijervaring, rij beleving etc en niet over persoonlijke frustraties / teleurstellingen.
Laat helder zijn ik heb geen enkele relatie met EVA maar wel een passie voor techniek, lef en doorzettingsvermogen vandaar dat we de rijervaring van een TCN-lid met de Track ook gebruikt hebben voor een artikel in de Transalper.

Wat mij eigenlijk helemaal tegen de borst stuit en mij motiveerde om bovenstaande reactie te plaatsen is dat je een medewerker van EVA die hier heel neutraal iets plaatst gewoon publieke schoffeert en gewoon dwingt om zijn werkgever te verdedigen. Jammer ik had echt anders van je verwacht  :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 12:58 - 30 jan 2011 14:20 #28 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Allereerst: ik heb diep respect voor wat EVA products neerzet.
Die motor ooit mogen bewonderen in De Kuil, en ook gezien HOE er getest wordt. (samengevat: laten we kijken of we 'm rot kunnen krijgen; perfect!)
Leuk om te zien dat er mensen/bedrijven zijn met een prachtvisie en bergen lef (en geld? ;-)) die het het gewoon DOEN!

Die jongens zetten een prachtfiets neer, van sublieme kwaliteit en zelfs dan blijven ze onder de prijs van zo'n 1200GSA; superknap toch! En die GSA's zijn inmiddels ook wel een beetje de Opel Kadett van de Alpen hoor....  >:D

Honda kan daar wat van leren (jaja!), want die bouwen echt niets g3ils meer op allroadgebied!
Zo'n Varadero of Transalp-700 zijn vast prima fietsen, maar echt vernieuwend kun je 't niet noemen....

En tja, als mensen gepikeerd zijn als je geen plakje worst bij de slager krijgen.....  :-\

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 14:30 #29 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Het feit dat de track diesel is en cardan aangedreven is , is voor mij genoeg om direct over te stappen vanaf de alp als ik de keus had

maar tja , die prijs  :'(
Al zou deze maar halveren dan was ik direct begonnen met sparen !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 14:58 #30 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Bram:

Ik schoffeer helemaal niemand. Als dit wel als zodanig wordt ervaren BIED IK HIERVOOR MIJN OPRECHTE EXCUSES AAN bij iedereen die dit zo heeft mogen ervaren en aan Erik Vegt en zijn gehele team!!!

Als je als redactie een vergelijk in NB de Transalper plaatst tussen de gebruikscijfers van een TRACK en een @Twin moeten de cijfers wel kloppen. Alleen 'iets' mooi of goed vinden omdat het een uniek, gedurfd concept is? Of alleen omdat het innovatief is? Dus niet mogen twijfelen aan een concept vanwege alleen en uitsluitend deze redenen gaat aan mijn deur voorbij. Bovendien ben ik, als 'recreatief' motorrijder, in eerste instantie nooit de beoogde doelgroep geweest. Toch wordt de TRACK (logisch!) nu ook op de particuliere markt losgelaten. Allemaal prima.  ::)

Motorrijden is emotie. Voor mij (persoonlijk) is een motorfiets met versnellingen onderdeel van die emotie. Het samenspel tussen koppelen, versnellingswissel, optrekken, afremmen op het blok, etc. is voor mij ONLOSMAKELIJK verbonden met die emotie die 'motorbeleving' heet.  :D En ff afgezien van de prijs: Zelfs als de TRACK een vanaf prijs rond die van een nieuwe Transalp 700 zou hebben, zou ik er exact net zo over denken. Dat er voor die prijs leukere fietsen zijn die meer met de emotie 'motorbeleving' doen.

Maar....:

Wat niet wil zeggen dat een automatische versnellingsbak niet goed hoeft te zijn. Vraag ik in mijn gewraakte posting niet terecht om mijn ongelijk te bewijzen door op het NTT een vloot TRACK's beschikbaar te stellen voor een demo-rit? Ik zal de eerste zijn die er op gaat sturen, en ook de eerste zijn die zal toegeven als die 'dieselautomaat' idd zo goed is als iedereen beweerd!  ;)

Arjen kopt 'm direct goed in: Laten we hierover idd later dit jaar eens rechtstreeks met elkaar contacten, Arjen. Jullie staan vast en zeker ook weer op Utrecht, zou fijn zijn als we dit voor het NTT voor elkaar kunnen boxen!  ;) Ook bedankt voor je toelichting over de keuze voor de CVT. Das een constructieve reactie en toelichting, bedankt hiervoor!

Ook ik heb diep respect voor een ondernemer die een mooi, technisch geavanceerd, innovatief concept op de markt durft te zetten die letterlijk nieuwe paden bedwingt. (Heel) Wat anders als een Enfield frame met een stationair Robin of Hatz dieselblokje. 

PimW heeft gelijk met de 'aan huis service'. Die klopt helemaal als je net als Bram op een steenworp afstand woont.

Wat mij interesseert is hoe die cijfers er uit zien als die monteur met z'n busje vanuit Valkenburg ZH helemaal naar Oost Groningen moet rijden. Die uren moet de eigenaar betalen (tenzij hij of zij de TRACK least natuurlijk - maar das voor een particulier (nog) niet interessant.

Die cardan, het efficiënte brandstofverbruik, en het relatief hoge koppel van een diesel zijn idd hele dikke plussen waar de concurrenten in dezelfde prijsklasse geen antwoord op hebben.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 15:27 - 30 jan 2011 16:55 #31 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
::) :-X




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2011 18:24 #32 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Er zijn toch een aantal zaken die me tegenvallen, bv
9. Hoe lang gaat de CVT riem mee voordat deze vervangen moet worden ?
* 15000 KM . Wij werken nog aan een aandrijfriem met een service interval van 50000 km.

Da's veel te kort, kost dat zo'n CVT vervangen en wie (Bolivia, Peru, Rusland of ergens in Africa) kan dit?
Dus wachten op de 50.000 versie.

1. Op welke brandstoffen draait de T-800CDI ?
* Diesel en V-Power diesel varianten.
GTL, Gas to Liquid. Geproduceerd uit aardgas en /of biomassa.
PPO en Biodiesel settings zijn op dit moment niet beschikbaar.

Het op natuurlijke "olie" rijden zou toch een pre zijn, vooral in minder bevolkte en onherbergzame gebieden.

10. Is er ABS leverbaar op het 2011 model T-800CDI ?
* Nee. Nog niet

Voor de verkoopprijs van  :o Standaard prijs: 18750 euro NL :o verwacht ik standaard ABS

Het lijkt me desondanks een leuke fiets maar, nog, te duur en te jong.

No offence arjen

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2011 20:54 #33 door arjen
Beantwoord door arjen in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

No offence arjen


Ik voel mij zeker niet aangevallen hoor. Mij vallen een aantal zaken aan een honda ook tegen. Al is ie nog zo goedkoop.. En al heeft ie ABS. En de Transalp loopt ook niet op bioprut uit bolivia. En heb je al eens aan een 700 Transalp gesleuteld? Veel succes met het verwijderen van het plaatwerk. En mij valt het ook tegen dat de balhoofdlagers van mijn vrouw's transalp na 12000 km al in vierkante knikkers zijn getransformeerd. En dat ie roest.O, en laat hem niet omvallen want dan weet de Honda dealer je wel uit te kleden. Met al dat plaatwerk wat aan splinters op de grond ligt. O ja, en toen we hem nieuw kochten stond hij twee weken later ineens met bijna 1000 euro korting in de winkel.

No offence..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2011 21:06 #34 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Ondanks mijn Honda - bebloede adereren heeft Arjen hier wel een puntje...  ;D :-X

Ff afgezien van benzine-pompen van de @twin en Dero, uitlaatbussen die vanzelf er uit knallen, idd, die vermaledijde balhoofdlagers (ook bij de Dero...)...  :-[

Maar ABS (die subliem werkt overigens) heeft 'ie wel.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2011 21:11 #35 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor

heeft Arjen hier wel een puntje...  ;D :-X

`

Maak daar maar PUNT van  ;D
Ik vinnum sterk Arjen  :D  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2011 21:23 #36 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
O ja, en toen we hem nieuw kochten stond hij twee weken later ineens met bijna 1000 euro korting in de winkel.

Als dit met de Track gebeurt zullen we je dat niet verwijten hoor.... ;-)

Het zou supertof zijn als dit project even lekker doorpakt, en voor steeds meer mensen binnen bereik komt!
En die biodiesel en andere plantaardige prut: heeel veeeel auto's nu hebben toch ook nog wat aanpassingen nodig om daarop te knorren ;-).

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2011 00:31 #37 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Ik begrijp het niet.
Ik geef van een aantal punten aan wat ik minder vindt van de Track.
En ik krijg als antwoord wat er mis is met een Trans Alp 700, of ik die ooit zou willen rijden (not).
Verdere tekortkomingen van de Africa Twin zijn me ook bekent.
Het noemen van slechte eigenschappen van andere motoren maakt de Track niet beter.
En ik ga en kan zonder uitleg/antwoord/verklaring niet anders over die minpunten gaan denken.
helaas.

Laat het zwart maken van "de" andere aub aan de politiek over, die zijn daar veel beter in.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2011 01:36 #38 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
de uitvoering van de track is gewoon uniek dat nog zeker zal evolueren
geen abs zie ik niet als direkt nadeel.. zeker in het zand zit je hierop niet altijd  wachten
maar zal zeker komen(verplichting eu op termijn)
ook dat andere beierse merk kreeg later een knopje om het uit te zetten.

dat kenny 13 direkt probeert om in zijn visie de beperkingen te zien is jammer

menig kettingset van onze clubmotoren is er ook danig aan toe na 15.000 km
is ook niet multi fuel
en heeft zeker geen abs

nu begrijp ik best dat wanneer een fabrikant iets op de markt hij deze aftast en zich afvraagt wat zijn klanten zoeken,

en die grootste groep krijgt datgene waar vraag naar is en dat is (nog niet waar kenny op zit te wachten)

wat ik me wel afvraag

wat is de kost prijs/vervanging van de cvt ?
maw wat kost de  track aan onderhoud/km en dan mag het duidelijk zijn waar je op termijn beter mee af bent

bedenk dat een dieselblokje het echt langer uithoudt


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2011 11:26 #39 door arjen
Beantwoord door arjen in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Jongens, begrijp mij niet verkeerd. Geen enkele motor is perfect en wat ons betreft is Honda zeker de benchmark als het aankomt op kwaliteit. Als we die kunnen evenaren hebben we het heel goed gedaan. Er zal nog heel veel verder ontwikkeld worden en wij zijn ervan overtuigd dat het product iets zinnigs aan de markt toevoegt. Verder is smaak persoonlijk en het enige wat wij kunnen doen is mensen kennis laten maken met het product. Dit zullen wij zeker gaan doen en ik zal het hier op het forum melden als het zover is. Ik zal proberen dat niet te lang te laten duren, dus dit voorjaar nog. Tot die tijd zal ik mij afzijdig houden in de discussie en lekker mee lezen. Uiteraard zijn wij benieuwd naar de meningen en reacties, ook als die skeptisch zijn. Als er dringende vragen zijn hoor ik het wel en hopelijk kunnen wij in het voorjaar velen van jullie ontmoeten en in de gelegenheid stellen met de motor kennis te maken.

Groet
Arjen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2011 10:42 #40 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic Van bezinemotor naar Dieselmotor
Ik vind het een top produckt van nederlandse bodem, heb er niet meer gereden, maar recensies van bezitters zeggen al veel. Als ik het geld te besteden had, zou ik hem zeker overwegen. Vergelijkingen over verbruik en onderhoud etc, tja dan kan je nog wel even doorgaan, daar kom je nooit uit. Als het puur om kostprijs de kilometer gaat wat betreft motorrijden, kan iedereen z'n alp en twin en varadero ook wel de deur uitdoen, dan zijn er zeker wel goedkopere alternatieven. Maar heb je dan ook net zoveel plezier en de emotie? heb je dan ook een forum waar je lekker kan lullen over alle zin en onzin? Nee dan kan je je verbruikswaarde op een groen links site zetten en vervolgens vroeg naar bed gaan.

@ arjen, ABS moet toch niet zoveel meer kosten? Je ziet bij KTM nu ook ABS toegevoegd worden bij de SM-T en geen meerprijs. Volgens mij alleen een bosch unit ertussen prakken ergens, en koop je er een paar net als jullie, moet dat toch kunnen voor een 4-500 euro?
Ga zo door, ik blijf het volgen hier en op het ARM

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden