kettingspanning

16 mrt 2009 13:06 #1 door petervd81
kettingspanning werd gestart door petervd81
Ik weet, er is hier al veel over gezegd.
Maar toch, ik word gek...
In onbelaste toestand meet ik +-7cm speling. Zou goed moeten zijn volgens een topic wat ik hier ergens las.
Alleen hoor ik sinds een week ofzo bij het optrekken rare geluiden (3x 'kgg', lijkt op plastic. En elke keer 3x??!!)
Nu dacht ik dat het de ketting zou kunnen zijn (tegen geleider onder bij tandwiel?). Maar ja, als die speling nu klopt... Moet m ook weer niet te strak gaan zetten natuurlijk?
Iemand een idee??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2009 15:25 #2 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic kettingspanning
Onbelast wil niet zeggen "op de middenbok" ! Maar gewoon met beide wielen op de grond en op geen enkele standaard ;)

Ziet er zo wel HEEL ERG slap uit. Ik zou hem wat strakker zetten :)

Ook ff je tandwielen checken of er geen rotte "kies" tussen zit.

Succes !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2009 15:32 #3 door Pim
Beantwoord door Pim in topic kettingspanning

Onbelast wil niet zeggen "op de middenbok" ! Maar gewoon met beide wielen op de grond en op geen enkele standaard ;)


Onbelast +/- 7 cm speling?
Ik heb `m dan denk ik te strak gespannen...
Ook ik heb een rare tik bij het rond rollen van de ketting, maar als het daadwerkelijk rond de 7 cm speling moet zijn is dat een easy fix. :-)

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2009 21:30 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kettingspanning
ik denk dat je maar eens langs moet komen ,

gaan we jouw eens op een hoogstaand technische peil  brengen

heeft je alp geen geheimen meer,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2009 22:11 #5 door Erik
Beantwoord door Erik in topic kettingspanning
Bij een AT onbelast (dus achterwiel van de grond!!) 7cm speling of ketting tegen de het einde van de onderkant van de kettinggeleider drukken.
Of dat bij de Alp ook zo is weet ik niet zeker, Ad?

Amen..  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2009 22:34 #6 door petervd81
Beantwoord door petervd81 in topic kettingspanning
Nou, die 7cm heb ik..! Alleen de onderkant van de kettinggeleider...?? Daar zit bij mij geen onderkant, alleen een verticale plastic ding.

Ad, ik zou heel graag langskomen voor een technische les!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2009 22:37 #7 door Erik
Beantwoord door Erik in topic kettingspanning

Daar zit bij mij geen onderkant, alleen een verticale plastic ding.


Die bedoel ik  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2009 22:42 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kettingspanning

Nou, die 7cm heb ik..! Alleen de onderkant van de kettinggeleider...?? Daar zit bij mij geen onderkant, alleen een verticale plastic ding.

Ad, ik zou heel graag langskomen voor een technische les!


gewoon een kwestie dus van afspraak maken,

en dus mail sturen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2009 19:17 #9 door petervd81
Beantwoord door petervd81 in topic kettingspanning
Ad, bedankt voor de les vandaag!
Hij trekt lekkerder, schakelen gaat inderdaad veel soepeler, en waar of niet - misschien was het de harde wind - maar ik hoorde het rare geluid niet meer......
Hopelijk ben ik er bij zondag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2009 20:37 #10 door Erik
Beantwoord door Erik in topic kettingspanning

Ad, bedankt voor de les vandaag!
Hij trekt lekkerder, schakelen gaat inderdaad veel soepeler, en waar of niet - misschien was het de harde wind - maar ik hoorde het rare geluid niet meer......
Hopelijk ben ik er bij zondag!


En wat heeft Ad er nu aan gedaan? Iedereen is natuurlijk benieuwd naar de oorzaak en oplossing  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2009 20:53 #11 door petervd81
Beantwoord door petervd81 in topic kettingspanning
De ketting is nu goed gespannen.. Maar moet wel aan vervangen gaan denken, afstand tussen sommige schakels is opgerekt dat zou het geluid verklaren. Morgen zal ik stukje zonder helm in de straat rijden en goed luisteren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2009 20:20 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kettingspanning

En wat heeft Ad er nu aan gedaan? Iedereen is natuurlijk benieuwd naar de oorzaak en oplossing  :)


de ketting had last van wat vast zittende schakels en er zat een iets strakker stuk in (iets minder gesleten)

de tandwielen bekeken en goed gekeurd ondanks wat slijtage sporen

vervolgens de ketting een goede poetsbeurt gegeven om zo al het oude vet en  andere viezigheid te verwijderen
goed droog gewreven en opnieuw aan gespannen op het strakke stuk en de ketting gesmeerd met een lichte kettingolie

de koppelingsspeling juist afgesteld(ca 2-3 mm)op het uiteinde gemeten van de koppelingshendel

en dat was het zo'n beetje ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2009 21:58 #13 door margon
Beantwoord door margon in topic kettingspanning
Ad wat bedoel je met :

de koppelingsspeling juist afgesteld(ca 2-3 mm)op het uiteinde gemeten van de koppelingshendel ??? ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2009 22:37 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kettingspanning

Ad wat bedoel je met :

de koppelingsspeling juist afgesteld(ca 2-3 mm)op het uiteinde gemeten van de koppelingshendel ??? ???


de vrije slag van de koppelingshendel(heen en weer ) alvorens de kabel aan te gaan  trekken
gemeten op het uiteinde van deze handel

kan het niet duidelijker maken,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2009 22:32 #15 door margon
Beantwoord door margon in topic kettingspanning
Hoeft ook niet duidelijker en kan ook niet. ;D
Heb alles gedaan zoals hierboven beschreven , er zat ook een vast stukje ketting tussen, en het functioneert inderdaad beter.

Als ik bij het tandwiel aan de ketting trek dan trek ik hem een stukje los.
Zal wel eens aan een andere ketting gaan denken.
Is dit incl tandwielen nodig.?
Bij mijn moutingbike deed ik dat wel altijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2009 23:54 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kettingspanning

Hoeft ook niet duidelijker en kan ook niet. ;D
Heb alles gedaan zoals hierboven beschreven , er zat ook een vast stukje ketting tussen, en het functioneert inderdaad beter.

Als ik bij het tandwiel aan de ketting trek dan trek ik hem een stukje los.
Zal wel eens aan een andere ketting gaan denken.
Is dit incl tandwielen nodig.?
Bij mijn moutingbike deed ik dat wel altijd.


standaard is het algemeen aanvaard om bij de ketting ook de tandwielen te vervangen
in de praktijk wil men er wel eens voor kiezen om tussentijds een voortandwiel te vervangen.
ik deel deze oplossing
hoe groter de radius van een tandwiel hoe langzamer de slijtage
vandaar dat een achter tandwiel veel langer mee gaat (zand en vuil geeft natuurlijk meer slijtage)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2009 11:51 #17 door Pim
Beantwoord door Pim in topic kettingspanning

Zal wel eens aan een andere ketting gaan denken.
Is dit incl tandwielen nodig.?
Bij mijn moutingbike deed ik dat wel altijd.

In het werkplaatshandboek staat dat je dit inderdaad tegelijk moet doen. Nieuwe ketting + nieuwe tandwielen.

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 21:58 - 26 mrt 2009 22:05 #18 door Pim
Beantwoord door Pim in topic kettingspanning
Het toeval wil dat ook ik toe ben aan een nieuwe ketting en dus ook nieuwe tandwielen.
Waar kan ik dit `t beste kopen? En waar ik dan op moet letten?

Ik heb deze gevonden op Louis.de
10041218  KETTENSATZ REGINA O-RING
XL600V 89-99 (118/15/47) HONDA XL 600 V TRANS. (PD10)
Voor € 109,95 (149,95)
http://www.louis.de/_20fdc57ceaad6cb62026938cbcf6ed715b/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=240&wgr=501&list_total=3&anzeige=0&artnr_gr=10041200

Is dit een goede set om weer wat km's op te kunnen maken?

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 07:34 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kettingspanning

Het toeval wil dat ook ik toe ben aan een nieuwe ketting en dus ook nieuwe tandwielen.
Waar kan ik dit `t beste kopen? En waar ik dan op moet letten?

Ik heb deze gevonden op Louis.de
10041218  KETTENSATZ REGINA O-RING
XL600V 89-99 (118/15/47) HONDA XL 600 V TRANS. (PD10)
Voor € 109,95 (149,95)
http://www.louis.de/_20fdc57ceaad6cb62026938cbcf6ed715b/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=240&wgr=501&list_total=3&anzeige=0&artnr_gr=10041200

Is dit een goede set om weer wat km's op te kunnen maken?


in de cat van kwaliteit staat regina toch iets lager dan bijv tsubaki en did,
overigens vind je dit ook in de prijs terug
echter de did kost ook maar 129 euro dus dat verschil valt mee,

kijk eens bij motorketting.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 07:39 #20 door brings
Beantwoord door brings in topic kettingspanning
Ik heb goede ervaringen met Louis.de
De door jou aangegeven ketting set is overigens een eindloze set.
Als jij je achterbrug niet wil los halen moet je er dus ook een klink schakel bij bestellen.
En voor het gemak een klink tool.  (kan ik aanraden)
Transport kosten bij Louis voor deze bestelling  7,95

Mocht je niet zeker zijn van jezelf, dan is een ritje naar Ad Mies de moeite waard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden