kettingspanning

01 apr 2009 13:59 - 01 apr 2009 14:17 #21 door Pim
Beantwoord door Pim in topic kettingspanning
heb ze besteld bij Louis;
1 x 10041307 KETTENSATZ DID X-RING XL600V BJ.89-99 (118/15/47)

De DID X-ring (Dank voor je info Ad Mies)

En de speling moet volgens het grote Haynes Werkplaatshandboek 34 - 45 mm zijn. Gemeten d.m.v. 'hangende toestand' (als nul punt) naar boven duwen. Er staat bij dat dit gemeten wordt wanneer de motor op de side-stand staat.

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2009 14:10 #22 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic kettingspanning

in de cat van kwaliteit staat regina toch iets lager dan bijv tsubaki en did,
overigens vind je dit ook in de prijs terug
echter de did kost ook maar 129 euro dus dat verschil valt mee,

kijk eens bij motorketting.nl


Denk dat dit een relatieve aanduiding van rangorde is, daar met  name de levensduur van een ketting voor belangrijke mate afhangt van onderhoud
Dus een kwalitatief goede (dure) ketting houd het wellicht minder lang uit dan een wat goedkopere ( mindere ?) die wel goed onderhouden wordt.

Dus kijk ff naar jezelf hoe je met je ketting omgaat, ( zei hij die nog steeds te weinig smeert :( )

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2009 14:13 #23 door Pim
Beantwoord door Pim in topic kettingspanning
Goed smeren...interessant onderwerp ook!  ;)
http://www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=937.0

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 20:36 #24 door ht
Beantwoord door ht in topic kettingspanning
Hallo allemaak,
Ik heb mijn ketting er pas 13500 km opliggen.
Vorige week ketting gespannen.
Idee dat hij wat aan de strakke kant zat.
Maar vandaag weer gecontroleerd.
De 7 cm speling op de bok heb ik nog wel.
Maar je kunt die ketting van links naar rechts bewegen. en de ronde busjes tussen de schakels kun je gewoon rond laten draaien.(zitten vrij los)
Als ik ketting achter van het tandwiel trek kan ik tussen ketting en tandwiel doorkijken(ca. 4 mm ruimte).
Wat is jullie advies.

gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 22:04 #25 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic kettingspanning
Als je de ketting zo van het tandwiel af kunt trekken, dan wordt het een kwestie van vervangen.

Zeker in de winter door gereden ?  Pekel is funest !
Mijn ketting had het nog geen 6000 km vol gehouden door de pekel (en geen goed onderhoud gedurende die periode  :-\ )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 22:28 #26 door ht
Beantwoord door ht in topic kettingspanning
Hoi,

Heb zojuist zonder helm proefrondje gedraaid.
Ik hoor de ketting over de geleiders lopen en ik hoor af en toe de ketting heel lichtje tegen het afdekplaatje van het voorste tandwiel lopen. Als ik tegen dit plastic plaatje duw voel ik dat de keeting erlangs loopt.Is dit erg??
Moet dit plaatje zo dicht tegen dat tandwiel zitten?

gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2009 23:30 #27 door manoman2
Beantwoord door manoman2 in topic kettingspanning
Het komt niet vaak voor maar het kan: voortandwiel verkeerd om gemonteerd. Dan komt de ketting te ver naar buiten en schuurt hij tegen de binnenkant van dat afdekkapje. De verdikking van het tandwiel moet naar buiten wijzen. Klinkt wat raar, maar als je het tandwiel in de hand hebt, snap je het gelijk. Ik heb er eens eentje gekocht die dat had. Kapje was al half afgesleten aan de binnenkant. Sloopt ook vrij snel de ketting, omdat ie  dan niet goed uitgelijnd is.
gr
hans

Koeien roepen boeh!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2009 01:20 #28 door Erik
Beantwoord door Erik in topic kettingspanning

Sloopt ook vrij snel de ketting, omdat ie  dan niet goed uitgelijnd is.


En als je nog minder geluk hebt ook de vertanding van de uitgaande versnellingsbakas, is vooral een probleem bij een bepaalde serie AT's van rond '94, er is toen blijkbaar een slechte batch assen doorheen geglipt waarvan de harding niet helemaal jofel was  :P
Slechte kettinguitlijning (tandwiel verkeerd om), roest en vuil doen de rest..  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2009 23:14 #29 door Jorrit
Beantwoord door Jorrit in topic kettingspanning

de ketting had last van wat vast zittende schakels en er zat een iets strakker stuk in (iets minder gesleten)


Had laatst ook last van een vreemd geluid afkomstig van het voorste tandwiel, ook leek de ketting door te slippen, leek net of de koppeling versleten was. Even de ketting een poetsbeurt geven en alles liep weer gesmeerd.

Was ook op de oeralp van mijn pa, die al een tijdje in de stalling bivakkeerde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2009 00:25 #30 door Erik
Beantwoord door Erik in topic kettingspanning

ook leek de ketting door te slippen, leek net of de koppeling versleten was. Even de ketting een poetsbeurt geven en alles liep weer gesmeerd.


Dat is wel de bespaartip van de maand :o Is wel even goedkoper dan een nieuwe kettingset!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2009 10:11 #31 door Rendier
Beantwoord door Rendier in topic kettingspanning
Heb net een gebroken ketting gehad, en net aan het begin van een rit naar Amsterdam vor het werk. Leverde veel oponthoud. De originele Honda ketting gebroken op een schakel ergens in het midden, dus niet de klink schakel.
Bij 9500 Km met een ketting oiler zag de ketting er uit als nieuw. Opgestuurd naar Honda, kijken wat die zeggen.

Een rendier hoeft niet altijd te rennen maar krijgt wel elk jaar een nieuw gewei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2009 23:41 #32 door Elie
Beantwoord door Elie in topic kettingspanning
Beste Medetransalpers,

Ik had, wegens de twijfel hier, mijn ketting eens gespannen terwijl de 2 tandwielassen op 1 lijn stonden met het scharnierpunt v/d achtervering. Maar natuurlijk vergeten te noteren welke waarden ik had! ???Nu dus nogmaals opnieuw gedaan ,nadat ik testgereden had met de XL700 en de honda dealer zei dat het wat strakker mocht, en ik had de volgende waardes: op de middenbok tussen de 6.5 en 7 cm en op de zijstandaard heb ik 3.5cm.Ik veronderste dus dat de waarden in de gebruiksaanwijzing van 35-45mm op de zijstandaard bedoeld zijn.

Hopende jullie hiermee van dienst te zijn, groeten

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2009 01:10 #33 door Erik
Beantwoord door Erik in topic kettingspanning

Beste Medetransalpers,

Ik had, wegens de twijfel hier, mijn ketting eens gespannen terwijl de 2 tandwielassen op 1 lijn stonden met het scharnierpunt v/d achtervering.


En dat is de enige goede manier om de juiste kettingspeling te weten te komen  :) 

Ook leuk om dit eens bij een Varadero te doen trouwens, geeft een verrassend ander beeld dan bij een AT (en de meeste andere motoren).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2009 08:55 - 11 aug 2009 08:57 #34 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic kettingspanning
Speling van 3,5 cm op de zij-standaard lijkt me idd erg weinig. Ik hou op zowel de Alp als de Dero een 'freeplay' aan van 4 tot 4,5 cm.

Let eigenlijk nooit op de lijn van de tandwielen tov het scharnierpunt van de achterveer... :-[

Maar aangezien dat mijn ketting het zonder kunstmatige hulp middelen het toch ruim 30.000 km vol kan houden - ondanks een vlotte rijstijl maar wel met regelmatig ff smeren uit het spuitbusje - denk ik dat ik het wel goed doe...  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2009 21:12 #35 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic kettingspanning
Bij mijn TA uit 2002 bleek dat de ketting onder bij  het voortandwiel ergens overheen sleept, ook al is de kettingspanning tussen 35 en 45 mm (op de middenbok). Ik geloof ook niet dat dat verholpen wordt door 'm strakker te spannen, hij hangt op een stuk plastic dat daar zit. Is het normaal dat-ie permanent aanloopt? De ketting zit goed in de olie maar glimt dus op de bollingen van de schakels. Er is zelfs sprake van afgeplatte bollingen door lichte slijtage. Het lijkt mij dat de ketting helemaal vrij moet lopen.

Groet,
Geert-Jan

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2009 02:42 #36 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic kettingspanning

Bij mijn TA uit 2002 bleek dat de ketting onder bij  het voortandwiel ergens overheen sleept, ook al is de kettingspanning tussen 35 en 45 mm (op de middenbok). Ik geloof ook niet dat dat verholpen wordt door 'm strakker te spannen, hij hangt op een stuk plastic dat daar zit. Is het normaal dat-ie permanent aanloopt? De ketting zit goed in de olie maar glimt dus op de bollingen van de schakels. Er is zelfs sprake van afgeplatte bollingen door lichte slijtage. Het lijkt mij dat de ketting helemaal vrij moet lopen.

Groet,
Geert-Jan


Nee hoor dat is de ketting geleider, er zit zowel onderin als bovenin eentje. Deze zijn van rubber en geleiden de ketting. Bij het rijden hangt de onderste helft van de ketting slap, en tijdens afremmen op de motor hangt de bovenste helft slap. Dit hoort zo.

Die afplatting is niet zo erg, zorg er alleen wel voor dat de geleiders enigzinsin het vet staan, normaal gesproken wordt overtollig vet bij het smeren van de ketting op de geleiders afgegeven.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2009 22:56 #37 door Elie
Beantwoord door Elie in topic kettingspanning
Beste Geert-jan,

Ik weet niet hoe het van de jongere alpen hoort maar mijn 3.5 cm is wel op de zijstandaard!Op de middenbok +-7cm.

Bij mijn TA uit 2002 bleek dat de ketting onder bij  het voortandwiel ergens overheen sleept, ook al is de kettingspanning tussen 35 en 45 mm (op de middenbok). Ik geloof ook niet dat dat verholpen wordt door 'm strakker te spannen, hij hangt op een stuk plastic dat daar zit. Is het normaal dat-ie permanent aanloopt? De ketting zit goed in de olie maar glimt dus op de bollingen van de schakels. Er is zelfs sprake van afgeplatte bollingen door lichte slijtage. Het lijkt mij dat de ketting helemaal vrij moet lopen.

Groet,
Geert-Jan


Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2009 00:47 #38 door Erik
Beantwoord door Erik in topic kettingspanning

Beste Geert-jan,

maar mijn 3.5 cm is wel op de zijstandaard!


En als je een andere veer hebt gemonteerd waardor de fiets op de zijstandaard minder inzakt, bv een Hyperpro?  ::)

Of als je een zwaar beladen topkoffer en/of zijkoffers hebt?  ::)


Resumé; op de zijstandaard is dus geen al te betrouwbare manier om je ketting af te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2009 10:32 - 18 aug 2009 14:00 #39 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic kettingspanning

Beste Geert-jan,

Ik weet niet hoe het van de jongere alpen hoort maar mijn 3.5 cm is wel op de zijstandaard!Op de middenbok +-7cm.


Nou ik vind 7 cm kettingspeling gemeten op de middenbok wel erg veel. Ik hou 'm liever tussen 3,5 en 4,5, zoals beschreven in het manual. Het lijkt dus toch wel goed te zijn dat de ketting ergens overheen sleept, zoals PMF71 zei maar ik laat de genoemde slijtage aan de ketting toch nog even nakijken bij de dealer.

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2009 08:31 #40 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic kettingspanning
Gisteren even lang geweest bij de dealer en die slijtage aan de ketting bleek toch niet normaal te zijn. De kettingspanning was goed maar de kunststof geleider schuin onder het voortandwiel was behoorlijk uitgesleten. Daar zat een 'karrespoor' in van 1-2 mm en die sporen voelden nogal ruw aan. Vandaar de slijtage aan de ketting.
Hij heeft die geleider er af gehaald en vervangen door die van een andere Transalp. Die bleek wat lager te zijn waardoor de ketting er veel minder zwaar overheen sleept. Daar kan ik nu mee doorrijden. Gelukkig alles zonder kosten, service van de dealer. :D

GJ

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden