Accu snel leeg

23 apr 2011 10:27 #1 door Nirone
Accu snel leeg werd gestart door Nirone
De laatste tijd is de accu van mijn transalp leeg als ik 2 of 3 keer achter elkaar start. Dus bv als ik gestart heb en de motor weer uitzet omdat ik nog even wat wil pakken of als hij afslaat. Onlangs gebeurde dit zelfs nadat ik net 30 km gereden had.
Voordat ik naar de garage stap wil ik wel een idee hebben wat er aan de hand kan zijn, kapotte accu, dynamo of ??  en hoe ik dat kan controleren. Op bepaalde onderdelen heb ik waarschijnlijk wel garantie (dynamo), maar op de accu waarschijnlijk niet.
Wie weet hier wat meer van ?

Nirone.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 10:37 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu snel leeg
Er lopen verschillende draadjes op dit forum over accu's en laden en dynamo's.
Gebruik de zoekfunctie eens !
Als je toch naar de garage gaat kun je simpel laten meten of je accu nog oke is.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 10:58 #3 door Nirone
Beantwoord door Nirone in topic Accu snel leeg
Dank !

Meteen maar ff gemeten en de rustspanning is 12,61 volt.
De conclusie dat de accu nu goed is, is volgens mij te kort door de bocht en dat het daar dus niet aan ligt, of niet ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 11:17 #4 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Accu snel leeg
Klinkt als defecte spanningsregelaar.
Als deze niet laadt, dan start je motor mooi niet na 30 km.
(soms laadt ie wel met licht uit en laadt ie niet met licht aan.

Met de nu door jouw gemeten spanning slaat ie wel aan toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 12:33 #5 door Nirone
Beantwoord door Nirone in topic Accu snel leeg
ja zeker, nu slaat ie wel aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 12:40 - 23 apr 2011 13:06 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Accu snel leeg
Dan kan je even meten als je motor aan staat hoeveel spanning op je accu staat, met licht aan en met licht uit.
Moet zeker tussen de 13 en ruim 14 volt blijven. Uitschietertjes naar boven of beneden uitgezonderd.
(stationair kan iets afwijken.) Meet maar bij 2500-4000 toeren

Het kan overigens ook voorkomen dat de fout pas ontstaat als de regelaar warm is.
Dan lijkt het in het begin goed te gaan maar als je motor (en regelaar) warm is, stroomt er onvoldoende tot geen stroom
meer in je accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 13:26 #7 door fred
Beantwoord door fred in topic Accu snel leeg
Ik heb ook een keer problemen gehad, met de accu.
Ook bij mij was de accu regelmatig leeg.

Bij mij was het probleem, de koolborstels van de dynamo, die waren versleten.

Bij een bepaalde temperatuur, binnen de dymamo, raakte de borstels de wand van de dynamo niet meer, door de slijtage, waardoor er geen stroom meer van de dynamo kwam, en de motor de stroom bij de accu vandaan ging halen., die niet meer bijgeladen werd door de dynamo, met als gevolg een lege accu.

zoiets was het !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 14:24 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Accu snel leeg
Was dat ook bij een alp, Fred?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 21:34 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Accu snel leeg
Die dynamo's wekken door inductie spanning op (magneten om spoelen). Koolborstels zitten in je startmotor. Dan heb je inderdaad startproblemen, maar van een heel andere orde.

Een accu die 12,6 in rust geeft, is in principe goed. Maar zeker weet je dat alleen als hij getest wordt, en dat kan alleen een specialist (waarna hij w.s. als gevolg van de test alsnog overlijdt..)

Laadspanning meten zoals Neet zegt, met licht aan en uit. Kun je doen net na starten (koud) en na een poosje rijden (warm).

Controleer ook af alle (stekker)verbindingen goed vast zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2011 08:13 #10 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Accu snel leeg
Testen voor enkele dagen kan met een digi tester van Conrad.
Dan kan je zien of de spanning van de accu goed blijft en
tijdens rijden de laadspanning hoog genoeg blijft.
Zowel met als zonder licht aan.

www.conrad.nl
art nr. 853952 - 89

Zo kan je de storing beter lokaliseren.

succes,
marco ;D

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2011 08:59 #11 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Accu snel leeg
Kan, gewoon een voltmeter met ducktape aan je stuur kan ook. Kost niets.
Hij is wel heel erg leuk overigens en makkelijk waterdicht te maken denk ik.
Ben zo vrij geweest even een foto bij te plaatsen.

Bijlage:

APM-1
www.conrad.nl
art nr. 853952 - 89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2011 09:48 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Accu snel leeg
Zoals al door velen aan gegeven :
- meet je laadspanning. deze moet bij ongeveer 5.000 toeren ergens tussen 13 en 14 volt hangen. Meer dan dat is niet goed, minder ook niet.

Is de laadspanning correct, dan is het toch je accu. Controleer ook even de accupolen. Zitten ze echt goed vast ??
Heb het zelf al eens gehad dat ie moeilijk startte, en na verloop van tijd zelfs gewoon uitviel. Bleek uiteindelijk een accu pool niet helemaal goed vast te zitten  :-\


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2011 10:49 #13 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Accu snel leeg
zit er wel genoeg accuzuur in de accu? je kan dan wel 12,6 meten maar je capaciteit is minimaal. te lang doorrijden met half gevulde accu met accuzuur, doet de platen krom trekken. dit merk je als je de accu bijvult, spontaan overleden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2011 15:51 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu snel leeg
Leuk ding van Conrad, maar is absoluut niet waterdicht.
Onbruikbaar dus voor permanente bevestiging

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2011 16:32 #15 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Accu snel leeg

Leuk ding van Conrad, maar is absoluut niet waterdicht.
Onbruikbaar dus voor permanente bevestiging


A jawel, een beetje handige pipo lukt dat wel. Juist een mooi compact ding die je overal kan plaatsen.
Tenminste, dat is mijn mening. Zelf heb ik wat anders. (Was ook niet waterdicht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2011 19:44 #16 door fred
Beantwoord door fred in topic Accu snel leeg

Was dat ook bij een alp, Fred?


Nee, geen Alp, een Yamaha Fazer bouwjaar 2000.

Ik heb ook al eens regelmatig stil gestaan met èèn van mijn vorige auto`s, ook hiervan werd mijn accu niet bijgeladen.

Oorzaak bleek een defect controlelampje, van het dashboard, waardoor het stroomcircuit werd onderbroken. Zou eigenlijks niet mogen gebeuren, ik praat ook over 20 jaar geleden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2011 17:13 #17 door Nirone
Beantwoord door Nirone in topic Accu snel leeg
Nogmaals iedereen bedankt voor alle reacties en tips !

Gisteren weer met de startkabels op weg geholpen nadat ik 5 min van huis getankt had. Daarna ruim 200 gereden met twee stops die geen startproblemen gaven.

Vandaag een uitgebreide meting gedaan met de volgende resultaten:

Rustspanning            12,6v
Bij 4000-5000 toeren gaf hij 14,28 volt, met koude motor en ook toen de motortemperatuur opgelopen was tot 75 c of 100 c
Met groot licht, ventilator, remlichten en alarmlichten tegelijkertijd aan was de spanning ook weer 12,6 v.

De accu kabels gecontroleerd, deze zitten vast.

Wat zegt dit nu ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2011 17:40 #18 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Accu snel leeg

Het klinkt allemaal goed. Je weet zeker niet wat je spanning was voordat je met startkabels aan de gang ging?[quote author=Nirone

link=topic=6456.msg56307#msg56307 date=1303830821]
Met groot licht, ventilator, remlichten en alarmlichten tegelijkertijd aan was de spanning ook weer 12,6 v.
[/quote]

Was dit in rust of tijdens rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2011 18:18 #19 door Nirone
Beantwoord door Nirone in topic Accu snel leeg
Nee, helaas niet.

Kan ik de volgende keer wel meten, als ik thuis weer met de kabels aan de slag moet. Tegenwoordig behoren startkabels tot m'n standaarduitrusting, maar de voltmeter laat ik liever thuis. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2011 19:02 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu snel leeg
Lijkt op een defecte accu.
Als de motor loopt is de spanning redelijk correct.
Spanningsregelaar en dynamo werken blijkbaar dus goed.

Misschien even andere accu lenen ?

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden