12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?

21 nov 2011 11:38 #1 door Biker000
Voor de techneuten onder jullie wellicht een rare vraag maarrre.

Kan de 12v druppellader op 2 motoren tegelijk dmv kabel splitsen, of trekt de ene dan de andere leeg?

Wil graag beide motoren tegelijkertijd via de 12v tomtom aansluiting op het stuur druppel-laden deze winter.

Kan dit? :-\

Of toch maar de ene week de ene motor en de andere week de andere.




En inderdaad blijven rijden is ook een optie.


Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 11:42 #2 door giedi
Beantwoord door giedi in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
De accu's komen dan parallel. De spanning blijft gelijk, maar er kan wel een onvoorspelbaar hoge stroom gaan lopen van de volste naar de leegste accu. Ik zou het voor de zekerheid maar niet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 12:02 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Heb nog een wat oudere Optimate, daar kun je een koppelstuk voor bijbestellen zodat je in één keer 2 motoren (lees: 2 accu's) kunt bedienen.

Heb het overigens nog nooit gedaan, maar gewoon beide accu's uit de motoren genomen bij langdurige stilstand en daar 2 druppelladers op.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 13:24 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Dus eerst beide accus los opladen, en dan zou het wel kunnen? De spanning zal uiteindelijk in beide gevallen c.a. 13.2V zijn, of er nou een 10 AH, of 20 AH aan hangt.

Let wel; ik heb er geen ervaring mee, maar zou het zelf zonder meer proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 13:34 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Antwoord van Giedi meenemen.

maar er kan wel een onvoorspelbaar hoge stroom gaan lopen van de volste naar de leegste accu.


Kan gewoon prima, maar wel de beide accus inderdaad koppelen met een stevig draadje om het verschijnsel kortsluiting door niveauverschil op te vangen.

De manier is dan accu's eerst koppelen ( paralel uiteraard ). Even met rust laten en dan pas de druppelaar aansluiten. Controleer eventueel ook vooraf even het niveau accuzuur.
Wanneer je een omschakelbare ( 12 en 24 volts lader)  hebt is serieschakelen de oplossing, maar ook hier eerst even koppelen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 15:13 #6 door giedi
Beantwoord door giedi in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Ja, als je de accu's uit de motoren haalt en ze met dikke draden koppelt, gaat het natuurlijk wel. Maar niet koppelen VIA de tom-tom aansluitingen. Dat is vragen om moeilijkheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 17:46 #7 door Neet
Twee accu's kan je niet parallel schakelen. Gewoon niet doen.
Dat kan alleen als je twee dezelfde hebt die beide net van de lopende band afrollen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 19:39 #8 door tigger
Beantwoord door tigger in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?

Twee accu's kan je niet parallel schakelen. Gewoon niet doen.
Dat kan alleen als je twee dezelfde hebt die beide net van de lopende band afrollen.


In theorie kan het wel, maar met verschillende capaciteiten en dus ook de staat van de afzonderlijke accu's is het vragen om problemen.  In de praktijk zal de slechtste (lichtste) accu er voor zorgen dat de betere accu door onnodig grote laadstromen in kwaliteit afneemt. In het beste geval merk je pas na een paar jaar dat je accu('s) slecht worden, in het slechtste geval heb je in het voorjaar twee accu's die je motor niet meer kunnen starten. Een druppellader is goedkoper dan een nieuw (gel)accu, dus ik zou gewoon een tweede lader kopen. (Of wisselen...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 19:57 #9 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Nog ff wat extra info en vragen over de accu.

Heb een Yuasa YTX14-BS (5511080)

Accu in 01-2009 vervangen 11000 km gereden ermee tot heden.

Merk dat hij minder goed start.

Betreft toch een onderhoudsvrije accu?

Zou toch langer mee moeten kunnen?

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 20:08 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Minder starten kan meerdere oorzaken hebben.
Kou bijvoorbeeld brengt de capaciteit van de accu een behoorlijk stuk naar beneden.
Bij het starten kan ook de bobine hier last van hebben zodat ook de vonk minder krachtig is.
Motor slaat dus slechter aan, je start langer, accu wordt steeds minder krachtig, dus slaat weer slechter aan enzovoort.
Lage temperatuur en vocht zijn ook de boosdoeners.
Verder natuurlijk zijn er gevallen bekend waarbij de accu echt na 2 jaar vervangen moet worden.
Mijn accu van de Dero was 2 jaar oud, maar heb hem 3 weken geleden vervangen.
Een wereld van verschil. Bij het starten met de oude accu werd steeds de klok en de teller gereset omdat de accuspanning beneden een waarde kwam. Dat is nu dus verleden tijd.
( Ik rij 17.000 km per jaar.)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 20:19 - 21 nov 2011 20:48 #11 door Neet

In theorie kan het wel, maar met verschillende capaciteiten en dus ook de staat van de afzonderlijke accu's is het vragen om problemen.  In de praktijk zal de slechtste (lichtste) accu er voor zorgen dat de betere accu door onnodig grote laadstromen in kwaliteit afneemt. In het beste geval merk je pas na een paar jaar dat je accu('s) slecht worden, in het slechtste geval heb je in het voorjaar twee accu's die je motor niet meer kunnen starten. Een druppellader is goedkoper dan een nieuw (gel)accu, dus ik zou gewoon een tweede lader kopen. (Of wisselen...)


Eigenlijk is het net andersom.
In de praktijk kan het wel en zorg je inderdaad voor onvoorspelbare problemen. En theoretisch weet je dat je het niet moet doen. Ik probeer het kort uit te leggen.

De inwendige weerstanden van de accu's zijn nu verschillend. De accu met de laagst inwendige weerstand zal meer stroom opnemen dan de andere accu. Die accu zal dan ook het snelst vol zijn en de laadstroom zal dan afnemen. De andere accu wordt niet volledig geladen en zal gaan sulfateren. Daar komt dan ook weer bij dat de volle accu langzaam zal worden overladen.
Maar met druppelladen is het iets anders maar komt wel op hetzelfde neer, zeker als een accu minder vol is dan de andere.

Inderdaad een extra ladertje erbij en het probleem is opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 21:17 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Deze snap ik ff niet.

Die accu zal dan ook het snelst vol zijn en de laadstroom zal dan afnemen


De volle accu heeft op dat moment de hoogste inwendige weerstand en is de minder volle accu aan de beurt.
Wat ik niet begrijp is dan waarom de lader dit dan niet zo ervaart volgens jou. De lader "ziet "maar 1 aangesloten object.
De weerstand verandert toch naarmate de laadtoestand is gevorderd, en dat is ook precies dat wat een goede lader moet herkennen. Bij 2 accu's zal de paralelle weerstand dus ook niet gelijk blijven en de minst volle accu bijladen tot het maximale niveau.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 22:36 #13 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Parallel schakelen of in serie schakelen van accu's moet je niet doen, de laad of ontlaadstromen zijn niet gelijk aan elkaar i.v.m. capaciteitsverschillen van de accu's zelfs al zijn van van hetzelfde type en merk dan kunnen de capaciteiten van de accu's verschillen.

een acculader zal we blijven druppelladen maar zal een accu overladen en de andere accu wordt niet geladen.
Het is correct dat de inwendige weerstand van de accu zal wijzigen als de ladingstoestand wordt vergroot, dit komt door de lading van de platen.
Je zult begrijpen dat door deze ladingverschillen de capaciteit van de accu's veranderd ten opzichte van elkaar.

De lader ziet de interne paralelle weerstand en zal de accu's blijven laden.

Koop een goede lader die zowel op spanning als op stroom kan laden en je accu blijft op orde.
In mijn varadero zit de originele accu  nog,  en deze is dus inmiddels 10 jaar oud. Wel op tijd laden en ontladen.

Als je niet de juiste lader gebruikt gaat een onderhoudsvrije accu ook kapot!!
LEt er ook op dat de laadstroom niet boven 1/10 deel komt van de capaciteit, dus een 14 AMH accu moet je niet zwaarder laden dan 1,4 ampere.
Langzamer laden is overigens ook beter omdat de warmteontwikkeling in de accu kleiner is.

dus als je twee accu's wil laden gebruik dan twee laders.

gr, Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 22:39 #14 door Neet

Deze snap ik ff niet.
De volle accu heeft op dat moment de hoogste inwendige weerstand en is de minder volle accu aan de beurt.
Wat ik niet begrijp is dan waarom de lader dit dan niet zo ervaart volgens jou. De lader "ziet "maar 1 aangesloten object.
De weerstand verandert toch naarmate de laadtoestand is gevorderd, en dat is ook precies dat wat een goede lader moet herkennen. Bij 2 accu's zal de paralelle weerstand dus ook niet gelijk blijven en de minst volle accu bijladen tot het maximale niveau.


Ja, ik kan er ook niets aan doen. Vergeet niet dat ook de accu's invloed op elkaar hebben.
Stukje chemie met heel veel theorie waar je oren van gaan klapperen.
Om dieper in de materie te gaan, zal ik zelf ook weer terug moeten spitten. Vind ik niet helemaal nodig.
(ook een beetje geen zin an)
Alleen gloednieuwe cellen van dezelfde soort is geen probleem. (bv 12 volt, 1 accu bestaat uit 10 cellen)

Leuk om te weten, er zijn cellen (accu's dus) van 2 volt, 3000! ampere. Deze worden gebruikt voor UPS systemen en worden in serie en vaak
ook nog parallel geschakeld totdat de juiste voltage en capaciteit is bereikt.

Maar goed, vond ik leuk om even mee te delen.
Feit is dat je twee oudere of verschillende accu's niet zomaar parallel kan schakelen zonder een stukje elektronica er tussen.

Als je niet de juiste lader gebruikt gaat een onderhoudsvrije accu ook kapot!!
LEt er ook op dat de laadstroom niet boven 1/10 deel komt van de capaciteit, dus een 14 AMH accu moet je niet zwaarder laden dan 1,4 ampere.


Een 14 AH lood/zuur accu mag je best tientallen keren keer met 14 ampere (wel meer ook) volrossen als je lader maar geschikt is voor dat doel en die zijn dat vaak niet.
Zaak is idd dat de temperatuur in de gaten wordt gehouden en dat zijn weer hele dure laders.
Maar hoe minder de laadstroom, des te langer gaat je accu mee maar dat gaat niet op voor een auto of motor accu. Die krijgen best al een bak
laadstroom binnen al weet ik niet precies hoeveel. 






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 22:56 #15 door giedi
Beantwoord door giedi in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?

Twee accu's kan je niet parallel schakelen. Gewoon niet doen.
Dat kan alleen als je twee dezelfde hebt die beide net van de lopende band afrollen.

Het kan wel en het gebeurt ook vaak bij het gebruik van startkabels van de ene naar de andere auto. Dat het schadelijk voor de accu's kan zijn, is helaas ook waar.
Als je een keuze hebt: niet doen dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 22:58 #16 door Neet

Het kan wel en het gebeurt ook vaak bij het gebruik van startkabels van de ene naar de andere auto. Dat het schadelijk voor de accu's kan zijn, is helaas ook waar.
Als je een keuze hebt: niet doen dus.


Ja :D dat vinde ze inderdaad niet leuk maar je moet wel is en gaat wel goed.
Alleen moet je ze wel even 10 m inuutjes aan elkaar laten wennen. Is het best.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 23:43 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
wat een verhaal zeg.. het kost minder tijd om naar het magzijn te lopen  ,  een 2e lader uit het rek te pakken enaan te sluiten en dat allemaal voordat ik de laatste post heb gezien.

en voila... opgelost 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2011 06:40 #18 door Neet
Ach, hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2011 08:23 #19 door giedi
Beantwoord door giedi in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
En weer wat geleerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2011 21:18 #20 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
Ik heb een lader waar twee laadaansluitingen opzitten.
Morgen ben ik thuis en zal merk en type doorgeven.

Daarmee is het ook opgelost.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden