Zo, vandaag nog even bezoek gekregen van een "spion". Wat zo'n gaatje toch niet kan veroorzaken >
Maar verder waar we gebleven waren.
Als je je altijd al hebt afgevraagd wat er onder deze dekseltjes boven op het blok zit.
Hier is het antwoord. De kleppen dus, tenminste hetgedeelte waar de kleppen gesteld kunnen worden.
De rest van de bovenkant komt verderop, omdat de distributie ketting niet losgemaakt kan worden omdat de boel muurvast zit.
Hier had Ad dus gelijk waarschijnlijk. Een vastloper, maar of dat zo is zal nog moeten blijken.
De koppelingsdeksel er eerst maar eens af en zoals gewoonlijk zit er altijd wel 1 inbusboutje tegen. Dus ook hier.
Nu ligt het blok binnen het gezichtsveld, dus even met de dremel de kop verbouwen.
Zo kun je met een baco, of steeksleutel meer kracht zetten.
Als de zijdeksel eraf is komen we in het hart van de bediening terecht, het koppelings gedeelte.
De korf, met daarin de koppelingsplaten
Om de hele korf los te kunnen maken moet een borging van de moer worden teruggeduwd.
Hier een goed detail.
Op zich een klusje van niks, maar je moet wel het goede gereedschap hebben. Ik heb een klein scherp beiteltje gebruikt. De moer zat echter muur en muurvast. Vanmorgen dus maar even aan de "spion"voorgelegd, die met brute kracht en een flink stuk pijp de moer wist te verslaan.
Uiteindelijk dus ook de gehele korf gescheiden van het blok.
Verder met de rest van de kop, waarbij de distributie ketting op een zeer ongelukkig punt vast is komen te zitten.
Kan er niet niet bij om het tandwieltje te lossen, zodat de ketting eraf kan.
Dan maar de slijptol erop. En zo geschiede.
Uiteindelijk dan het voorste gedeelte van het blok onthoofd en meteen wordt duidelijk wat er is gebeurt.
Hier wordt je stil van, dus verder zonder commentaar.
Het einde van een sprookje, van een aardig verhaal en van de zwarte handen.
Voor diegene die echt nog wat nodig heeft.
Er is overgebleven:
Een kop zonder schade compleet met kleppen.
Startmotor
Waterpomp
Koppelingsplaten met korf ( platen zijn nog prima)
Alternator compleet (dynamo)
Carburateur, geheel ultrasoon schoon.
Chrom koelbuisjes.
Wat slangen, kabeltjes en klein grut.
Oliedruk voeler, en een handje vol ondefinieerbaar schroot, wat ooit een drijfstang was.
Kun je wat gebruiken, laat het maar weten.
Over de prijs worden we het vast wel eens.
De restanten zijn vandaag in aller stilte ten grave gedragen, met uitzondering van de bruikbare onderdelen.
Het heeft dus geen enkele zin om naar de stoffelijke resten te vragen.
Deze zullen in een andere vorm ooit weer terugkomen.
Misschien wel in een nieuw model Transalp.
Maar ook dat zal wel een sprookje blijven.
Tot slot:
Jammer Tim, ik had graag een pietsie meer positief willen berichten.
:-*
Oldie