Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?

04 nov 2013 21:37 #21 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Kijk Cas dat doet me goed, je snapt precies hoe het werkt, je hebt die rare lampjes helemaal niet nodig.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 21:46 #22 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Hahahahaha, ik vind 's avonds rijden door al dat licht ook niet prettig Arthur, en motorrijders vallen dan, naar mijn idee, veel te weinig op. Maar als het dan toch moet.........................................

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 21:47 #23 door Michaelmiata89
Beantwoord door Michaelmiata89 in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Leuk om deze discussie te hebben gestart:-)
Ik heb zojuist nogmaals wat foto's gemaakt en man man man, het geeft wel erg veel licht. Opvallen doet het zeker....
Daarbij heb ik gelijk besloten om de leds te monteren, maar.... alleen overdag te gebruiken en met name als ik de bijv de file in ga.
De vergelijking met een Suzuki Alto vind ik toch wel op het randje hoor, allereerst omdat we op een HONDA forum zitten en te n tweede omdat een salto twee wielen meer heeft:-)
Oja, en de leds zitten toch wel wat decimetertjes hoger als de koplampen van de salto:-)

En... voor de goede orde, ook IK ga ervan uit dat je als motorrijder niet gezien wordt, daar rijdt ik ook naar. Echter met een fel gele jas en fel gele helm EN verlichting die anders is als anders, hoop ik dat net in die split second dat een automobilist vanaf zijn smartphone omhoog kijkt mij dan net wel op tijd ziet....

Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 21:51 #24 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?

man man man, het geeft wel erg veel licht.


Ok ok Arthur, je hebt gelijk  ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 22:00 #25 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Hey! Niets slechts over Suzuki Alto's  ;D Heb er heel wat gehad en nog steeds één als backup mobieltje. Net zo betrouwbaar als de Twin...niet zo stoer maar wel zuiniger  :-X ;)

Keep up posted Michael: Ben benieuwd of je een keer het 'bokkie' zal zijn. Maar schat in dat dat mee zal vallen maar je bent zeker opvallend. Ook in geval van de wetgeving  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 22:16 #26 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?

je bent zeker opvallend. Ook in geval van de wetgeving  ;)


Het zal zeker 'verlichtend' zijn, is het niet qua lumen dan wel financieel.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 22:16 #27 door Michaelmiata89
Beantwoord door Michaelmiata89 in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Ik zal me voortaan inhouden mbt Soepkoekies  ;)
Uit het oogpunt van wetgeving weet ik natuurlijk ook wel dat de leds niet toegestaan zijn, je schreef het zelf al,"Het is namelijk meer verlichting dan toegestaan wat in de regeling voertuigen staat." Echter de extra drl's en mistlampen die we zo regelmatig tegenkomen op de BMW's zijn ook niet toegestaan. Ik ben uiteraard wel benieuwd wie er ook met mistlampen rijdt op zijn motor en hiervoor bekeurd is. De meeste agenten die ik ken beseffen zich dondersgoed dat een motorrijder meer wil opvallen en zijn best doet om net ff extra zichtbaar te zijn....

Hey! Niets slechts over Suzuki Alto's  ;D Heb er heel wat gehad en nog steeds één als backup mobieltje. Net zo betrouwbaar als de Twin...niet zo stoer maar wel zuiniger  :-X ;)

Keep up posted Michael: Ben benieuwd of je een keer het 'bokkie' zal zijn. Maar schat in dat dat mee zal vallen maar je bent zeker opvallend. Ook in geval van de wetgeving  ;)


Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 22:24 #28 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?

Zaterdag mooie ledstripjes binnengekregen uit China.


Leuk, heb je een linkje?

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 22:40 #29 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Ik heb nog wel mijn twijfels of het wel of niet mag

ik heb namelijk op de mijn versys hele mooie handkappen  met daarin verwerkt

inderdaad led lampjes die daarmee de contour verlichting vormen  van de motorfiets.
wel met een E keur
nou kun je dit mooi vinden of niet, dat is persoonlijk
maar ben er zeker van dat  een tegenligger meer indruk krijgt van hoe groot ik wel niet ben want tegenwoordig is er in het donker geen onderscheid tussen de scooter , snorfiets  of motorfiets te zien
Inschatten hoe snel iets gaat is vanaf de voorzijde haast niet mogelijk maar het is wel een feit dat men inhoud voor iets wat groot is.
De meesten houden ook wat in voor een vrachtauto en dat is niet omdat ze zo snel zijn..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 22:46 #30 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?

maar ben er zeker van dat  een tegenligger meer indruk krijgt van hoe groot ik wel niet ben want tegenwoordig is er in het donker geen onderscheid tussen de scooter , snorfiets  of motorfiets te zien
Inschatten hoe snel iets gaat is vanaf de voorzijde haast niet mogelijk maar het is wel een feit dat men inhoud voor iets wat groot is.


Zo is het Ad, maar het is, vreemd genoeg, wel verboden.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 23:30 #31 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?


Zo is het Ad, maar het is, vreemd genoeg, wel verboden.


Weet je ook volgens welke wet (en artikel) dit verboden is? Ik betwijfel het namelijk en kon het in art. 32 & 33 van de WVW1990 niet terug vinden...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 23:35 #32 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
ik denk dat je moet zoeken bij voertuig eisen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 23:43 #33 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Ja, daar was ik ook aan het zoeken, maar kon ik het dus niet vinden.

Wat ik wél kon vinden:
Volgens artikel 5.4.57 paragraaf 1 onderdeel m , mag je één of twee dagrijlichten voeren, zolang ze wit licht uitstralen. (art. 5.4.59 par.5)

Volgens mij mag het dus gewoon?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 00:08 #34 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
echter daglicht lampen moeten uitgaan op het moment dat de reguliere verlichting brand

en de normale verlichting (lees dimlicht) hoort bij motorfietsen altijd te branden

ik ben van mening dat de hedendaagse voertuigeisen niet echt aansluiten bij de praktijk om juist preventief te werk te gaan en dat dergelijke wetgeving juist de veiligheid omtrent het zichtbaar maken van de motorrijder in de urban jungle tegen werken

okee , we hebben dan wel de zo befaamde hesjes maar daar heb je vanaf de voorzijde in het donker zo weinig omdat deze helemaal wegvallen achter je eigen verlichting.
als iemand  met verstand van zaken een reden kan noemen waarom deze vorm van contourverlichting niet mag op een motorfiets kan ik het misschien begrijpen waarom oom agent opgeroepen wordt hier tegen op te treden.

maw heeft het nut of is het K.U.T.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 00:12 #35 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Dagrijlichten (een of twee) zijn overdag op de motorfiets toegestaan, maar dan geen dimlicht.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 00:26 #36 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Die wetten stammen allemaal nog uit het stenen tijdperk.
Volgens de wegenverkeerswet hebben ook ruiters en zelfs geleiders van rij- en trekdieren- en vee die van rechts komen voorrang. Dit zijn bestuurders!
Dus als een boer met een biggetje aan een lijn van rechts komt moet je die voor laten gaan en iemand met zijn Duitse Dog moet wachten.
Kolder natuurlijk maar het is waarschijnlijk voor de heren en dames in Den Haag teveel werk om de wetten aan te passen aan de moderne tijd.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 00:35 #37 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?

echter daglicht lampen moeten uitgaan op het moment dat de reguliere verlichting brand


Dat klopt inderdaad, volgens RVV art. 41 . Mag dus niet tegelijk met iets anders branden én alléén overdag.

en de normale verlichting (lees dimlicht) hoort bij motorfietsen altijd te branden


Hier is de wet het niet met je eens:

Art 32 RVV:

... voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht.


Gedoogd? Gelukkig wel! :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 02:43 #38 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
hier zit je fout arjan

het is verplicht  voor motorfietsen en motorfietsen met zijspan ook overdag dimlicht te ontsteken,

de fabrikanten hebben hier op ingespeeld door op veel modellen zelfs geen aan/uit schakelaar te plaatsen zodat het dimlicht niet eens uit kan.

dat gene waar jij naar refereert  geld voor motorvoertuigen  op 4 of meer wielen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 09:52 #39 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?

hier zit je fout arjan

het is verplicht  voor motorfietsen en motorfietsen met zijspan ook overdag dimlicht te ontsteken,

de fabrikanten hebben hier op ingespeeld door op veel modellen zelfs geen aan/uit schakelaar te plaatsen zodat het dimlicht niet eens uit kan.

dat gene waar jij naar refereert  geld voor motorvoertuigen  op 4 of meer wielen


In de wegenverkeerswet staat nergens dat motorfietsen overdag dimlicht moeten voeren Ad.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 18:44 #40 door Kirerev
Beantwoord door Kirerev in topic Ledjes, ik vind ze mooi, maar mag dit?
Ik rij vaak in het donker, nadat ik enkele keren over het hoofd was gezien besloot ik ook op zoek te gaan naar wat extra verlichting.
ik heb deze verlichting aan me valbeugel bevestigd: www.bikevis.com/motorcycle-cree-led-runn...ights-clearance.html
en deze rode leds met remmodule op me achter spatbord: www.bikevis.com/motorcycle-led-running-lights-clearance.html

Ik heb deze extra verlichting altijd aanstaan en ben nog nooit aangehouden of beboet. Sinds ik deze verlichting heb gemonteerd ben ik nooit meer over het hoofd gezien. Als je de afweging moet maken of je een enkele weggebruiker irriteert door je verlichting of dat je af en toe door een idioot bijna word platgereden lijkt mij de afweging vrij makkelijk te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden