Oeps! Wie helpt...

06 apr 2015 17:27 - 06 apr 2015 17:30 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...

Tegenwoordig probeer ik niet eens meer met de gewone imbus, maar pak de imusdop op de lange ratel.


Dat komt door een groter moment. Dus niet daarmee weer vastzetten  :angel:


Dat vastvreten, ondanks niet te vast draaien, is typisch voor aluminium op aluminium: het is zo zacht dat de draad zich vastvreet.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2015 21:37 #22 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Oeps! Wie helpt...

of lekker de motor op de middnbok - in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.

Dan toch 2 bougies denk ik....
Ik twijfel nog, en dat in combinatie met genoeg te doen, neigt naar laten zitten en inderdaad de kleppen stellen via het achterwiel.
Maar ergens deze week levert cmsnl.com de nieuwe, wellicht dat ik dan met drevel en hamer aan de slag ga. Hij staat in ieder geval al dik in de WD40, maar dat zal wel niet langs de rubber ring komen, dus daar verwacht ik niet te veel van....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2015 22:46 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...

..in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.

..Ik heb hem mooi laten zitten

..dat in combinatie met genoeg te doen, neigt naar laten zitten


versus

..het is secondenwerk.

..want is een simpel klusje  :)



Take your pick  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2015 22:50 #24 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Oeps! Wie helpt...
Ik had het al geroepen en tja het seizoen is nu echt los... Gewoon laten zitten en dopje in december er uit frutten.  Ik heb 2x dat gedoe gehad en probeer hem er al niet meer uit te halen. Volgens mij kreeg ik toen de gouden tip ook via Daandus

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2015 23:04 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...

Ik snap het wel en ik ben niet tegen of zo, maar ik leef niet graag om problemen heen. Dingen uitstellen komt feitelijk neer op je agenda in de toekomst vullen terwijl je nu al niet eens tijd denkt te hebben..

Gewoon gelijk even oplossen. Care-free leven  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2015 23:20 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Oeps! Wie helpt...
Zal mijn onderschrift ff vertalen

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Is ook soms een geldkwestie  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2015 23:54 #27 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Oeps! Wie helpt...
Wie weet wat voor klusjes je de komende maanden nog voor je kiezen krijgt (pro-link is ook altijd een leuke). Alles uitstellen is ook gevaarlijk.

Ik zou het nu meteen even doen, je moet toch een hoop sleutelen voor de klepjes te stellen dus als je alles er dan toch bij hebt... Scheelt je relatief gezien nog tijd ook :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 00:30 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...

..Is ook soms een geldkwestie  ;)


OK, wat betreft aanschaf van die dop dan, eensch.

Maar hij is linksom dol gedraaid. Rechtsom zit er nog genoeg vat op die passing van die inbus om hem na het beitelverhaal weer voldoende vast te zetten en hem zo her te gebruiken, zoals ook eerder geopperd. Die opstaande rand zit er dan reeds in om hem, in betere tijden, op dezelfde manier los te draaien.

Geschat aanhaalmoment van dat ding, voor in de TCN-wiki: 8 Nm/0,8 kgf.m (te lui nu om wph te raadplegen  :P)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 01:25 #29 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Oeps! Wie helpt...

Geschat aanhaalmoment van dat ding, voor in de TCN-wiki: 8 Nm/0,8 kgf.m (te lui nu om wph te raadplegen  :P)


Nieuwe dop vorige keer braaf met momentsleutel vastgezet op wph-moment, volgende klepstelsessie grr #$!*&#!! zal dat brabants zand wel zijn waar ik altijd ruzie mee heb ofzoiets en dan denk je f*** it

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 21:27 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...

Nieuwe dop vorige keer braaf met momentsleutel vastgezet op wph-moment, volgende klepstelsessie grr #$!*&#!! zal dat brabants zand wel zijn waar ik altijd ruzie mee heb ofzoiets en dan denk je f*** it


Nee joh dat Brabantse zand zit vaak op een heel andere manier dwars  ;D

Maak niet uit hoe los je die dop vastzet, de kaboutertjes draaien hem steeds stiekem weer iets vaster lijkt het wel! Ik vermoed als het een stalen dop was, je het hele probleem niet meer zou hebben. Stomme constructie ie het gewoon  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 22:55 #31 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Oeps! Wie helpt...
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik zet ook alles vast met een momentsleutel, maar dat helpt hier dus geen zier....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 22:14 #32 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Oeps! Wie helpt...
Belangrijk is om het niet droog te monteren. Schroefdraadvet en ook de O-ring niet vergeten in te smeren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 22:45 #33 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Oeps! Wie helpt...
ik smeer echt bijna overal vet op - eigenlijk alleen de remschijven en slijtvlak van de remblokken niet.
natuurlijk, ik weet dat de meningen hierover verschillen..... maar lees toch echt veel meer ellende voor het niet smeren van onderdelen dan problemen veroorzaakt hierdoor!

Gewoon een oud medicijnpotje onder 't zadel vol met het goedkoopste lagervet wat je kunt vinden - en smeren maar. Zelfs bij 't plakken van 'n bandje langs de weg smeer ik netjes vet op alles.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 23:13 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...
Volledig eens met Daan, ik smeer op de gekste plekken nog vet!


De discussie waar Daan op doelt kan ontstaan, omdat aanhaalmoment verandert als de draad gesmeerd is. Bijvoorbeeld, 8Nm wordt na invetten van de draad, feitelijk 12Nm. Of zoiets. Je kunt dan de draad beschadigen.

Maar, ouwe rotten zoals Daan en ik, doen het gemiddeld aanhaalmoment op gevoel, en dan maakt dat vetten niet zoveel meer uit. Ik gebruik de momentsleutel eigenlijk alleen bij bouten en moeren IN het motorblok. Niet zo heel vaak dus..

Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 01:12 #35 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Oeps! Wie helpt...


Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.

Bromz


Eensch! En bij dopjes als waar het nu over gaat zie je al snel wanneer ze te los zitten dus liever te los dan te vast (beginnend grijzende rot ervaring)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 20:59 #36 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Oeps! Wie helpt...
Momentsleutels zijn voornamelijk bedoeld om te voorkomen dat dingen te vast worden gedraaid. Niet om ze vast genoeg te draaien :angel: Dat is in ieder geval mijn visie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 21:46 #37 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Oeps! Wie helpt...
Een wielmoer wil je vast genoeg zetten (boekje zegt 90nm!), een boutje die de nokkenas in zijn passingen houd wil je weer niet te vast zetten (die gaan soms maar op 10-20nm)...

Werkt twee kanten op!

Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat. Om maar wat te noemen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 21:51 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...

Alweer mee eensch!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 22:30 #39 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Oeps! Wie helpt...

Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat. Om maar wat te noemen ;D

Of je neemt forse steek/ringsleutels mee

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 22:40 #40 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Oeps! Wie helpt...
Nee! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden