Oeps! Wie helpt...

03 apr 2015 11:52 #1 door EelkoL
Oeps! Wie helpt... werd gestart door EelkoL
Kleppen stellen ging even niet lekker vandaag:





Wie heeft tips hoe dit nu wel los te krijgen? En wie heeft nog zo'n dop liggen, krukaseinde?

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 13:10 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Oeps! Wie helpt...
Ik neem aan dat hij een beetje vast zit, dus voor je wat doet WD40.

Een hele grote torx erin slaan (die bijna past maar dus nét te groot is). Als je geluk hebt heeft die genoeg grip en kun je hem eruit draaien.

Je kunt er ook een sleuf in dremelen en met een schroevendraaier proberen (geef ik weinig kans).
Een scherpe beitel en dan lostikken werk soms ook heel goed.

Als je iets meer tijd hebt kun je het gat volproppen met kneedbaar staal, vervolgens sleutel erin en laten uitharden. Je zou dan weer een mooie 6-kant moeten hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 13:40 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Oeps! Wie helpt...
Of de brommer op de bok en de zooi op de merkpunten zetten door het achterwiel te draaien (natuurlijk in z'n versnelling)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 14:54 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Oeps! Wie helpt...
Methode die bijna altijd werkt is deze even vast draaien met een tik van de hamer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 17:22 #5 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Oeps! Wie helpt...

Je kunt er ook een sleuf in dremelen en met een schroevendraaier proberen (geef ik weinig kans).
Een scherpe beitel en dan lostikken werk soms ook heel goed.

[/quote]

Methode van Pim en eerst rondom flink warm stoken. Moet je daarna wel je kap opnieuw spuiten

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 17:40 #6 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Oeps! Wie helpt...
Eerst een ferme tik met een hamer midden op de plug en daarna met een niet te scherpe beitel linksom met een paar rake klappen van de hamer losdraaien. Werkte bij mij ooit perfect. Daarna heb je wel een nieuwe plug nodig! Succes en niet meer zo strak vastdraaien! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 19:16 - 03 apr 2015 19:22 #7 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Oeps! Wie helpt...
Hoi, een bekend probleem.
Onlangs van Sandra s alp en de mijne,dus twee keer zijdeksel moeten demonteren,kapotte dop doorboren,bout er doorheen
moer er op vastknallen,luchtsleutel erop en nog niet los. Toen constructie bedacht met onderlegringen daar doorheenboren
pennen erin vastlassen moer en ring  weer vastlassen ,dan luchtsleutel erop en toen kwam die pas los,dat x2.
pfffff.  grrr.
Mocht je het niet meer kunnen volgen,  bel me maar even.
Kan evt wel even foto plaatsen van de oude doppen met vastgelaste prut eraan.
Dit na alle andere opties te hebben geprobeerd,warmstoken,slagschroevendraaier,beitel etc etc.

Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 19:51 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Oeps! Wie helpt...
Gewoon laten zitten!!!!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 20:37 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Oeps! Wie helpt...
Ik heb 'm bij mij een x losgekregen door, onder een hoek, met een drevel + hamer te meppen  :). De methode beitel dus!
De drevel ging een flink eind in het alu, maar kwam de dop uiteindelijk wel los.

Daarna idd nieuw doppie er in, en sindsdien ieder keer als 'ie er af is de o-ring met MOs2 vet (oid  :-\) insmeren en weer monteren  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 20:40 #10 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Oeps! Wie helpt...
Met een linkse tap eruit draaien. Warm stoken en WD40 in laten trekken maakt het makkelijker. Alleen heeft niet iedereen een linkse tap liggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 21:03 - 03 apr 2015 21:06 #11 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Oeps! Wie helpt...

Ik neem aan dat hij een beetje vast zit,


Klopt... En ik kan niemand de schuld geven, vorige keer heb ik hem zelf te vast gedraaid...

Dank voor alle nuttige tips. Ik ga eerst maar een nieuwe halen.
Kneedbaar staal lijkt me leuk om te proberen...
Dan stoken en met de beitel. Als dat niet lukt, kiezen tussen laten zitten en het betere laswerk... Dan bel ik je Herbert!

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 22:56 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...
Nee, niet fucken met dat gegoten aluminium.

Niet ferm op meppen, niet warm stoken. Gewoon, voortaan zachtjes vast zetten.


Met een scherpe beitel, voldoende materiaal weghalen tot je een voldoende opstaand randje hebt. Daarna met een stomper gereedschapje (schroevendraaier?) en lichte hamer met oplopende kracht tegen de klok in tikken tot hij los komt.

Moed, beleid, en trouw. Niet meppen, want is een simpel klusje  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 23:35 #13 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Oeps! Wie helpt...
Klinkt als een goed plan. Ik zou dan op 2 plaatsen materiaal weg halen, recht tegenover elkaar, of is dat onzin? Om en om een klap, 1 omhoog rechts en 1 omlaag links...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2015 23:55 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...

Ik snap je, maar je kunt maar op één plek tegelijk tikken, tenzij je met twee bent.


Floor hier op t forum had het ook, met haar bijbrommer. Maar zij kreeg 't ook voor mekaar.

Truuk is uitvinden onder welke hoek je moet tikken. Eén ervan in door mij ge-edit plaatje. Dat is de beitelhoek (opstaand randje). De tweede hoek, hou je slaggereedschap zoveel mogelijk in langs-richting van de kijkdop. Andersom, niet naar motorblok toe richten, maar juist erlangs (vandaar, geschikt opstaand randje maken).

Ga maar spelen met die beitel, en lees dit nog 'ns. Komt goed!  ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2015 00:21 - 04 apr 2015 00:24 #15 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Oeps! Wie helpt...
Gewoon een drevel van ongeveer 3 a 4 mm gebruiken en beginnen te tikken haaks op de draairichting zoals Brombeer tekent.


Niet met een beitel die is te scherp en blijft door het materiaal snijden.


De drevel hoopt wat aluminium op voor de punt en daar zet hij zich op af.
Ongeveer net zo als een voorwiel in het mulle zand doet.  :D :D :D

Stelt niets voor en is zeeeer bekend.
Geen kap o.i.d. demonteren, het is secondenwerk.
Oude dop blijft te gebruiken, belangrijk als je even geen andere hebt.
Later kun je m vervangen, als je wilt.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2015 08:55 - 04 apr 2015 09:05 #16 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Oeps! Wie helpt...
Nou Hans, als ie echt vast zit lukt methode met drevel ook niet, het aluminium stroopt op voor je drevel.
En zoveel werk is het nou ook weer niet om zijdeksel te demonteren.
En zelfs luchtsleutel had zelfs enkele seconden nodig om het dopje er toe te bewegen los te komen.
Of ik heb de pech gehad twee extreem vastzittende exemplaren aan te treffen.
Frustrerende aan de zaak ik had ze er zelf ooit bij eerdere klepstelwerkzaamheden ingedraaid.
Leermomentje dus, niet te vast aandraaien en wat keramisch vet  op schroefdraad.

Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2015 09:57 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...
Herbert heeft gelijk, die dingen kunnen echt knetter vast zitten.

Maar als je het deksel eraf haalt, moet je dat ook weer ergens vastklemmen om te kunnen werken. Dat gegoten is heel bros en persoonlijk vind ik dat wat griezelig. Die truuk van Pim met de torx kan ook al werken.

Er leiden duidelijk meer wegen naar Rome, het is vooral zaak dat je voorzichtig bent en de tijd ervoor neemt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2015 22:28 #18 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Oeps! Wie helpt...
Die van mij is ook doorgedraaid toen ik hem los wou halen voor het kleppen stellen.
Ik heb hem mooi laten zitten en alleen de bovenste eruit gedraaid en de motor in de vijfde
versnelling gezet en dan aan het wiel draaien. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2015 15:36 #19 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Oeps! Wie helpt...
of lekker de motor op de middnbok - in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2015 16:41 #20 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Oeps! Wie helpt...
mosterd na de maaltijd tip :

Het komt echt vaak voor dat deze bouten muurvast zitten. Ook al heb je m zelf 'voorzichtig maar vast' hebt aangedraaid.
Toen ik merkte dat ik met de imbus de boel niet los krijg (ook niet met de slagschroevendraaier), pakte ik de imbus-dop en zette deze op een lange (30cm) ratel. En tot mijn stomme verbazing was het toen zo gepiept. Koste zelfs nauwelijks kracht.
Tegenwoordig probeer ik niet eens meer met de gewone imbus, maar pak de imusdop op de lange ratel.

Overigens is het ook gewoon heel belangrijk om te zorgen dat je imbus zo diep mogelijk in het gat zit. Vaak zijn dit soort beschadigingen ook het gevolg van maar ff snel de sleutel erop en draaien.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden